BMW 118i High Executive (2006) #2

autoreview

BMW 118i High Executive (2006)

Signalement

Uitvoering118i High Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf158.000 km
KM-stand laatst360.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

3,5 jaar en ruim 200.000 km verder (op lpg)

  • 360.000 km

Na op nogal ongelukkige wijze afscheid te hebben genomen van mijn vorige (overigens zeer betrouwbare) Honda Civic Coupe wegens een total loss stond ik voor de keuze om een auto te kopen voor een paar jaar (relatief lage aanschafprijs) of om een auto te kopen welke een langere tijd mee zou kunnen. Voor het eerst in mijn auto geschiedenis heb ik een auto gekocht met het doel om deze langere tijd (5 jaar te rijden). Deze auto zou logischerwijs in de aanschaf iets duurder zijn. Nu is shoppen voor een auto altijd een van mijn favoriete bezigheden geweest en het aanbod is enorm. Wel stond vast dat het een tweede hands auto zou worden, dat deze op lpg zou rijden en dat deze een kilometerstand moest hebben van maximaal rond de 150.000.

Omdat ik al een ruime (positieve) ervaring heb met het rijden op LPG (o.a. Volvo 440, Ford Escort, Hyundai Lantra, Mitsubishi Carisma, Mazda 626, Honda Civic) stond vast dat ook deze auto op LPG zou rijden. Daarnaast heb ik geleerd dat auto's met een relatief grote cilinderinhoud 1800cc - 2000cc (zonder turbo) dit relatief weinig problemen oplevert omdat deze motoren meer op koppel gereden kunnen worden en minder toeren hoeven te maken. Ook heb ik proefondervindelijk vastgesteld dat sommige motoren (zeer) slecht tegen lpg konden met meestal als resultaat een verbrande uitlaatklep wat een economisch total loss was voor o.a. de Volvo 440 (1.8i met renault motor) en de Ford Escort 1.6 16v. Verder heb ik een zwak voor Japanse auto's omdat deze kwalitatief nu eenmaal zo belachelijk goed zijn. De Carisma was letterlijk onverwoestbaar (400.000 km) en ook de Mazda en de Honda hebben het altijd prima gedaan.

Waarom de keuze voor BMW 1-serie? De 1 serie kwam verrassend goed uit de betrouwbaarheidsscores van o.a. TUV/KNAC daarbij wilde ik als auto liefhebber graag weer een achterwiel aangedreven auto en heb ik altijd al bewondering gehad voor de mooie en sportieve auto's die dit merk maakt. De 1 serie doet binnen voorin bijna niet onder voor een 3-serie en ruimte achterin heb ik niet nodig. Het lagere gewicht dan een 3-serie is gunstig in de wegenbelasting en het brandstofverbruik. Daarnaast is de 1-serie voor zijn tijd een erg fris ontwerp en ik vind de auto ook nu nog steeds erg mooi om te zien. Het werd na lang zoeken een 118i met daarin vrijwel dezelfde motor als in de 120i maar iets minder (-20) pk's en vrijwel hetzelfde koppel. Na ongeveer een half gezocht te hebben kwam ik deze auto tegen waar de toenmalige eigenaar vanaf wilde omdat hij minder kilometers reed dan voorheen. Hij had de auto slechts 1 jaar in bezit gehad en in die tijd slechts 12.000 km gereden. De kilometerstand stond op 158.000 wat voor een LPG auto van die leeftijd niet veel was. De auto was bijzonder netjes, had een keurig onderhoudsverleden en er was uitstekend mee omgegaan.

Eerste ervaringen welke tot op de dag van vandaag nog steeds kloppen:
- bijzonder goed sturende auto (de sportieve lage zitpositie versterkt dit gevoel)
- achterwielaandrijving is heerlijk (ook bij "slechts" 130 pk).
- De motor heeft een erg lineaire vermogensafgifte en doorhalen tot de begrenzer heeft nauwelijks effect (geluid van een 4 cilinder wordt toch nooit zo mooi als een 6 in lijn). Als ik sportief rijdt kom ik nauwelijks boven de 4000 rpm
- de 6 versnellingsbak (t.o.v. van 5 bak bij 116i) zorgt voor een gunstig verbruik
- de auto is erg stil binnenin ook bij hoge snelheden
- het verbruik ligt bij een licht sportieve rijstijl (met lange stukken snelweg boven de maximum snelheid) rond de 1 op 10 (wanneer mijn vriendin rijdt wordt dit zuiniger met 1 op 11) op lpg.
- er is geen verschil te merken tussen het rijden op benzine of lpg.

Onderhoud:
De BMW is zeer betrouwbaar gebleken in de afgelopen 165.000 km. Afgezien van het reguliere onderhoud heb ik nooit noemenswaardige problemen gehad behalve 1 keer een defecte bobine omdat de BMW garage (prijzig onderhoud) foute bougies (longlife) had gemonteerd voor een auto welke op LPG rijdt. Hiervoor worden normaal LPG bougies aangeraden maar een bevriende garagist wist mij te vertellen dat dit eigenlijk onzin is en dat de meest eenvoudige bougies (1 polig i.p.v. de 3 polige longlife bougies) prima werken zolang deze maar binnen de 20.000 km worden vervangen. Nu geef ik zelf ook de voorkeur eraan om de olie eerder dan 30.000 km te vervangen omdat de motor dan nu eenmaal merkbaar soepeler loopt. De run flat banden heb ik ingewisseld voor dunlop blue sport response wat een wereld van verschil maakt en vele malen prettiger rijdt. Het risico op een lekke band (en geen reservewiel i.v.m. achterwielaandrijving) neem ik voor lief. Daarnaast nog een set LMV incl. runflat aangeschaft voor in de winter(sport).

Update 21-09-2015
Recentelijk de auto weggebracht voor de jaarlijkse APK keuring. Omdat de auto wat trilde op de snelweg en naar rechts trok de auto laten uitlijnen. Hiermee heb ik te lang doorgereden want de achterbanden waren aan de binnenkant afgesleten en zijn dus vervangen door exemplaren van Pirelli dit keer. Twee andere (kleine puntjes) waren een niet werkende koplamphoogte regeling (1 koplamp) en verstopte ruitensproeier van de achterruit. Ook de auto zelf weer een beurt gegeven (Olie, oliefilter, bougies, interieurfilter en luchtfilter). Hiermee zijn de totale onderhoudskosten bij elkaar voor de laatste 50.000 km net boven de 500 euro. Dit komt overigens wel doordat ik de beurt zelf gedaan heb en de hiervoor benodigde onderdelen (97 euro) met garagekorting kan inkopen en zelf monteer. De auto rijdt nu weer als een zonnetje. Op naar de volgende 50.000 km

Update 06-11-2015
Bovenstaande 500 euro bleek iets te voorbarig vanwege een lekke band (op de snelweg). Omdat de originele Runflats niet comfortabel vond rijden heb ik deze vervangen door reguliere banden. Omdat BMW geen reservewiel heeft en anti lekspray geen resultaat opleverde behalve een hoop viezigheid heb ik de ANWB gebeld welke me naar de dichtsbijzijnde bandenboer heeft afgesleept. 200 euro voor 2 nieuwe Continental banden achter gelaten waarmee de totale kosten voor 60.000km op 700 euro uitkomen.

Update 08-03-2016
De auto is een tijdje terug bij klokje rond geweest! De link naar de video is vandaag online gekomen. Hierin komen 3 punten aan het licht (olie lekkage vacuumpomp, lpg pomp maakt herrie, speling op spoorstang rechts voor). De lpg pomp is inmiddels vervangen omdat deze ophield met de motor van brandstof te voorzien. De naaldlagers welke in de pomp zaten waren compleet vergruisd wat ook de herrie verklaarde. De lekkage is verholpen door een revisiesetje waarvan de kosten circa 10 euro bedroegen. Echter de arbeid om dit uit te voeren kwam op 5 uur uit. Als overgebleven minpuntje is sproorstang rechtsvoor waarvan de speling tijdens het rijden niet of nauwelijks merkbaar is. Ik denk dat dit aan bod komt tijdens de volgende APK. Op naar de 400.000.

Conclusie:
Een zeer prettige en betrouwbare auto die ik iedereen aan zou kunnen raden. De combinatie met lpg werkt bijzonder goed voor mij persoonlijk (en ook voor de 130 km welke ik dagelijks rij voor woon werk verkeer). Daarnaast is de auto comfortabel, stil en voorzien van een goede (optionele) geluidsinstallatie (incl. 2 subwoofertjes onder de voorstoelen) wat ik ook erg plezierig vind omdat er toch zeker 1,5 uur per dag naar luister.

p.s. auto is bij klokje rond geweest. De video is hier te vinden: http://www.autoweek.nl/video/5064/klokje-rond-bmw-118i-2006-327075-km

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.