BMW 218i Active Tourer (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 218i Active Tourer |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 42.000 km |
eerste indrukken
- 1.000 km
Inmiddels staat er na ruim een week alweer 1000 km. op de teller en de 1e tankbeurt is alweer geweest (1:15) . De eerste indrukken zijn meer dan prima; uitstekende wegligging, stil en behoorlijk krachtig. Zelf rijd ik alleen zakelijk (BMW 3 serie 2012) en voor privé gebruik hebben we deze Active Tourer aangeschaft. De vorige auto (Opel Mokka) beviel op zich goed maar we ervaarden toch te weinig ' autogevoel' (nog even los van de matige aandrijflijn) en dit laatste zit gewoon al helemaal goed bij de Active Tourer. Veel mensen met verstand van zaken (?) roepen dat er een groot verschil zit tussen achterwiel aandrijving en voorwiel aandrijving. Uit eigen praktijkervaring (mijn 3 serie heeft immers achterwiel aandrijving) kan ik zeggen dat het verschil minimaal is. BMW heeft bij de Active Tourer het huiswerk goed gedaan. Kortom; mensen die er over zeuren hebben zelf waarschijnlijk nog nooit een BMW gereden. Daarnaast is achterwiel aandrijving pas echt leuk met veel vermogen en een (zeer) goede stuurmanskunst / ervaring en dit laatste heeft de gemiddelde bestuurder gewoon niet ! In de sneeuw en met gladheid geef ik overigens de voorkeur aan een voorwiel aandrijving.
De Active Tourer 218i is als volgt uitgerust:
- Executive pakket
- Sparkling Brown metallic
- LMV 17" (18" was gewoon te hard na een proefrit)
- Panorama schuifdak
- Achteruitrij camera met PDC voor / achter
- Electrische sportstoelen
- Electrische achterklep
- LED koplampen
- Stoelverwarning
- Stuurverwarming
- Afneembare trekhaak
- Alu dakdragers
- Extra getinte ramen achter
- Electrisch dimmende binnen en buitenspiegels
- Lichtpakket
- Decorlijsten alu
De 3 cilinder geeft een lekkere roffel en trekt zeer goed door. Daarnaast is er al bij een zeer laag toerental (1250tpm) het maximale koppel beschikbaar zodat de auto zeer snel oppakt maar ook schakellui te rijden is. Ook bij hogere snelheden (even de grens over) zeer koersvast en in ' no time' zit je zo op de 160 - 170 (en het blijft stil in de auto).
Zijn er ook mindere punten ? Een aantal:
- De navigatiestem is soms ' hakkelend' (heeft mijn 3 serie ook)
- De plaatsing van de bekerhouder is minder
- Het zwarte plastic op de middenconsole is erg krasgevoelig
- Het instructieboekje is te beperkt. BMW heeft een groot gedeelte van de handleiding opgeslagen in het systeem dat je via het scherm kunt oproepen maar wie gaat er nou een uur in z'n auto zitten om dit door te nemen (ik niet).
Voor ons kleinere zaken die niet opwegen tegen al het positieve tot nu toe. Tenslotte nog een pluim voor de zeer goede en persoonlijke service (dealer Bert Story) en snelle levering (5 weken wachten). tot nu toe kan ik alleen maar het ' Freude am fahren' in deze auto beamen. Een update volgt later weer.
Korte update
- 42.000 km
19 maanden (na datum tenaamstelling) en 42000 km. verder is er eigenlijk (hoe saai ook) niets negatiefs te melden. De auto is alleen in de garage geweest voor een reguliere beurt (en een aanpassing aan de armsteun) dus betrouwbaarheid een dikke '10' ! Piepjes en kraakjes 'nul komma nul' dus ook voor de degelijkheid een dikke voldoende. Op basis van deze ervaringen heb ik mijn lease 3 serie laten plaatsmaken voor een 'dikke 220D'. Voor sommige is de Active Tourer misschien een beetje 'saaie auto' maar dat is tegelijk persoonlijk. Voor ons (mijn vrouw) wordt het straks privé weer een Active Tourer maar dan waarschijnlijk met automaat. Als er dan toch wat kleine 'aandachtspuntjes' zijn dan het volgende:
- de zwarte glanzende kunststof op de middenconsole blijkt kwetsbaar voor krassen.
- Kies bij de navi altijd voor het grootste scherm. Is duidelijker en ook het bijbehorende gratis schermpje boven het dashboard is een uitkomst (weet ik uit ervaring vanuit mijn lease bmw).
- Verbruik 1:14 valt wat tegen ondanks matige rijstijl en langere woon/werk afstanden.
- die grote dode hoeken links en rechtsvoor blijven oppassen.
Voor het overige valt er verder niets te melden wat maar enigzins tegenvalt. Nog even een half jaartje doorrijden en dan weer een nieuwe, zeker weten!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.