BMW 118i High Executive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118i High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 48.860 km |
KM-stand laatst | 48.800 km |
- 48.800 km
Inleiding
Veel interessante informatie heb ik gevonden op het ‘MyReview’ gedeelte v.d. website van de Autoweek dus ik vond het gepast om ook mijn bijdrage te leveren.
Na verschillende merken en typen auto’s te hebben gereden was er 2,5 jaar geleden de gelegenheid om mijn Audi A3 TDI te verkopen en enkel de auto van m’n vriendin te rijden, een Renault Clio. Dat was een behoorlijke overgang maar geen ramp aangezien we toch niet veel reden.
De km’s zijn ondertussen weer toegenomen, de clio ouder geworden dus we zijn gaan rondkijken voor een andere auto. De volgende stonden op ons lijstje:
- BMW 1 Serie
- Audi A3 Sportback
- Golf VI 1.4 TSI
- Mégane 1.4 TCe
- Volvo S40
Selectie
De BMW is het uiteindelijk geworden dus eerst maar met de Audi beginnen:
- Audi A3 Sportback
Een mooie auto en aangezien de vorige zo goed bevallen was, hadden we allereerst onze pijlen op deze auto gericht. Als totaal geen hele ruime auto, maar voorin was wel relatief veel ruimte zodat we de stoelen niet op de achterste stand hoefden te zetten. Best positief aangezien ik 1,92m en m’n vriendin 1,84m lang zijn. Daardoor had je achterin ook meteen voldoende ruimte. De kofferbak was voor ons ook nog eens meer dan voldoende.
De “verouderde” motor die in ons budget viel (1.6) vonden we niet denderend: weinig vermogen en ook nog eens niet zuinig. Dat samen met de hoge vraagprijzen heeft ons besloten er vanaf te zien (om nog maar te zwijgen over de arrogante houding v.d. gemiddelde Audi verkoper).
- Golf VI
Naar onze smaak tevens een fraaie auto met veel ruimte. Meer nog dan in de A3 Sportback. Al die ruimte maakte dan wel weer dat het binnenin minder “gezellig” was dan in de A3.
We zijn niet zo ver gekomen dat we ook nog hebben proefgereden maar de TSI wordt overal geprezen dus ik heb wel de overtuiging dat dat goed zit.
- Mégane 1.4 TCe
Gezien de positieve ervaringen van onze Clio zijn we ook maar eens bij de Renault wezen kijken. Een proefritje in de Mégane was snel geregeld. De motor viel meteen op. Wat een vlot ding! Het panoramadak, dat bij Renault ook open kan, vonden we eveneens een geweldige ervaring. Het rijden viel ook helemaal niet tegen alleen het verbruik v.d. boordcomputer beloofde niet veel goeds. De temperatuur buiten lag zo rond de 2 graden – lees: niet optimaal – maar 10L/100Km op cruise control, in z’n 6 met een tempo van 100 km/h is ronduit schrikbarend.
De zit in de Mégane was voor ons allebei niet geweldig. De zittingen v.d. stoelen staan te vlak en zijn ook wat kort waardoor halverwege de bovenbenen er al geen steun meer was.
Daar kwam nog bij dat we het model enkel mooi vonden met de “diffuser”-achtige toestanden en fraaie wielen. Dat dreef de prijs ook meteen op waardoor hij voor ons afviel.
- Volvo S40
Een degelijke auto met nog altijd een (behoorlijk) fraai uiterlijk. Het “gezeur” met vlakke zittingen is bij Volvo niet van toepassing. Wat een stoelen! Het dashboard oogt strak maar naar onze smaak ook een tikkie saai.
Ook bij de Volvo heerst een bepaalde mate van arrogantie. In Den Bosch tenminste. We moesten een afspraak maken voor een proefrit. Na dat te hebben gedaan wist de verkoper ons te melden dat we de auto toch min of meer zouden moeten kopen alvorens proef te rijden. Gegroet! Naar onze opmerking dat we eerst eens een idee wilden hebben hoe de S40 reed kon de man zich maar moeilijk schikken. Een kopje koffie en gezamenlijk de occassions op de website doornemen behoorde wel tot de mogelijkheden.
Bij Volvo Beemd in Best troffen we een toegankelijker en vriendelijker verkoper. Er bleek van alles mogelijk waaronder het maken een proefrit. Die beviel erg goed. De S40 is een behoorlijk strak sturende auto maar we hebben er uiteindelijk vanaf gezien omdat we ons er ook nog wel in zien rijden als we 50+ zijn.
BMW 1 serie
Dan nu eindelijk waar het over hoort te gaan in een review van een BMW 1 serie, namelijk de review van onze BMW 1 serie.
Verschillende 1 series hebben wij bekeken en in proefgereden. Ze waren toch allemaal weer anders. Allereerst hadden we eentje gevonden in het Zuiden des lands. Daar aangekomen was een ritje in een 116i uit 2005 snel geregeld. Op zich een prima auto maar na een rondje te hebben gereden wist de verkoper, na doorvragen, te vertellen dat hij geen enkele historie v.d. auto had. Maar hij kon wel onderhoudsboekjes bestellen. Lege onderhoudsboekjes wel te verstaan. Dat liet hij mij lezen in een SMS die afkomstig was van ‘Ronnie Schadeauto’. Hhhmm… laat maar.
De volgende was ook een 116i uit 2005 maar deze stond in Utrecht. De auto had nog geen 50.000km. gereden maar hij zag er werkelijk al niet meer uit. Wat ermee gebeurt was kon de verkoper ook niet zeggen maar de motorkap zat onder de putjes/steenslag en krassen. Ook viel het op dat het verbruik hoog was (120km/h op cruise control: 10L/100km) en dat we achterin ronduit slecht konden zitten. We dachten dat het kwam door de sportstoelen die voorin gemonteerd waren. Ondanks het geweldige inruilaanbod dat de verkoper ons bood is ook deze het niet geworden.
Uiteindelijk is ons oog gevallen op een BMW 118i High Executive uit 2007. Eentje na de facelift. Dat wil zeggen:
- Nieuwe bumpers
- Nieuwe achterlichten
- Hoogwaardiger dashboard met mooie(re) materialen
- Efficiënt Dynamics
- Onderhuidse verbeteringen
Het verschil in rijden met de vorige 1-series was overduidelijk. Natuurlijk had deze motor meer vermogen dan de 116i’s waar we in hadden gereden maar de algehele rust in de auto en het aangenamere verbruik dat de boordcomputer liet zien (zo’n 8L/100km, incl. inschakelde airconditioning, buiten temp. 10 gr.) en de geweldige afwerking v.d. auto kregen we van deze 1 meteen een goede indruk.
Daar kwam nog bij dat de auto de nodige accessoires kent die het allemaal nog wat prettiger maken:
- Parkeersensoren (ideaal want er zijn overzichtelijker auto’s)
- Verwarmde voorstoelen (zitting + rug!)
- Sportstoelen (geniaal gewoon!)
- Climate control
- Middenarmsteun
- Opbergpakket
- 17Inch lichtmetaal (maakt de auto ‘af’)
Daar kwam nog eens bij dat de auto helemaal dealer onderhouden was. Kortom: deze auto hebben we gekocht
De eerste ervaringen zijn “geweldig”. Ik zet dat bewust tussen quotes omdat het BMW’s lijfspreuk is. En niet voor niets in mijn beleving. De balans die BMW in deze auto heeft gebracht is subliem. Een te hard genomen bocht is nooit een probleem want met een simpele correctie (als die al nodig is) vervolg je zonder drama de gekozen koers. Zelf heb ik daarbij het DTC lampje nog niet zien knipperen. Kortom, dit valt allemaal nog binnen de marges van het onderstel.
Daarbij komt ook nog eens dat er een hoge mate van rust in de auto aanwezig is. Het lijkt hem allemaal niet zoveel te doen. Gas geven is gaan, sturen is van koers veranderen, remmen is onmiddellijk vertragen en dat allemaal met de minst mogelijke moeite. Tel je dit allemaal bij elkaar op dan zit je al snel op rijgedrag dat over de grens gaat dat is bepaald door politie/wetgever. Tja… ik kan mij gelukkig (nog) wel beheersen.
De ‘efficiënte dynamieken’ van BMW hebben ook daadwerkelijk effect. Het resulteert in een gemiddeld verbruik van zo’n 7,8L/100KM (incl. airconditioning ingeschakeld, zie verbruiksmeter op www.autoweek.nl). Best netjes voor een 2.0 liter motor waar ook het vermogen af en toe wordt aangesproken, maar waar ook anticiperend mee wordt gereden.
Waar ik tijdens het rijden nog wel eens aan moet denken is mijn Audi A3 van destijds. Deze auto vond ik geweldig rijden en dat deed hij ook. Zet ik hem af tegen deze BMW dan moet ik toch concluderen dat de BMW van een andere orde is. Dit is plezier, dit rijden zoals het bedoelt moet zijn (d.w.z. wat ik van autorijden verwacht).
Maar misschien is al dat directe voor sommige mensen ook wel te veel v.h. goede. Ik heb dat wel eens in een review gelezen. Aan de andere kant moet ik zeggen dat het als voordeel heeft dat je ontzettend veel controle over de auto hebt.
Dan nog iets opmerkelijks over de zit en ruimte in de auto. Ondanks dat het zeker geen ruime auto is kan ik achter mezelf zitten. Dat klinkt misschien wat vreemd, maar ik wil ermee zeggen dat als ik voorin goed zit, ik ook voldoende ruimte heb om achterin te zitten. En dat voor 1,92m lengte(!) Het is des te meer opmerkelijk aangezien ik in de 1 serie voor 2007 dit echt niet voor elkaar kreeg. Het kan bijna niet anders dat BMW de kritieken van de krappe ruimte achterin heeft aangetrokken en er iets aan heeft gedaan. Nogmaals er zijn absoluut ruimere auto’s te koop maar ik vind het zeker niet slecht.
Problemen
Die zijn er helaas ook, maar op het moment van schrijven zou ik het ook kunnen verwoorden als ‘hier moet door de dealer nog even naar gekeken worden’.
- De motor houdt in wanneer deze koud is. Rijd ik net weg en laat ik het tempo op ongeveer 40 km/h dan begint ie in te houden. Gas geven is dan het devies want wanneer de toeren toenemen dan is het over. Ik heb in verschillende reviews gelezen dat hier een software update voor is. Kan iemand aangeven of er verder nog zaken vervangen dienen te worden om dit probleem op te lossen.
- Ik heb gezien dat er geen schakelindicator op m’n dashboard wordt weergegeven terwijl dat een onderdeel is van efficient dynamics. Is dat wellicht ook opgelost als de software update is geïnstalleerd? Graag een reactie als iemand dit weet.
Vraag:
- Vooraf heb ik mij proberen in te lezen in de kosten van deze auto (en ook van de auto's genoemd bij de inleiding). Helaas kon BMW mij niet vertellen wat een beurt kost omdat dit op basis van rijgedrag en nog allerlei andere zaken wordt bepaald. Wellicht kan iemand mij een indicatie geven waar ik qua bedrag aan moet denken wanneer ik het onderhoud door een BMW dealer laat uitvoeren.
26-04-2011 - Update:
- Het activeren van de schakelindicator gaat als volgt. Zorg d.m.v. de BC-knop dat er geen optie wordt weergegeven. Druk vervolgens de BC-knop 5 seconden in en voila! Daar verschijnen 2 pijltjes die tijdens het rijden de meest optimale versnelling aangeven om zo efficiënt mogelijk te rijden.
- In eerste instantie dacht ik dat er geen geluid kwam uit m'n iPhone welke ik d.m.v. de AUX-ingang had aangesloten. Door via de 'mode'-knop naar de 'AUX' te gaan en op nummer 5 of 6 te drukken verander je het volume. Speel ik nu een nummer af op m'n iPhone dan hoor ik tenminste iets. Overigens moet het volume zowel op de iPhone als de autoradio behoorlijk open.
13-05-2011 - Update:
Het 'inhouden' van de motor wordt minder naar mate ik meer lange afstanden achtereen heb gereden. Wellicht is het zo dat de motor "vervuild" was vanwege het rijden van veel korte afstanden. Dat is per definitie minder goed maar ik had van een BMW motor toch wel verwacht dat deze daar beter tegen bestand is. Ik wil wel benadrukken dat het probleem nog altijd niet is opgelost maar dat het 'inhouden' merkbaar minder is geworden.
Wellicht herkent deze situatie. Zo ja, dan heel graag een reactie.
17-07-2011 - Update:
De problemen van het 'inhouden' zijn verholpen, uit zichzelf. We hebben er aardig wat snelweg kilometers opzitten en dat heeft hem merkbaar goed gedaan.
verder bevalt de auto prima. Ruimte blijft prima en ook het verbruik vinden we meevallen. Wat in de loop v.d. tijd enigszins is gaar irriteren is het comfort v.h. M sport onderstel. In de stad en binnen de bebouwde kom is het naar onze smaak te stevig. Op de snelweg daarentegen is het een genot en ligt de auto als een blok op de weg. Tja... het is maar waar je voor gaat. Wij zouden in de toekomst liever voor het standaard onderstel gaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.