BMW 118i Executive (2005)

autoreview

BMW 1-serie
BMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serie - interieurBMW 1-serie - interieurBMW 1-serie - interieurBMW 1-serie - interieur

Signalement

Uitvoering118i Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 8%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Eigenlijk wilde ik een oud model Seat Leon FR als nieuwe leaseauto. De 1-serie was wel langsgekomen als optie, ik vond het verreweg de mooiste en lekkerst rijdende auto, maar ik vond de bijtelling te gortig. Toen de leasemaatschappij de Leon wilde bestellen bleek deze echter uitverkocht. Ik besloot alsnog mijn hart te volgen en de 1 serie te bestellen.

De auto zoals ik hem nu heb is een 118i executive sportline. Het is een erg sportieve auto om te zien. Dit merk je ook aan medeweggebruikers die veel lopen uit de dagen. De 118i is niet een auto die aan de uitdagingen bij het stoplicht gehoor kan geven. Hoewel hij binnen 10 seconden naar 100 km/u spurt is dit te langzaam om het huidige turbogeweld van zich af te schudden. Toch is de auto wel degelijk zeer sportief en kan hij alle andere uitdagingen aan. Mijn vorige auto was een bloedsnelle Seat Ibiza Cupra maar deze kan de 118i alleen op een rechte lijn de baas. De BMW kan zo veel harder bochten door dan de Seat, biedt zoveel meer steun door de fantastische sportstoelen en geeft zoveel meer informatie door via het stuur en het onderstel dat ik de Seat alleen om zijn snelheid blijf onthouden. Het is voor mij dé auto om op mooie middag te slingeren over de smalle Noord Groninger wegen.


De 1-serie is niet een ruime auto. De kofferruimte is niet groot, maar wel prettig qua tilgemak omdat de laadvloer hoog ligt. Achterin is de ruimte ook beperkt. De achter instap is dankzij ruimtegebrek zelfs slecht. Deze opmerkingen maken dat ik de auto eigenlijk minder geschikt vind als gezinsauto. Ik denk dat elke auto in deze klasse meer ruimte achterin biedt.


Als je de leasekosten als indicatie mag nemen voor de betrouwbaarheid en gebruikskosten van de auto dan zit deze auto op beide punten goed. De BMW zoals ik hem heb is in aanschaf eur. 34.000,-, dit is eur. 10.000 duurder dan de Seat Leon FR. In de lease is de BMW enkele tientjes in de maand goedkoper dan de Leon. Dat is natuurlijk ook interessante informatie voor de particuliere rijders.

Update 8.000 km:

Inmiddels ben ik al 8.000 km verder met de auto. Tot nu toe bevalt de bouwkwaliteit me bijzonder goed. Dat is echt een groot verschil met de Seat, waarmee ik bij deze kilometerstand al enkele keren bij de garage was geweest. De auto is dus goed gebouwd en afgeleverd. Ook de sportstoelen hebben tijdens lange afstanden hun extra waarde bewezen.

Minder gelukkig ben ik met de automatische vergrendeling van de auto. Na een paar meter rijden sluiten de deuren waarna ze niet meer van buiten te openen zijn. Lastig omdat ik wel eens iemand oppik om mee te rijden. Ik moet dan eerst de vergrendelingknop indrukken.

Minder gelukkig ben ik ook met het verbruik. Ik houd me goed aan het zogenaamde nieuwe rijden en schakel veel onder de 2.500 toeren. Ook rijdt ik veel op een 100 km weg met constante snelheid. Toch verbruikt deze meest verbruiksvriendelijke BMW benzinemotor nog 8.5 liter per 100 km. Ik had zeker gerekend op een liter minder. Helemaal omdat ik altijd V-Power tank.

Update 26000 km:

Conclusies blijven overeind. Er volgt geen opdate meer tenzij dingen schokkend wijzigen.

Update 77000 km:

Ik maak veel te veel kilometers in deze auto. Het blijft een fantastisch rijdende en ook probleemloos te rijden auto. Inmiddels is het verbruik fors naar beneden gegeaan. Ik heb nu 7,8 liter per 100km nodig.

Update 100.000 km:

De auto gaat terug naar zijn eigenaar. Het is een fantastische auto geweest gedurende de looptijd. Over twee maanden verwacht ik een 318i Touring.

PROBLEMEN

Tot nu toe nog geen problemen. Wat ik bijzonder vind na 77000km. Alleen de rubbers van de achterportier kraken. Daar moet de volgende beurt wat aan gedaan worden.

De betrouwbaarheid krijgt een update van 3 naar 5 sterren.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.