BMW 130i Executive (2005) #4

autoreview

BMW 130i Executive (2005)

Signalement

Uitvoering130i Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf157.000 km
KM-stand laatst221.000 km
Lezerswaardering: 69%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW 130i H6 Introduction

  • 157.000 km

Stel, je rijdt in een BMW 1 serie E87 118i, en je ruilt deze in voor een andere E87, maar dan 2 jaar ouder, met een vergelijkbare kilometerstand. En je betaalt nog bij ook. Wat is er dan aan de hand?

Een zescilinder natuurlijk! De atmosferische N52B30 motor in dit geval. Ik kocht een 130i uit 2005, 'zo' bij een handelaar. Zonder garantie. Nu is het niet mijn eerste BMW met een zes-in-lijn dus het type auto was me niet onbekend. En de E87 ook niet, gezien de 118i die ik tot dan in bezit had.

De auto in kwestie was van de eerste eigenaar afkomstig en had een afgestempeld dealerboekje. Inmiddels te oud om bij een dealer te staan, maar niet te laat om de dealer te bellen. Deze bleek de auto te kennen, en het onderhoud te kunnen bevestigen. De auto heeft wel wat van handelaar naar handelaar gezworven, maar dat komt wel vaker voor. Toen de proefrit positief uitpakte en ik de auto heel goed heb bekeken op o.a. aanrijdingsschade, heb ik hem meegenomen.
Leuk detail: achterin de auto vond ik de originele fles olie die bij aflevering mee was gegeven, met de datum van september 2005 erop. De fles was nooit open geweest. Ook alle andere toebehoren (bv een cameraatje om aanrijdingsschades vast te leggen) lagen keurig in de kofferbak. Later ben ik nog tot de ontdekking gekomen dat mijn auto de 5e in Nederland geleverde 130i is. Een vroeg exemplaar dus.

Mijn auto is gezegend met een Introduction pakket. Helaas geen M pakket, maar binnen het budget kies ik altijd voor het beste exemplaar die ik kan kopen. Evengoed zit er voor 10k aan opties op de auto. Vrijwel iedere Nederlandse 130i heeft een aktiepakket zoals Cup of Introduction aan boord, de import exemplaren kunnen nog wel eens heel schraal zijn qua opties.
Cruise control, lederen bekleding, automatische airco, stoelverwarming ect. Vandaag de dag stelt het allemaal maar weinig voor, maar het is heerlijk om te hebben. Xenon heeft mijn exemplaar niet. Dat mis ik wel, ook omdat het wat beter smoelt.

En hoe rijdt dat dan?
De 130i wordt wel gezien als een hot hatch. Dat is het af fabriek zeker niet. Het is een comfortabele, praktische auto, die op de autobahn uitstekend met grote haast lange afstanden kan afleggen. Qua wegligging rijdt het echt bovengemiddeld, maar stuur eens een rondje in een Megane RS uit die tijd, en je weet wat een hot hatch is. Ik had wat geld achter de hand voor upgrades zoals een sperdifferentieel en een ander onderstel, maar na wat pech in het eerste jaar was dat potje snel leeg.

De airco was het eerste wat gerepareerd moest worden; het vermoeden was er al bij aankoop dat deze niet goed werkte. Dat wist ik op voorhand. 2 maanden later begaf de elektrische waterpomp het. Dit is een typische kwaal van deze motoren. Ik kwam stil te staan onderweg. Later begaf een van de bobines het. Wederom kwam ik stil te staan. Ik heb deze alle 6 laten vervangen, inclusief nieuwe bougies. Wat eerder dan om de 100.000km die er voor staat (bougies), maar dan is het wel gelijk goed.
De startmotor begaf het uiteindelijk ook. Ook weer onderweg. Ook dit gebeurt wel eens met deze motoren. Ik stond 3x stil onderweg in een jaar. By far mijn meest onbetrouwbare auto ooit. Achteraf zijn het bekende punten van deze motoren, en is het niet zo zeer onbetrouwbaarheid, maar eerder preventief onderhoud waarmee je het kan voorkomen. Ik heb na dat eerste jaar echt overwogen om de auto te verkopen.

Maar deed ik dat? Nee! Dit is een auto die 'all boxes' aantikt voor mij. Sportief, lekker wat vermogen, achterwielaandrijving, compact en alle luxe die je nodig hebt. Ik ben dus stug doorgegaan.
Leuk om te vermelden is dat de auto nu al jaren betrouwbaar is. Het zijn jaarlijkse beurtjes, meer niet.

Deze review zal ik nog regelmatig updaten, het voorgaande gaat over de beginperiode, en de auto is nog steeds in bezit.

modificatie en opknapwerkzaamheden

  • 160.000 km

Een 130i leent zich voor eindeloos modificeren, de vraag is meer: hoe ver ga je? In mijn geval rijdt mijn vrouw meer dan ik. Heel hardcore hoeft het niet te zijn. Na aankoop heb ik het volgende doorgevoerd.

- Camberpin mod
Door een pinnetje op de veertorens van de vooras weg te halen krijg je ongeveer 0,5 camber negatief. Het effect is dat de auto beter instuurt. Een quik fix.
- Banden rondom 225/50/17 i.p.v. 205/50/17
205 af fabriek rondom is best smal voor 265 pk. 2 maatjes breder kan best (niet meer) en het staat iets vleziger op de wielen.
- Michelins Pilot Sport 4 op de vooras, achter zitten gebruikte Bridgestones die niet erg bijzonder zijn. Op de achteras vind ik dat niet zo erg. De (harde) runflats af fabriek zijn dus gewisseld voor conventionele banden.
- De oplettende lezer ziet een lagere 130i. Kom ik nog op terug.

Opknapwerkzaamheden

- nieuwe motor en achterklep emblemen
- nieuwe velgemblemen
- Een set wielen in ongeschonden staat (style 141, precies dezelfde)
- motor en achterklep veren vervangen
- paneel onder de I drive vervangen De soft-toch laag laat los, dit komt veel voor
- Nieuwe M pook en leren hoes

I-drive naar de eeuwige jachtvelden, Erg?

  • 193.000 km

Na de pech van het eerste jaar volgde er een periode van alleen onderhoudsbeurten en wat slijtagedelen zoals remmen. Die beurten gaan niet volgens het long-life schema van BMW; 1x per jaar krijgt de auto nieuwe olie en filters en wat er verder nodig is. Dat is vaker als wat de auto aangeeft.
De eerste keer ben ik 30.000km doorgereden zoals de computer van de auto aangaf. Dat kwam me op wat kritiek van mijn garage te staan. En inderdaad, het is veel beter om jaarlijks de olie te wisselen. Het voelt ook veel beter, en het zijn uiteindelijk de kosten niet om dat 1x per jaar te doen.

Mijn auto is voorzien van I-drive. Destijds zeer vooruitstrevend. Een opklapbaar scherm in je auto, te bedienen met een draai/drukknop voor je navigatie, servicesysteem radio ect. Anno 2019 is het vreselijk gedateerd. Toch was ik er wel vrienden mee. Tot het systeem begon te haperen. Het werkte wel/niet of helemaal niet.
Hoogtepunt was wel dat het systeem het logo van Mini liet zien bij het opstarten. Voelde mijn BMW zich toch meer een Mini?
Ik heb het systeem laten repareren door KMS Apeldoorn; die doen niets anders dan het repareren van dit soort electronica. Na een forse rekening (die het echt wel waard was) zat ik echter nog steeds met een gedateerd systeem.
Ik heb daarom een touchscreen met Apple Carplay en dashcam laten monteren door MotiveSupplies. Fantastisch, want het brengt je auto weer helemaal in de hedendaagse tijd. Navigeren met Google Maps/Waze, Spotify ect is natuurlijk allemaal mogelijk. Het oude Idrive systeem werkt daarbij ook nog volledig, het wordt enkel geprojecteerd op een wat groter scherm. Echt een ontzettend fijne toevoeging waar ik veel gebruik van maak tijdens langere ritten.

Dwars!

  • 200.000 km

Als je een compacte, sportieve auto hebt met achterwielaandrijving, moet je er gebruik van maken, of niet?

Nou, daar had ik deze auto eigenlijk niet voor gekocht. Natuurlijk geef ik wel eens gas (nadat ik hem eerst 15km warm heb gereden) . Ik heb die 265pk niet voor niets, en daar geniet ik ook heus van. Helaas loop je ook met dit vermogen al snel op de grenzen van wat toelaatbaar en acceptabel is de op de openbare weg. Ik heb in het verleden meer dan eens op het circuit gereden, en bezit een (al lang verlopen) racelicentie. Tijd om die weer eens af te stoffen.
Ik ben met wat vrienden gaan driften bij het RDW circuit in Lelystad. Daar kan je op een natgespoten parcours je gang gaan op een grote plak asfalt binnen de hogesnelheidsbaan die daar ligt. Er wordt dan een parcours uitgezet met pionnen. Geen risico op schade dus.
Ik had nog een setje oude winterbanden liggen. Die waren heel geschikt voor verkoop op Marktplaats, maar na deze dag waren ze dat niet meer.

Waar een 130i echt om schreeuwt is een sperdifferentieel. En dat heeft de mijne niet. Ik moest enorm knokken met de auto om deze in een drift te krijgen. Het open differentieel stuurt het al vermogen naar het wiel met de minste grip. Daarnaast boden de winterbanden té veel grip. En zelf was ik wellicht ook wat roestig qua vaardigheid.
Gelukkig, na een aantal ronden stumperen ging het steeds beter. De winterbanden verloren hun grip, en ik kon het gewicht van de auto gebruiken om de ene bocht in te zetten met de andere. Goed het gaspedaal doseren en het open differentieel werkte niet meer tegen, maar mee. Als je wel een sperdifferentieel hebt, dan maakt het bijna een volautomatische driftmachine van je auto. Groot is de voldoening als het met een open differentieel lukt! Het resultaat was een heerlijk dagje intensief sturen. Het gecontroleerd rijden met overstuur blijft toch een van de leukste dingen die je kan doen met je kleren aan.

Naast deze dag heb ik nog een avondje Circuit Zandvoort gedaan met een club gelijkgestemden. Erg fijn om weer eens te doen. Ik rij dan minuut of 20 achter elkaar, en koel daarna mezelf én de auto af. De 130i deed het hier prima. Geen last van fading (het oververhitten van de remvloeistof waardoor je je rempedaal veel dieper intrapt dan je zou wensen) en de auto heeft een goedmoedig karakter. Het ESP gaat uit i.v.m. storende remingrepen, maar als je alles goed doet, krijg je er een hele uitgebalanceerde auto ervoor terug. Heerlijk om zo'n avondje te stampen wat de auto ook probleemloos ondergaat.

Ondanks dat ik de auto ruim 5 jaar in bezit heb (ik schrijf dit stukje op 10-12-2022) zijn dit mijn enige circuitdagen tot nu toe. Er kan er best wel eens weer eentje bij komen. Ik heb dit vroeger met andere auto's veel gedaan, maar tegenwoordig is die behoefte niet meer zo groot. Ik vind het heerlijk om een auto te hebben waar het probleemloos mee kan doen als die behoefte er wel is.

Nieuwe schokdempers/veren Bilstein B12

  • 221.000 km

Zorgeloos loopt de 130i de jaren door. Na de pech in het eerste jaar blijkt dit toch een betrouwbare auto. Jaar in/uit krijgt de auto zijn onderhoud, en daar wordt niks bespaard. Wat kapot is wordt vervangen. Maar naast 'kapot' heb je ook de term 'versleten'. En die gaat precies voor de schokdempers op. Die zijn inmiddels 17 jaar en ruim 2 ton oud.
Ik heb er geen klachten over, maar net zoals met slecht zien, ga je er aan wennen. Het slijt als het ware om je heen. Ik kan als ik nuchter kijk niet ontkennen dat de schokdempers van mijn fijn rijdende auto versleten zijn.

Een goed moment om te upgraden. Geen originele dempers of zelfs M sport dempers, maar wat beters. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar in het 130i wereldje is een Bilstein B12 kit een gekende upgrade. Deze set is voor het geld erg goed, en beter dan het af fabriek gemonteerde. De auto komt hiermee 3 cm lager te liggen, voor en achter. Dat is meer dan genoeg om niet de wielstanden te veranderen. Wat lager staat natuurlijk veel mooier, zeker als het subtiel is.

Voor straatgebruik vind ik het persoonlijk aan de harde kant. Kan ook liggen aan het feit dat ik wat ouder wordt. Al schijnt dit geen circuitset te zijn. Maar als upgrade is dit een ontzettend fijne t.o.v. de oude dempers. Wat een transformatie is het toch altijd om dit nieuw op je auto te schroeven. Je auto wordt veel scherper, voelt veel strakker aan. Dit doet de de auto zeker goed, en je voelt en merkt het ook iedere meter die je aflegt. Aanrader!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.