BMW 118i M Sport Edition (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118i M Sport Edition |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 46.003 km |
KM-stand laatst | 54.500 km |
BMW 1-serie - 118i Centennial High Executive - 5-d
- 46.003 km
Na 12 jaar een VW golf 1.8t te hebben gereden besloot ik in januari 2017 deze in te ruilen op een ingevoerde BMW 118i m-sport uit 2008. Op het eerste gezicht een fijne en sportieve auto. Helaas bleek al snel dat deze 118i niet betrouwbaar bleek, kapotte verstuivers, differentieel met kapotte lagers, olielekkage, versleten abs-ringen en als klap op de vuurpijl nog een defecte brandstofpomp. En dat alles in ruim anderhalf jaar tijd! Daarom besloten deze te verkopen in februari 2019 en voorlopig in mijn bedrijfsbus te rijden.
Maar in de zomer van 2019 begon het toch weer te kriebelen en begon het 'rond'kijken, in eerste instantie in Duitsland maar na de eerdere slechte ervaring van de voorgaande auto besloten om bij een witte BMW 118i te gaan kijken bij Ekris. Echter trof ik deze dag ook een advertentie van Dusseldorp Apeldoorn van de deze BMW 1-serie - 118i Centennial High Executive - 5-deurs automaat in de mooie kleur mineralgrau. Besloten dus eerst bij deze auto te gaan kijken!
Aangekomen trof ik een erg vriendelijke verkoper die de auto even snel had gewassen nadat ik vernam dat de auto de vorige dag was binnen gekomen, ik was de eerste kijker.
Ik had vooraf enige twijfel over de 1.5 3 cilinder maar ik hoopte dat dit onterecht was. En dat klopt, het is zeker geen kanon maar ooh wat rijdt deze auto fijn, zeker in combinatie met de automaat. Bij de start klinkt de motor zoals ik het noem wat 'armoedig' , bijna alsof er iets niet goed is en dat is jammer en doet wat afbreuk aan het premium imago maar als de motor is opgewarmd draait de motor stil, en volkomen trillingsloos. Mij is vertelt dat die koude onrustige start een producteigenschap is.
Verder beviel de proefrit ontzettend goed, wat is deze f20 een verbetering ten opzichte van de voorgaande e87, luxer, comfortabeler, stiller en absoluut meer een premium gevoel.
Wat betreft de uitvoering wil ik persé de m-sport met de 18 inch style 461m wielen, gewoon omdat dit een veel mooiere uitvoering is dan de standaard F20. Het M-sport onderstel is stevig afgeveerd maar zorgt voor een fantastische wegligging met toch een goed comfort. Negatief verhalen over de rft-banden herken ik niet. De gemonteerde Bridgestone Potenza vind ik verrassend stil en zacht/comfortabel. Dat de auto een lederen interieur bevat, het navigatie systeem professioneel en de hifi is een mooie luxe. Daarnaast bevat de auto een m-remsysteem met de blauwe remklauwen en dat staat fantastisch.
Na de proefrit was ik zeker overtuigd en was de twijfel over de 3 cilinder weg, ja ik zou ook liever de 140i hebben maar deze heeft helaas een enorme meerprijs t.o.v. deze 118i die kwa uitvoering nagenoeg identiek is. Na een korte onderhandeling die scherp verliep de koop gesloten inclusief 2 jaar BMW Premium garantie.
De ophaaldag. De auto stond netjes gepoetst onder een doek en dat is toch even een leuk moment. Na een goede uitleg en prettige ervaring bij Dusseldorp Apeldoorn ging ik in de stromende regen met mijn nieuwe auto op pad richting huis en was ik direct weer tevreden met mijn aankoop.
Inmiddels zijn we 8 maanden en 8500 km verder en de 118i bevalt super goed. De auto heeft inmiddels een onderhoudsbeurt gehad via het 5-jarig onderhoudscontract wat bij deze auto zit, zoals ik heb gelezen bevat dit alle onderhoud behalve slijtagedelen.
Is er ook iets wat tegenvalt? Ja, ik blijf die rumoerige start soms vervelend vinden, echter na de onderhoudsbeurt is deze verbeterd. En na een minuut wordt de motor al stiller. Daarnaast is het verbruik hoger dan opgave. Ik kom maximaal aan 1 op 12, zelf met het tanken van V-power. Moet daarbij wel aangeven dat ik de automaat zeker in de stad vaak in sportstand heb staan, de motor draait daarbij net wat meer toeren waardoor deze lekkerder oppakt. De automaat heeft namelijk de neiging hoog op te schakelen waardoor de motor dan maar 1100 toeren draait. Ik denk dat een hoger toerental uiteindelijk ook beter is voor de motor, een betere verbranding en minder interne vervuiling. Het hogere verbruik vind ik niet zo'n probleem maar ik kan me wel voorstellen dat iemand dit vervelend vind. Het moet allemaal kleiner en zuiniger maar dat is het dus niet. Verder vergt het remmen wat gewenning omdat de M-sport remmen erg fors aangrijpen, zeker bij lagere snelheden.
Al met al een fijne, sportieve en mooie auto. De laatste 1 serie met achterwielaandrijving blijkt een fijne keuze..
Over de kwaliteit valt nog niet veel te zeggen maar gezien de lage kilometerstand verwacht ik daar voorlopig geen problemen mee.
update km-stand
- 54.500 km
Huidige km-stand
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.