BMW 120i (2005)

autoreview

BMW 120i (2005)

Signalement

Uitvoering120i
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf119.000 km
KM-stand laatst163.695 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop 1-Serie

  • 119.000 km

Na een zoektocht van +/- 2 maanden zijn we eindelijk geslaagd; we hebben een technisch en optisch nette 1-Serie gevonden met een goede prijs-kwaliteit verhouding.

Naast dat de auto technisch en optisch in goede staat moest verkeren, hadden we verder geen strenge eisen gesteld wat betreft de opties.

De 1-Serie moest voor ons aan de volgende criteria voldoen;

- Benzine
- 118i of 120i
- Automaat
- 5 Deurs
- Climate control
- 4x Electrische ramen
- Armsteun
- Kleur; zwart, grijs, blauw, zilver of wit
- Kmstand tussen de 70k en 140k
- Origineel NL auto met NAP
- Onderhoudshistorie

Uiteindelijk is het een 120i Automaat uit 2005 geworden, uitgevoerd in de kleur Sparkling Graphite Metallic. De auto is in 2005 geleverd door Breeman en heeft in de tussentijd 3 eigenaren gehad. Verder is er 119.000 kilometer mee gereden.

BMW's staan tegenwoordig (helaas) niet alleen bekend om de vormgeving, uitstraling en goede rijeigenschappen, maar ook om de hoge onderhoudskosten. Bij mijn research kwam ik er dan ook achter dat de kleine beier geen uitzondering op de regel is; distributieketting issues, hoog olieverbruik, fors benzine verbruik, delicate en dure onderdelen kortom; de vormgeving, uitstraling en goede rijeigenschappen hebben heel wat te compenseren.

Dat gezegd hebbende; gelukkig heb ik wel al ervaring met het bezit van (oude) BMW's. Mijn ervaring leert dat een goed onderhouden BMW, die netjes door de jaren heen op tijd de benodigde aandacht heeft gekregen, kostentechnisch (relatief) goed te onderhouden is.


Gezien de onderhoudshistorie en de algehele staat van de auto lijkt het erop dat de vorige eigenaren zeer zuinig met de auto zijn omgesprongen; het interieur is als nieuw en het exterieur is op een paar kleine puntjes na in zeer goede staat. De auto is een groot gedeelde van zijn leven een 'binnenslaper' geweest, en dat zie je terug.

We gaan wat kilometers maken en kijken hoe de 1-Serie zich staande houd.

De eerste kilometers, de eerste indruk

  • 124.427 km

We zijn nu 5 maanden en 5.000 kilometer onderweg in onze 1-Serie.
De algehele indruk is positief; het is een fijn rijdende, sportieve en comfortabele reisgenoot met een mooie uitstraling (maar dat is heel persoonlijk natuurlijk).

_______________________________________________________________________________
124.427: Problemen

- De auto af en toe uit tijdens het stationair draaien, en loopt de motor daarna iets onregelmatig. Na diagnose door een Alpina-specialist blijkt dit probleem veroorzaakt te worden door een kapotte Valvetronic stelmotor.

- De auto verbruikt aardig wat olie. Als mijn berekeningen kloppen, verbruikt de motor momenteel 1 liter olie per 3500 - 4000 km. De lokale BMW-specialist is hiermee bekend en adviseert bij een kleine beurt over te gaan van de standaard 5w30 naar 5w40.

- De automaat schakelt bij stilstand iets te laat terug naar de eerste versnelling waardoor de auto met een 'bonk' tot stilstand komt. Volgens een lokale BMW-specialist is dit probleem te verhelpen door de computer van de automaat te resetten.

Beide problemen zijn verholpen na reparatie.
_______________________________________________________________________________
124.427: Kosten

- Nieuwe Valvetronic stelmotor (incl. arbeid & diagnose) 452 euro
- Kleine beurt (Olie, filter, wielen balanceren, bougies vervangen) 219 euro
- Automaat reset (incl. arbeid & diagnose) 50 Euro

De eerste APK

  • 129.573 km

De eerste 10.000 km zitten erop, tijd voor de eerste APK van de 1-Serie tijdens mijn bezit.

Zoals verwacht; er zijn geen bijzonderheden gevonden bij de APK. Wel wordt ik er op geattendeerd dat de banden op leeftijd zijn, maar nog wel even mee kunnen.

Verder heb ik een gebruikt setje winterbanden aangeschaft. Het is een setje gebruikte Vredenstein Snowtrac banden met stalen velgen en originele BMW wieldoppen (7mm profiel).
_______________________________________________________________________________
129.573: Kosten

- APK 62 euro
- Winterbanden + velgen 250 euro

Tijd voor nieuwe banden

  • 133.000 km

Na de winterbanden wissel was het tijd voor een setje nieuwe banden. De huidige zomerbanden zijn 7 jaar oud en zijn aardig verdroogt. In principe zijn de banden nog APK waardig met respectievelijk 4mm achter en 3mm profiel voor. De banden hebben in het vorige najaar nog een laatste trip naar Zuid-Frankrijk doorstaan en tijdens de trip werd wel duidelijk dat een nieuwe set geen kwaad kan; de banden tasten de wegligging drastisch aan in natte en koude omstandigheden.

Na wat speurwerk heb ik uiteindelijk gekozen voor de Vredestein Sportrac 5 banden. Volgens de ANWB Zomerbandentest van 2016 is de Vredestein Sportrac 5 de beste zomerband . De Sportrac 5 is overtuigend op alle testonderdelen, maar blinkt met name uit in zijn prestaties op droog wegdek en op slijtvastheid.
_______________________________________________________________________________
133.000 : Kosten

- 4x Vredestein Sportrac 5 205/55R16 (incl. montage & uitlijnen) 375 euro

Paying for Premium

  • 134.000 km

Bij aanschaf van de auto heb ik er niet goed op gelet, maar de blanke lak van de emblemen raakt los. Naar mijn mening doet dit afbreuk aan het nette voorkomen van de auto en zodoende heb ik bij een kennis via-via een prijs opgevraagd voor originele BMW-emblemen, zowel voor de motorkap als voor de kofferklep. En tja, 40 euro per embleem is niet echt een 'koopje' zeg maar....

Ik ben me ervan bewust dat er goedkopere alternatieven verkrijgbaar zijn, maar mijn ervaring is dat deze 'fake' emblemen nog korter mee gaan en van nog mindere kwaliteit zijn dan de originele exemplaren. Gelukkig heb ik wat korting weten te bedingen via een kennis.
_______________________________________________________________________________
134.000: Kosten

- 2x BMW Embleem (motorkap & kofferklep) 66 euro

Voorbereiding voor Toscane

  • 137.046 km

Over een week vertrekken we met de 1-Serie richting Toscane. We rijden via Oostenrijk met een tussenstop in Zuid-Duitsland en bij het Gardameer.

Het is uiteraard wel fijn om voor vertrek de auto nog even goed na te lopen, en nog even wat jaarlijks onderhoud uit te laten voeren. Bladerend door de onderhoudshistorie is het nu wel tijd voor een grote beurt.

_______________________________________________________________________________
137.046: Kosten

- Grote Beurt (nieuwe Olie, remvloeistof, koelvloeistof, luchtfilter) 260 euro

Geen remmen meer

  • 144.080 km

Na een prachtige rit en vakantie naar Italie, en een laag/normaal olieverbruik, worden we geconfronteerd met een probleem; we verliezen heel langzaam remkracht. Om goed tot stilstand te komen, moet je steeds harder remmen. En naast het harder remmen, gaat het ook steeds meer stinken naar verbrande olie in de cabine. Na onderzoek door onze lokale BMW-Specialist blijkt de rembekrachtiger defect te zijn, toch wel een flinke kostenpost.

_______________________________________________________________________________
144.080: Problemen

- Rembekrachtiger defect

_______________________________________________________________________________
144.080: Kosten

- Rembekrachtiger vervangen (incl. arbeid) 630 euro
- APK keuring 15 euro

Van daily-driver naar boodschappen auto

  • 146.979 km

Door een promotie op werk heb ik vorig jaar een auto van de zaak gekregen (nouja, gekregen; je betaald er goed bijtelling voor zeg maar).

Hierdoor is onze kleine beier eigenlijk meer stil komen te staan dan dat ze rijdt; eigenlijk doodzonde. Om deze reden spookt het wel eens door ons hoofd om de 1-Serie te verkopen, en een boodschappen auto te kopen (aygo, C1, VW up, die klasse zeg maar).

Aangezien de ritjes die er toch nog gemaakt worden grotendeels over de snelweg zijn, en we niet op rijcomfort willen inleveren, kiezen we er toch voor de 1-Serie toch minimaal nog 1-2 jaar te houden.

_______________________________________________________________________________
146.979: Kosten

- Kleine beurt (Olie, filter, luchtfilter) 115 euro
- APK 15 euro

Weinig gereden, veel kosten

  • 147.691 km

Zoals eerder beschreven wordt onze kleine beier momenteel als 'boodschappen' wagen gebruikt en wordt er weinig tot niet in gereden. Het is juist op dit soort momenten dan natuurlijk des te zuur als er meerdere aandachtspunten zijn die aardig in de papieren lopen.

Er werd op het moment zo weinig gereden dat ik in oktober 2018 besluit om een keer per maand een blokje om te rijden om ervoor te zorgen dat de auto niet te lang stil staat.

Zo werd ik eind November verrast met een stinkende oliegeur in de cabine wanneer ik bij het stoplicht stationair stil stond. De geur verdween vervolgens als je weer 2 min onderweg was. Oorzaak: defecte vacuumpomp voor de olie.

Vervolgens ging de wagen inhouden en in een soort noodloop tijdens een van mijn 'blokjes om' in Februari. Oorzaak: defect DSC/ABS sensoren op de achteras.

Verder was het tijd voor de APK. Omdat we er zo weinig in reden en het onderhoudsschema van de auto van mijn netvlies af was, ben ik dit jaar wat te laat richting onze BMW-specialist afgereist.

Dit bezoek aan de BMW-specialist was een record in meerdere opzichten; enerzijds hadden we nog nooit zo weinig kilometers gereden in een jaar tijd, en anderzijds hadden we nog nooit zo'n hoge rekening gehad.
_______________________________________________________________________________
147.691: Kosten

- Vacuumpomp (achterop cilinderkop, incl. arbeid) 508 euro
- Vulringen tussen ABS sensoren (incl. arbeid) 78 euro
- Achterremleidingen vervangen (incl. remslangen) 318 euro
- APK 25 euro

Jaartje daily-driving

  • 149.855 km

Door een overstap van werkgever waarbij ik de auto van de zaak moest inleveren zijn we de 1-serie weer gaan rijden als daily-driver. Het is nu wel fijn dat we de 1-serie niet hebben ingeruild voor een kleine boodschappenwagen; het is weliswaar geen ruimte wonder, maar for the time being is het een prima daily. Weer langs de BMW specialist geweest voor een beurtje zodat alles er weer fris bij staat.
_______________________________________________________________________________
149.855: Kosten

- Kleine beurt (incl. arbeid) 250 euro
- Airco beurt (incl. interieur filters en arbeid) 200 euro
- Wielen uitlijnen & balanceren 100 euro

En weer terug als 2e auto

  • 163.695 km

De auto van de zaak is weer terug en we gaan de 1-Serie weer inzetten als 2e auto. De 1-serie heeft prima gediend het afgelopen jaar, door Corona niet te veel kms gereden. Vooral de zakelijke ritjes naar klanten en kantoor zijn prima verlopen; de auto houdt zich nog prima. In Februari ging de wagen wel koelvloeistof verbruiken, en het stonk op een gegeven moment wat zoetig aan boord. Dit bleek een verteert rubbertje op een koelvloeistofslangetje achterop het motorblok te zijn. Verder waren de remschijven aan vervanging toe.
_______________________________________________________________________________
163.695: Kosten

- Slangetje achterop motorblok (incl. arbeid) 350 euro
- 4x Remschijven & Blokken (arbeid) 900 euro
- APK 25 euro

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.