BMW 220i Active Tourer (2018) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 220i Active Tourer |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 9.000 km |
KM-stand laatst | 75.000 km |
Eerste review; anderhalf jaar in bezit
- 32.000 km
Sinds bijna anderhalf jaar alweer ben ik in het bezit van een BMW 220i Active Tourer. Ik heb 'm gekocht als ex-demo auto met 9.000 km op de teller, en intussen staat er ruim 23.000 km bij. Mooi moment voor een eerste review.
Waarom een Active Tourer?
Ik zocht een niet al te grote auto (de Jeep Grand Cherokee die ik hiervoor had, is voor normaal gebruik in Nederland gewoon te groot) met een wat hogere instap en voldoende ruimte zodat 3 mensen van >1.90 meter er fatsoenlijk in kunnen zitten.
Het is niet de mooiste auto die er is, maar ook niet de lelijkste (zeker niet als je 'm vergelijkt met sommige andere MPV's). Ik heb het facelift model, die vind ik van buiten net wat strakker ogen dan het origineel. De beige kleur zie je niet al te vaak en vind ik weer eens wat anders dan het obligate wit, grijs, zwart of donkerblauw wat je veel ziet. Het panoramadak maakt het binnen lekker licht, waar het een -in mijn ogen- fijne mix is van donker (vloermatten, onderkant deuren, bovenkant dashboard en hemelbekleding), licht (stoelen, deurbekleding, onderkant dashboard), vergrijsd hout en oranje sfeerverlichting.
Kwaliteit
Het voelt allemaal heel degelijk (behalve het klepje van het vakje linksonder waar ik m'n zonnebril leg) en je merkt aan alles dat er aandacht aan besteed is. Dat zal dan wel het premium-gevoel zijn. Wel valt me op dat sommige naden best groot zijn, dat had ik dan weer niet verwacht. Er rammelt of kraakt in ieder geval niks.
Comfort
De auto is heerlijk stil, ook op (zeer) hoge snelheden. De motor hoor je nauwelijks, windgeruis is er ook niet veel, de banden hoor je wel, maar storend wordt het nooit en daardoor kun je de prima audio van het optionele hifi systeem (niet de Harman Kardon) ook goed horen.
De stoelen zitten prima. Ik heb de sportstoelen vanwege de uitschuifbare zitting, zodat ik met m'n bijna 2 meter nog steeds ondersteuning van m'n bovenbenen heb. Ik ben niet alleen lang, maar ook breed, en dat past maar net tussen de prominent aanwezige zijwangen.
Het head-up display blijkt in de praktijk erg prettig; ik kijk eigenlijk nauwelijks meer op de conventionele meters. En ik heb nu voor 't eerst mogen ervaren waarom autotesters zo enthousiast zijn over BMW's i-Drive, want dat werkt inderdaad supermakkelijk.
Het veercomfort is ok, maar hij had naar mijn smaak nog best ietsje soepeler geveerd mogen zijn. De 18 inch velgen en run flat banden helpen daar vast niet aan mee, maar deze velgen zijn wat mij betreft wel met afstand de mooiste velgen voor deze auto.
Rijgedrag
De positieve keerzijde van de wat strakke vering is dat de auto nauwelijks overhelt in bochten, dat is wel prettig. Het sturen gaat ook heerlijk precies; je bent eigenlijk nooit aan 't corrigeren en kunt de auto heel precies plaatsen. Het sportstuur pakt lekker beet. Al met al kun je heerlijk ontspannen rijden.
Motor
De 220i heeft een 4-cilinder 2 liter motor met 192 pk en dat is meer dan genoeg voor de 1400 kg zware auto. Je komt op geen enkel moment power tekort. De 7-traps automaat (dubbele koppeling) schakelt eigenlijk compleet onmerkbaar. Er zitten schakelflippers achter het stuur, maar die heb ik nog maar zelden gebruikt (een keertje in de heuvels). Als je er normaal mee rijdt, haal ik met woon-werk-verkeer vrij gemakkelijk 1:15 en op langere afstanden nog wat zuiniger. Prima dus!
Betrouwbaarheid
Van een auto van nog geen 2 jaar oud met net 32.000 km op de teller mag je verwachten dat dit een heel kort stukje tekst wordt, en dat is ook zo. Alles werkt goed en de auto voelt nog "als nieuw". De auto heeft recent z'n eerste beurt gehad, maar omdat er 5 jaar onderhoud bij de auto zit, was deze gratis.
aanvulling: bijna vergeten, maar bij die eerste beurt is de regensensor gereset. Ik vind 'm zelfs in z'n meest gevoelige stand af en toe erg lang wachten voordat 'ie besluit om de ruit te wissen, dus zat ik alsnog vaak me de hand te wissen. Dat lijkt nu beter te zijn.
Lekke band
- 39.000 km
Goed, anti-lek banden kunnen dus ook gewoon lek. Ik was over een schroef gereden die zich vervolgens in het loopvlak had genesteld. In eerste instantie voelde ik een lichte onbalans in de auto, maar de volgende ochtend bij het starten meldde de auto om de bandenspanning te controleren: rechtsvoor was te laag. Langs het tankstation gereden, meteen even een hand over de band gehaald en daar voelde ik de schroef een klein stukje uitsteken (dat verklaart meteen de onbalans). Meteen maar langs de BMW-dealer gereden, die heeft een "Direct Service" voor dit soort dingen. Klaar terwijl je wacht, band gefixt, onbalans weg, probleem opgelost! Uiteindelijk was ik dus best blij met de anti-lek banden, want daarmee kun je gewoon doorrijden naar de dealer en hoef je niet eerst een reservewiel te monteren.
Onderhoud en nieuwe banden
- 46.000 km
Een aantal weken geleden ging de telefoon: "Met de BMW dealer, uw auto geeft aan dat 'ie onderhoud nodig heeft, wilt u een afspraak inplannen?" Voor mij nieuw; ik was gewend dat ik zelf de garage moest bellen voor een afspraak. Maar goed, wel handig zo! Dat onderhoud stelde verder weinig voor: de remvloeistof moest ververst worden.
Bij dat onderhoud bleek ook dat ik nieuwe voorbanden nodig had. Ik heb weer dezelfde runflats laten monteren, want na m'n lekke band (zie vorige bericht) vond ik het toch wel erg gemakkelijk dat ik niet hoefde te tobben met een band wisselen of een of andere spuitbus met opvulspul.
Sowieso bevalt de hele auto nog steeds erg goed. Ik rijd vanwege de Covid-pandemie een stuk minder, maar de auto rijdt nog prima, geen rammels of kraakjes, en is vooral ook lekker praktisch. Waar ik erg blij mee ben is de afneembare trekhaak. Ik vind een trekhaak echt vreselijk lelijk staan, dus ben blij dat 'ie afneembaar is. Kan netjes opgeborgen worden in de ruimte onder de bagageruimte, is supereenvoudig te monteren en zo kan ik makkelijk m'n fiets op de fietsendrager meenemen.
Onderhoud
- 57.000 km
Even een korte update.
Het was weer tijd voor een onderhoudsbeurt: nieuwe bougies, motorolie, filters en een voertuigcontrole (wat dat ook moge zijn). Viel allemaal onder de "5 jaar gratis onderhoud" die bij de auto zat, maar dat betekende niet dat ik helemaal voor niks de deur weer uitliep, want ik heb ook de ruitenwissers voor en achter laten vervangen en het alarm opnieuw laten keuren (het certificaat was verlopen).
Verder weinig te melden, de auto doet het nog prima. Over een maand of 2 moet ik echter weer terug, want dan moet 'ie voor de eerste keer op voor de APK.
Eerste APK
- 59.000 km
Nog een korte update.
De auto moest vorige week voor z'n eerste APK keuring. Zoals verwacht helemaal niets gevonden, dus hij kan er weer 2 jaar tegen.
Weer een (ruim) jaartje verder
- 75.000 km
De laatste update is alweer meer dan een jaar geleden, maar er is eigenlijk niet zo veel te melden: de auto doet het nog steeds prima. Ik heb voor een jaar extra BMW Pechhulp afgesloten (in de hoop 't nooit nodig te hebben; dat is tot nu toe goed gelukt) en de auto had een klein onderhoudsbeurtje nodig betreffende remvloeistof. Niet goedkoop, maar zo kan 'ie weer even vooruit. Op naar de ton (maar dat duurt nog wel even).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 2-serie Tourer
Had je deze auto's al gezien?

BMW 2-serie Tourer 225xe iPerformance High Executive Aut. | Panoramadak | LMV | Leder | Xenon | Camera | Navigatie | Stoelverwarming | Bluetooth | Elek. stoelen met Memory
- 2021
- 105.117 km

BMW 2-serie Tourer 220i 192pk | Navi | Afn. Trekhaak | Camera | Keyless | LED | Stoelverw. | 17''
- 2019
- 55.918 km

BMW 2-serie Tourer 218i High Executive |NAP |1e eigenaar | Automaat | Pano | HUD | Stoelverwarming | Camera
- 2021
- 60.777 km