BMW 130i High Executive (2005) #2

autoreview

BMW 130i High Executive (2005)
BMW 130i High Executive (2005)BMW 130i High Executive (2005)BMW 130i High Executive (2005)BMW 130i High Executive (2005)BMW 130i High Executive (2005)BMW 130i High Executive (2005)BMW 130i High Executive (2005)BMW 130i High Executive (2005)

Signalement

Uitvoering130i High Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf198.500 km
KM-stand laatst300.000 km
Lezerswaardering: 92%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW E87 130i

  • 198.000 km

Introductie:

Na enkele jaren mijzelf te hebben verplaatst in 2 E46's (318i 1998 en 320Ci 2003), eens rond gaan kijken voor iets nieuws. De 320Ci was een hele mooie wagen, maar niet super handig met de grote deuren. Daarnaast was het onderhoud en verbruik best wel fors, zeker kijkend naar de prestaties.

Tijdje gezocht naar een E46 330i facelift met neerklapbare achterbank (heb ik nodig voor andere hobby), maar met M-pakket zijn ze echt schaars, én zeker niet goedkoop.

Met een schuin daarom ook gaan kijken naar wat nieuwers, de 130i. Hoewel ik het design nog steeds niet zo mooi vind als de E46 of andere klassiek gelijnde BMW's, is het wel een auto die bijzonder goed stuurt. Ook het karakter van de N52 is iets spannender/opzwepender dan de M54, al was de M54B22 in de 320Ci ook redelijk hoogtoerig. De 330i (m54b30) is meer een allround motor. , waar de N52 wat spannender is.

Wat ook spannender is, zijn de onderdeelprijzen bij de E8X generatie. Bij de E46 kon ik bijna alles zelf, en zijn de onderdelen wat goedkoper dan bij de 1-serie.

Maar eens gaan proefrijden in een 130i, welke toevallig van iemand bleek te zijn die ik via-via kende en in consignatie bij een garage in Friesland stond. Hierdoor wist ik wat eraan gebeurd was, en dat was al een hoop:
- Electrische waterpomp
- Bilstein B12 onderstel
- M3 draagarmen en stabilisator stangen
- Powerflex rubbers
- Sperdiff (M-factory LSD)
- Vliegwiel + Koppeling
- Vanos ventielen
- Performance 1M/M3 stuurwiel alcantara
- Alcantara interieurlijsten

Na de proefrit was ik eigenlijk gelijk wel overtuigd, behalve dat de KM-stand wat hoog was (198xxx), wat ongeveer gelijk was aan mijn 320Ci. Toch waren er veel zaken al aangepakt, die bij mijn E46 nog langs zouden komen in de toekomst. Veel gelezen over de 130i, wat mij niet afschrok. De bekeken auto had de meeste dingen al gehad en reed echt super, dus de E46 omgeruild voor de E87!


Aanpassingen na aankoop

  • 200.000 km

Na aanschaf gelijk een paar puntjes aangepakt die niet 100% naar mijn zin waren, te weten:

- kentekenplaat verlichting (waren witte led, nu weer gewoon origineel)
- lijstje om de iDrive controller vervangen (erg bekrast)
- bobine (liep tijdje na aankoop op 5-cilinders)
- massa aarde kabel motorruimte en onderzijde
- schroefjes bodemplaat
- wintervelgen

Circuitrijden

De 1-serie leent zich natuurlijk goed voor sporieve ritjes, maar op de openbare weg gebruik je dat nooit echt volledig. In mijn bezit heb ik 1x op Assen gereden (vrij-rijden) , 1x op Zandvoort (DF avondsessie met instructeur) en 2x op de Nürburgring.

De auto houdt zich hier bijzonder goed, en is super goed doseerbaar/plaatsbaar. Wel iets onderstuurd, maar dit maakt het ook relatief veilig. Door kleine wielbasis zit er soms wel iets onbalans in de auto in langere snelle bochten, vergeleken met bijvoorbeeld een E46/E90 voor mijn gevoel. Mooiste zou zijn om de subframe rubbers eens te vervangen voor sterkere, maar dit is een nogal grote ingreep. Lees er erg positieve verhalen over.

Ervaringen na jaar 1

  • 220.000 km

Verbruik gemiddeld staat op 1:11, rijdt relatief veel lange afstanden. Daarbij helpt de 6-bak ook iets mee, al zijn de verzetten relatief kort.

Sprekend over de versnellingsbak, de N52 motor heeft een lekker karakter door een lichter vliegwiel in de 130i. Terugschakelen gaat zeer soepel en klink vrij aggressief.

Bij EPS uitlaten heb ik de standaard einddemper laten openwerken en een deel van de demping verwijderd. Ook is het geperforeerde pijpje in de einddemper vervangen voor een massief pijpje. Origineel uiterlijk, maar toch iets meer geluid. Niet te extreem, maar wel lekker donkere sound onderin de toeren.

Daarnaast helaas stil komen te staan met een rare melding: 'bij volgende toetsindruk wordt motor ingeschakeld', maar dit lukte helaas niet. Na ANWB interventie helaas nog geen oplossing, maar een BMW specialist bood uitkomst: de hulpkoppelingscilinder sensor vervangen. Auto startte weer!

Ook de stuurhuisolie en filter (welke onderin reservoirpotje zit, dus hele potje) vervangen en doorgespoeld. Weer lekker fris!

De olie vervang ik elke 10-12.5K km, dit heeft de vorige eigenaar ook gedaan. Dit betekend helaas wel bijna 2x per jaar, maar dat heb ik ervoor over.

De auto is gepoetst en voorzien van Gyeon One coating, wat weer werk scheelt met wassen. Een goede carnauba wax geeft extra diepte, maar dan moet je elke 3 maanden aan de slag. Een coating is duurzamer.

Extra onderhoud/updates:

- Oliefilterhuispakking, oliekoelerpakking (beide waren flink aan het zweten)
- Tellerbult bekleed met alcantara
- DISA-kleppen + carterventilatie--> nadat een kennis van mij met dezelfde motor toe was aan een motorrevisie door een afgebroken DISA-klep, mijne preventief laten vervangen bij TEG in Breukelen. Bij mijn auto zagen ze er nog goed uit, maar toch fijn om ze vervangen te hebben voor het gereviseerde partnummer van BMW (na 2008 is er een nieuwe versie gemonteerd).
- Verstevigingsbalk/triangel van E81/E82 gemonteerd welke ontbreekt op de E87. Deze verstevigd de achteras

Groot onderhoud +upgrades

  • 242.000 km

Bij aankoop wist ik al dat de kleppendeksel iets nat was van de olie. Opzich geen schande na 200k km, maar aan deze zijde zitten ook de lambdasondes. Wat dus betekend dat deze doordrenkt raken met olie.
Zelfde geldt voor de valvetronic pakking, deze zit boven de bobines.
Nadat de auto soms liep op 5-cilinders, wees alles op een storing in 1 van deze 2 (of beide).
Dus eerst alle 6 bobines vervangen (en de bougies natuurlijk), maar storing bleef terugkomen. Toen besloten de kleppendekselpakking + valvetronic pakking te vervangen, samen met de lambdasonde van de storing. Hele grote ingreep, maar alles is wel lekker fris!

Na een circuitsessie op Zandvoort waren mijn remblokken ook af, maar ook een remklauw bleef slepen. Dit had ik al eens eerder gemerkt, en aan de voorzijde waren ze al eens gereviseerd. Was dus toe aan nieuwe klauwen, maar deze zijn niet goedkoop. Daarom gekeken naar andere opties, en E9X 335i klauwen en schijven passen 1 op 1 aan de voorzijde! Deze zijn nog iets prijziger, maar geen extreem verschil. Daarnaast passen hier high-performance blokken in (M3 performance, Textar S4007). Omdat de 17-inch velgen niet meer passen, ook een setje styling 216 Motorsport velgen opgepikt. Heb het setje gecombinerd met Goodyear Eagle F1 Supersports. Ben altijd fan geweest van Michelin PS4, maar deze banden zijn nog een stuk sportiever voor dezelfde prijs. Wel wat stugger, hopelijk valt de slijtage een beetje mee (bij de Micheling was dit erg goed/lang).

Ook hoorde ik de multiriem spanner bij koude start een beetje zoemen. Deze heb ik vervangen, samen met de multiriem en spanrollen. Ook heb ik de kettingspanner vervangen voor een nieuwe (gereviseerd partnr van BMW vanaf 2009), deze zou een hogere veerspanning hebben. Hoewel ik geen klachten had met de ketting leek me dit na 16 jaar geen gek idee.

Still going strong

  • 253.000 km

Hoewel de auto wel als enigszins spannend te bestempelen is, is het onderhoud dat niet.
Hoewel ik nogmaals olie (elke 10k) en remvloeistof (elk jaar) beurtje heb laten doen, weinig spannends het afgelopen jaar. Ook de bodemplaat er even onder weg gehad voor inspectie en schoonmaken.

Voor de kerstvakantie staan nog de gasveren van de achterklep gepland, samen met een nieuwe voorruit. Deze is helaas gebarsten, met inmiddels 2 barsten die steeds verder uitbreiden. Heb eerlijk gezegd een hekel aan het vervangen van voorruiten (altijd kans op fluiten), maar hij moet er maar aan geloven helaas.
Daarnaast een setje wintervelgen gekocht met winterbanden. Zijn eigelijk bedoeld voor de F2X 1/2-serie, maar passen er wel goed onder. Staan naar mijn inziens wel netjes voor de komende paar weken.

Voor de lange termijn: het olie carter zweet wat. Dit is een bekend N52 puntje en niet echt urgent. Zie het niet terug in olieverbruik, maar helemaal droog is het ook niet. Samen met het gegeven dat de N52/N54/N55 sporadisch wel eens een drijfstanglager opeten, zou ik dit graag in 1x doen, samen met de motorsteunen.

Wellicht iets voor 2022, maar geen haast.

Update 2022

  • 265.000 km

Weer bijna een jaar verder, en weer een aantal kilometers.
Deze zomer veel gebruik kunnen maken van een lease motorfiets, wat veel woon-werk met de 1-serie ritjes heeft gescheeld.

In het voorjaar naar de Ring geweest, blijft geweldig. Ondertussen ook nieuwe velgen gemonteerd (styling 180), welke destijds ook bij de BMW 130i cup werden gebruikt. Dit was de merken cup van BMW Nederland van 2006-2008.

Wel wat problemen gehad met deze nieuwe velgen, omdat ik de banden van mijn vorige set had overgezet. Hoewel dit banden zijn zonder draairichting (Goodyear Eagle Suportsport), bleef de auto naar 1 kant trekken bij accelereren. Uitlijnen en balanceren bood geen uitkomst.
Volgens bandenzaak hier in de buurt kon het niet komen doordat ze anders gemonteerd zaten op mijn vorige velgen, maar na enkele malen wisselen was het toch bijna weg.

Laatste onbalans in het onderstel bleek 1 van de achterste draagarmrubbers, welke ik natuurlijk gelijk beide heb laten vervangen.

Daarnaast is helaas begin dit jaar mijn eccentric-shaft-sensor problemen gaan geven. Deze sensor zit onder de kleppendeksel, dus helaas heb ik de actie van vorig jaar (vervangen kleppendeksel +alu bouten) moeten herhalen voor het vervangen van deze sensor. Auto startte steeds slechter en liep erg 'loom' door de toeren heen, en na enig zoekwerk bleek het deze sensor te zijn.

Het oliepan/drijfstanglager plan heb ik aan de kant geschoven. Het zweten is minimaal, en van andere 130i eigenaren (die veel op circuit rijden) afbeeldingen gehad van drijfstanglagers van ver boven de 200.000 km die er als bijna nieuw uitkwamen.

Update 2023

  • 273.000 km

Best een spannende auto, maar weinig spannende update. Still going strong, loopt nog altijd zeer soepel en fijn.

Wederom de olie ververst na ~10.000km. Weleens aan het nadenken over een eventuele opvolger, maar de enige reden dat ik hem weg zou doen, is omdat hij nu nog 'iets' opbrengt. Iets dat minder wordt richting de 300.000.
Maar weet geen leuke waardige vervanger voor ~hetzelfde geld.

Update 2024

  • 291.000 km

Inmiddels de 290k gepasseerd! Gedurende dit jaar wel tegen wat dingetjes aangelopen. De DISA klep gaf een storing/rammelde, deze bleek los te zitten.

Hoewel ik hem na aanschaf dus preventief had vervangen, was het nu weer raak. Betrof gelukkig wel al de ge-update versie met massief (i.p.v. hol) pinnetje, dus geen gevolgschade.

Daarnaast tijdens een trip naar Berlijn veel electronische storingen. Was bang voor accu/dynamo, maar deze bleken beide goed. Problemen wezen richting ABS/DSC issues, dus dingen proberen uit te sluiten (lees: testen/vervangen). Het bleek uiteindelijk dat 2 snelheidssensoren in een km/tijdsbestek van 30km en 19 jaar beide kapot waren gegaan..... Niet de meest waarschijnlijke oorzaak dus was lang zoeken.

Nog wel een leuke upgrade gemonteerd: via een Japanse veilingssite een Gruppe-M inlaat op de kop getikt. Dit Japanse merk levert hoge kwaliteit carbonnen airboxen, wat de N52 nog levendiger maakt! Bij rustig rijden en lage toeren geen verschil, maar bij hoge toeren een flinke toename in aanzuiggeluid. Erg gaaf en elke rit weer genieten. Nog steeds geen oog op eventuele opvolger die voor dit geld zoveel fun kan bieden, dus we gaan lekker door

Verkocht!

  • 300.000 km

Na 6 jaar eigendom en 100.000 km te hebben toegevoegd aan de teller van de 130i, is de tijd gekomen om afscheid te nemen. Met 300.000km op de teller en 20 jaar oud loopt hij nog steeds als een naaimachine.

Deze auto heeft me (behalve van A-naar-B) veel gebracht– van rijden op circuits zoals Zandvoort, Nürburgring, Assen en Meppen, tot het starten van een kleine WhatsApp-groep via df/130i-eigenaren, met inmiddels meer dan 100 (!) enthousiaste en behulpzame leden.
Daarnaast in de 6 jaar tijd interessante en deskundige bedrijven zoals TheEngineersGarage, NeedForRing, StandoutMotorSport en SupremeCarStore leren kennen.

En natuurlijk de AutoTopNL 130i video van 5 jaar geleden. Begreep via de 130i-Facebook groep dat er zelfs wat (Zwitserse) eigenaren bij zijn gekomen na het kijken van die video, leuk om te zien.

Vandaag heeft de nieuwe eigenaar hem opgehaald. To be honest: De N52 verveelde tot 6 jaar na aankoop nog geen moment, maar ben opzoek naar iets met wat meer comfort. Ga de gasrespons en het geluid zeker missen. Eerlijk gezegd kan bijvoorbeeld de 340i met B58-blok die ik weleens een weekendje leen hier niet tegenop qua geluid, sturen en beleving.

Opsomming van het onderhoud in ~100k:

- Koppeling-hulpcilinder sensor (205k)
- Versnellingsbakolie ververst (205k)
- Kabel motorkap vervangen (215k)
- Carterventilatie (230k)
- DISA-klep klein + groot (230k)
- Multiriem + spanner (245k)
- Kleppendeksel + (255k)
- Excentrische as-sensor (255k)
- Koelslang voorkant motor (255k)
- Nieuwe gasveren voor kofferklep (255k)
- Achterste draagarmrubbers (262k)
- Voorwiellagers (288k)
- Achterste ABS-sensoren (288k)
- Vanos-filters vervangen (288k)
- DISA-klep groot (288k)
- Vanos-solenoids (290k)
- Reparatie lekkend achterlicht + drogen PDC-unit (297k)

Al met al best wat, maar weinig schokkends. Veel van het onderhoud was gepland en geen catastrofale onderdelen met 4-getallen-rekeningen.

Wat nu? Ja goede vraag... Ben toe aan iets meer comfort, een mooie kleur waar poetsen zin heeft (blauw, zilver, grijs) en goede verlichting. Een E90 335i N55 bijvoorbeeld. Of een M135i. To be continued, eerst even fietsen!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.