BMW 218i Active Tourer Executive (2014) #3

autoreview

BMW 218i Active Tourer (2014)

Signalement

Uitvoering218i Active Tourer
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst6.500 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW 218i Active Tourer Atlantikgrau Executive Spor

  • 6.500 km

Dit is niet mijne eerste BMW, ik heb al eens het genoegen mogen hebben om te mogen rijden in een BMW 320i en ik was dan eigenlijk ook weer op zoek naar een nieuwe BMW 320D EDE uitvoering omdat 20% bijtelling wel voldoende is voor mij. Echter de touring uitvoering viel helaas daar weer net buiten en om toch ook de caravan te kunnen trekken kom je ook in de automaat terecht. Daar was dan ook mijn dilemma een sedan met automaat en met extra's kom je dan zo snel in de buurt van de 50.000 Euro. Mijn vrouw vond de 320 ook wel erg agressief eruit zien en alhoewel ik we weg was van het model moet ik er ook rekening mee houden dat het hele gezin ook mee gaat en ik dan ook in de vakanties het nodige mee moet kunnen nemen. Als ik alleen aan mijzelf zou denken was de keuze snel gemaakt geweest.

In de showroom liep mijn vrouw langs een 218i Active Tourer en ze maakt een opmerking dat ze daar ons veel eerder in zag rijden. Het drong nog niet zo goed tot mij door, want ik had na de proefrit in de BMW 320D hele andere gedachten aan mijn hoofd, namelijk hoe ik toch die BMW aan het gezin kon verkopen. Thuis aangekomen op internet toch eens gekeken naar de BMW 218D, want ik had de auto nog nooit echt goed gezien. En eerlijk is eerlijk, er waren veel overeenkomsten, zeker aan de binnenkant, maar om nou te zeggen dat de auto er aantrekkelijk op de foto's uit komt, nee niet echt. Niettemin toch maar eens uit laten rekenen door Ekris te Arnhem wat de 320D EDE automaat nu zou gaan kosten in de lease en dat doe ik liever persoonlijk, dus besloot ik toch weer langs de showroom te gaan. Daar bleek inderdaad wat ik vreesde de 320D kwam wel heel erg hoog in mijn leasebudget te zitten. Toch ook wel nieuwsgierig naar de 218D, die ook eens goed bekeken en echt de auto is 'live' veel mooier dan je zou verwachten op basis van de foto's, echt fotogeniek is deze 2 Active Tourer dus niet, maar als je hem in werkelijkheid ziet, verrast hij je wel. Daarbij bleek dat ik met mijn 1,88 makkelijk achter mijzelf kon zitten in de Active Tourer en dat gebeurd mij maar bij weinig auto's, ik zou zelfs heel erg ruim willen zeggen. Veel ruimer dan in de 3 serie mogelijk is. De kofferruimte viel mij ook helemaal niet tegen en toen ik die verschuifbare achterbank kreeg gedemonstreerd toen begon zich zowaar enthousiasme voor het idee om een 218D Active Tourer af te tekenen. Ik was erg benieuwd naar de rijeigenschappen van de 218, want er waren nogal verschillende verhalen op internet te lezen waarbij ik mij stoor aan het feit dat de Nederlandse autojournalisten de auto zonder uitzondering als voor de oudere medemens betitelden vanwege de hoge instap. Maar ik ben er inmiddels ook van overtuigd dat het ideaal is voor een gezin dat ook twee puberende tieners telt.

De proefrit was tot mijn verbazing heel erg positief, de 150 PK van de 218D is zeker aan te raden, er was geen moment dat ik naar meer vermogen hoefde te zoeken, de auto reed comfortabel en dat hele verhaal van voorwielaandrijving, nou dan is dit echt de beste voorwiel aangedreven auto die er is, want ik heb ze nog niet zo gereden. BMW heeft hier veel goed werk verricht en ik zou in de normale omstandigheden waarin 90% van de mensen hun auto gebruikt geen enkel argument kunnen vinden om toch achterwiel aandrijving te wensen. Het rekenwerk kon beginnen. Daar bleek echter dat de diesel versie van de Active Tourer wel liefst 5.000 Euro duurder is dan de 218i benzine uitvoering waarbij de fabriekscijfers niet een zodanig groot verschil geven dat het gunstig is om de diesel te rijden tenzij je meer dan 45.000 kilometer per jaar rijdt, waarbij ik al rekening had gehouden met een iets ongunstiger verbruik dan dat de fabriek aangeeft. Kortom voor mij was de benzineversie de auto die ik graag wilde hebben. Inmiddels was ik wel helemaal los gegaan in het berekenen van de extra opties, want BMW weet daar wel prijzen voor te vragen zodat je een standaard 218i bijna twee keer zo duur kan maken. Een grotere brandstoftank leek mij wel wat, de audio uitbreiding, automatisch te openen achterklep een beetje decadent, dat hoefde nu ook weer niet en de LED verlichting met een meerprijs van 1100 Euro viel ook wat duur uit net zoals de navigatie plus , 1600 Euro, maar sport line, executive uitvoering, comfortpakket, getinte ramen achter, M-stuur en misschien een panoramadak dat waren toch opties die ik graag zou willen aankruisen. Metallic lak leek mij ook wat duur, toch weer meer dan 1000 Euro, dus een witte is goed genoeg. Bleek echter dat de levertermijn zodanig lang was dat de aflevering in 2015 zou plaatsvinden, dat was geen optie, want de 218i zou dan niet meer in de 20% bijtelling vallen. Dus eens navragen welke auto’s uit voorraad leverbaar waren. Het werd dus uiteindelijk de metallic atlantikgraue, een beetje blauw grijs, uitvoering met sport line, executive, LED verlichting en verstelbare achterbank met verlichtingspakket, 16 inch lichtmetalen winterwielen met runflatbanden en RDCi, 17 inch lichtmetalen zomerwielen met runflat banden en RDCi en een afneembare trekhaak en alle onderhoudskosten voor de komende 5 jaar of 80.000 km afgekocht. Jammer genoeg dus geen navigatie plus of een panorama dak, of grotere brandstoftank, maar de uitvoering stemde mij toch wel blij. Tot op dat moment nog niet gereden met de benzineversie, maar dat zou toch niet zoveel schelen als de diesel dacht ik alhoewel ik later wel ging twijfelen, een driecilinder??? 136 PK i.p.v. 150PK, zou dat wel genoeg zijn?

De rijervaring:
Aangezien ik de auto net voor de wintersportvakantie geleverd heb gekregen had ik mooi de gelegenheid de auto gelijk een flink stuk te rijden en uit te proberen, niet alleen op verschillende wegen, maar ook in hele verschillende omstandigheden. Ik kan wel zeggen met een nieuwe auto gelijk de wintersport in gaan en dan te maken krijgen met elke weersomstandigheid die je je maar kan voorstellen doet je ook een beetje pijn, je wilt voorzichtig zijn met je nieuwe auto maar na een dag rijden ziet hij er gelijk al uit alsof je hem twee jaar hebt, aan de buitenkant tenminste. Maar rijden doet hij en hoe! Op de snelweg zeer comfortabel en stil ondanks de driecilinder, de auto klinkt ook goed. Ja er zit wat meer een roffel in dan bij een viercilinder, maar petje af voor de BMW ingenieurs, want de motor klinkt ook nog eens sportief! Niettemin is hij erg stil als je normaal rijdt en zodanig stil dat ik met het schakelen van de versnellingen op gehoor maar heb afgeleerd, want het kwam regelmatig voor dat ik nog in zijn 3 reed terwijl 6 al mogelijk was. Gelukkig geeft de Active Tourer dat ook op je dashboard aan, dus je komt er wel vanzelf achter dat je heel snel kan doorschakelen met deze auto en je weinig toeren nodig hebt. 136 PK blijkt voldoende en ik heb de hele vakantie wel in de comfort stand gereden, soms de sport uitgeprobeerd, maar de auto was zwaar beladen, met dakkoffer, dus de ECO PRO stand leek mij niet echt toepasselijk. Dan ineens iets wat wel negatief opviel tussen het vele positieve, het verbruik. Ja ik weet het je hebt de auto nog niet ingereden, rijdt 150 over de duitse snelwegen en er zit een dakkoffer op en winterbanden, plus de auto zat tot de nok vol, ja dan is het verbruik natuurlijk niet de fabrieksopgave van 20,5 kilometer de liter gemiddeld, maar op de heenweg een verbruik van 1 op 11,8? Goed de bergen ook nog in , ok, ik dacht nog dat verbeterd wel als ik straks weer in Nederland ben. Het vermogen is prima en als je dacht dat het vermogen boven de 3.000 toeren er wel uit was, welnee, dan kickt de tweede turbo erin bij 3.500 toeren en daar ga je weer. Trekkracht is in orde en het ASR systeem werkt top. De auto bleef mooi beheersbaar in de meest extreme omstandigheden, ijs, sneeuw en zodanig dat op de terugweg auto’s weg, gleden of rondspinden en iedereen met 30 km per uur over de snelweg ging, terwijl ik het gevoel had dat de auto alles geheel onder controle hield. Heerlijk voorspelbaar en goed sturend, ook in moeilijke omstandigheden dus.

Verder, goede sportstoelen, het scherm van de navigatie is in de business uitvoering jammer genoeg klein, maar niet te klein, er valt goed mee te werken. De verwerking van materialen is top, maar ik zal iedereen afraden hoogglans zwarte panelen te nemen in de auto, want die krassen heel erg snel. Stoelen zijn fantastisch in te stellen, ruimte in de auto is top, verstelbare achterbank is iedereen aan te raden, je kan dan ook de rugleuning bijna traploos verstellen naar hoe je wilt zitten achterin. Armleuning voor en achter zijn goed en de ruimte onder de armleuning voor heel erg handig voor je telefoon die je daar ook direct kan aansluiten op de radio en tegelijkertijd kan opladen. Afbeeldingen van albums/liedjes die worden afgespeeld worden op het scherm getoond, net als info van het liedje. Heel erg netjes en je kan ook via Bluetooth verbinden met de radio. De iDrive zit je in het begin even mee te worstelen, maar binnen de kortste keren vraag je je af hoe je dat ook alweer in andere auto’s deed en vind je de knoppen die eromheen zitten ook blindelings. Navigatie werkt naar behoren, fijn dat je contacten van je telefoon ook direct naartoe te navigeren is, alhoewel info zoals maximum snelheid he;aas dan in de business edition niet wordt meegenomen. De parkeersensoren achter zijn top en soms vraag ik mij af of parkeersensoren voor ook handig zou zijn, omdat je dat niet kan zien waar de neus zit, maar dan sta je voor je gevoel allang tegen de muur aan en stap je uit dan heb je nog wat ruimte over ook. Voordeel als je wat hoger zit dus. Het in en uitstappen gaat inderdaad prima hihi, pas nog een Audi A3 Limousine gereden en dan heb je het gevoel alsof je op straat zit. Dan nog een pluim voor iets dat mij de eerste dag dat ik wegreed al opviel, de LED verlichting. Zelf had ik hem gezien de prijs nooit bij de auto besteld, maar wat een verschil deze verlichting. Helder, reflecterende strepen vlammen op, alles is enorm zichtbaar en…… het maakt de auto nog mooier ook, zelfs overdag met dagrijverlichting aan, twee mooie rondjes en een streep erboven, SUPER! Als je overweegt de LED verlichting te nemen doen! Echt heel erg mooi stukje techniek dat niet alleen de voorlampen een stuk mooier maakt, maar ook de achterlampen. Zijn meerprijs zeker waard. Mocht ik nog een optie kunnen aanvinken achteraf, dan had ik ook gekozen voor de automatisch te openen achterklep, klinkt decadent, maar als je hem eenmaal hebt snap ik ook wel dat je niet meer zonder kan, zeker een toegevoegde waarde voor de auto. Ik moet ook zeggen dat het sportstuur wat erin geleverd wordt goed is, maar had ik zelf de keuze gehad dan was ik toch voor het M-stuur gegaan, zachter, dikker en met meer opening boven, want het huidige sportstuur heeft een erg kleine marge om de gegevens van de boordcomputer zichtbaar te maken en te zien op welke snelheid je ook alweer de cruisecontrol had ingeschakeld. Het is in het begin erg passen en meten van hoe je stuur moet staan om alles wel zichtbaar te houden zonder dat je je hoofd heen en weer moet bewegen. Gelukkig is het stuur weer ruim in te stellen op verschillende manieren zodat het uiteindelijk wel lukt, maar volgens mij had dat beter gekund. Grappig is ook om te zien dat zeker in het begin iedereen keek naar de auto zo van o, ja een BMW, maar dan beter ging kijken, BMW? Hee welk model dan? Ook positieve reacties gehad van BMW X1 rijders die vonden dat de auto er in praktijk toch wel goed uitzag en verbaasd over de ruimte die in de X1 een stuk minder is.

Na 3.500 KM:
Het verbruik is inderdaad naar beneden gegaan en als ik mij netjes aan de snelheden op de vaderlandse snelwegen hou, dan is een verbruik van 1 op 16 goed haalbaar in de ECO PRO stand. Er zijn zelfs momenten dat ik met snelweg en stad gecombineerd een verbruik van 1 op 19 heb gehaald, maar dan sloof ik mijzelf wel erg uit om zuinig te rijden en mag je niet een enkele keer eens goed het gaspedaal indrukken om die ene auto toch nog even in te halen. Ik denk dat ik uiteindelijk op een verbruik van 1 op 15 gemiddeld zal uitkomen, alhoewel dat nu nog op 1 op 14 gemiddeld staat, maar ja die wintersport kilometers (2300) à 1 op 12 die hakken er dan wel erg in. Toch wel een enorme afwijking van de fabrieksopgave, waarvan je weet dat die niet klopt, maar dit is wel een extreme afwijking. Ben nog benieuwd hoe het rijden met de caravan gaat en wat dan het verbruik zal zijn. Helaas ook al een lekke band gehad, een popnagel die in de band zat, waarbij ik werd geconfronteerd met een nadeel van de runflat banden waar ik nog niet van had gehoord. Bleek namelijk dat de popnagel te dicht van de rand af zat waardoor de staalgordels die daar lopen beschadigd konden zijn, zodat de bijna nieuwe band gelijk kon worden afgevoerd en er een nieuwe onder moest. Ja, plakken was niet mogelijk, want dat garandeerde een eventueel kunnen doorrijden met een volgend lek niet meer. Dat is wel een groot nadeel.

Concluderend:
Een auto die ik zeker ook zou aanraden bij anderen. Praktisch in gebruik, veel ruimte, rijdt lekker, pittig genoeg en kwalitatief hoogwaardige afwerking. Gecombineerd met een prima service van de BMW dealer, dat doet mij zeer tevreden stemmen en ik hoop op vele probleemloze kilometers.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.