BMW 225xe Active Tourer (2015) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | 225xe Active Tourer |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 880 km |
BMW 225XE
- 880 km
Mijn zoektocht naar een nieuwe leaseauto begon met nieuws dat er een gezinsuitbreiding aan zat te komen. Ik reed hiervoor 2,5 jaar een Golf 7 1.4 ACT met alle opties die ik toen kon wensen. Ik was ook totaal niet van plan om daar (vroegtijdig) afstand van te doen. Maar de golf was toch iets te klein om met 2 kleine kinderen vaak met de auto op vakantie te gaan. Daarnaast kwam ik erachter dat ik kosteloos de golf kon inruilen voor een andere poolauto. Dus maar snel inloggegevens van de poolsite aangevraagd en de zoektocht was begonnen
Mijn eerste idee was om een ruime(re) auto uit de pool te pakken, maar er kwam een BMW 118i met flink wat opties langs. Belangrijk puntje was dat het contract daarvan 17 januari 2016 afliep! Nou is het zo dat ik altijd al een liefde heb gehad voor BMW en dit was de kans om nog 3 maanden lol te hebben en tegelijkertijd ook nieuwe auto te bestellen. Ik heb niet lang nagedacht en de BMW gekozen.
Ik zal heel kort mijn ervaring over de 1-serie beschrijven, omdat het eigenlijk om de 2-serie gaat. Maar kort gezegd was het heerlijk sportief rijden met 170 pk op de achterwielen. Wat een verschil met de degelijke golf. Ik had het BMW virus te pakken en wist dat mijn hart ook bij dit merk hoorde.
De auto's op mijn lijstje waren de volgende:
-BMW 3 Touring (m-pakket Estoril Blau)
-Mercedes 350e
-Passat GTE
-Ford Mondeo Station
Wat opvalt is dat ik toen de 2 AT nog helemaal niet in gedachte had, maar hier kwam verandering in toen ik erachter kwam dat BMW 150 225xe's in 2015 kon leveren. Mijn pogingen om erachter te komen of de 330e ook in touring versie zou komen waren helaas negatief. De dealer gaf aan dat er voorlopig alleen een sedan zou komen en dat was met 2 kleine kinderen helaas niet te doen. Hierna nagevraagd wat de configuratie van de 225xe was en die was zo volledig als men kan bedenken. Alle denkbare opties zitten erop. Ik heb voor het gemak alle niet standaard opties als foto toegevoegd, maar dit is dus hetzelfde voor die 150 exemplaren.
Het rijden tot nu toe is met 1 woord GEWELDIG! De brandstof motor drijft de voorwielen aan en de elektromotor de achterwielen. Verder maak ik er een sport van om zoveel mogelijk te laden. Zo haal je immers het meeste (pk's) uit de auto. De dealer gaf aan dat ik de eerste 500 km niet boven de 3500 toeren moest proberen te komen. Dat is aardig gelukt, maar heb er nu steeds meer moeite mee.
De auto heeft 3 standen zoals in veel nieuwe BMW's: Sport, Comfort en Eco. Ik had mijn 1 serie alleen maar in Sport of Sport +, maar nu zit ik wat vaker in Comfort. Dat heeft te maken met het feit dat ik de auto netjes wil inrijden, maar ook de rust die het geeft in Comfort stand. Verder ben ik al veel medeweggebruikers makkelijk voorbij in Comfort, laat staan Sport.
Hiernaast heeft de auto ook 3 eDrive standen: Auto, Max edrive en Save. Zoals in andere reviews over BMW 330e en 225xe als geschreven, auto kiest de auto zelf wat het beste is, Max ga je voor zoveel mogelijk op elektriciteit en Save bespaar je je accu en ga je op brandstof.
Het is mij gelukt om een rit van 33 km volledig elektrisch te rijden en dit rijdt prima. Als je echt kracht opvraagt is er ook nog een icoontje onder de toerenteller genaamd 'eboost'. Ik had ergens gelezen dat er dan nog een krachtbron meehelpt met 20 pk extra, maar weet dit niet zeker.
1 van de opties die ik uitermate fijn vind is de automatische kofferbak die ook met een schopbeweging open en dicht kan. Verder zit er ook fileassistent op wat erop neerkomt dat de auto zelf stuurt op de snelweg onder 60 km/u. I.c.m. active cruise control zal dit systeem de auto tot stilstand brengen in de files en binnen 3 seconden ook zelf doorrijden. Ideaal tijdens de files die dit land steeds rijker wordt. Het systeem werkt optimaal kwam ik achter tijdens een bezoekje aan de Efteling op de drukste dag ooit.
Pluspunten:
-Rijdt super en stuurt als een BMW
-Alle opties zijn het geld waard
-Luxe afwerking i.v.m. concurrenten
-eDrive werkt fenomenaal
Minpunten:
-Actieradius brandstofmotor
Ik zal het voorlopig hierbij laten en over een paar duizend km een update plaatsen.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.