BMW 120d High Executive (2004) #6

autoreview

BMW 1-serie
BMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serie - interieurBMW 1-serie - interieurBMW 1-serie - interieurBMW 1-serie - interieur

Signalement

Uitvoering120d High Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf389.230 km
KM-stand laatst400.100 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste auto - een BMW

  • 400.100 km

Allereerst iets over mijzelf en de aanschaf van een auto: ik ben midden 30 en werk voor een ict-bedrijf zonder leaseauto's. Ik ben overtuigd fietser, maar voor een nieuwe lange-termijnklus had ik een auto nodig. 60km enkele reis is ook voor een overtuigd fietser wat veel, zeker als er iets met storingsdiensten is en het werk op meerdere locaties plaats moet vinden. Het OV is in de klantregio in het oosten van het land niet toereikend.

Nou had ik op zich waarschijnlijk een huurblikje kunnen krijgen van mijn werkgever, maar dan moet ik elke km kunnen verantwoorden, wat buitengewoon vervelend is. En zo'n huurblik zal iets van een Polo, Clio, Corsa (of vergelijkbaar) zijn. En daar word ik niet gelukkiger van, weet ik.

Nou had ik dus geen auto, nooit gehad ook. Op zich wil ik best een auto, maar ik kan rekenen en een auto is duur, en ik ben een verwend nest: de meeste auto's vind ik oncomfortabele ondingen.

Wat zocht ik: een zo stil mogelijke auto bij 120km/h, met stoelen die mij steun geven. Ik ben een smal mannetje, de gemiddelde autostoel is zo'n 30% te breed voor mij. Met 2h per werkdag in zo'n stoel is dat een garantie op rugklachten.
Budget: 5000-7000 euro(kan nog iets strekken als de vaste lasten lager uitvallen, tot 10k), 25-35k km per jaar is de verwachting. Dus diesel is een logische keuze en max circa 10 jaar oud leek mij ook wel handig. Maar graag max 1450kg zodat de MRB een beetje te doen blijft.

Dus: de zoektocht (proefrijden)begon. Wat het niet zijn geworden: Honda Insight, Alfa Mito, Alfa 147, Mercedes B, Citroen DS3. Allemaal te slechte stoelen en/of te rumoerig. Audi heb ik proefgezeten, maar mijn ervaring met VAG-stoelen was slecht genoeg om die niet eens proef te rijden.
Een collega had mij -op basis van mijn lijstje eisen- een 118d aangeraden.
Op een dag ben ik bij een garagebedrijf zowel een Volvo V50 (1.6d) als de 120d gaan proefrijden. De Volvo voldeed op zich prima, maar was te nieuw voor mijn budget. Daarna reed ik de 120d... En dat was gewoon leuk! Ik wist niet wat ik meemaakte, een auto waarin het leuk is om te rijden! Maarja, 389000km op de teller... Toch nog maar verder kijken voorlopig. Ik heb nog een 118d proefgereden, maar die had geen sportstoelen, en dan zijn ook BMW-stoelen toch echt veel te breed en geven mij totaal geen steun, dus dat werd m niet.
Het aanbod BMW 1d's met sportstoelen in mijn budget in heel Nederland was ongeveer 5. Ik heb nog een andere proefgereden met 250k op de teller, maar daar deugde zoveel niet aan al op het eerste gezicht dat het die niet ging worden. Ik richtte me -vanwege een ruimer aanbod- op de V50, maar aan alle auto's die ik als potentiele aankoop zag klopte wel iets niet. Meestal is de onderhoudshistorie vanaf 2 ton ontbrekend, of aantoonbaar slecht. Op zeker moment was ik wel klaar met de zoektocht en heb ik de 120d nog eens meegenomen voor een proefrit om te kijken of ik er iets aan kon vinden waardoor ik m niet zou moeten kopen...
Het is een High Executive met *veel* opties(verwarmde sportstoelen oa) en werkelijk alles wat ik kon bedenken om te testen werkte. De onderhoudshistorie was vaag, maar hij had iig elk jaar bij de BMW-dealer zn APK gehad, en maar 1 vorige eigenaar in Nederland in de afgelopen 9 jaar. Ik heb de garage nog een oliewissel laten doen en toch de auto met 389230km op de teller gekocht, op 24 augustus 2015.

Later die week heb ik de BMW dealer een aankoopkeuring laten doen (slimme volgorde, ik weet het). Daar kwam naar voren dat de gloeibougies allemaal op storing stonden, wat betekent: nieuwe gloeibougies en een nieuw relais, a circa 440 euro. Dat moest iig nog voor de APK. Verder advies over remschijven voor en remblokken rondom.
Remvloeistof moest in oktober vervangen worden, en ik heb direct het interieurfilter laten vervangen, want de auto had nogal een schimmellucht binnen.
Wat verder nog bleek na aanschaf: AUX was op de radio niet te selecteren. Dat is voor mij nogal een issue, want ik haat radio en speel muziek vanaf mijn telefoon.
Daar kon de dealer even snel niks mee.
Niet allemaal goed nieuws, maar ik wist iig waar ik aan toe was, en op zich kwam ik inclusief het voorgestelde onderhoud ongeveer op de 7000 euro die ik had gebudgetteerd, dus echt zorgelijk was het ook weer niet.

Er waren ook wat kleine ergernissen: de linker A-stijl kraakte nogal. Een bekend probleem dat prima zelf te verhelpen is.
Daarnaast bleek vrij snel dat de ruitenwissers soms stopten met werken!? Ik heb verdorie toch geen Alfa gekocht? Ook hier hielp Google: dit is een defect ruitenwisserrelais. Gelukkig zijn de relais van voor en achter hetzelfde, dus als snelle oplossing kan je die omruilen, en een relais is 12,50, dus dat overleven we ook wel. Het is alleen wel gevaarlijk als je in de stromende regen over de N35 rijdt in het donker, want je ziet helemaal niks meer als je ruitenwissers er ineens mee ophouden.

Begin oktober heb ik de gloeibougies+relais laten vervangen, de radio laten herprogrammeren zodat ik weer AUX heb, en de remvloeistof laten vervangen. Plus wat kleiner grut(inclusief een langer werkende geurvreter), in totaal 500 euro aan onderhoud besteed.

Toen ik een week later ineens moest krabben 's ochtends heb ik winterbanden besteld. De auto stond op heel erg standaard 205/55 R16 Michelin Energy Saver Plus. Als winterbanden heb ik Goodyear Ultragrip 9 94H gekocht(inclusief montage voor 440 euro). Niet dat ik de extra load nodig heb, maar ze zijn volgens de europese goedkeuring net een tikje stiller (en ik hou van stilte) en de auto hoort op runflats die nog veel stugger zijn, dus doe deze maar. Het officiele nadeel (voor mij ;) )van de 120d tov de 118d is het verschil in topsnelheid: 220km/h vs 201km/h. Da's net een andere bandencategorie. Niet dat ik van plan ben ooit harder dan 200km/h te gaan rijden, maar officieel zou ik in Duitsland nu een probleem kunnen hebben.

Uiteraard werd het nadat ik de banden had besteld weer idioot warm, dus ik heb ze pas 19 november laten monteren. 23 november is de auto zonder extra werk door de APK gekomen, met een opmerking over de remblokken achter.

Voor een auto met deze leeftijd en km-stand heb ik vooralsnog geen vervelende verrassingen gehad in ruim 10000km. Er is wat normale slijtage die te verwachten is bij deze leeftijd en kmstand, maar ik ben heel erg blij met de verwarmde sportstoelen, het verbruik (ik rij ongeveer 1:20) en hoe de auto rijdt.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.