BMW 120d High Executive (2005) #3

BMW 120d High Executive (2005)

Uitvoering120d High Executive
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2009

BMW 120d High Executive

Mijn ervaringen met de BMW 120d High Executive

De eerste ervaring met deze auto.
Half December 2009 heb ik deze auto aangeschaft. Het is mijn tweede BMW en tevens mijn tweede auto. Mijn vorige auto een BMW 116i is betrokken geweest bij een verkeersongeval, daardoor was het verstandiger om uit te zien naar een andere. Dat was niet de enige reden. Met een jaarlijkse kilometrage van 30.000km is het aantrekkelijk om een diesel te rijden. Na een korte zoektocht kwam ik bij deze auto uit.
Een rijk uitgeruste BMW 120d van 4 jaar oud met 100.000km op de klok.

De auto is met de volgende accessoires uitgerust:
- Navigatiesysteem Professional
- M Technic onderstel
- Mistlampen
- Lichtmetalen velgen, 16 inch voor de winter en 17 inch voor de zomer

De proefrit
Mijn ervaring met dieselauto’s bestond enkel uit mijn lesauto en dat was een Opel Astra 1.7 CDTI uit 2006. De Opel was meer vergelijkbaar met een tractor qua trillingen en geluid, dus dat was al een slechte start. Nu moet ik toegeven dat ik enkel BMW benzine auto’s gewend was. Mijn ouders rijden een BMW 730i(2005), een 525i(2009) en een 320si(2009). Een diesel werd door hun dan ook niet direct toegejuicht. Toch maar even rijden.. Het was wel even schrikken na het op de startknop drukken. Geen zijdezacht 4-cilinder benzine geluid maar een stevige turbodiesel-knor. De trillingen waren duidelijk voelbaar in het interieur. Toch maar doorgezet om een rondje te rijden. Het grote koppel met een niet geringe hoeveelheid vermogen waren erg aantrekkelijk. De sportstoelen zaten als gegoten. De automaat verwisselde van verzet zonder dat het merkbaar was. m Uiteindelijk de auto gekocht en met pijn in het hart mijn vertrouwde 116i met schade achtergelaten bij de dealer.

15 April 2010 Kilometerstand 112.860km
Inmiddels ben ik gewend aan de diesel. Het geluid zal me eerlijk gezegd nooit gaan bekoren. Voor het verbruik is het ook niet van belang: 6,5 liter per 100 km, iets meer dan 1 op 15. In vergelijking tot mijn 116i is het verbruik slecht want daarmee reed ik 7,8 liter per 100 km ongeveer 1 op 12,7. Dit betreft hetzelfde dagelijkse traject, 40 km waarvan het merendeel snelweg is. Er is maar 1 genot aan deze diesel en dat is het koppel. Even snel invoegen of snel optrekken richting de 120 is een waar genot. De automaat schakelt door de kickdown snel terug en de auto snelt er dan als een speer vandoor. Daar zit ook wel de oorzaak van het forse verbruik. Mijn rijstijl is door de grenzeloze wegligging wat sportiever geworden. Dat is iets wat ik in het algemeen aan alle 1-series fantastisch vind. De wegligging het maakt niet uit of het een 116d’tje is of een 135i coupe het kleeft aan de weg. Het M technic onderstel plakt de auto als het ware vast aan het asfalt. Dat is leuk zo lang je op goede wegen rijdt. Voor een ritje door België is een wat minder straf geveerde auto apprecieerbaar. Sport/Comfort stoelen zijn dan ook echt een aanrader. Gelukkig is mijn auto rijk uitgerust en geniet ik dan ook met volle teugen van alle snufjes. Van stoelverwarming tot de Navigatiesysteem Professional. Het maakt de auto een ontzettend fijne reisgenoot. Lekker op de cruise control lange stukken rijden. Voorlopig diesel ik nog wel even door.

Problemen
Eigenlijk nog geen een. Behalve toen het heel koud was de dvd speler een beetje piepend geluid maakte. Dat probleem heeft zichzelf verholpen want toen het kwik weer boven de -10 kwam was het geluid verdwenen. Geen klachten verder.

De 120.000km gepasseerd..

Zoals al eerder gezegd een kort verslag over de prestaties van de 1 serie op het circuit. Het was een hele beleving.. Zo sta je opeens op een van de meest uitdagende stukken asfalt van Nederland: het circuit van Zandvoort. Na een paar voorzichtige rondes rijden was het tijd om de auto echt de sporen te geven. Met gierende banden de bochten door. Opeens kom je er achter dat de 1 serie meer kan dan 230km/u rechtdoor op de autobahn of uren stationair in de file staan draaien. Dit is het echte werk. Na enkele ronden op volle snelheid genomen terug gekomen in het paddock. Het eerste wat je ruikt zijn de remmen, vervolgens voel je aan je banden en denkt: 'hmmm dit kan nooit goed zijn'. Eigenlijk moet je dan concluderen dat het veel eist van je auto, maar dat die auto meer kan dan jij eigenlijk. Er was geen moment dat ik bang was in de auto. Ook met bochten op hoge snelheid voelde de auto zeer stabiel. Na een dag lang raggen en niets ontziend het gaspedaal door de bodem trappen weet je gewoon die auto kan het gewoon. Ik voel me vertrouwder met mijn auto nu. De auto hield zich ijzersterk. Geen kraakjes, geen piepjes, alleen die vertrouwde diesel-knor en een beetje gierende banden.

Misschien klinkt het apart als ik beweer dat je van circuit rijden een rustigere rijder wordt. Maar ik ervaar het zelf wel zo. Op het circuit kun je los gaan en dan op de openbare weg mag je weer rustig. Nu ben ik niet het heilige boontje dat altijd met strak 120km/u op de snelweg rijdt maar ik kan het iedereen aan bevelen.. Ga gewoon op't circuit een rondje rijden met je eigen auto.

Verder is er niet veel te melden over de auto. Hij doet het prima. Enkel waren er problemen met de ruitensproeier, maar die zijn inmiddels verholpen. Hij heeft een beurt gehad en daaruit kwamen geen aparte dingen. In oktober gaan de wintersloffen er weer onder. Tegen die tijd verschijnt hier wel weer een update.

PRIVATE LEASE BMW 1-serie