BMW 130i High Executive (2007) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 130i High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 65.000 km |
KM-stand laatst | 80.000 km |
Afscheid van de 130i: wat een klassebak!
- 80.000 km
Ik heb vorige week de 130i M-pakket cupsport verkocht.
Ik ben best wel een BMW fan (alhoewel ik Benz, Audi en Alfa ook kan waarderen) en deze had ik 2e hands gekocht in perfecte staat als 2e auto.
Mn vrouw heeft er een jaar lang woon-werk mee gedaan en wanneer ik de kans kreeg reed ik zelf ook mee.
Hierbij wat bespiegelingen na 2 jaar trouwe dienst met 0 problemen en circa 15.000 km pret.
Uiterlijk
De 1-serie is niet bepaald een schoonheid maar in het zwart met M pakket en 18 inch wielen ziet 'ie er toch aardig uit. Persoonlijk vind ik het M-pakket een must op een BMW, maar op de meeste leasecontracten is dat natuurlijk geen voor de hand liggende optie. Dat dit een redelijk unieke Einser betreft is het best (door kenners) te zien aan de dubbele uitlaatpijp. Verder had deze 130i xenons met de bekende angel eyes wat ook wonderen doet voor de looks.
Comfort
Knetterhard! Zeker wanneer je het vergelijkt met de nieuwe generatie van verstelbare en actieve onderstellen is deze 130i echt old-school BMW. Ik had soms het gevoel letterlijk over de weg te stuiteren. De auto was binnen wel van alle gemakken voorzien (o.a. iPod interface, BMW Satbav pro, leer, verwarmde sportstoelen etc). Bekend is dat de achterbank van de 1-serie niet echt uitnodigend is voor volwassenen maar wij hadden enkel een baby achterin dus dat was geen probleem. Puntje van irritatie was mij betreft het gekraak van de diverse rubbers in de cockpit. Dit is een bekend probleem waar ook wel wat aan te doen is maar ik heb eigenlijk nooit de moeite genomen.
Betrouwbaarheid
Zoals met al mijn vorige (en huidige) BMW's volledig probleemloos. Ik heb alleen getankt en olie ververst. Opmerkelijk: het leek mij een paar maanden geleden tijd voor een check/kleine beurt en bracht de 130i naar de dealer maar deze stuurde me doodleuk weg met de opmerking dat volgens de service based interval systematiek onderhoud op dat moment niet nodig was (!). Misschien is het puur geluk dat ik geen problemen heb maar ik ben wel zuinig met mijn auto's, met name wat betreft de koude start. Ik heb trouwens gelezen dat specifiek de 130i de betrouwbaarste 1-serie is volgens de duitse ADAC (de 1-serie is trouwens zelf in zijn klasse al top qua betrouwbaarheid). Verbaast mij niks omdat ditzelfde blok in principe in alle grotere en zwaardere BMW's ook prima z'n werk doet.
En dan het belangrijkste: rijden!
Lekker rijden met de 130i is ronduit geweldig. 265 PK en 0-100 in 6,1 s. zegt weinig over de pret die je in deze kleine Bimmer hebt. Dat begint met de sound van het fenomenale R6 3,0 liter blok. BMW heeft de motor/uitlaat dusdanig gemaakt dat het veel bruter klinkt dan in een 3-serie met hetzelfde blok. Het is een mooi "donkerbruin" geluid dat op geen enkele manier klinkt als de welbekende aftermarket meuk. De motor is natuurlijk beresterk en vindt het lekker om hoog in de toeren gejaagd te worden Handmatig doorschakelen in de 7000+ RPM is de normaalste zaak van de wereld. Ik vind ook dat een handbak voor deze auto de beste keuze is. Tel daarbij op het M-onderstel en de messcherpe besturing en je hebt een formule voor plezier. Als ik het vergelijk met mijn e92 330d coupe of mijn huidige f10 5-serie dan is deze 130i de ultieme gooi- en smijt bochtenridder. Hij voelt bijna aan als een kart. Opvallend is wel hoe zwaar de besturing is vergeleken met m'n 5.
Ik heb de 130i intussen verkocht en een andere BMW hiervoor in de plaats gekocht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.