BMW 120d High Executive (2004) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 120d High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 79.000 km |
KM-stand laatst | 147.000 km |
Bijna de 100k!
- 99.900 km
* WAT
Heb deze auto in oktober '08 uit Duitsland geimporteerd, nu een half jaartje in mijn bezit. Ben supertevreden met deze auto, heb nog geen echte minpunten kunnen ontdekken.
* WAAROM
Mijn vorige auto, een VW Golf IV TDI uit '01 werd duidelijk oud (heb 'm verkocht met 230k op de teller); veel onderhoudskosten gehad en er zaten nog aardig wat reparaties aan te komen (wellicht heeft de vorige eigenaar de auto wat ruw behandeld). Daarom maar eens op zoek naar een nieuwe auto.
* ZOEKTOCHT
Mijn budget was 15-20k, en wou vanwege het aantal km's een diesel. Shortlist:
- Audi A3 Sportback
- VW Golf V
- BMW 1-serie
- Audi A4 Cabrio
De laatste viel af; niet wat ik zoek. De VW Golf viel ook af, te standaard en te makkelijk in te breken (2x inbraak in mijn vorige VW Golf in Amsterdam).
De A3 Sportback was voor mij net niet haalbaar; zoek een auto vol opties. De BMW 1-serie bleef over en ik was na een proefrit helemaal overtuigd. Wat een topauto!
Na goed zoeken vlak over de grens in Duitsland een model gevonden met de goede kleurcombinatie / opties / velgen / etc. Met wat afdingen de auto inclusief 1 jaar garantie voor 15k meegenomen.
* IMPORTEREN
Ging eigenlijk prima. Eerst een maandje met tijdelijk kenteken, daarna naar de RDW voor een kleine keuring en BPM lappen. De beambte heeft veel te weinig opties genoteerd, dus hoefde maar 4k ipv 7,5k aan BPM te betalen ;-)
* UITVOERING
Het betreft een compleet model met alle opties die ik wens (behalve lederen bekleding en schuifdak): half leder bekleding, navi business, sportstoelen, 17" velgen, hifi soundsystem, etc etc. Wel mis ik de iPod-aansluiting en bluetooth telefoon.
* PLUS- en MINPUNTEN
Auto rijdt super! Goede trekkracht en is niet al te oncomfortabel (17" met runflats wordt vaak flink stuiteren). Verbruik valt ook mee.
+ Sportstoelen. Met mijn 2.03 meter toch echt een must.
+ Motor. Power genoeg! Vanmorgen weer even de 200 aangetikt!
+ Sound. Goed geluid komt er uit de boxen!
- AUX-aansluiting. Als je je iPod aansluit, is het geluid via de AUX echt bagger! Moet ik echt iets op verzinnen.
- 1-serie wordt standaard; er staan er al 5 in mijn straat (waarvan 3 116i'tjes)!
- DVD navi snel out of date; nieuwe kost toch al gauw EUR 150...
* PROBLEMEN
Geen. Geen storingen, gewoon een goede auto die het blijft doen. Ook op lange stukken naar o.a. Belgie/Duitsland. Auto geeft keurig aan wanneer welk onderdeel moet worden vervangen. Wel binnenkort nieuwe bandjes. En natuurlijk een paar krasjes voor en achter, omdat sommige mensen in Amsterdam niet kunnen parkeren ;-)
* EN NU?
Wellicht laten chippen. Kan met gemak tot ruim 200PK! Wel gaaf! Dan ben je op sommige punten zelfs sneller dan een M3!
Ondanks dat ik erg blij ben met mijn 1-serie ben ik al aan het kijken naar de volgende. Bijvoorbeeld de 3-serie coupé of de A5. Erg mooie en stijlvolle auto...Maar goed, eerst even geld verdienen ;-)
2e beurt, bijna 130k op de teller
- 127.000 km
Gaat alweer hard, auto inmiddels precies 1,5 jaar in mijn bezit. Vele kilometers erop zitten, 127.000 om precies te zijn. BMW nog zonder enige problemen.
Een paar duizend kilometer de boel weer eens even laten nakijken door BMW Van der Hengel, Amsterdam. Conclusie: topauto! Alles nagekeken en prima in orde. Kosten beurt: 117,- (niks dus)
Ondertussen wel de voor- en achterbanden vervangen (Pirelli P zero geloof ik). Deze zijn niet goedkoop, gemiddeld 350 euro voor een setje van 2.
Paar weken geleden nog een ritje Hannover en terug, toch 1200km in totaal. Zonder krimp.
Bumpers voor en achter zijn wel iets meer gehavend door onoplettende bestuurders. Een kerel die gewoon keihard met zijn SUV + trekhaak achteruit tegen mijn auto opbotst (hij wou inparkeren) en een inparkerende Pool die niet oplette. Bij beide keren was ik in de buurt, gelukkig...
Wel heb ik het idee dat de auto een beetje trager begint te worden. Misschien maar eens na laten kijken. Kan iets met de turbo te maken hebben. Accelereren vanaf 120 kan soms lang duren...
Verbruik is steady 6,7l/100km (Total Excellium), maar rijdt aardig door dus fabrieksopgave vergelijken is natuurlijk niet eerlijk...
Kortom, nog steeds tevreden met mijn 1-serie. Wel eens over nagedacht de boel te chippen, maar tot nu toe nog niet gedaan...
Nog geen krimp! 150k
- 147.000 km
Bijna 150k op de teller. Voelt nog steeds als een nieuwe auto, ook al rijdt ik deze alweer twee jaar. Gewoon op tijd zijn onderhoudsbeurt geven en de BMW doet keurig zijn werk.
Wel is aantal maanden geleden de ruitenwissermotor ermee gestopt. Helaas in een regenbui, dus dat was erg lastig. Toch maar naar de dealer gebracht (Maaral, te Zwaag, nabij Hoorn). Kosten: 350 euro. Wat mij niet meeviel.
Verder: twee onderhoudsbeurten bij BMW garage Van der Hengel te Amsterdam (keurige service). En APK'tje etc. Geen verdere problemen...verbruik constant op 6,7l/100 bij sportief rijgedrag. Op snelweg naar werk gemiddeld 140-150, dus dat is prima te doen.
Wel merk ik dat het schakelen bij een koude motor soms toch wel lastig begint te worden, dus dat moet ik wel eens in de groep gooien bij de garage.
Stiekem aan het orienteren voor een nieuwe, ergens eind volgend jaar. Hoop dat 335D uit Duitsland binnen mijn budget ligt. Waarschijnlijk ga ik de auto zakelijk rijden, dus dan wordt het fiscaal gezien natuurlijk een ander verhaal.
Wordt vervolgd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.