BMW 3-serie (1994)

autoreview

BMW 3-serie (1994)

Signalement

Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf315.000 km
KM-stand laatst313.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Unieke schoonheid

  • 313.000 km

Als BMW liefhebber heb ik al verschillende E30's gehad. Variërend van een tweedeurs 316i tot de 325i cabrio. Die heb ik ooit verkocht, waar ik dan achteraf weer spijt van had, omdat ik luxere en modernere BMW's (zakelijk) wilde gaan rijden. Maar de E30 is altijd in mijn gedachten gebleven. Eerst vond ik voor € 750,= 4 deurs 316i sedan, die het prototype was van een 'frikandel'. Vol met deuken, uitgeleefd en het onderhoud was ook al van een jaren geleden. Inmiddels helemaal opgeknapt en is het een hartstikke leuk en fijn autootje.
Toen kreeg ik een foto van deze E30 Touring binnen. Een 316i Touring Edition, met luxe opties, zoals een airbagstuur en een stoffen sportinterieur. De handelaar (en vriend) die deze Touring binnen had gekregen, had tegelijkertijd nog een 320i Touring binnen gekregen voor onderdelen. Uitgerust met het legendarische M20B20 blok. Packetdeal gemaakt: ik kocht de 316i Touring en de motor van de 320i en deze zou geswapt worden. Zo geschiedde en na een kort bezoekje aan de RDW rij ik nu in een officiële 320i Touring uit 1994.
Daarna begon het grote 'upgraden'. airbag stuur, sportinterieur (versleten) en dashboard er uit. M-tech 2 stuur, leren interieur (beige) en boodrcomputer er in. Andere velgen (17: imitatie Alpine's) en M-tech verlagingsset er onder. Naar een andere vriend voor 'uitdeuken zonder spuiten en we konden echt gaan rijden. En dat is voor mij persoonlijk een geweldige ervaring. De auto rijdt heerlijk, schakelt soepel en kleeft aan de weg. Hij heeft weinig tot geen luxe: de ramen moet je gewoon handmatig open of dichtdoen, airco is er niet, maar wel een (handbediend) schuifdak. Een zwarte hemel, mistlampen en stuurbekrachtiging: dat waren wel zo'n beetje de luxe opties.
De E30 moet het ook niet van luxe en comfort hebben, maar van rijbeleving en -plezier. Niet dat hij oncomfortabel is, maar het is wel een dag en nacht verschil met mijn luxe E90.
Tijdens de eerste kilometers als hij uit de stalling komt is het even wennen, maar dat duurt nooit lang. Door de lage ligging en alle bijgeluiden is de beleving dat je met 200 km/u rijdt, terwijl de werkelijkheid ongeveer 100 - 120 km is. Hard genoeg voor het oude baasje.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.