BMW 130i High Executive (2007) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 130i High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 60.000 km |
KM-stand laatst | 62.000 km |
BMW 130 i
- 62.000 km
Omdat ik voor de aanschaf van mijn auto veel informatie heb gehaald van deze site en de ervaringen van andere 130 i bezitters, heb ik besloten om ook een review te schrijven.
Uiteindelijk gekozen voor toch de BMW 130 i, na eerst test gereden te hebben in een 120 i (150 pk) en 118 (diesel), toch eens een 6 in lijn geprobeerd. Dit voelde zodanig "meer" lees: zwaarder, aan dan de andere modellen dat ik moeilijk meer van mijn keuze af te brengen was. Hoewel ik wel goed heb nagedacht over het benzineverbruik e.d. en de extra kosten bij een duurdere 6 cilinder, toch de -achteraf juiste- keuze gemaakt.
De auto is vrij jong en is uitgerust met vrijwel alle opties, wo lederen bekleding , licht pakket, xenon, radio en dvd prof, en het niet te versmaden M pakket. Het M pakket is een must omdat dat de auto a) veel sportievere looks geeft en b) de wegligging is veel strakker. Ikzelf heb gekozen voor 17 inchers overigens, , op aanraden van de dealer, omdat de 18 de auto wel heel erg stuiterig maken en ik de auto op zich al super eruit vind zien (er wordt nog een foto geplaatst). Dan het rijden. Ik het alleen nog gereden met goed weer. Bij het starten van de auto , met de knop, slaat de auto aan met een diepe ronk c.q. roffel. Geef je een beetje gas, in zijn vrij, deur open, dan "wankelt" de auto zelfs een beetje vanwege de forse motor. Supercool. Wat anderen ook zeggen, de auto rijdt het soepelst als je er even mee warm hebt gereden. Dat heeft met olietemperatuur te maken. Je kunt vervolgens heerlijk knallen met de 130 i waarbij de auto vooral in de hoge toeren een prachtig race geluid voortbrengt. Het is op de snelweg goed uitkijken want -binnen de toegestande- snelheid hoor je de motor niet. Pas bij 150 -160 merk je wat. Dat zal de mobile flitsbrigade leuk vinden. De auto rijdt ook heerlijk soepel al moet je in het begin wel een beetje weten hoe je snel moet opschakelen. De 130 niet te ver laten terugvallen in toeren. Wat verder erg handig is , vind ik, zijn de remassistentie (bij helling wordt rem aut. 2 sec vastgehouden) en de parkeersensoren. Ook bluetooth is super makkelijk. Spraakerkenning vind ik goed werken , al maak je daar weinig gebruik van. Achterin is er voldoende ruimte, ook voor volwassenen van gemiddelde lengte. Nadelen heb ik nog niet veel kunnen vinden. Zoals veel te lezen is, is wel de bekerhouder erg onhandig geplaatst, onder de middensteun. Maar ach je kunt niet alles hebben. Ook zie je erg veel op de zwarte lak maar dat is bij alle zwarte auto's. Ook schrijven veel mensen dat de rubbers kraken van de deuren , op hobbelig wegdek, en ook dat klopt. Echter, ik kom uit een ford puma dus dat hoor ik al niet meer. Een nadeeltje is ook dat de knipperlichtbediening net boven die van de cruisecontrol zit en beide handels zijn bijna even lang. Je zit soms even abuis dus.
Stoelverwarming heb ik nu nog niet veel aan gehad ;) maar werkt super. Verder vind ik dat alle materialen en knoppen degelijk zijn afgewerkt. Geen goedkoop spul. Het ziet er goed en stevig uit en het functioneert ook (tot op heden)deugdelijk. Tot slot het verbruik van de auto. Dit was voor mij een evt. breekpunt bij de koop van deze auto. Welnu, het verbruik is zo gek als je het maakt. Onlangs eens precies berekend en bij , weliswaar veel snelweggebruik, kwam ik uit op 1-10. Ga je veel spelen met de auto, zonder eens rustig te cruisen op 120 -140, dan ga je richting 1-8. Dat moet je goed realiseren bij de aankoop van deze auto. Voor mij is het zo dat de auto zo veel teruggeeft dat het verbuik op de koop toe moet worden genomen. Het is, vooralsnog, iedere keer kicken om de auto te starten en gaaaan met de beemer. Leuk ook dat niemand ziet dat je een 6 cil rijdt omdat de auto zich -buitenzijds- alleen onderscheid van een 116 met M pakket vanwege de dubbele , verchroomde uitlaten. Onderhoud heb ik tot op heden nog niet gehad. Ik ben al wel vast op zoek naar winterbanden omdat je met dit vermogen op de achterwielen niet in de sneeuw weg zult komen. Al met al een auto waarvan ik hoop nog lang plezier te zullen hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.