BMW 120d (2015) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 120d |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 0 km |
Freude am Fahren
De titel dekt de lading wat betreft het rijden wel. Tenminste voor mij. Want wat een fijne auto (autootje volgens sommigen) is, of eigenlijk was, deze BMW 120d. Achterwielaandrijving, motor voorin, 190pk/400Nm, handbak. Heerlijk.
Maar helaas, helaas, deze wordt niet meer gemaakt.
Ik reed deze auto zakelijk en in het jaar dat de keuze gemaakt moest worden, kon ik kiezen uit auto's uit de VAG-stal, Ford en BMW. Omdat ik VAG geen aangenaam bedrijf vind, vanaf het ontstaan tot hoe het heden ten dage nog steeds opereert, de auto's op zich kunnen er niks aandoen, vielen die af. Dan de keuze tussen Ford en BMW. Omdat ik voornamelijk alleen in de auto zit, heb ik gekozen voor een BMW. Als gezinsauto had een dikke Mondeo beter geweest.
Nu dus een lekkere, compacte rijdersauto kunnen samenstellen. Alhoewel, met het beperkte budget en de lange optielijst ben je vrij snel klaar. Want de auto is wel duur, echt erg duur.
Naast de standaard uitrusting heb ik o.a. de volgende opties gekozen:
- metaalkleur (ik wilde eigenlijk een blauwe, maar dat kon alleen met een M-pakket en dat wilde ik weer niet [te stug], dus toen maar beige)
- lichtmetalen wielen; de 120d kon aparte 16" lm wielen krijgen, die heb ik gekozen
- open dak; glazen dakje (wel duur € 1.250)
- navigatie; de eenvoudigste die er was, voor mij voldoende
- sportstoelen; de standaard stoelen die ik ooit in een 320 had, zijn echt niet goed; eigenlijk een schande voor een merk als BMW en voor een auto die zoveel kost
- 'houten' dashboard afwerking; overduidelijk plastic, maar staat wat gezelliger dan de alu-look. Kost wel € 450 voor een paar plastic paneeltjes
- zwarte hemelbekleding
- 12V stopcontact € 11 ! dat moet toch standaard zijn?!
INTERIEUR
Met de sportstoelen, die moet je echt kiezen, want de standaard stoelen voldoen echt niet. Ik ben een man van gemiddeld postuur, heb nooit last van pijntjes ofzo, maar na anderhalf/twee uur was ik de standaard stoelen van de 320 echt zat. Nogmaals: BMW schaam je! De sportstoelen zitten een stuk beter, maar ook hier hou je het geen uuuren achter elkaar uit. Maar voor mij voldoen ze prima, zijn goed instelbaar, comfortabel en houden je goed vast ook in snel bochtenwerk.
Het dashboard met analoge meters geeft voldoende informatie. Er is weinig instelbaar en dat hoeft voor mij ook niet. Als je goed naar het dashboard kijkt, dan ziet het er maar raar uit. Gek kapje over de tellers heen, rare welvingen, maar goed het stoort ook niet. Het zit goed in elkaar en is overwegend van goede materialen gemaakt, hoewel op sommigen plekken waar je het niet verwacht, tref je harde plastics aan (middenconsole, onderzijde dashboard e.d.).
Er is een goede zitpositie te kiezen, lekker laag en rechtop met het stuur goed onder handbereik. Voorin biedt de auto voldoende ruimte. Achterin niet. Daar is net plaats voor twee grotere kinderen, voor volwassenen alleen voor een kort ritje. De kofferbak is ok voor deze klasse, maar niet meer dan dat.
Het zwarte interieur doet door de 'houten' afwerking wat klassiek-sportief aan. Aangename cockpit.
EXTERIEUR
Ik vind de gefacelifte BMW 1-serie II er prima uitzien, vooral door de bredere achterlichten. De auto ziet er stoer uit, zonder agressief over te komen (wat een Golfie of een A3 wel doen). Maar ik zal nu ook weer niet zeggen dat dit een schoonheid is.
Deze auto is voorzien van Xenon koplampen en mistlampen in de voorbumper. Verlichting is prima, glas van de mistlampen gaat vaak kapot door steenslag (€ 250 voor een nieuwe).
De 16" wielen zijn aan de kleine kant optisch gezien, maar met het rijden voldoen ze prima.
RIJDEN
Ja, daar koop (kocht!) je een BMW voor. Zelfs deze 'kleine' BMW biedt al voldoende rijplezier en mag wat mij betreft een 'echte' BMW worden genoemd. Toch lekker die achterwielaandrijving, beetje gas erop door de bocht, kont naar beneden en lichtelijk wegtrekken. Blijft leuk. De balans in de auto is goed en ook is die stabiel genoeg, ook bij snelheden >200km/h. Ik ben wel blij dat ik gewoon het standaard onderstel heb gekozen, want wat gaat deze auto makkelijk over oneffenheden heen. Ik snap niet waarom iemand in Nederland voor een sportonderstel zou kiezen, want daarmee ben je juist langzamer! Drempels, kinderkopjes, slecht wegdek, geen probleem. Deze 120 is comfortabeler dan de Dreier die ik ooit had. Had ik niet verwacht.
Wel is het een 'gooi-en-smijt-autootje', gauw tussendoor, nog even die ene auto inhalen, snel dat bochtje door, met piepende banden aan afrit pakken. Allemaal leuk.
MULTIMEDIA
Hier valt niet zoveel over te zeggen, want dit was nog een tamelijk eenvoudig systeem. Maar meer heb je (ik in ieder geval) eigenlijk niet nodig. Telefoneren, navigeren en muziek. Prima. En dat met de fameuze i-Drive, werkt nagenoeg perfect, hadden ze nooit van af hoeven te stappen wat mij betreft.
Geluid is prima, zeker voor een standaard installatie. Kan goed hard en blijft zuiver.
Navigatie werkt wel goed, hoewel soms traag en soms uitvallers.
Telefoneren werkt ook goed. Adressenbestand wordt snel overgenomen, kiezen is makkelijk (iDrive weer!).
Via de usb-poort is het makkelijk om muziek van een stickie te luisteren, alleen het display is wel een beetje verouderd. Wel wordt alle beschikbare info weergegeven tot aan een foto van de hoes aan toe.
EN VERDER?
Na zes jaar en 125.000km mocht de auto eruit. Jammer omdat het zo een lekker wagentje was. Helaas niet altijd probleemloos: zo heb ik last gehad van een flinke lekkage, problemen met de audio-installatie en met de navigatie. De laatste viel af en toe uit of had wilde soms gewoon niet opstarten. En dat is wel lastig als je haast hebt. Oorzaak nooit terug kunnen vinden. Verder is de EGR-klep vroegtijdig vervangen alsook module van de aansturing motormanagement.
Al met al een fijne auto aangehad. Als vervanger ben ik weer bij BMW gaan kijken, maar kon er niks vinden wat in mijn budget past (tot ca 55k). De nieuwe 1-serie en 2-serie Grand Coupé zijn de naam BMW wat mij betreft niet meer waardig. Driepittertje onder de motorkap, voorwielaandrijving, zitpositie als in een Dacia en dat voor nog immer hele hoge prijzen. Daarbij vind ik het design absoluut niet mooi, wat helaas voor steeds meer BMW's geldt. Een 3-serie leek mij ook wel wat, maar die is natuurlijk nog duurder. Al met al heb ik nu voor een supercomplete en retevoordelige Renault Talisman gekozen (zie m'n andere review).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.