BMW 130i High Executive (2006) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 130i High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 52.000 km |
KM-stand laatst | 84.000 km |
- 55.000 km
De 1-serie die ik heb gekocht is een 130i met M-pakket (optisch een must!) inclusief de optionele, schitterende 18 inch M-velgen. De kleur van de auto is 'Le Mans' blauw. Optisch een plaatje, waarbij het onmogelijk is om je anoniem te verplaatsen. Voor mij fijn om te constateren dat de eerste eigena(a)r(en) zuinig met de auto omgesprongen zijn. De velgen zijn zo goed als nieuw en ook is er geen deukje op de auto te bekennen.
Qua luxe heb ik wel ingeleverd in vergelijking met mijn vorige BMW (330xd). Deze 130i is betrekkelijk sober uitgerust, zo heeft de auto geen climate control, maar een ouderwetse manuele airco. Het werkt, want je kunt er koude voetjes in krijgen. Maar het oog wil ook wat en draaiknoppen ogen toch wat minder luxe. Wel is de auto voorzien van een aantal aantrekkelijke opties, zoals xenon koplampen, PDC voor en achter, klasse III alarm, antrazith dakbekleding, radio BMW Professional inc stuurbediening, bluetooth, dimmende binnenspiegel en de praktische regen- en lichtsensor. Hele coole optie is het licht- en zichtpakket, als je in het donker de auto opent, zie je mooie blauwe verlichting onder de portiergrepen schijnen.
Onder de kap de veelgebruikte 3.0 ltr zescilinder. Hij levert 265 pk/315 nm en het is een geweldige unit. Ondanks 'maar' 315 nm heeft de auto voldoende trekkracht, je kunt vanaf 70 als in zesde versnelling rijden. De trekkracht is heel lineair, wat een verschil met mijn vorige turbo's. Boven de 5000 toeren presteert de auto fenomenaal en ga als een bezetene vooruit. De motor klinkt in de 130i veel sportiever als een 330 of 530i. Vooral de uitlaatsound is geweldig! Het is enorm verlavend (en rijbewijsbedreigend) om het gas continu open te gooien. Rustig rijden kan echter ook. Bij 140 op de teller is er voldoende rust in de auto en van nervositeit is geen sprake.
Topsnelheid iets over de 260, dan slaat de begrenzer toe. Bij eerste ritje over de grens direct maar even videootje geschoten. Zie http://www.youtube.com/watch?v=C-_KiramDnU
Mijn mening over het M-pakket is: altijd doen! Buiten het feit dat het er vet uitziet, is de wegligging echt geweldig. Bochten kun je snoeihard nemen. Wel betekent het M-pakket dat je comfort inlevert, maar je houdt voldoende over mede ook dankzij de geweldig zittende sportstoelen die erg veel klappen voor je rug opvangen. Alleen moet je wel verkeershobbels rustig nemen, die waardeert de auto niet zo ;). Besturing is top, zoals in alle BMW's. Lekker zwaar en direct!
Minpunten heeft de auto ook. Ik vind de BMW professional radio ondermaats. Weinig bereik en middelmatig geluid. Grootste tegenvaller is de matige afwerking van interieur. Als ik over een hobbelweg ga, kraakt en piept er van alles in de auto. Valt me echt tegen van BMW. Gelukkig heb je er op de snelweg geen last van.
Ook de materiaalkeuze vind ik in sommige opzichten matig. Aan de ene kant zitten er echte aluminium sierlijsten in, maar is de overkapping boven de toerenteller en kilometerteller van goedkoop plastic gemaakt. Mijn vorige 3 serie (type E46) heeft in alle opzichten een beter afgewerkt en mooier interieur, laat staan een nieuwe 3 serie. Het gat tussen de 1 en de 3 is wel heel erg groot.
Waar ik minder moeite mee heb is de geringe ruimte in de auto. Ik heb geen kinderen en zit zelf nooit achterin. Dus dat vind ik niet zo spannend. Voorin meer dan genoeg ruimte overigens en in de kofferbak kun je nog wel wat kwijt.
Verbruik is tijdens de eerste kilometers net geen 1 op 10. Betrouwbaarheid vooralsnog prima. Geen incidenten of mankementen.
Update 63.000 kilometer
- 63.000 km
Inmiddels 63.000 kilometer op de teller. Qua betrouwbaarheid zeer tevreden over de auto. Volgens de boordcomputer moet ik pas over 12.000 kilometer naar de dealer, om de olie te vervangen. Daarna kan ik weer 12.000 kilometer verder en dan zijn de bougies aan de beurt. Handig systeem trouwens van BMW, zo voorkom je dat je teveel geld uitgeeft aan onnodige servicebeurten.
Wel heb ik wat last van krakende deurrubbers als ik op slecht wegdek rijd. Ik ben bij de dealer geweest, maar die heeft dat nog niet kunnen oplossen. Ik laat het er even bij zitten, want je hebt er eigenlijk alleen last van als je op klinkers rijdt of verkeershobbels moet nemen. Op de snelweg of provinciale weg doet het probleem zich niet voor.
Verder ben ik mijn mening over de radio wat aan het bijstellen. Het geluid is toch wel redelijk te noemen. Ik zou bij een volgende BMW er wel weer genoegen mee kunnen nemen.
Verbruik in de auto ligt nu rond de 1 op 9. Dat heeft overigens wel te maken met het gegeven dat ik relatief veel korte ritjes maak met de auto. Op de wat langere ritten is 1 op 10, 1 op 11 wel mogelijk. Als ik rustig rijd is 1 op 12 haalbaar.
De winter zit weer erop (68.000 km)
- 68.000 km
De winter is weer achter de rug. Omdat ik alleen privé met de 130i rijd en hem maximaal 2 jaar ga rijden (als de huisselectgarantie afloopt ruil ik deze in), besloten geen winterbanden om te leggen, want ach.....zo streng zijn die Nederlandse winters niet. Tegenvallertje dus. Bijkomend nadeel, een BMW 130i is verre van de ideale auto bij zulke omstandigheden. Wegkomen uit je parkeervak is echt een hele opgave, dankzij de 18 inch sloffen, het surplus aan vermogen en de achterwielaandrijving.
Gelukkig is de winter achter de rug en kan ik weer volop genieten van de auto. Ik heb de auto recent professioneel laten reinigen en de lak een beschermende behandeling gegeven. Auto ziet er weer als nieuw uit, heerlijk! Binnenkort laat ik ook een beurtje uitvoeren. De boordcomputer geeft aan dat er een oliewissel op komst is, maar ik laat voor de zekerheid ook even de banden, remmen, filters etcetera checken. Ik ga binnenkort 3 weken op vakantie en wil de nodige kilometers maken, dus ik wil een topfitte auto hebben.
Qua betrouwbaarheid onverminderd positief. Geen mankementen of narigheid. Voor de rest stijgt de waardering bij iedere gereden kilometer. Ik leer de auto inmiddels steeds beter kennen en ben de grenzen wat aan het verleggen (daar waar het kan). Inmiddels lekker aan het spelen met de RWD, het is heerlijk om het kontje gecontroleerd te laten uitbreken als je het gas opentrekt in een bocht. En uiteraard rijd ik nu weer altijd met het raampje open, om met volle teugen te genieten van de geweldige sound van de reihensechser. Heerlijk! Ook weer even de grens overgestoken om weer even de begrenzer (iets over 260 op teller) aan te tikken. Stabiliteit prima, wel krijg je als bestuurder heel veel feedback als gevolg van de direct besturing, korte wielbasis en stugge vering. Je zit ook nog eens erg laag (geweldige sportstoelen!) en de motor schreeuwt het uit van plezier. Met andere woorden, je moet de auto stevig vastpakken en echt temmen. De subjectieve snelheidsbeleving is erg hoog. Dat is goed voor het adrenalinepeil, die inmiddels ook weer op bedrijfstemperatuur is. De auto is echt een feestbeest. Freude am Fahren met hoofdletter F!
Oh ja, minpuntje. Dankzij progressieve rijstijl kom ik erachter dat de tank te klein is. Ik sta toch vaker bij de tank dan me lief is ;). Verbruik is 1 op 9. Ook bekend gegeven van deze motor, als je echt gas gaat geven met de auto (uiteraard als deze op bedrijfstemperatuur is) lust deze wel een slokje olie.
eerste beurtje en tegenslag
- 70.000 km
Het eerste beurtje laten uitvoeren. Naast een volledige oliewissel geen bijzonderheden, bandjes en remmen konden nog wel even mee. Prima dus. Onderhoudskosten vooralsnog laag.
Ook bijzondeer prettig de afschrijving. Heb offerte laten maken voor inruil op een Megane RS en constateerde dat ik in een jaar tijd en 20.000 km slechts 3500 euro afgeschreven heb. En deze inruil komt nog niet eens van eigen merkdealer. Prima dus. Ik ruil de BMW overigens nog niet in, hij bevalt me nog te goed. Over een jaartje kijken we weer eens verder.
Wel eerste tegenslag gehad, spotte vanochtend een spijker die dwars door de band heen is gegaan. Helaas pindakaas, nieuwe band nodig. Niet goedkoop, 18 inch, Z-indicatie en run-flat.
Runflats
- 82.000 km
Weer 12.000 kilometer verder en weer een lekke band. Nadeel van runflats is dat een band nauwelijks te repareren is en je dus direct een nieuwe mag aanschaffen. En 18 inch runflatjes zijn niet goedkoop. Ook vervelend is dat de auto sindsdien niet meer lekker uitlijnt. Hoe hoger de snelheid, de meer de auto afwijkt naar rechts. Ben bij de dealer geweest die de auto heeft uitgelijnd, maar helaas heeft dat het probleem niet opgelost. Ga vrijdag terug naar de dealer. Iemand suggesties wat het probleem kan zijn?
Ook heb ik een probleem met de radio Professional. Pixels vallen uit en na verloop van tijd valt de radio + bluetooth kortstondig uit. Laat ik binnenkort naar kijken/vervangen door de dealer. Is gelukkig onderdeel van Premium Select garantie en gaat me dus geen knaken kosten.
De motor verbruikt wel wat olie (1 liter per 12.500 km) maar draait verder als het zonnetje. Brandstofverbruik zit ergens tussen de 1 op 9 en 1 op 10 en de onderhoudskosten (op de banden na!) zijn best te overzien.
Het comfort van de auto heb ik naar onvoldoende gezet. Ben afgelopen maand op vakantie gegaan en heb in de avonduren over de Autobahn gereden. Als je overdag aan het sturen bent, zie je de hobbels en betonplaten wel aankomen en kun je daar op anticiperen, op een donkere Autobahn zie je die niet en word je (te) vaak onaangenaam verrast en moest ik noodgedwongen wat gas terugnemen. De harde vering en runflats zijn in dit soort gevallen toch net wat teveel van het goede. Als chauffeur is het nog wel te overzien, maar mijn vriendin kraakt het comfort van de auto inmiddels flink af. Dus wil ik op het gemak toch wel eens kijken naar iets nieuws, bijvoorbeeld een leuke gebruikte 3-serie (330, 335) of iets anders leuks als een Golf GTI, Audi TT of Giulietta QV of Megane RS, mits die auto's op gebied van comfort iets beter zijn. En ik denk dat een 130i met 17 inch reguliere banden wel wat meer comfort gaat bieden.
Auto ingeruild
- 84.000 km
Ik heb de BMW ingeruild. Ga in een Golf GTI VI rijden. Ik ga deze nieuw kopen, na een paar keer occassion shoppen is een nieuwe ook weer erg leuk. Dan maar wat meer afschrijving op de koop toe nemen.
De BMW is/was een geweldige auto, maar ik verlang inmiddels wel naar iets meer luxe (meer gadgets, betere stereo), (veel) meer comfort en meer ruimte. Vandaar de Golf GTI. Ik laat de Golf uiteraard wel chippen (260 pk/360 nm), want ik wil er in vermogen niet/nauwelijks op achteruit gaan.
Afgelopen periode heeft de dealer nieuwe voorbanden geplaatst ten behoeve van de uitlijning en er zijn nog wat onderdelen vervangen. Heeft gelukkig tot verbetering geleid, maar perfect is het nog net niet. Morgen terug om op 100% te komen. Ook is de radio vervangen, die gaf wat problemen met pixels en begon wat te stotteren. Verder weer balen als het sneeuwt, dan is rijden met de 130i een crime. Sterker, als ik de auto al in beweging krijg.
Erg positief, de afschrijving op zo'n gebruikte Bimmer. In dat opzicht is het mijn meest voordelige auto ooit geweest. Toch prettig meegenomen.
Auto ingeleverd
- 84.000 km
Ik heb de auto vandaag ingeleverd. Goed nieuws voor de volgende eigenaar, Ekris Utrecht heeft de uitlijning weer helemaal 100% op orde gebracht. De auto rijdt dus weer als nieuw!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.