BMW 130i Executive (2005) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 130i Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 37.300 km |
KM-stand laatst | 49.000 km |
een leren handschoen
- 49.000 km
14 maanden Golf GTI; en gejat! op zoek naar vervanging:
de shortlist was nog hetzelfde:
-de A3 of liever gesteld S3,
de droomauto bmw 3-serie station
-bmw 1-serie.
na wat gereden te hebben in alle auto's weer besloten dat een station heel mijn leven nog kan. dus S3 of 1-serie want weer een golf voelde ik weinig voor.
omdat ik mijn leasebudget ook zo kan toerekenen, besloot ik een auto te kopen. van de nieuwe S3 waren er maar weinig of veel te duur, dus voor een 130i gekozen met de kop eraf. lang gezocht zodat het precies de uitvoering was die ik voor ogen had:
zwarte 130i met M-sportpakket (moet per se anders ziet ie er niet uit)
natuurlijk Xenon-verlichting met de mooie corona ringen.
18" want 17" is te klein.
verder cruisecontrol, middenarmsteun etc. maar NIET dat irritante I-drive, dat was dus behoorlijk zoeken want in de meeste dikke uitvoeringen met deze motor zit dat er bijna altijd bij.
geen idrive betekende in dit geval ook enkel de standaard speakers, en dat klinkt alsof je een emmer op je hoofd hebt. Ik heb de auto weggebracht en alle speakers laten vervangen door zeer goed after-market spul met goede versterker ertussen. Head-unit vervangen door Becker Cascade pro, nog een tandje beter dus dan in de vorige auto. Het kostte wat, maar wat een super mooi geluid! telefoonfunctie met BT en volledige toegang tot namen en sms-berichten, IPOD bediening via de radio. Perfect dus!
instappen:
eigenlijk niet te doen: ik ben 1.95mtr, dus het is echt in- en uitklimmen. maar dat wordt rijkelijk beloont zodra je zit: de stoelen zijn uitstekend. Net wat zachter en comfortabeler dan in de Golf GTI en tot in het kleinste detail verstelbaar. Vooral de kantelfunctie maakt de ideale zit mogelijk voor mij. Vervolgens grijp je naar een van de fijnste sturen uit de auto industrie. Klein, veel dikker dan normaal en geperforeerd leer. sleutel in het contact; een druk op de knop en: (dit zou ik moeten kunnen plaatsen hier), een heerlijke grom van de 6 in lijn. Na wat wennen aan het schakelen, dit gaat zwaar en luistert zeer nauw, ontdek je al snel dat deze auto alleen maar is gebouwd voor de glimlach op het gezicht van de bestuurder.
de koets:
De kofferruimte valt mee, achterbank zit er eigenlijk voor niets in: een paar keer met 4 grote kerels erin gereden, maar dit is toch behelpen. Kinderen en vrouwen is geen probleem.
Voorin is de zitpositie perfect. het dashboard is mooi en rustig, maar het ontbreekt wel aan een temperatuurmeter. met wat handelingen kun je door oliepeilen achterhalen of de motor op tempteratuur is, maar een simpel metertje zou welkom zijn (zit nu in facelift modellen)
grootste minpunt van de auto is de bouwkwaliteit van het interieur. rubbertjes en afdekkingen kraken op bepaalde wegen en hoewel ik de enige ben die het hoort, vind ik dat het niet kan bij een wagen van meer dan EUR. 50.000,00
technisch:
de motor is in een woord fantastisch, ik houd van rijden op koppel en ben dol op dat bekende duwtje in de rug. door de lineaire vermogensopbouw van de 6-cilinder heb je dit veel minder. pas bij echt doorhalen voel je het uiteraard, en bovendien wordt je getrakteerd op een hemelse sound. Wat een soepele motor en ongelooflijk hoe hij aan het gas hangt. Vergeleken met de GTI is dit toch echt overtreffende trap en de VW meer huis-tuin en keuken... (no offense)
de remmen zijn hard en blijven dat zelfs op het circuit (ervaren op zandvoort), de wagen is vele malen comfortabeler in ophanging en vering dan de voorheen gereden audi's en volkswagen, maar heeft een wegligging die messcherp is. Op snelwegen is het verbruik zeer acceptabel en is 1 op 11 a 12 goed te realiseren met hoge kruissnelheden van 160 a 180km. dit vond ik zeer verrassend alleen heb ik er weinig aan omdat ik meestal door de stad rijd. Nu heb ik over 10.000km een gemiddelde van 1 op 8 en dat is netjes en veel beter dan de GTI hiervoor.
aanpassingen:
achterlichten vervangen door het type van na de facelift: met LED's erin dus. in blackline uitvoering. dit zwarte met rode LED's (als licht aanstaat) ziet er heel mooi uit en maakt de auto nog wat dikker. verder heb ik een KN luchtfilter gemonteerd; heb ik goede ervaringen mee.
daarna de auto laten chippen bij ziptuning. Ook al heeft hij geen turbo, toch is het verschil meer dan merkbaar in gewoon normaal rijden. Bij doortrappen zal het niet zoveel uitmaken, maar gewoon stads verkeer bij snel opschakelen is nu fijner; hij heeft onderin veel meer koppel, reageert nog beter op het gas en het geluid is er ook nog eens flink op vooruit gegaan... heerlijk om met deze auto volgas een tunnel in te rijden met het raam open.
kortom:
super speelgoed. verslavend gewoon. alleen gevaarlijk bij regen, immers zwiept de kont ipv dat de hele auto gewoon over zijn as naar buiten drijft in een bocht.
van werk naar huis is zo ver mogelijk om en gaat gepaard met flink uit laten breken in een bocht.
gebruiksgemak zoals de golf had is wat minder en het in- en uitstappen vergt wat handigheid. maar het is het waard. als je geen kinderen hebt en dus niet veel ruimte nodig, dan is dit een van de leukste auto's denk ik voor iemand die van autorijden houdt.
ik ga er helaas binnen een paar maanden afscheid van nemen, want we wisselen van leasemaatschappij, waardoor lease voordeliger wordt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.