BMW 3-serie (2022) #3

autoreview

BMW 3-serie (2022)

Signalement

Versnellingen8, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf19.300 km
KM-stand laatst19.390 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

van diesel naar fijne PHEV

  • 19.390 km

Ik ben gestart met auto's op lpg en daarna heb ik altijd diesel gereden. Vooral Audi A4 en BMW 3. Omdat ik voor mijn werk geen kilometers meer maak en ik jaarlijks zo rond de 15.000 km rijd, werd het tijd voor iets anders dan diesel.
Volledig elektrisch zag ik niet zitten aangezien we met een caravan op vakantie gaan. Vaker moeten laden en het mogelijk moeten afkoppelen van de caravan bij laden zie ik niet zitten. Dus het werd zoeken naar een PHEV. De Audi heeft geen A4 PHEV dus de keuze is gemakkelijk gemaakt: de BMW 330e en eventueel 320e.
Ik heb een zoekopdracht uitgezet voor de BMW 330e, maximaal 1 jaar oud, maximaal 25.000 km en met opties sportstoelen, open dak, kleuren blauw en grijs, 18 inch lichtmetalen velgen en minimaal hifi system.
Na maanden nauwelijks aanbod was er begin september keuze uit meerdere auto's. Dit betrof met name Jahreswagen (uit Duitsland). Het bleek dat de M-sport toch steeds enkele duizenden euro's duurder was. Daarom gekozen voor de sportline die ook een sporttransmissie heeft en M adaptief onderstel. En bovendien in de, wat ik vind, mooie individual kleur Dravit Grau. Deze stond aangeboden bij Severs Breeman in Woerden waar ik uiterst plezierig geholpen ben. Hoewel eind september koopcontract ondertekend, heb ik nog tot medio december moeten wachten voordat de auto geleverd werd.
Naast de opties die in mijn alert stonden had de auto ook leuke opties zoals comfort access, BMW laserlight.

De auto rijdt echt super. Wat een power! Mede door de combinatie van benzine en elektrisch waarbij een maximum vermogen van 292 PK beschikbaar is. Het meeste plezier met rijden heb ik op benzine met de elektrische ondersteuning. Alleen elektrisch rijdt niet verkeerd, en je kunt goed meekomen, maar de Freude am Fahren ontbreekt dan. Je gaat met een zijde zachte voet rijden om de benzine motor niet te laten aanslaan.
Overigens overschakelen van elektrisch naar benzine en vv gaat zeer soepel. De sportstoelen zitten goed, maar zijn wel hard. Helaas voor mijn partner zit er geen verstelbare lende steun in. Dat zou voor haar rug wel fijn geweest zijn.
Ik rijd het meest in de hybride stand. Vooral de recuperatie vind ik fijn. In de hybride eco stand gaat de auto zeilen wat ik veel minder vind.
Het meest heb ik moeten wennen aan elektrisch wegrijden bij een stoplicht. Als het licht op groen springt en je geeft te snel gas, geeft dat best een schok wat voor de passagiers niet fijn is. Op benzine heb ik daar geen last van.

De actieradius puur elektrisch was in de wintermaanden rond de 40 km en nu in de zomer rond de 55 km. Ik rij nu veel dagelijkse afstanden van rond de 40 km per dag waarmee ik voor zo'n 70% op elektrisch rijden uitkom.

Met dit review heb ik bewust gewacht tot ik met de caravan ben weggeweest. Mede omdat de auto zwaarder is, voel je nauwelijks meer dat er een caravan achter hangt. Je moet je dan ook inhouden om niet te snel te rijden. Om in Zwitserland te komen heb ik onderweg nog wel twee keer moeten tanken. Daarbij rijd ik 100 km/h met een Tempo-100 ontheffing voor Duitse snelwegen. Met een 40 liter tank heb ik om nog enige veiligheidsmarge te hebben, na zo'n 350 km moeten tanken. Daar was de diesel duidelijk in zijn voordeel.

Het verbruik houd ik bij en in de winter kom ik uit op 2,67 l/100 km, in het voorjaar op 2,08 l/100 km en met de caravan op 9,02 l/100 km. Het gunstige verbruik in winter en voorjaar is duidelijk te danken aan de 40 km ritten die ik dagelijks maak.
Het daadwerkelijke verbruik op puur benzine ligt tussen de 1:15 en 1:16, en elektrisch in de winter tussen de 20 en 25 kW/100 km en nu met warm weer tussen de 16 en 19 kW/100 km. Mijn rijstijl is vlot, maar ik ben geen scheurijzer en zeker met het recupereren ga je automatisch meer gebruik maken van het recupereren.

Het is komende jaren dus genieten!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.