AutoWeek 2 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 2 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • 1-serie
7

autoreview

BMW 130i High Executive (2007) #3

Anoniem
  • Review
8 augustus 2011 om 21:53
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering130i High Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf65.000 km
KM-stand laatst80.000 km
Gemiddelde lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Afscheid van de 130i: wat een klassebak!

  • 80.000 km
  • 8 augustus 2011

Ik heb vorige week de 130i M-pakket cupsport verkocht.
Ik ben best wel een BMW fan (alhoewel ik Benz, Audi en Alfa ook kan waarderen) en deze had ik 2e hands gekocht in perfecte staat als 2e auto.
Mn vrouw heeft er een jaar lang woon-werk mee gedaan en wanneer ik de kans kreeg reed ik zelf ook mee.

Hierbij wat bespiegelingen na 2 jaar trouwe dienst met 0 problemen en circa 15.000 km pret.

Uiterlijk
De 1-serie is niet bepaald een schoonheid maar in het zwart met M pakket en 18 inch wielen ziet 'ie er toch aardig uit. Persoonlijk vind ik het M-pakket een must op een BMW, maar op de meeste leasecontracten is dat natuurlijk geen voor de hand liggende optie. Dat dit een redelijk unieke Einser betreft is het best (door kenners) te zien aan de dubbele uitlaatpijp. Verder had deze 130i xenons met de bekende angel eyes wat ook wonderen doet voor de looks.

Comfort
Knetterhard! Zeker wanneer je het vergelijkt met de nieuwe generatie van verstelbare en actieve onderstellen is deze 130i echt old-school BMW. Ik had soms het gevoel letterlijk over de weg te stuiteren. De auto was binnen wel van alle gemakken voorzien (o.a. iPod interface, BMW Satbav pro, leer, verwarmde sportstoelen etc). Bekend is dat de achterbank van de 1-serie niet echt uitnodigend is voor volwassenen maar wij hadden enkel een baby achterin dus dat was geen probleem. Puntje van irritatie was mij betreft het gekraak van de diverse rubbers in de cockpit. Dit is een bekend probleem waar ook wel wat aan te doen is maar ik heb eigenlijk nooit de moeite genomen.

Betrouwbaarheid
Zoals met al mijn vorige (en huidige) BMW's volledig probleemloos. Ik heb alleen getankt en olie ververst. Opmerkelijk: het leek mij een paar maanden geleden tijd voor een check/kleine beurt en bracht de 130i naar de dealer maar deze stuurde me doodleuk weg met de opmerking dat volgens de service based interval systematiek onderhoud op dat moment niet nodig was (!). Misschien is het puur geluk dat ik geen problemen heb maar ik ben wel zuinig met mijn auto's, met name wat betreft de koude start. Ik heb trouwens gelezen dat specifiek de 130i de betrouwbaarste 1-serie is volgens de duitse ADAC (de 1-serie is trouwens zelf in zijn klasse al top qua betrouwbaarheid). Verbaast mij niks omdat ditzelfde blok in principe in alle grotere en zwaardere BMW's ook prima z'n werk doet.

En dan het belangrijkste: rijden!
Lekker rijden met de 130i is ronduit geweldig. 265 PK en 0-100 in 6,1 s. zegt weinig over de pret die je in deze kleine Bimmer hebt. Dat begint met de sound van het fenomenale R6 3,0 liter blok. BMW heeft de motor/uitlaat dusdanig gemaakt dat het veel bruter klinkt dan in een 3-serie met hetzelfde blok. Het is een mooi "donkerbruin" geluid dat op geen enkele manier klinkt als de welbekende aftermarket meuk. De motor is natuurlijk beresterk en vindt het lekker om hoog in de toeren gejaagd te worden Handmatig doorschakelen in de 7000+ RPM is de normaalste zaak van de wereld. Ik vind ook dat een handbak voor deze auto de beste keuze is. Tel daarbij op het M-onderstel en de messcherpe besturing en je hebt een formule voor plezier. Als ik het vergelijk met mijn e92 330d coupe of mijn huidige f10 5-serie dan is deze 130i de ultieme gooi- en smijt bochtenridder. Hij voelt bijna aan als een kart. Opvallend is wel hoe zwaar de besturing is vergeleken met m'n 5.

Ik heb de 130i intussen verkocht en een andere BMW hiervoor in de plaats gekocht.




3,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    2
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW 1-serie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    118i Business Line

    BMW 118i Business Line

    • 2007
    • 166.500 km

    € 5.000

    118i High Executive, NIEUW ! Net binnen !

    BMW 118i High Executive, NIEUW ! Net binnen !

    • 2008
    • 139.907 km

    € 7.995

    118i M-SPORT Edition High Executive/Alcantara

    BMW 118i M-SPORT Edition High Executive/Alcantara

    • 2008
    • 215.414 km

    € 7.450

Meer BMW 1-serie occasions

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 1-serie specificaties
  • BMW 1-serie occasions
  • BMW 1-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 1-serie tests
  • BMW 1-serie gebruikersreviews
  • BMW 1-serie index
Range Rover Evoque vs. BMW X3 - Dubbeltest

Range Rover Evoque vs. BMW X3 - Dubbeltest

Alsof de viercilinder in de plug-in hybride Range Rover nog niet schokkend genoeg was, monteert...

Lees meer
 

BMW 1-serie reviews

  • Review
    BMW 118d High Executive (2004)

    BMW 118d High Executive (2004)

    • 3 november 2020
  • Review
    BMW 120i (2005)

    BMW 120i (2005)

    2
    • 24 juli 2020
  • Review
    BMW 116i Executive (2005)

    BMW 116i Executive (2005)

    4
    • 31 mei 2020
  • Review
    BMW 116i (2005)

    BMW 116i (2005)

    1
    • 14 februari 2020
  • Review
    BMW 118d Executive (2005)

    BMW 118d Executive (2005)

    4
    • 7 november 2019
  • Review
    BMW 120i (2004)

    BMW 120i (2004)

    4
    • 15 maart 2016
  • Review
    BMW 120d High Executive (2004)

    BMW 120d High Executive (2004)

    1
    • 15 december 2015
meer reviews
Klokje Rond - BMW 118i (2006 / 327.075 km)

Klokje Rond - BMW 118i (2006 / 327.075 km)

106

Tom Borst rijdt maar liefst 50.000 kilometer per jaar in zijn BMW 1-Serie uit 2006. Om die...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    BMW 118d High Executive (2004)

    BMW 118d High Executive (2004)

    • 3 november 2020
  • BMW 116i - Op de Rollenbank

    BMW 116i - Op de Rollenbank

    • 29 oktober 2020
  • Autonieuws
    Dít is de BMW 128ti

    Dít is de BMW 128ti

    47
    • 7 oktober 2020
  • Review
    BMW 118i Cabrio Executive (2009)

    BMW 118i Cabrio Executive (2009)

    7
    • 4 oktober 2020
  • Autonieuws
    Prijs nieuwe basisversie BMW 1-serie bekend

    Prijs nieuwe basisversie BMW 1-serie bekend

    58
    • 25 september 2020
  • Autonieuws
    BMW voert updates door op modellengamma

    BMW voert updates door op modellengamma

    4
    • 23 september 2020
  • Autonieuws
    BMW 1-serie krijgt nieuwe subtopper

    BMW 1-serie krijgt nieuwe subtopper

    37
    • 16 september 2020
Merk
Merk
  • Review
    BMW 335i Touring High Executive (2008)

    BMW 335i Touring High Executive (2008)

    3
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Samsung: digitale autosleutel, SmartThings voor Android Auto

    Samsung: digitale autosleutel, SmartThings...

    13
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Vernieuwde BMW X4 weer gespot

    Vernieuwde BMW X4 weer gespot

    6
    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    Verkoop BMW licht gedaald in 2020

    Verkoop BMW licht gedaald in 2020

    13
    • 12 januari 2021
  • Autonieuws
    BMW komt met nieuwe versie iDrive

    BMW komt met nieuwe versie iDrive

    40
    • 11 januari 2021
  • Range Rover Evoque vs. BMW X3 - Dubbeltest

    Range Rover Evoque vs. BMW X3 - Dubbeltest

    • 8 januari 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe BMW 2-serie Active Tourer klaar voor debuut

    Nieuwe BMW 2-serie Active Tourer klaar...

    24
    • 6 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep