BMW 218d Gran Tourer (2017) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 218d Gran Tourer |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 9.800 km |
KM-stand laatst | 160.000 km |
Degelijke familiebak met pit
- 40.000 km
Waarom een 2-serie Gran Tourer?
Omdat ik voor mijn woon-werk situatie meer dan 200km per werkdag zou gaan rijden had ik een shortlist gemaakt met auto's die voldeden aan de criteria: Comfortabel (goeie stoelen), degelijk+ergonomisch (duits of zweeds), automaat, diesel, zuining (gem 140pk), liefst met leer en 7-zits. Eerste opties waren een Touran2.0tdi'16 en Zafira2.0tdci'17 en eventueel een S-max. Pas later kwam daar de BMW 2-serie GT (F46) bij en die bleek lichter dan de Zafira, goedkoper dan de Touran en veel vaker verkrijgbaar met automaat. Uiteindelijk geslaagd voor een mooi exemplaar met:
- Zwart leren bekleding
- Sportstoelen (sportuitvoering)
- Panoramadak,
- HiFi stereo (tussen standaard en Harman-Kardon)
- PDC met camera en Parktronic (stuurt zelf bij inparkeren)
- Comfort access
- 9800km op de teller
- Service inclusive pakket (onderhoud tot 100.000km gratis).
Hoe rijdt dat?
De diesel is binnen vrij stil en boven de 40km/h niet herkenbaar als dieselmotor. De motor is van het type B47 en is een 2.0ltr 4-cilinder met enkele turbo (twin-scroll principe) die voldoet aan EURO-6, zonder Adblue!
Met 150pk (4000tpm) en 330Nm (1750-2750tpm) is er voldoende vermogen beschikbaar om vlot met het verkeer mee te komen. Voor de liefhebber is de auto gemakkelijk te chip-tunen tot 190pk/400Nm (het is tenslotte dezelfde motor als de 220d / 320d / 520d met 190pk).
De automaat is de 8-bak van Aisin, type AWF8F35/45 (zelfde als in bijv de V70 en V90). Deze automaat schakelt echt goed; vrijwel onmerkbaar en snel. Omdat het eerste verzet vrij kort is, is het met nat weer voorzichtig wegrijden bij het stoplicht (mind the witte streep). De bak schakelt ruwweg bij 20->2; 30->3; 40->4; 50->5; 65->6; 75->7; 90->8. Bij 128km/h in 8 draait de motor 2000tpm, dus bij 100km/h slechts 1560tpm.
Er zijn drie rijstanden (Sport, Comfort, Eco) waarbij altijd wordt gestart in Comfort. Het enige verschil tussen de standen is het schakelmoment en de gaspedaal respons. Bij Eco moet je het pedaal wat verder intrappen om hetzelfde vermogen te krijgen en bij Sport schakelt de bak eerder terug.
De zit is ongeveer 10cm lager dan bij de Zafira, zodat je minder 'op de bok zit'. De sportstoelen zijn lekker stevig voor lange ritten en geven echt goede steun. Qua binnenruimte is de auto vrijwel 100% hetzelfde als een zafira of touran. Qua kwaliteit is het echt wel even een slag beter.
Omdat de motor stil is, is bandengeruis (afhankelijk van het wegdek) en windgeruis van spiegels en het glazen dak wel duidelijker aanwezig.
Kosten?
Bij snelweggebruik (meestal rond 125km/h) rijd ik gemiddeld 5,5l per 100km over 30.000km. Het gebruik dat door de boordcomputer wordt opgegeven, komt nauwkeurig overeen met wat ik tank. Bij snelweg kilometers over lange afstand met 90-100km/h gebruikt de 218d 4,0-4,2l per 100km. Best netjes voor een auto met een eigen gewicht van ruim 1500kg. Wat waarschijnlijk positief bijdraagt aan het lage verbruik is de keuze van bandenmaat. Er ligt in de zomer 205/55/R17 onder en in de winter 205/60/R16. De 225/45/R18 zijn natuurlijk veel strakker...
Vanwege het relatief lage gewicht (zafira is ruim 1600kg) is de auto voordeliger in de wegenbelasting.
Qua onderhoud heb ik nog geen onverwachte kosten gehad, behalve een set ruitenwissers (45euro), een set winterbanden met velgen (1200 euro) en eerste (gratis) beurt bij de dealer onder het servicepakket bij 40.000km.
Nog altijd freude am fahren
- 160.000 km
Inmiddels alweer 150.000km met veel plezier met deze auto gereden.
Behoudens de geplande onderhoudsbeurten heeft de auto nooit mankementen vertoond. Een BMW Service Inclusive contract voor de reguliere onderhoudszaken en daarbuiten alleen een paar keer ruitenwissers en een motorsteun is heel netjes. Het service contract is met een heel schappelijk voorstel van BWM verlengd en is voor mij voordeliger dan losse onderhouds beurten.
Wel zijn er inmiddels meerdere software en hardware updates geweest rondom de EGR klep. Bij 70k km is de hele EGR klep vervangen op advies van BMW. Dit is alles steeds kostenloos door BMW uitgevoerd.
Service van de dealer is dus uitstekend.
Zuinig blijkt de auto ook nog altijd, over alle ritten gemiddeld 5,4ltr/100km is heel prima. Dat zijn dan wel voornamelijk snelwegritten. Bij 90km/h is de auto het meest zuinig (~4-4.5ltr/100km), boven de 130km/h wordt het al gauw meer dan 6ltr/100km.
De standaard 205/17 zomer en winterbanden zijn vervangen door 215/17 all-season banden van Michelin. Resultaat is 0km/h afwijking op de teller en de iets dikkere bandenmaat staat heel netjes.
De 8-speed Aisin automaat schakelt nog altijd boterzacht en de sportstoelen zitten nog heel prima. Ook het leer is zonder enig onderhoud nog steeds zonder slijtplekken. Toppunt van de auto voor de kids blijft het zonnedak, wat bij mooi weer ook steevast open gaat.
Kortom: op naar de 300.000km
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.