BMW 120d High Executive (2005) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 120d High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 152.000 km |
KM-stand laatst | 165.000 km |
BWM 120D High Executive
- 165.000 km
Na lang wikken en wegen heb ik toch besloten en BMW 1-serie aan te schaffen. Waarom na lang wikken en wegen? Dit vanwege het feit mijn voorliefde voor Audi. Mijn vorige 3 auto's waren Audi's A3. Eerst een 1.8 van 1997 gevolgd door een 110 pk TDI uit 1999 en uiteindelijk een 90 pk TDI uit 2001. Ik heb deze auto's altijd met veel plezier gereden en ik was vastberaden dat mijn volgende auto ook weer een Audi moest zijn. Mijn voorkeur ging uit naar een A4 1.9 TDI met 130 pk of een Audi A3 Sportback 2.0 TDI met 140pk.
Maar na drie keer Audi te hebben gereden, wilde ik toch eens kijken wat er nog meer te koop was voor, pak hem beet, 15000 euries. Al snel kwam ik bij de BMW 1-serie. Dit vanwege, naar mijn inziens, niet alledaags model en de eerdere genoemde ervaringen van 1-serie bezitters over zijn wegligging. Dus maar mijn stoute schoenen aangetrokken en proef gaan rijden in een 118D. En ja hoor, ik was meteen aangenaam verrast over zijn wegligging en de souplesse van het blok. Uiteindelijk heb ik de bovengenoemde 118D niet gekocht vanwege het niet overeenkomen met de prijs.
Omdat ik zo aangenaam verrast was, ben ik me gaan verdiepen in de verschillende uitvoeringen en opties. Daarbij viel op dat de 120D vrij zeldzaam is vergeleken met de 118D. Het enige verschil is dan ook het blok met het daarbij behorende koppel en vermogen. Omdat ik mijn A3 inmiddels had verkocht en ik een tijdelijke auto tot mijn beschikking had, ben ik specifiek voor een 120D gaan zoeken. En het heeft even geduurd maar na 4 maanden zoeken, mailen, bellen en proefritjes had ik mijn BMW 120D gevonden EN gekocht.
Wat een heerlijke auto! Het ding stuurt als een kart en het vermogen, ik kon het niet laten om hem te kietelen, is subliem. De 1-serie heeft op papier nu 197 pk en een koppel van 410 Nm. Dat resulteert dat er altijd, en in welke versnelling dan ook, meer dan voldoende vermogen beschikbaar is. Het verbruik is (logisch) iets toegenomen. Gemiddeld komt dit uit op 6.5l/100km, maar dan heb je ook wat ;-). Ik ben van mening dat qua wegligging en vermogen een Audi Sportback hier niet aan kan tippen. Daarbij is het wel belangrijk om te vermelden dat je geen appels met peren moet vergelijken en dus, om de test realistisch te krijgen, een gechipte 2.0 TDI (170 pk) moet nemen. Desondanks blijf ik bij mijn bovengenoemde mening.
Wat betreft comfort en ruimte moet de BMW 1-serie de Audi Sportback als meerdere toekennen. Maar heeft dit, in je keuze, niet de overhand is mijn advies: 1-serie!
Ik heb nu inmiddels 13000 km in 21/2 maand gereden en vrienden en kennissen vragen, vanwege mijn voorliefde voor Audi, of ik tevreden ben met mijn 1-serie. Wanneer ik ze een stuk laat rijden zijn ze overtuigd voor mijn enthousiasme voor de 1-serie.
Ik zal bij een kmstand van 180000 een nieuwe review geven met de bevindingen van mijn 1-serie.
Maar voor nu alleen maar lof voor BMW...en Audi blijft mooie auto's maken hoor ;-).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.