BMW 218i Active Tourer Executive (2014) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 218i Active Tourer Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 1.500 km |
Mijn keuze:
- 1.500 km
De vorige auto was na 7 jaar trouwe dienst met 145000 km op de teller aan vervanging toe. Na veel op internernet gezocht te hebben en alle reviews gelezen te hebben om een specificatie-vergelijk te kunnen maken met een nieuwe Octavia, bleef er de Active Tourer over met op 3 de VW Tiguan Sport en Style 1.6. De keuze tussen de eerste 2 was niet makkelijk. Mijn richtlijn was € 30.000,-. De BMW ging daar ca. 10 % overheen en de VW ca. 20%. Dat was me net iets te veel. De Skoda pakezel 1.4 in een zeer complete uitvoering bleef net binnen de richtlijn. In eerste instantie was de Skoda dus de favoriet, mede door de goede ervaringen na heel veel "autobahn"-ritten naar Oostenrijk. De BMW kwam er als laatste bij met als reden de hogere instap (wij zijn 70+) maar geen SUV-hoogte, iets minder lengte i.p.v. nog meer lengte, het zitcomfort, de handelbaarheid, de Duitse degelijkheid en het gevoel van meer auto, spraken mij erg aan. Na een uitvoerige proefrit ging ik uiteindelijk voor het avontuur met de Active Tourer.
De uitvoering bleef zo simpel mogelijk. Wel noodzakelijk was het Executive pakket (Mistlampen, basis navigatie, automatische airco, cruise control en servobesturing), PDC voor- en achter en een in lengte verstelbare achterbank als kleine compensatie voor het inleveren van bagageruimte. De motor dus de 3 cilinder, 1500 cc en 136 pk met TwinTurbo. De kleur Atlantic Grey (grijs/blouw) en een set extra stalen wielen met winterbanden.
Voor ons gebruik een uitvoering die aan de verwachtingen moest voldoen.
7 Januari mijn nieuwe auto opgehaald en de eerste 1500 km, na 4 weken, achter de rug.
Mijn eerste indruk is soms dat ik nu een rijdende computer bezit. Bediening en schakelaars zijn logisch aangebracht, maar het aantal gebruiksmogelijkheden is uitgebreid en wennen. Men kan dan ook beter eerst een klein ritje maken en dan het (matige) instructieboekje achteraf als vraagbaak gebruiken. Volgende ritje, boekje raadplegen enz..Dat leert sneller als vooraf het (matige) boekje te lezen.
Het rijden zelf is een plezier. Ik heb het genoegen vaker met grotere BMW's mee te rijden, maar deze Active Tourer doet er qua ruimte niet veel voor onder. Het comfortverschil is er nauwelijks. Natuurlijk, het is (maar) een 3 cilinder en heeft het bekende roffeltje tijdens het optrekken maar dat heeft ook z'n sportieve charme. Niet te veel toeren maken; schakelen tussen 2000 en max. 3500 toeren en hij gat als de brandweer, dankzij de TwinTurbo. Ik rij graag door, het snelle optrekken weet ik te waarderen, maar ben niet iemand die met gierende banden door de bocht gaat. Diegene die z.g. BMW-gevoel denken te missen, zijn volgens mij dan ook geen gemiddelde autorijders.
De Active Tourer is een uitstekende strak sturende, strak geveerde, multifunctionele, goed uitgekiende auto met veel reiscomfort, prima rij-eigenschappen en die ,niet onbelangrijk, ook met de 3 cilnder, met veel plezier, aangenaam sturend, zeer vlot gereden wordt. Het verbruik, volgens de boordcomputer, alleen in Rotterdam en omstreken: 1 op 13. Ik accepteer dat blindelings, want anders rij ik nooit geen auto meer. De kofferruimte moet zich noch bewijzen bij de eerstvolgende vakantie.
Oh ja, het oog wil ook wat...Alleen maar complimenten over z'n looks en de binnenruimte.
Kleine minpuntjes: De dikke stijlen in het blikveld en de navigatie die mijn oude TomTom niet kan verslaan.
In het najaar, als de eerste 15000 km er op zit, hoop ik jullie van mijn verdere ervaringen op de hoogte te kunnen brengen.
M.v.g.,
Leo
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.