BMW 225xe Active Tourer (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 225xe Active Tourer |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 5.300 km |
De eerste indruk...
- 225 km
....als opvolger stond een automaat met 7% bijtelling hoog op mijn wensenlijst. Helaas was ik te laat voor de VW Passat GTE, Mercedes 350e en de BMW 330e. Bleven er nog twee auto's over namelijk de nieuwe Outlander en de BMW Active Tourer. De Outlander is afgevallen vanwege de stoelen en het rijden. Het was gewoon niet "mijn auto".
Twee dagen geleden heb ik dan eindelijk mijn nieuwe leaseauto mogen verwelkomen. Ik heb gekozen voor een BMW AT 225xe met (bijna) alle denkbare opties. De 225xe komt officieel uit in maart 2016. BMW NL had een kleine 100 stuks weten te bemachtigen. Deze waren in no time weg vanwege de 7% bijtelling. Wonderen zijn de wereld nog niet uit maar ik heb er weten te bemachtigen :)
De 225xe is dik aangekleed. De auto was dus samengesteld door BMW, zelfs de kleur. Bij mijn weten zijn er twee kleuren getransporteerd naar Nederland namelijk Saphirschwarz en Mineralgrau. Je kon akkoord gaan met de "deal" of niet. Persoonlijk was ik om omdat "mijn opties" waren aangevinkt en natuurlijk door de 7% bijtelling.
De BMW 225xe (PHEV) is uitgerust met een 1.5 liter driecilinder benzine en een vrij krachtige elektromotor. Het gecombineerd vermogen is 224 PK. De 3 cilinder doet uitstekend zijn werk!
De auto is o.a. voorzien van de volgende zaken:
- High Executive
- Model Luxury
- Glazen panoramadak (schuif-/kantelfunctie)
- Sportstoelen voor
- Comfort pakket
- Driving assistance plus
- Leder Dakota Schwarz geperforeerd
- Saphirschwarz metallic
- 17 inch
- standkachel
- etc...
De auto is toch behoorlijk ruim van binnen. Voor en achter is er voldoende plek. De kofferbak is ruim vergeleken met een V60 PHEV. Ik heb zelfs een extra vak onder de volledige breedte van de kofferbak om het laadsnoer etc...in op te bergen.
De automaat werkt goed samen met de benzine- en elektromotor. De 3-cilinder heeft een lekkere roffel. De sportstoelen zitten goed. Het multimedia systeem van de BMW werkt perfect. Binnen 1 dag heb je het systeem onder de knie. Daar kan Mercedes toch nog wat van leren.
De thuis laadpaal wordt op 5 Januari 2016 geïnstalleerd. De installatiebedrijven hebben erg druk met het plaatsen van laadstations. Ik heb de order van de laadpaal begin November geplaatst.
Binnenkort meer updates en foto's.....eerst genieten van de PHEV.
1000 km
- 1.000 km
De eerste 1000km zitten erop. Helaas moet ik nog zo'n 1000km rijden voordat ik met het gaspedaal mag 'spelen'. Ondanks dat ik de AT rustig inrijdt voelt deze absoluut niet traag! In tegendeel zelfs. Een tussensprint van 80kmh naar 120kmh gaat 'm goed af. Het brandstofverbruik is aan de hoge kant maar zal te maken met het feit dat de accu's niet zijn opgeladen. De thuis laadpaal wordt op 5 januari geplaatst. Het verbruik ligt momenteel op 8,1l per 100km. Dat valt tegen, zeker voor 'n 1,5l 3-cilinder. Ik vermoed dat het gewicht ook een rol speelt.
De AT rijdt de accu nooit helemaal leeg. Zodra de accu onder de 5% komt wordt deze, zonder het te merken, geladen tot 8%. In de sportstand zelfs tot 58%. Ik merk niet wanneer de brandstofmotor bijspringt om de accu op te laden. Je moet op het display kijken om te achterhalen welke motor 'aan' staat. Dat heeft BMW goed voor elkaar. Bij een van mijn vorige auto's, een Peugeot 508H4 (14% auto) was dat toch andere koek. Idem voor de (automatische)versnellingsbak.
Kort samengevat, de AT bevalt boven verwachting. Drie puntjes van kritiek. Het eerste puntje is de A-stijl. Deze neemt erg veel zicht weg en hier moet je echt rekening mee houden. Dit was me, bij mijn Renault Grand Espace nooit opgevallen.
Het tweede punt is het verbruik en het derde punt is de beperkte acceleraties van nog geen 400km. De 225xe heeft een brandstoftank van 36 liter. Doordeweekse ritjes zijn geen probleem maar je moet om de haverklap tanken tijdens de (zomer)vakantie. Het brandstofverbruik houd ik bij via spritmonitor.de onder de naam BMW225xe.
Ondanks dat BMW de auto had samengesteld mis ik de elektrische stoelen met geheugenfunctie.
Volgende update zal ik plaatsen half/eind januari (ivm plaatsen en ervaring laadpaal).
5300km
- 5.300 km
...zeer tevreden behalve over het verbruik en/of tankinhoud.
We zijn terug van ‘n week wintersport. Het verbruik, 9 liter per 100km, viel erg tegen (2000km). Zie spritmonitor.de. Ik heb de BMW daar niet kunnen opladen. Met een gangetje van 130kmh over de Duitse snelweg met 'n volle kofferbak, 4 personen en een dakkoffer. Aangezien de auto maar een tankinhoud heeft van 36 liter (inclusief reserve) moet je dus om de 250/300km tanken (snelweg kilometers).
De eerste weken was ik niet onder de indruk van de sportstoelen. Nu bijna 2 maanden verder zou ik niet anders meer willen. De stoelen zitten heerlijk en veel beter dan de standaardstoelen, breedte instelbaar en onderbeensteun uitschuifbaar. De auto stuurt erg fijn en precies. Discussies over voor- en achterwiel laat ik links liggen. Je hebt nauwelijks in de gaten welke motor aan het werk is.
Je kunt in edrive mode max 125 kmh eletrisch rijden. Echter boven de 95kmh komt de elektromotor pk’s te kort. Inhalen lukt nog wel maar verwacht er niet veel van. In comfort mode springt de brandstofmotor, boven de 80 kmh, aan. Bij normal rijden en inhalen heb je voldoende power van de brandstofmotor. Zodra je iets dieper het gaspedaal 'intrapt' springt de elektromotor bij om de brandstofmotor te ondersteunen. Ik merk er niks van.
Zelf heb ik (nog) niet harder gereden dan 155kmh maar tot die snelheid helpt de elektromotor de brandstofmotor mee, uiteraard indien nodig/gewenst. Ik ben van mening dat de BMW meer dan voldoende power in huis heeft. De sportmode spreekt voor zich. Beide motoren zijn actief en alert. Accelereren van 0 naar 100 of 155kmh gaat erg rap en niks op aan te merken.
De LED-koplampen geven mooi helder wit licht. De grootlicht assistent werkt goed. Je kunt gewoon met groot licht aan rijden zonder je tegenliggers te verblinden.
Het interieur is van uitstekende kwaliteit. Het lichtpakket is een leuke aanvulling. Lampjes in de portiergrepen, mooie interieurverlichting (keuze uit wit of rood/oranje) in de deuren. Erg sfeervol.
Indien je gebruik wilt maken van de BMW remote app moet je een account aanmaken op ConnectedDrive services. Met de app kun je o.a. zien hoe ver je nog kunt rijden (elektrisch + brandstof). Verder kun je deuren locken/unlocken, lichtsignaal, claxon en de binnenruimte verwarmen/koelen. Tevens kun je de dagelijkse ‘kachel’ (max 2 tijden per dag) wijzigen en/of aan/uit zetten. Dit kan ook via het BMW menu. Zodra je de auto uitzet krijg je een overzicht van de volgende cyclus. Hier kun je de tijden etc. nog wijzigen/instellen.
Het professional navigatiesysteem werkt goed en heb via de connected drive service de nieuwe Europa map (2016-01, 17GB) kunnen downloaden. Met dank aan het antwoord/stappenplan van autoweekreviewuser “225XE”. Het hele process, van download tot upgraden neemt 45 minuten in beslag.
Active Cruise Control is leuk maar persoonlijk had ik de optie niet gekozen. De auto houd afstand tot je voorganger (instelbaar in 4 stappen) en zal de auto tussen de lijnen houden. Handen moeten nog wel aan het stuur anders krijg je een melding “handen aan stuur”. Zelfs met slecht weer werkt het systeem verrassend goed. De BMW reageert goed maar zodra een auto voor je invoegt iets te abrupt ofwel het kan nog niet anticiperen. Hierdoor komt de BMW zenuwachtig over in de file.
Het Head-Up display geeft o.a. snelheid, navigatieaanwijzingen en eventuele andere meldingen weer.
Het glazen panoramadak vind ik heerlijk.
Het laden van de accu kost zo'n 150 minuten (thuis laadpaal, 16A). Met een buitentemperatuur van onder de 12 graden haal ik max 26km. Met een temperatuur van 0 graden kom ik niet verder dan 17/22km.
Last but not least, driving assistant. Het stuur trilt zodra je buiten de lijntjes dreigt te raken.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 2-serie Tourer
Uitgelicht aanbod

BMW 2-serie Tourer 218i Centennial Executive 7p.Trekhaak
- 2016
- 177.123 km

BMW 2-serie Tourer 225xe iPerformance Centennial High Executive (NL-Auto / Leder / Climate / Cruise / Led / Navi / PDC)
- 2016
- 91.023 km

BMW 2-serie Tourer 218i Essential | Trekhaak | Navigatie | Stoelverwarming | LED Koplampen | Park. Sensoren | Cruise & Climate Control | Elek. Kofferklep | Rijklaarprijs!
- 2016
- 108.279 km