BMW 118i Corporate Executive (2020) #3

autoreview

BMW 118i Corporate Executive (2020)

Signalement

Uitvoering118i Corporate Executive
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst22.190 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe leaseauto uitzoeken

Deze BMW 118i heb ik sinds februari in gebruik als leaseauto en wordt (vrijwel) alleen zakelijk gebruikt. Mijn vorige leaseauto, een Mini Cooper D, moest na 5 jaar vervangen worden. Helaas, want van mij hoefde dat niet. De leasemaatschappij was echter onverbiddelijk! 😉
Het liefste had ik weer een nieuwe Cooper genomen. Mijn toenmalige beviel gewoon goed en was een heerlijk karretje om mee te rijden. En groot genoeg voor mijn zakelijk gebruik. Helaas mocht vanwege de nieuwe bedrijfspolicy geen Mini meer geleased worden (idem voor o.a. VAG en diverse Aziatische merken). Ook zou het deze keer benzine moeten worden.
Op zoek naar wat anders, waren de voornaamste kanshebbers: Ford Focus, Opel Astra, Mercedes A klasse en de Volvo V40. De Mercedes en Volvo vielen vrijwel direct af: de A klasse vind ik niet mooi (o.a. te veel blingbling van binnen), de Volvo is inmiddels een wel erg oud model. Bleven over de Astra en Focus: beide qua uiterlijk best ok. Echt mooi kan ik ze beide niet vinden. De Astra was van binnen zakelijk maar netjes, maar doordat ik perse een automaat wil hebben alleen beschikbaar met een CVT. Daar ben ik niet zo’n fan van... De Focus heeft wel een normale automaat. Tijdens de proefrit met de Focus was ik niet zo heel positief: de stoelen zaten me niet zo lekker en de benzinemotor i.c.m. de automaat vond ik ook niet top. Het was een wat zenuwachtige combinatie. Ik denk door het relatief lage koppel van de 120pk motor. Ook vond ik het interieur tegen vallen: voor een vers model wat de Focus is vond ik het allemaal wat gedateerd aan doen. Geen mooie digitale klokken bijvoorbeeld. En ook het navigatiesysteem deed weinig modern aan.

Hmm, echt enthousiast was ik dus over geen een van de genoemde auto’s...
Omdat ik de nieuwe Opel Corsa wat uiterlijk betreft wel een leuke auto vind heb ik die ook nog serieus overwogen. Maar ook deze is tijdens de proefrit afgevallen: de stap terug t.o.v. een C segmenter of “premium” Cooper vond ik te groot. M.n. qua isolatie, zitpositie en materiaalgebruik.

Toen ben ik nog eens in de leasecalculator gedoken, en bleek dat de nieuwe BMW 1-serie met de aanbieding van de Corporate Executive Sport uitvoering binnen budget viel. Gezien mijn positieve BMW ervaringen moest het nu wel goed komen. En inderdaad: na de proefrit was ik overtuigd: heerlijk zittende sportstoelen, prettige 18i motor met automaat en een modern interieur.
De 118i is ca half november besteld met de volgende opties:
Automaat
Executive Edition
Sport line
Mineralgrau metallic
Comfort pakket
Media pakket
Stuurverwarming

Eerste ervaringen

  • 6.500 km

Inmiddels heb ik de 118i nu zo’n 5 maanden. Door Corona heb ik erg veel thuis gewerkt zodat de kilometerstand pas op ca 6500 staat. Desalniettemin genoeg voor een goede eerste indruk.
En de indruk van de proefrit blijft tot nu toe overeind. De sportstoelen zijn erg goed verstelbaar waardoor een lekkere zit zo bereikt is. De auto is mooi stil onderweg en de motor biedt met zijn 140pk en 220nm vanaf ca 1500RPM meer dan voldoende kracht voor mijn zakelijke gebruik. Bovendien is hij in deze zomerperiode en met de 100km/h limiet op de snelweg opmerkelijk zuinig: 1:22 (4,55l/100km) heb ik al een paar keer gehaald. Zie ook mijn verbruiksmonitor:

https://www.autoweek.nl/verbruik/26377/bmw-118i-corporate-executive-2020/

Het rijden en sturen bevalt me ook goed. Het is wat minder gooi en smijt dan een Cooper, maar ook de 1-serie ligt goed op de weg en stuurt nauwkeurig en met genoeg gevoel.

De bediening van de diverse zaken werkt bijna allemaal logisch. Gelukkig ook nog met allerlei fysieke knoppen. iDrive kende ik al en werkt nog altijd fijn. Tot nu toe heb ik geen vastlopers gehad. Voor de fileinformatie is de RTTI erg handig. Hierdoor heb ik Apple Carplay i.c.m. Google maps nog niet gebruikt. Helaas is de RTTI een abonnement dat na 3 jaar afloopt.
De digitale tellers (live cockpit professional) zijn goed afleesbaar en bieden alle belangrijke info die ik tijdens het rijden graag zie.
Waar ik ook weer erg blij mee ben is DAB+ radio. Na een tijdje dit niet gehad te hebben in een tijdelijke auto is dit een verademing t.o.v. de gewone FM.

Een tijdje terug is iDrive over the air geupdate. En ook de kaartversie is automatisch bijgewerkt. Beide gingen probleemloos.

Tot nu toe heb ik een probleem met de 1-serie. En dat is het stop/start systeem die ik niet uitgeschakeld krijg. In het begin werkte dat wel, maar de laatste tijd niet meer. Vreemd, en ook wel irritant want ik schakelde dat systeem meestal uit. T.z.t. moet hier tijdens een onderhoudsbeurt maar eens naar gekeken worden.
Verder gelukkig geen problemen gehad

Al met al ben ik toe nu toe prima tevreden met de 118i. Laten we hopen dat dat zo blijft! 😀

Auto ingeleverd

  • 22.190 km

Vanwege een nieuwe baan heb ik de auto ingeleverd.

De eerdere ervaringen terug lezend heb ik niet zo heel veel toe te voegen: de 118i is het jaar dat ik hem had prima bevallen: fijne stoelen waar ik prettig meerdere uren achter elkaar in kon zitten, een soepele, stille en ruim voldoende krachtige motor en een prima wegligging.
Het verbruik was tijdens de winterperiode wat hoger, maar nog altijd netjes naar mijn idee (zie eerder vermelde verbruiksmonitor).
Qua infotainment geen klachten: iDrive werkte fijn en stabiel. De DAB+ radio-ontvangst was prima. De automatische software en kaartupdates verliepen probleemloos.

Het enige probleem wat ik er mee gehad heb is de stop/start knop die het vaak niet deed. Aangezien een onderhoudsbeurt nog niet nodig was, heb ik hier niet naar laten kijken. Blijkbaar heb ik het toch niet als te storend ondervonden.
Daarnaast kon het stop/start systeem ook verfijnder: het is een wat traag werkend systeem. T.z.t. zal dat in de mild hybrid versie vast beter zijn.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens