BMW 225xe iPerformance Active Tourer (2016) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 225xe iPerformance Active Tourer |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 16.800 km |
Mijn eerste Hybride
- 185 km
Mijn eerste nieuwe BMW sinds 2002 toen ik een E46 325ti had gekocht. Daarna nog vele nieuwe auto's gehad maar ook oude BMW's waaronder diverse E28's, E38's een E23, een E66 en een E34... Genoeg E nummers om uit een pot pindakaas geweerd te worden.
Ik was eigenlijk niet van plan om de Cactus echt weg te gaan doen maar ik kreeg weer SPAM van mijn favoriete merk. Nog dit jaar 15% bijtelling op de 330e en de 225xe. Omdat ik op zondag toch vaak koffie kom drinken bij BMW Amsterdam ook nu maar even langs gegaan. Proefritje gemaakt in de 330e. Dat reed lekker. Was wel een beetje misselijk bij uitstappen. Instap was laag en ondank mijn jonge 48 jaren wilde ik eigenlijk een wat hogere auto. Toen in de 225xe gestapt samen met de Genius (alleen een proefrit maken is ook zo saai) en dat beviel echt prima. Uiteindelijk enkele offertes laten maken.
We kwamen er niet uit. Ik wilde de auto niet kopen omdat er gewoon te veel techniek inzit wat kapot kan gaan en ik heb geen zin in gezeur dus leasen. Maar ik vond het leasebedrag te hoog en had het idee van me afgezet. Na paar dagen toch BMW.nl gegaan om te zoeken naar een occasion met 7% bijtelling. Was leuk maar dan hadden ze toch net niet de juiste kleur of de juiste uitvoering.
Op een mooie donderdag ochtend toch maar weer even langs BMW Amsterdam. Beetje zitten rekenen en zitten schuiven en de offerte werd een koop opdracht.
De auto heeft werkelijk alle opties die er te krijgen zijn op de AT behalve stuurverwarming. Achteraf heb ik daar dan wel spijt van want mijn vrouw heeft vaak last van koude handen. Dom dom dom..
Tot mijn verbazing was de auto er in paar weken. Dat doen ze snel daar in Duitsland blijkbaar want mijn collega moet toch paar maanden wachten op zijn X1.
Om in traditie te blijven heeft de auto Shadowline en uiteraard zwarte hemelbekleding. Leren stoelen, elektrisch verstelbaar met geheugen en een panorama dak van voor naar achter. Natuurlijk het lichtpakket voor het alom bekende lounche effect wat natuurlijk ideaal combineert met een 360Watt Sound System van Harman Kardon. Als je dan elektrisch rijdt dan moeten mensen je wel moeten kunnen horen als je er aan komt....
En vergeet de 18" velgen niet om het geheel af te maken.
Nu het rijden;
De eerste 185 nagenoeg allemaal elektrisch afgelegd. Het is dan maar 88pk op de achterwielen maar in de stad is dat meer dan voldoende. Ik zet hem in de Eco Pro mode (jammer idd dat die instelling niet blijft staan voor de volgende keer) en navigeer dan naar kantoor. Niet dat ik niet weer waar ik werk maar op die manier kan de beste route worden gekozen door het systeem. Iets wat ik in de toekomst niet meer zal gebruiken (kantoor-huis) maar voor nu is het leuk.
Navigatie en de bediening is ook super. Kan met de stem, i-Drive, of schrijven op de i-Drive knop.
Geluid is gewoon super. Heb een stickje met wat diverse muziek (Ja...er zitten wat Base-drops in) en het klinkt lekker. Heel lekker.
Er valt nog veel meer over te vertellen maar de eerste 185 kilometers zijn echt een feest.
Ook al de cruise control op de A10 kunnen testen. Nog nooit zo relaxed op de West-ring gereden. Want hij houdt rekening met de voorgangers. Vast niks nieuws maar het werkt top. Ik heb trouwens nog niet alles door. Waaronder het automatisch inparkeren. Dat is nog niet gelukt. Zit er wel op. Net zo als Lane departure warning. Werkt ook.
En als er een Gnoes de weg oversteekt stop de auto. Altijd handig in 020.
Opladen doe ik bij mijn kantoor in de straat. Ik ben dan wel zo'n pikkie die dan na 3 uur de auto even elders parkeert om de paal weer vrij te geven. Dit i.t.t. auto's die ik er som heel lang zie staan.
Het rijden zelf is dus een feest. Het voelt heel solide aan. Ik was even bang dat de 18" run-flats te hard zouden zijn maar het is prima. Je hoort en merkt niet als de 3 cilinder motor wordt ingeschakeld. Deze wordt aangezwengeld door een 20pk elektromotor die af en toe ook voor een extra boost kan zorgen als je het gaspedaal diep intrapt. Van de week schrok ik zelfs een beetje van de souplesse en de kracht. Ik heb een E39 M5 gehad en de E38 V8 en E66 V8 waren ook geen zielige auto's maar na lang in een Cactus te hebben gereden is dit toch wel weer heel leuk.
Binnenkort meer ervaringen...
We gaan nog even door...
- 16.800 km
Wat een heerlijke auto! Elke dag weer feest. En ja.; Ik heb ook mogen genieten van een E66 745Li en van diverse andere BMW's maar dit is toch wel super. Uiteraard komt dit ook door de opties. Ik denk dat ik niet heel gelukkig zou worden in een kale 216i AT.
Veel is al geschreven over het verbruik; Zowel op benzine als elektrisch; Het valt gewoon tegen. Helaas zijn oplaad palen nog steeds geen gemeengoed dus is de paal bij mijn werk regelmatig bezet door mensen die er soms wel heel lang staan en dat zelfde geldt voor hier in het Amstelveense dorp; Kan je volgens de folder geen 50km elektrisch rijden dan mag je geen paal aanvragen. Er is dus een paal verderop in de wijk maar die is vaak bezet. En een kabeltje over de stoep leggen mag volgens mij ook niet.
Maar....Het blijft leuk in de auto. De zit is perfect (daar was ik toch wel bang voor), heb weinig last van de A en B stijlen en de ruimte is ok. We zijn met ons vijven en het past maar dat houdt niet over. Maar meestal met 1, 2, 3 of 4 mensen en dat gaat prima.
Nadeel van de kleine tank is dat je vaak staat te tanken op vakantie want in Frankrijk hebben ze blijkbaar al helemaal nooit van elektrisch laden gehoord (behalve voor hun eigen autootjes) maar aan de andere kant; Je moet er toch af en toe uit. Dan is 5 minuten tanken ook niet erg.
De ACC valt tegen. Het is een passief systeem die flink er in knalt als de auto ruimte tussen een andere auto laat vallen en er een auto tussen schiet. Op die manier kom je achter in de rij. Het file rijden met automatisch sturen is ook een beetje onzin. Ten eerste moet je het stuur blijven vasthouden en snap ik dus de lol er niet van in. In een echte file is het wel prettig dat de auto automatisch remt en weer gaat rijden.
De Hifi is perfect. Navigatie is ronduit belachelijk. Auto in november 2016 gekregen en de nieuwe A9 staat er niet op en zo vast ook wat andere wegen.
Oh...Mijn badge is er af gejat of de wasstraat heeft hem meegenomen. Komt bij de volgende beurt wel.
Voor de rest geen problemen behalve dat 2x het laadklepje niet open ging. Na laten kijken maar ze konden niks vinden. Is verder ook niet meer voorgekomen.
Volgens mij wordt er ook geen nieuwe hybride meer verkocht. Gelukkig heb ik gekozen voor operational lease dus dat is mijn probleem niet (heb eigen zaak).
Hierna wordt het 100% elektrisch of gewoon weer een 15 jaar oude dikke V8 want ik mis wel eens het ouderwetse koppel. Leuk dat gecombineerd vermogen maar het is niet altijd voorhanden en het is toch anders dan een dik blok.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 2-serie Tourer 218i M Sport | 1e-Eigenaar | Estoril Blau | Panoramadak | Led Koplampen | Navi | Stoelverwarming | Led Sfeerlicht |
- 2016
- 32.876 km

BMW 2-serie Tourer (f45) 225i 231pk Aut
- 2015
- 61.060 km

BMW 2-serie Tourer (f45) 225xe 224pk Aut. Essential High Executive | PanoramaDak | Zomer- en Winterset |
- 2017
- 138.591 km