BMW 220i Active Tourer (2016) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 220i Active Tourer |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 4.485 km |
KM-stand laatst | 116.452 km |
- 116.452 km
Na het toevallig bekijken van een Autoweek dubbeltest, BMW Tourer en Renault Scénic, werd mijn interesse gewekt voor de BMW.
Had 10 Jaar met plezier Renault Scénic 1.5 dci tech line ( 2007) gereden. Was van plan weer een nieuwe Scénic te kopen, maar de proefrit in een 130 pk Bose gaf me toch geen voldoening.
Ik vond mijn huidige 1.5 dci prettiger dan de 1200tce 130 pk. De dci is rustiger en krachtiger onderin. Ook de bediening van de navigatie en de info, met snel een vies scherm, sprak me niet aan.
Daarbij komt dat er 'nog' geen automaat leverbaar is op de benzine uitvoering en een diesel is met onze huidige kilometrage niet interessant.
We wilden in ieder geval weer een mpv, maar besloten ons breder te oriënteren.
Proefritten gemaakt met de BMW, 1x in de 218i en 2x in 220i .
Dit was een aangename verrassing voor mijn vrouw en mij, beide auto's reden prettig, maar mijn voorkeur ging uit naar de 220i automaat, kun je heerlijk rustig mee cruisen, en versnellen om wat voor reden dan ook is geen punt. Maximum koppel 280 al bij 1250 toeren beschikbaar! De nieuwe Scénic was niet meer in the picture, en we gingen op zoek naar een bijna nieuwe Active Tourer full options van net voor de jaarlijkse prijsverhoging ,wat een aanzienlijk prijsvoordeel kan opleveren.
Gevonden, BMW 220i automaat Active Tourer Luxury line , High Executive, in staat van nieuw. Kleur mineralgrau metallic.
Daarbij nog als opties, elektrisch panoramadak, aluminium dakrelings, hifi muziek systeem, trekhaak met afneembare kogel,vergrote brandstoftank en extra 12V achterin.
Auto gekocht met 4485 km op de teller. Bijna 4 maanden oud( jong) . Ruikt nog nieuw. Gebruikt als dealer wagen, voor woon werk en proefritten.
Hierdoor had de auto mede door de goede inruil van mijn Renault een aantrekkelijke prijsperceptie .4 Februari auto in gebruik genomen.
17 februari na 2 weken en 1420 km.
Het is een fijne reiswagen, bagageruimte achterin is voldoende en de extra ruimte onder de vloer in de bagageruimte is makkelijk om spullen op te bergen die ik altijd bij me wil hebben.
Ook binnenin zijn er voldoende opbergmogelijkheden, hoewel minder dan in de Scénic.
Alleen nog in de comfort stand gereden, er is ook sport en eco, verbruik gemiddeld 1:15.4 met naar verhouding veel bebouwde kom km's.
Ik denk, dat het verbruik nog beter kan als ik meer aan de auto( automaat) gewend ben.
Overigens vind ik de 8 traps automaat heel prettig en comfortabel rijden. Schakelt onmerkbaar en de motor is zeer stil. Ook het interieur is rustgevend en straalt kwaliteit uit.
In deze stilte valt het mij op dat de banden nogal wat geluid produceren, er liggen 205/55 R 17-91W Goodyear Efficientgrip RSC runflat banden onder. Staat genoteerd als een stille band, maar toch...
Auto stuurt strak en ligt zeker voor een mpv als een blok op de weg.
Geen enkel gerammel, trilling of resonantie waar dan ook. Het interieur is mooi en het dashboard overzichtelijk. Gemakkelijk te bedienen navigatiesysteem, groot en duidelijk scherm, in combinatie met het head-up display precies in the picture , is het gebruiksvriendelijk en het houdt de blik op de weg.
Telefoonverbinding prima, laad in één keer gehele adresboek, waaruit ook meteen een bestemming in de navigatie gekozen kan worden.
Gemakkelijk en prettig is ook het muziek afspelen via de Spotify app.
De zit is iets lager dan in de Scénic, wat even wennen was, maar inmiddels mijn draai gevonden. Stoelen zitten goed, voor mij beter dan in de Scénic . De ruimte binnenin is verrassend. Zicht rondom is goed, heb geen last van de spijltjes in de portier hoeken.
Het open dak functioneert prettig, en is in alle opzichten veel stiller dan in Scénic.
De adaptive led verlichting geeft een zee van licht en past zich automatisch aan b.v. in bochten, bebouwde kom en bij tegenliggers.
De stoelverwarming is s' morgens ook best te waarderen bij temperaturen van -5.
Kortom na 2 weken is onze goede indruk tijdens de proefritten zeker bevestigd. Ook vind ik de auto steeds mooier.
Nog niet alles uitgeprobeerd , zoals ConnectedDrive en BMW Online services.
De auto heeft een eigen simkaart, zodat met de remote app vanuit je luie stoel bij de haard, navigatie en andere zaken geregeld kunnen worden schijnt het.
Update 3 mei 2017 km 10375.
Auto nu 3 maanden in bezit. Hoewel ik geen km vreter ben, de auto is geheel voor privégebruik , beleef ik echt plezier aan de auto.
Accelereren is een genoegen en ook het strakke sturen bevalt goed.
Van de ConnectedDrive functies gebruik ik alleen de muziekfunctie( Spotify) , en gezien het gebruiksgemak van de controller om bestemmingen etc.in te voeren gebruik ik ook geen Remote services. Real Time Traffic Information (RTTI) staat wel altijd aan na invoer bestemming .Voor de overige info is IPhone voldoende. Kaart updates zal ik t.z.t gebruik van maken
Bij mijn rijstijl is een gunstig verbruik mogelijk. Tot nu toe gemiddeld 1:15.4 gerelateerd aan tankbeurten. De zeer gebruiksvriendelijke cruisecontrol is hier zeker debet aan. Ook de start stop functioneert goed.
De Eco Stand vind ik niet aantrekkelijk, het door mij behaalde voordeel van 0,2 km per liter, weegt niet op tegen het verminderde rijplezier, o.a. verlies aan vermogen en andere schakelmomenten automaat. Sportstand is leuk maar brengt onrust in de auto. Comfort stand voldoet voor mij in alle opzichten. De rijgeluiden op bepaalde asfaltwegen( open asfalt) zijn zoals eerder opgemerkt, goed hoorbaar. Zijn naar mijn mening niet alleen op het conto van de banden te leggen. Op sommige wegen zijn de banden nauwelijks hoorbaar.
Mijn vrouw vind het niet hinderlijk, en geeft advies het te negeren, zeker omdat de auto in zijn geheel zo goed bevalt. Goed idee!
Update 7 aug. 2017 km 15401.
Het negeren van het Run flat bandenlawaai ging me niet goed af.
Met name op ritten van 200-300 km en meer, bleef het me irriteren. Veel nederlandse autowegen hebben Zoab asfalt, met als gevolg herrie. Overigens zijn in België de A12 en de E313 /E314 na het grotendeels vernieuwde wegdek wel prettig rijden, ook met RF. Ook op veel N wegen in Limburg en Achterhoek geen lawaai.
RF bij km stand 14530 laten vervangen door non RF Michelin Premacy 3. 205/55 R 17-91W. Kosten incl montage 512 euro. Runflats verkocht voor 130 euro. Daarbij een Slime repair kit incl. 12v compressor gekocht voor een eventueel pechgeval. Overigens al meer dan 10 jaar geen lekke band gehad, "klop het af”.
Ervaring met Michelin's na 871 km.
Bandengeluid is afgenomen na bandenwissel, met name op snelwegen met Zoab . Het hinderlijk "roffelend" geluid is verdwenen. Maar ook deze banden blijven op Zoab wegen, mede door de zeer stille motor, goed hoorbaar.
Op gesloten asfalt nauwelijks hoorbaar, maar dat is ook zo met RF. Nadelen aan de non RF banden: het stuurt minder strak, helt meer in bochten, en bij eventuele bandenpech, is reparatie ter plekke noodzakelijk. Ik heb de indruk, dat ook het verbruik iets hoger uitkomt. Daar heb ik echter meer tijd voor nodig om vast te stellen.
Na een half jaar en ruim 10000 km verder, ga ik de BMW-active tourer nog meer waarderen. Vooral de combinatie motor-automaat is comfortabel .Ik lees weleens dat de " standaard stoelen" niet goed zitten, maar mijn ervaring is positief. In mijn auto is de bekleding leer, wat verschil kan maken met stoffen bekleding. Proef gereden met zowel sport als standaard stoelen.
Is uiteraard persoonlijk, maar ik vond de hoge rand van de sportstoel evenals het uitschuifbare deel niet prettig bij in en uitstappen, de zit vond ik in beiden goed. Eventueel minpunt kan zijn, dat de standaardstoel niet kantelbaar is.
Ontdekt, dat het invoeren van een bestemming via de BMW Connected app toch wel handig is. Gebruik app nu geregeld.
Tijdens de hoosbuien afgelopen weken viel het me op dat de ruitenwissers vrijwel geluidloos en effectief hun werk doen, dat was in de Scénic toch anders.
Tot op heden( bandenwissel daargelaten) nog geen minpunten geconstateerd.
Alles functioneert prettig, effectief en soepel. Het verbruik stabiliseert zich op 15.25 km per liter, over de gehele periode. Dit bij snelheden van 120-135 op de snelwegen Benelux ,voor de rest houdt ik me aan de snelheid, kleine marges daargelaten, vind ik een goede score.
Update 3 oktober 2017 km 18728.
Auto nu één jaar oud, waarvan 8 maanden in mijn bezit.
Geen garagebezoek, alles functioneert zoals het hoort. Eerste beurt pas volgend jaar bij ca 30000 km.
Het verbruik is na de bandenwissel niet toegenomen zoals ik eerst dacht, maar zelfs iets lager, zodat het totaal verbruik nu uitkomt op 15.48 km per liter, gerelateerd aan tankbeurten.
Zoals reeds gemeld, zijn de afrol geluiden op Zoab wegen afgenomen , niet significant, maar voldoende om mijn irritatie weg te nemen.
Na 8 maanden en ruim 14000 km stel ik vast, dat de AT een zeer plezierige auto is. Ruim van binnen, goed zicht op de weg, fijne acceleratie, gunstig verbruik, prima afwerking, fijne navigatie met prettige menustructuur, op goede wegen zeer stil.
Update 4 februari 2018 km 23672.
Auto nu 1 jaar in bezit, ruim 19100 km gereden.
Geen enkele storing of wat dan ook. Afgelopen maanden veel korte ritjes met koude motor, verbruik loopt dan op naar 1:14.2. Dit weekend rit van bijna 400km 1:17.4 Gemiddelde blijft dus goed.
Na 1 jaar zijn alle reeds eerder genoemde plezierige eigenschappen van de auto onveranderd positief.
Update 10 juni 2018 km 30248.
Onderhoudscontract afgesloten; 5 jaar of 100.000 km, 699.- euro.
Hiervan de eerste beurt, olie + filters achter de rug. Tevens heeft het motormanagement een complete update gehad, 3 uur aan de computer.
Ook de navigatie is meteen geüpdatet , hier ben ik overigens op geabonneerd.
Auto rijdt prettig en probleemloos! Bevalt uitstekend.
Update 6 februari 2019 km 41413.
Auto nu 2 jaar in bezit. Tot op heden 1x kleine beurt bij 30.000 km. CBS info geeft nu aan, dat de remvloeistof in maart vervangen moet worden. Blijkbaar na tijdslimiet 2 1/2 jaar.
Heel prettig, dat de auto geen bijgeluiden produceert, dus geen rammels, vibraties, kraakjes of trillingen etc. Zit blijkbaar solide in elkaar.
Update 4 februari 2020. Km 58315 .
Na 3 jaar is het plezier in de auto onverminderd. Rijd gewoon heel fijn.
Geen enkel probleem doet zich voor. Interieur ziet er nog ongebruikt uit. Ook de lak is van goede kwaliteit, zelfs geen steenslag beschadiging.
In augustus 1L olie bijgevuld, waarschijnlijk door grote interval. Over5900 km of in april dient volgens CBS weer onderhoud , olie filters en bougies, plaats te vinden.
Het gemiddeld brandstofgebruik over geheel 2019 was 15.33 km per liter gerelateerd aan tankbeurten.
Update 9 April 2020 . KM 60059 .
Vandaag 2e servicebeurt. ( service contract) nota €3.85 voor bijvullen koel en ruitenwisser vloeistof.
Verder geen bijzonderheden. Zou zonder enige twijfel opnieuw kiezen voor deze BMW tourer, in geval.
Update 7 Sept. 2020. KM 65130.
Na 50.000 km voorbanden vervangen, 2 Michelins premacy 4 205/55 R17 91W. Nieuwe banden achter geplaatst. Kosten incl. montage € 261,-
Bij de bandenwissel, geconstateerd dat de linksachter band, schouder binnenkant iets begint te cuppen. Volgens de bandenspecialist kan dit waarschijnlijk door de voorwielaandrijving nog bijkomen. Anders laat ik de band schrapen, profiel is nog aanzienlijk.
Daar de auto 3/10 a.s. 4 jaar oud is 1e APK bij dealer, kosten 24.95. incl. wasbeurt en intern gestofzuigd. Prima Service.
Update 17 Februari 2021. KM 70030
Probleem ondervonden met het loslaten van de bekleding, schuif-paneel zonwering, open dak.
Op een morgen hing het opeens los naar beneden. Geen aanwijsbare oorzaak.
Na eerste inspectie bij de dealer, bleek dat de bekleding vervangen moest worden.
Gelukkig niet inclusief het gehele paneel, maar het was een arbeidsintensieve kostbare reparatie. De auto moest hiervoor 2 dagen naar de werkplaats.
Niettegenstaande dat BMW 40 % coulance verleende, waren de kosten € 910,56.
Overigens doet dit voorval geen afbreuk aan de algemene tevredenheid over de auto.
Update 2 April 2021. km 71550.
Remvloeistof vervangen ( onderhoudscontract).
Ruitenwisserbladen vervangen. € 85.56.
Update 21 mei 2022. km 87220.
Eind april bij 86124 km beurt, olie en filters vervangen conform onderhoud schema.
Na de afspraak voor het onderhoud maakte de dealer me er op attent, dat het onderhoudscontract verlengd kon worden tot 7jaar of 100.000 km.
Kosten € 157.30. Hier ben ik uiteraard mee akkoord gegaan, niet alleen deze beurt maar ook de eerstvolgende remoliebeurt valt binnen deze periode.
Update 21 september 2022 km 91331
5 Augustus bij 89790 km 2 banden vervangen . 2 Michelins premacy 4 205/55 R17 91W, kosten € 364.29 incl monteren en balanceren, voor/ achter omgewisseld.
1 September bij 90444 km Apk. Kosten incl vloeistoffen €49.23.
Update 6 maart 2023 . 96167.km
Remoliebeurt bij 95980 km. Geen bijzonderheden.
Update 1 januari 2025 116452 km.
Na bijna 8jaar en 112.000 km bevalt de auto me onverminderd goed. April 1923 ruim 6 weken in een Splinternieuwe X1 met alle digitale opties aan boord gereden, Uiteraard een heerlijke auto, maar toch vond ik het geen straf , om weer in mijn tourer te rijden! Het enige wat ik nu wel mis, is een adaptive cruisecontrol.
Mijn auto werd terwijl hij op een parkeerplaats stond, van voor tot achter geramd door de aanhanger van een afslaande vrachtauto. Reparatie ruim 10.000 euro., en om materiaal en timing reparatie 6 weken uit rolatie.
September 1923, km 102476 , opnieuw onderhoudskontract afgesloten, 3 jaar voor 875,00. Mijn eerdere evaring hiermee is goed.
Tijdens de onderhoudsbeurt april 2024, km 108214, werd een beginnende olie lekkage in de rechter motorsteun gekonstateerd. Hoewel nog niet urgent, toch laten repareren.d.d. 4/6 km 110100 € 676,48.
In augustus apk en tevens conneciviteit funkties laten updaten en herstellen. Alle hieronder genoemde kosten, zijn inclusief haal en brengsevice 40km.
Onderhoud en kosten ;
17/42018 onderhoudkontract afgesloten voor
5 jaar, t/m april 2022 of stand 100.000 km. €. 699,--
2/8 2017 Runflats vervangen. km 14503 € 382.-
11/4 2018 1e beurt olie + filters. €. —-.—
19/3 2019 remolie beurt. vloeistoffen € 3.11.
28/8 2019 bij 54510 km 1 L olie bijgevuld. € 14.34.
9/4 2020 2e beurt. vloeistoffen € 3.85
28/8 2020 km 64592 2 Michelin banden €. 261.-
2/9 2020 APK 1e €. 24.95
17/2 2021 reparatie schuifpaneel dak. €. 910.56
2/4 2021 remolie beurt ( ) wisserbladen nieuw. € 85.56
28/4 2022 3e beurt olie en filters. €. —-.—
28/4 2022 verlenging onderhoudskontrakt 2 jaar. €. 157.30
5/8 2022 2 Michelin banden. € 364.29
1/9 2022 Apk + vloeistoffen. €. 49.23
6/3 2023 remolie beurt ( ). €. —-.—
25/9 2023 onderhoudskontract 3 jaar april2024
t/m april 2026 € 875,00
29/4 2024 4e beurt olie en filters. € —,——
4/6. 2024 vervanging motorsteun. €. 676.48
29/8 2024 APK en connectitviteit herstellen. €. 114,62
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.