BMW 120d High Executive (2004) #5

autoreview

BMW 120d High Executive (2004)

Signalement

Uitvoering120d High Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf90.200 km
KM-stand laatst306.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste paar km

  • 90.600 km

Na afgelopen zaterdag (10 aug 2013) de BMW op kunnen halen, en ondertussen 1x heen en weer de nieuwe job gereden, alweer een dikke 500km gereden. Dit is dus de eerste indruk.

Het betreft een 120d, High Executive uitvoering, met het optionele communication pakket. (Navi etc.) Verder nog 17" wielen, met Goodyear RunFlats.

Comfort is voldoende, als is het op een klinkerweg in het dorp niet aan te bevelen. Comfort op de snelweg is wel goed. Stevig, voldoende terug demping etc.

Rijdeigenschappen, ben ik zeer goed over te spreken. Dit is wel eens waar mijn eerste ECHTE auto. Maar ik heb ook veel km's gemaakt in diverse Citroens en Seats. Maar het sturen in op- en afritten, en klaverbladen is werkelijk een feest.

Betrouwbaarheid kan ik nog weinig over zeggen. Ik heb de auto gekocht zonder garantie, omdat de auto verder uit het land kwam. (250km verderop)

Gebruikskosten, kan ik alleen wat melden over het verbruik. Tot nu toe valt het wat tegen. Ik heb nu een gemiddeld verbruik van 1:16,5. Ik had toch wel gedacht 1:17,5 kunnen halen. Vooral omdat ik een rustige en zuinige rijstijl heb.

Enige nadeel tot nu toe is, dat de versnellingen niet helemaal lekker passen op de snelheden. 80 op de tellen, kan ik net in de 5. Maar dan heb ik maar 1500rpm. Dit vindt ik te weinig. (problemen met turbodiesels voor de koppeling en massavliegwiel). Ook moet ik 50 rijden in de 3. dan heb ik toch nog z'n 2000rpm. In de 4 wil niet, dan kom ik uit op een toerental van 1400rpm. Maar misschien is dit nog wel even wennen.

Later meer!

De eerste 10 staan erop, en de 100.000 gepasseerd!

  • 100.172 km

Zo, dat waren 2 snelle maanden! In 10 weken er 10.000km erbij gereden... En dan ook nog best wel veel gecarpoolt! Gekkenwerk!

Maaaaar, et waren km's die ik met plezier reed in deze auto.

Enige op- en aanmerkingen die ik heb zijn over de banden, en het verbruik.

Banden. het zijn Goodyear eagle's NCT 5, met de maar 205/50/17. Band komt uit de test redelijk goed, maar tsjonge jonge, wat een troep zeg. Aquaplanning als een malle, verbruik als een shovel, en onderstuur als geen ander. Niet tevreden over deze banden. Dit kan veel beter. Het ligt niet aan de auto. Ik heb even een stukje kunnen sturen in een 120i, met Dunlop sp sport m3 banden. Wat is die auto dan beter dan die van mij. Een groot verschil. Ik rubber deze nog op, in de zomer, en dan een goed setje Dunlop.

Verbruik: Gemiddeld kom ik uit op een verbruik van 1:16,2 volgens de verbruiksmonitor. Op de boordcomputer lees ik vaker iets met 15 af, dan 16, maar goed, daarom nog niet echt goed. MIsschien ligt ook een beetje aan de banden, maar dat zal geen km op de liter zijn denk ik. Mijn rijstijl is heel normaal. 125 op de cruise, op de snelweg, en 90 op de 80km wegen, zodat ik in de 6de versnelling kan.

Over het algemeen ben ik zeer tevreden, en zal en hoop ik nog vele km's mogen kunnen sturen in deze duitser!

26k km, grote berut, en chip later...

  • 116.000 km

Zo, tijd voor een Updaatje...

Heb er nu bijna 26.000km opzitten in deze top wagen. Bij 112.000 km een grote beurt laten uitvoeren. Bleek dat bij de laatste beurt geen nieuwe lucht, en brandstoffilter zijn vervangen. (!!) Nadat geconstateerd werd dat de ruitenwisservloeistofpomp overleden was, de uitlaat er weer netjes onder laten zetten. Het viel me op bij de uitlijning van 2weken eerder dat die er niet helemaal fris onder zat. Kon beter, dus goed uitgevoerd.

Zoals al gezegd, heb ik de auto laten uitlijnen. Wat een wereld van verschil. Was al een hele tijd niet gebeurd, en had niet het idee dat het echt slecht was, maar na de uitlijning kreeg ik een heel andere auto weer terug! Helemaal blij! Ook een tip gekregen om een veerpootbrug aan te schaffen. Wordt het nog beter. Dus die komt er nog op. Maar op de lange termijn. Het uitlijnen heb ik gedaan bij Lammert van der Meulen, te Dokkum. (Deuitlijnspecialist.nl) Echt een topper! Zeer aan te bevelen.

Gisteren ook de auto laten chippen, in de hoop dat 'ie wat zuiniger wordt. Hij is van 163pk naar 200pk gegaan, met geen 340Nm bij 2000rpm, maar 440Nm bij 1850rpm. En ik ben echt zuiniger gaan worden! Met dezelfde rijstijl rijd ik een dikke km langer op een liter diesel! Helemaal top! Het chippen heb ik laten doen bij Scholtmeijer autoservice, te Westerbork. Op de manier hoe het ging, kon het beter, maar het resultaat is helemaal top!

Verder over de auto... Mag niet klagen. Banden slijten nu goed af, maar wel redelijk hard. Maar dat hoort bij dit type auto.

Still going strong

  • 306.000 km

Allereerst excuus voor de lange stilte op de lijn. Tevens vind ik de verbruiksmonitor van Autoweek niet echt prettig werken. Hiervoor heb ik zelf een exceltje gemaakt, met meer gegevens.

Ondertussen staat er 306.000km op de teller, en ben ik nog steeds dik tevreden.

Vergeleken met de vorige updates is het volgende gebeurd en gewijzigd:
- Chiptuning is verwijderd. Mede door de chiptuning heb ik 2x een nieuwe verstuiver moeten plaatsen, en 1x de turbo vervangen. Wellicht in het vervolg bij een goede tuner wel weer laten chippen, waarbij de auto op de rollenabnk komt. Achteraf bleek deze "chip" nogal lomp te zijn. Was meer een kwestie van turbodruk omhoog en gaan.
- Banden: Nooit weer dunlop voor mij. Ontzettend gecupt en lawaai. Nu heb ik Michelins, en het verbruik is (echt waar) met z'n 1,1km/l verbeterd!! Voor de winter heb ik de Alpine 5, en in de zomer rijd ik op pilot sport 4. Beide geen runflat.
- Onderhoud: kleine dingetjes. Ruitenwissersproeier achter defect, beide schokdempers achter vervangen, en 1x een kapotte voor veer gehad.
- Een paar weken geleden de auto laten poetsen. Interieur met een stoomreiniger. Hier is de auto wel van opgeknapt zeg. Weer lekker fris. Lak is weer lekker glad, dus hij is met 30min handwassen weer super!
- Verbruik: Inmiddels is de chiptunig eruit, rijd ik op Michelins, en tank ik de "Premium"-diesel. Na veel gelezen te hebben, positief en negatief, ben ik de proef zelf op de som gaan nemen. Mijn conclusie: de motor klinkt lekkerder/soepeler, vooral wanneer het koud is buiten. Kwestie van gevoel van deze techneut. Per liter is de diesel duurder. Maar ik rijd ook echt verder. Z'n 1,5 km/l! Nu rijd ik gemiddeld 1:18,2 met een gemiddelde snelheid van 74 a 78 km/u. Veelal 80 en 100 km/u wegen.

Toekomst:
Na 6 jaar zou ik best wat anders willen, maar deze auto bevalt nog prima! Kosten per km stelt nu ook weinig voor omdat de auto wel afgeschreven is, en de dagwaarde praktisch 0 is. Volgend jaar ga ik wel 15% meer MRB betalen omdat er geen roetfilter op zit. Ik ben veel aan het rondkijken voor wat anders. Denk dat het wel weer een BMW word omdat deze zo bevalt. Wellicht een 1serie weer, diesel of benzine. 4 serie omdat ik die zo mooi vind. Misschien wel een 330e!? Wie weet?
Ik zou wel graag een elektrische auto willen rijden, maar de keuze voor een particulier, die 35.000km per jaar rijd, en in een mooie auto wil rijden houd niet over.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.