BMW 118i (2019) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118i |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 60.000 km |
KM-stand laatst | 88.727 km |
Aanleiding
- 62.000 km
Sinds februari dit jaar ben ik de trotse eigenaar van een GLACIERSILBER METALLIC 118i. Hiervoor heb ik beide modellen Peugeot 208 gereden. Dit waren beiden leaseauto's van mijn vriendin. Met name het laatste model beviel ons erg goed: compact, vlot uiterlijk en een goede bekabelde Apple Carplay verbinding. Het eerste model 208 uit modeljaar 2018 beschikte hier overigens ook al over. Ik blijf mij erover verbazen dat dit bij veel duurdere merken nog steeds niet standaard wordt aangeboden, niet eens bekabeld. Het vlotte uiterlijk ten spijt was de motor echter onvoldoende vermogend. De bekende 1.2 3 cilinder produceerde 75 trappelende paarden die door het gebrek aan een turbo pas bij hoge toerentallen vooruit te krijgen was. Dit met vrij veel motorgeluid als gevolg. Eerlijk is eerlijk, voor de meeste Nederlandse verkeerssituaties voldeed dit voldoende, maar ik begon langzamerhand naar iets meer souplesse te verlangen. Óók naar een betere zitpositie overigens. De stoelzittingen waren voor mijn postuur (1,96m) aan de korte kant en door het gebrek aan een middenarmsteun en een prettig geplaatste aflegplek in de deur voor mijn linkerarm had ik mijzelf inmiddels een ergonomisch onverantwoorde zitpositie aangeleerd: mijn knieën diende op lange ritten als ondersteuning voor mijn armen. Mijn vriendin gaat inmiddels, na wisseling van werkgever, met de trein of de fiets naar haar werk. De Peugeot 208 moest worden ingeleverd en ik moest uitkijken naar iets anders.
De keuze op de tweedehands automarkt is reuze, dus ik ben mij reeds enkele maanden voor het inleveren van de Peugeot gaan verdiepen in een opvolger. Meerdere auto's zijn mijn gedachten gepasseerd. Toyota's Hybride modellen behoorden bijvoorbeeld tot serieuze kanshebbers. Je vraagt je af waarom iemand die recent een BMW heeft aangeschaft ook een proefrit heeft gemaakt in het laatste pre-facelift model van een Toyota Prius, maar ik vond het belangrijk om voor mijzelf mijn eisen / wensen helder voor ogen te krijgen. De Toyota was een rationeel geniale keuze: ruimte, zuinig, stil op laag kruistempo en veel opties zoals dodenhoekherkenning, parkeercamera's en stoelverwarming. Uiteraard had die auto ook veel bekende nadelen: Veel banden en motorgeluid op hogere snelheid of bij acceleratie, goedkoop wit plastic in het interieur en een multimedia systeem dat rechtstreeks uit een Amerikaanse Toyota Camry lijkt te komen. Modeljaar kruik wel te verstaan. Ook niet geheel onbelangrijk: de dealer bijna langs de A2 in het midden van ons kikkerlandje nam mij totaal niet serieus: De auto stond niet klaar, ik moest zelf het A4'tje maar achter de voorruit vandaan halen en de auto was niet gewassen. Bovendien hadden ze in de showroom geen bezem nodig, want meneer slofte met zijn schoenen de vloer wel schoon. Ik durf te wedden dat de beste man meer geld uit geeft aan nieuwe schoenzolen dan aan zijn energierekening. Wij hebben ook nooit meer iets van hem vernomen. Natuurlijk doet dit niets af aan de feitelijkheden over de auto, maar het maakt wel de ervaring. Bovendien, en dan laat ik het hierbij, want ik zou er een aparte review over kunnen schrijven, begrijp ik het ook gewoon niet. Het minste wat je kunt doen is iemand fatsoenlijk te woord staan en een kop koffie aanbieden.
Twee dagen later bij de BMW dealer in Zeist was de ervaring in positieve zin anders. Bij iets te vroege aankomst werd ons een bak koffie aangeboden en werd ik vriendelijk begroet door de verkoper waar ik ook al telefonisch contact mee had gehad. Geen gezeur over te kopiëren rijbewijzen of identiteitskaarten, maar gewoon de sleutel overdragen en een prettige rit toegewenst krijgen. Ik was de straat nog niet uit en de auto begon mij al wat te doen. Met name de goed geïsoleerde motor viel mij op. Wow! Dat had ik niet verwacht van een 3-cilinder. Even later de auto op een parkeerplaats eens beter van binnen en van buiten bekeken en de eerste meters met mijzelf en mijn wederhelft geëvalueerd. Het volgende was mij in positieve zin opgevallen: Stevige koppeling – dit was mij al eens op gevallen in een Mini Cooper met dezelfde aandrijflijn -, zeer goed verstelbare sportstoelen, prettige lage zit, intuïtief infotainment met draadloze Apple Carplay voorbereiding, M-sportstuurwiel met een dikke rand, M-schakelpookknop met een stevige slag, een verstelbare middenarmsteun, stevig, maar comfortabel geveerd en gedempt. Ik kan wel zeggen dat ik er erg van was gecharmeerd. Bij terugkomst de auto weer ingeleverd en mijzelf een weekend de tijd gegeven alles op een rijtje te zetten en mij verder te verdiepen in het aanbod van andere tweedehands auto’s. Het bloed kroop echter waar het niet gaan kon en ondanks dat de aanschafwaarde van de BMW mijn budget van 20K overschreed heb ik aan het einde van het weekend besloten de verkoper op maandag te bellen om over een deal te praten. De garantie van 24 maanden, zonder kilometerbeperking, op deze zogenaamde Premium Selection occasion spraken mij bovendien aan. Telefonisch met de verkoper kort gesloten dat de parkeerschade aan de twee betreffende velgen zou worden hersteld – ik krijg echt kriebels van beschadigde velgranden - en de koop was hiermee rond.
Twee weken later kon ik de auto ophalen. Dit was leuk geregeld: de auto stond achter een doek, een flesje bubbels in de kofferbak en een vlotte afhandeling. Mijn ervaring met de verkoopadviseur en dealer laat zich ook het beste omschrijven als vlot en vriendelijk, maar niet te overdreven of te opdringerig. Onderweg naar huis was ik nog steeds erg gelukkig met mijn aankoop. Diezelfde avond belandde er na nog geen 20 km met de auto gereden te hebben, een steentje op mijn autoruit met als gevolg dat ik binnen 24 uur mijn autoverzekering mocht aanschrijven. Het sterretje is een dag later opgevuld, weliswaar niet onzichtbaar, maar ik kan er mee leven.
De eerste twee maanden liggen achter mij en ik ben nog steeds erg blij met de 1-serie. Er is gemiddeld 1000 km per maand mee gereden en dit zal naar verwachting ook zo blijven. De auto wordt niet gebruikt voor woon-werk verkeer. Bovendien rij ik betrekkelijk rustig. Het vermogen van 136 pk is voor mij dan ook voldoende. Waar veel mensen zweren bij de 2L 120i, vind ik de 118i ruim voldoende. De maximale snelheid schuw ik niet, ook niet na 19:00 ’s avonds, maar aftrappen bij verkeerslichten of rotondes is niet aan mij besteed. Dat betekent niet dat ik niet geniet van de dynamische kwaliteiten van deze hatchback. Anders had ik net zo goed een minder dynamische concurrent kunnen kopen. De auto stuurt zuiver, precies en reageert direct op input. Lange vloeiende opritten in de sportstand geven een sportief gevoel door een kleine duw in de rug. Ook ligt de 1-serie aangenaam strak op de weg en dat geeft een zeker en veilig gevoel. De auto staat overdekt en oogt hierdoor over het algemeen langer fris na een wasbeurt. Bovendien wordt de auto regelmatig afgespoeld. Ondanks de voorzichtigheid en de zorg zijn er toch enkele puntjes steenslag bijgekomen. De 1-serie lijkt hier erg gevoelig voor. Ik hoor regelmatig steentjes op de auto en de autoruit slaan. Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben?
Naast de steenslag zijn er nog andere dingen waar ik kritisch tegenaan kijk. Niet alles hiervan vind ik een probleem. Sterker nog, enkele zaken zijn inherent verbonden aan de BMW 1-serie, maar als je in de markt bent voor een 1-serie zul je er rekening mee moeten houden dat:
- de pianolak interieurpanelen gevoelig zijn voor krassen en vette vingers. Ook de vorige berijder(s) hebben dit niet kunnen voorkomen. Ik zou aluminium interieurlijsten kiezen.
- de ruimte op de achterbank onvoldoende is. Het is iets ruimer dan in de Peugeot 208, maar op basis van de buitenmaten verwacht je meer. Achter mijzelf kan ik niet zitten. Achter mijzelf kan eigenlijk niemand zitten.
- het praktijkverbruik ongeveer 6,5L op 100 KM is bij een rustige, maar normale rijstijl. De WLPT-opgave van 6,0L op 100 KM is onmogelijk haalbaar, maar eigenlijk is 6,5L ook niet slecht. De Peugeot kreeg ik maar met moeite onder de 6,0L op 100 KM.
- de opbergruimte in het interieur niet overdreven veel(zijdig) is. Je hebt veel aflegruimte in de middenarmsteun, maar voor de rest houdt het niet over. De ruimte in de deur is niet groot, naast het stuur zit een nietszeggend vakje en je hebt twee bekerhouders en een dashboardkastje. Ik laat niets achter in mijn auto behalve een stofdoek, maar als je een kleine verzamelaar bent, kun je hier hinder aan ondervinden.
- de parkeersensoren blijven piepen nadat de versnellingsbak is teruggezet in vrij. Dat kan minuten doorgaan en stopt pas bij het afzetten van de motor. Een vriend van mij ervaart hetzelfde in zijn 1-serie van voor de facelift.
Tot de volgende update!
Update #1
- 64.000 km
Inmiddels heb ik de 118i bijna vier maanden in mijn bezit en zijn er 4000 extra kilometers op het overzichtelijke instrumentencluster bij geteld. Over dat instrumentencluster ben ik overigens erg te spreken. Het houdt het voor mij perfecte midden tussen klassiek en modern. Het zijn als het ware gedigitaliseerde klassieke tellers. Met andere woorden, schakel je de auto uit dan is het instrumentencluster volledig zwart. Toch is de vormgeving mooi rustig en heb je niet het idee naar een lcd-display te kijken zoals dat tegenwoordig in bijna elke nieuwe auto, inclusief nieuwe BMW's, wordt geplaatst. Dit paneel is overigens met de tweede facelift van de 1-serie F20 geïntroduceerd en vind je dus niet op elke 1 serie F20 LCI. Naast twee tellers voor de snelheid en het toerental worden ook navigatie aanwijzingen gedetailleerd weergegeven in het instrumentencluster. Alleen in drukke binnensteden zou je eigenlijk het grotere navigatiescherm nog nodig moeten hebben. Daarover gesproken: de auto heeft het Navigatiesysteem Professional tot zijn beschikking met Apple Carplay® voorbereiding. In principe zou Apple Carplay® afdoende zijn om te kunnen navigeren, maar ik geef toch de voorkeur aan het navigatiesysteem van BMW zelf. Apple Carplay® gebruik ik eigenlijk alleen voor Spotify. Gelukkig werkt wisselen tussen de gebruikersinterfaces natuurlijk en kun je zelfs beide gebruikersinterfaces naast elkaar gebruiken middels split screen. Erg handig dat je Spotify kunt bedienen zonder dat de navigatie aanwijzingen uit je blikveld verdwijnen. Hoewel je niet op elk kruispunt door Spotify zit te scrollen, maken dit soort details het infotainment systeem wel af. De resolutie is met 1280x480 pixels scherp genoeg en het scherm is ook in fel zonlicht goed afleesbaar. Bovendien zijn er meerdere manieren om het scherm te bedienen, omdat de 1-serie sinds de laatste facelift beschikt over een Touch Screen Display in geval van het Navigatiesysteem Professional. Ikzelf gebruik deze mogelijkheid nauwelijks tot nooit, maar ik ken genoeg mensen die zweren bij een Touch Screen. Hoe dan ook, ik begrijp de lof vanuit de autojournalistiek voor deze versie van BMW iDrive.
Het verbruik schommelt rond de 6,5 liter per 100 kilometer afhankelijk van het aantal kortere of langere ritten per tankbeurt. Op één tank is ruim 700 kilometer haalbaar waardoor ik, helemaal met ca. 1000 km in de maand, nauwelijks bij de pomp ben terug te vinden. Het theoretische verbruik van 6,0 liter per 100 kilometer haal ik niet, maar ik vind het verschil niet wereldschokkend. Volgens de ANWB ligt het geschatte praktijkverbruik op 7,2 liter per 100 kilometer, maar ik ben het levende bewijs dat het toch echt wel wat minder kan. Hierbij moet ik nogmaals opmerken dat ik geen hardrijder ben, maar ik rij ook absoluut niet op eieren. Af en toe invoegen in 'Sport' in een lage versnelling laat ik namelijk niet aan mij voorbij gaan.
Is alles dan Hosanna? Nee. De auto heeft, met name sinds de laatste maand, last van wat piepjes en kraakjes in het interieur. Mijn partner zegt het niet te horen, maar die heeft bananen in haar oren. Op hoge snelheid met gladgestreken asfalt geeft de auto overigens geen krimp. Met name in de B-stijl ter hoogte van de gordelspanner kraakt het op onregelmatig wegdek met drempels. Soms heb ik ook het idee dat het geluid meer uit de linker voordeur lijkt te komen overigens. Ook de middenarmsteun laat zich lichtelijk horen zodra er een drempel genomen wordt. Bovendien kraakt sinds enkele dagen ook de voetsteun als ik mijn voet wat zwaarder op de steun laat rusten. Op onrustige wegen klinkt het allemaal als een oudere man die na meerdere dagen op bed toch besluit eens in beweging te komen. Ik heb vooral het idee dat het erger geworden is sinds ik de auto bezit, dus ik heb een afspraak gemaakt bij de dealer om er naar te laten kijken. Het zal mij benieuwen.
Update #2
- 71.000 km
Inmiddels heb ik 10.000 KM met de auto gereden en vind ik het tijd om weer eens in de spreekwoordelijke pen te klimmen. Vorige update ben ik geëindigd met klachten over kraakjes in verschillende delen van het interieur. Ik had een afspraak gemaakt bij de dealer om er naar te laten kijken. Aldaar is de werkplaats chef met mij meegereden en hij bevestigde mijn klachten. Allereerst het gekraak uit de omgeving van de B-stijl. De beste man wist mij te vertellen dat dit een bekend probleem is bij dit type auto. Het geluid wordt veroorzaakt door de deurrubbers die bij torderende bewegingen tegen de carrosserie knarsen. Je raadt het al, ook bij de andere deuren was het geluid hoorbaar. Ik had dit zelf echter nooit waargenomen, omdat ik zelden ergens anders in mijn eigen auto zit. De deurrubbers zouden worden afgeplakt met vilt -inderdaad ook dat spul wat je thuis onder je eetkamerstoelen plakt- om het knarsende geluid terug te dringen. Ik heb dit nog eens voor gelegd aan een vriend, die in het bezit is van het pre-facelift model, en warempel bij hem is in het verleden hetzelfde gebeurd. Als tweede het toenemende gekraak in de middenarmsteun. Dit bleek te worden veroorzaakt door een afgebroken stuk plastic bij de scharnieren. De dealer heeft na meerdere bezoekjes besloten de middenarmsteun in zijn geheel te vervangen. Als laatste het plotselinge gekraak in de voetsteun. Hoewel de werkplaats chef mijn klacht bevestigde hebben ze dit in de werkplaats op wonderbaarlijke wijze niet meer waargenomen. Ze hebben besloten de voetsteun te demonteren en weer terug te zetten. Hoewel ik het nog steeds af en toe lijk te horen, blijkt dit toch wel iets geholpen te hebben. Uiteindelijk is alles naar tevredenheid opgelost. Uiteindelijk? Ja, ik ben drie maal terug geweest om mijn auto achter te laten. De eerste keer bleek één dag niet voldoende voor een volledige diagnose en was er geen vilt op voorraad. De tweede keer heb ik de auto twee dagen laten overnachten in de hoop dat dit genoeg zou zijn. Hoewel de tijd voldoende bleek voor een volledige diagnose van alle kraakjes, waren er geen middenarmsteunen op voorraad. Enkele weken later mocht ik dus nogmaals terug. Als goedmakertje, maar ook omdat de welbekende leenfietsen niet meer beschikbaar bleken, werd mij een leenauto beloofd. Daarover hieronder meer. Ik weet niet zo goed wat ik van de service vind, enerzijds siert het de partij dat zij besluiten een hele nieuwe middenarmsteun te plaatsen en mij kosteloos een leenauto te verschaffen, maar anderzijds ben ik daar drie keer terug geweest en weet men mij bij het ophalen van de sleutels bij de balie niet precies te vertellen wat er allemaal aan de auto is gedaan. Pas als ik begin over alle kraakjes komt er twijfelend een A4'tje onder de toonbank te voorschijn die dan vriendelijk voor mij wordt voorgelezen.
Dan de leenauto. Een heuse 220i Gran Coupe met M-pakket en allerlei opsmuk. Dik 53.000 euro. Ik stapte vol overtuiging en met hoge verwachtingen in, maar al snel kwam ik tot de conclusie dat de aanschafwaarde niet gerechtvaardigd is. Bovendien en oprecht: mijn 118i rijdt uitgesprokener. Tuurlijk is het extra vermogen van het 20i-blok goed merkbaar, maar voor de rest heb ik moeten concluderen dat het voor mij een enorme tegenvaller was. Ik zal toelichten waarom:
- De middenarmsteun ligt dieper in de auto en is twee keer zo smal, waardoor je eigenlijk moeite moet doen je arm er op te laten rusten
- De automaat heeft bij vol gas bedenktijd nodig om het juiste verzet te vinden. Bovendien produceert de motor hierbij veel lawaai bij een hoog toerental
- Het stuurgevoel is niet zo zuiver als bij de achterwiel aangedreven 1-serie.
- Achterin kan nog steeds niemand zitten
- De opening van de kofferbak is echt onbruikbaar. Alleen een laptoptas schuif je erin als brieven door een brievenbus
- Het interieur is op het oog aanzienlijk hoogwaardiger, maar het lijkt toch echt nog steeds plastic, maar dan met een laagje aluminium verf
Begrijp mij niet verkeerd. Opzichzelfstaand is het een hele goede auto, maar de meerwaarde t.a.v. een ouder model 1 -of 2-serie ontgaat mij volledig. Tenzij je opgewonden wordt van zaken als een volledig digitaal instrumentarium en interieurverlichting in bordeelkleuren kan ik geen reden bedenken om hier een halve ton aan uit te geven. Ik was dan ook zo blij als een kind toen ik mijn eigen autootje weer op mocht halen.
Enkele dagen na alle dealerbezoekjes en de ongeplande proefrit in een 220i zijn mijn vriendin en ik bepakt en bezakt met een inmiddels bijna kraakvrije auto naar verschillende campings gegaan. De eerste dag leidde ons na 900 KM tot in Kopenhagen. Onderweg hebben we de bagage indeling nog regelmatig gewijzigd, want als wij van bestuurder wisselde zat ik in eerste instantie op de bijrijdersstoel toch wel erg krampachtig. Met passen en meten en middels trial and error hebben we toch de ideale indeling kunnen vinden. Hierbij moet ik aanmerken dat ik hierin betrekkelijk nauwkeurig ben, want ik houd graag zicht naar achteren en schuin opzij. Bagage heb ik dus liever niet boven de raampartij uitsteken. De 1-serie bleek ruimer dan de Peugeot 208, die wij hiervoor bereden, maar een ruimtewonder is het natuurlijk allerminst. De 1-serie is met zijn goed geïsoleerde 3 cilinder een heerlijke reis - en rijdersauto gebleken. De auto is stil en ligt straks op de weg. Sturen gaat soepel, maar precies en direct genoeg en de bediening van het multimediasysteem is nog steeds uitmuntend. De navigatiekaart is up-to-date en leidt je naar de meest afgelegen plekken in Denemarken en Zweden, zelfs over onverharde wegen. Bovendien is de draadloze verbinding met Apple Carplay® erg goed en kun je met enkele drukken op de knop een ander toestel verbinden. Hoewel je de 1-serie in Nederland regelmatig ziet, ben ik deze in Denemarken en Zweden nauwelijks tegengekomen. Ik moet ook wel bekennen dat wanneer ik woonachtig zou zijn in één van deze landen ook een andere keuze zou maken. Niet in de eerste plaats om de extremere winterse omstandigheden, maar vooral omdat de wegen niet overal zo gladgestreken zijn als in Nederland. Ook in Duitsland viel mij al op dat de 1-serie toch wel erg stug is op slechter wegdek. Richels van betonplaten en ouderwets asfalt met losse kiezels veroorzaken soms klappen in het interieur. Over Duitsland gesproken, de auto ligt tot 160 km/u stabiel en rustig op de weg. Het windgeruis blijft tot deze snelheid binnen de perken en dit was voor mij de maximale snelheid om met enige rust en comfort lange afstanden af te leggen. Heel af en toe kon ik de verleiding niet weerstaan om het gaspedaal wat dieper in te trappen, maar ik vind de auto dan toch wat dribbelig overkomen. Bovendien vind ik het met dergelijke snelheden ook alles behalve ontspannen en dat is toch een van de redenen dat ik met vakantie ga. Meestal stond de cruisecontrol dan ook vaak gewoon ingesteld tussen de 120 KM/U en 130 KM/U. Uiteindelijk zijn wij met de auto tot in Stockholm gereden om na twee weken weer huiswaarts te keren. Met 4000 KM achter de kiezen heeft de auto geen krimp gegeven. Het gemiddelde verbruik was tijdens de vakantie overigens 6,0L / 100 KM. Wat mij betreft een uistekende score. Het verbruik is sowieso lichtelijk gedaald sinds de aanschaf. Ik heb wel eens gemiddeld 5,9L / 100 KM gereden en de airco is met deze warmte eigenlijk bijna niet uit geweest. Helaas ben ik wel wat lichte steenslag rijker door medeweggebruikers die zich niet kunnen beheersen om zich aan de snelheid te houden op wegdek met opspattende stenen. Ik heb eerder in deze review al eens mijn beklag gedaan over de gevoeligheid voor steenslag en dit blijft onveranderd. Helemaal in Nederland met deze maximale snelheid, het verkeer en de huidige brandstofprijzen gedraag ik mij voorbeeldig. Ik houd voldoende afstand en ben vaker op de rechterbaan dan de linkerbaan terug te vinden, maar toch hoor ik nog steeds regelmatig getik van opspattende steentjes tegen mijn voorruit of voorbumper.
Al met al ben ik nog steeds een zeer tevreden rijder en zorg ik goed voor de auto. Ik was hem regelmatig en spoel hem tussen de wasbeurten ook af. Het interieur probeer ik netjes te houden door niet te eten in de auto en er met enige regelmaat een kruimelzuiger doorheen te halen. Op naar de volgende 10.000 KM!
Update #3
- 78.500 km
Inmiddels heb ik in 14 maanden zo'n 18000 km met deze zilvergrijze hatchback afgelegd en is het tijd voor een nieuwe update. Sinds begin dit jaar wordt er minder met de auto gereden, omdat mijn vriendin weer een leaseauto heeft. Die auto gebruiken wij ook privé en hierom blijft de BMW wat vaker staan. Wanneer ik er dan toch in rijd, merk ik hoe fijn het is om met deze auto onderweg te zijn. Alles is relatief, maar in vergelijking met de B-segment cross-over van mijn vriendin is de BMW simpelweg magnifiek. Nu begrijp ik dat je appels niet met peren kunt vergelijken, maar een ritje in de B-segment cross-over bevestigt mijn voorkeur voor lage en dynamische auto's. Ik gebruik bewust het woord 'dynamisch', want met 136 pk uit een 3 cilinder turbomotor is de 118i geen rasechte gooi -en smijtauto. Door de vergelijking komen bepaalde zaken gewoon op een positieve manier onder een vergrootglas te liggen:
- De sportstoelen zijn stevig, maar bieden veel ondersteuning en zijn hierdoor juist comfortabel. Als je door de bocht gaat hoef je bovendien geen fysieke inspanning te leveren om rechtop te blijven zitten door de opblaasbare stoelwangen in de rugleuning.
- De auto ligt als een blok op de weg. Hoewel ik er nauwelijks gebruik van maak, kun je echt keihard door de bocht zonder dat de auto hierbij een krimp geeft.
- Het multimedia systeem is niet het nieuwste van het nieuwste, maar doet alles precies goed. Het systeem is intuïtief en reageert snel op commando's. Hierbij gebruik ik louter de iDrive controller. Het touchscreen is voor mij een overbodige luxe. De integratie met de telefoon verloopt overigens altijd probleemloos en wisselen tussen twee toestellen om afwisselend gebruik te maken van Apple Carplay® is in enkele seconden gepiept.
- De klimaatcontrole doet geruisloos zijn werk. In andere auto’s, met name die zonder automatische klimaatcontrole, heb ik regelmatig het idee mijzelf in het oog van een orkaan te bevinden.
Niet alleen voordelen zijn relatief. Nadelen zijn dat ook. Hoewel deze voor mij allemaal overkomelijk zijn, vind ik het wel belangrijk om ook deze dingentjes te noemen. Voor anderen zijn ‘dingentjes’ namelijk ‘dingen’:
- De standaard audio is eigenlijk belachelijk ondermaats en past ook helemaal niet bij de rest van de standaard uitrusting. Uit ervaring weet ik dat het iets duurdere HIFI-systeem overigens niet veel beter is. Recent heb ik in een BMW 4-serie gereden met Harman Kardon en daar zit in ieder geval genoeg vermogen in. Ik ben geen audiofiel, maar in mijn simpele oren klonk dat tenminste als een goede installatie. Als ik besluit de auto nog lang te houden, overweeg ik om een custom audio installatie aan te schaffen en te laten plaatsen. Het internet staat vol met aanbod en aanbieders en ik begrijp waarom, BMW dit kan echt niet.
- Hoewel als eens vervangen is de middenarmsteun nog steeds niet vrij van lichte kraakjes. Het staat in het niet bij wat het ooit was, maar het is er nog wel echt. Ik heb besloten er bij de komende beurt wat van te gaan zeggen.
- Het M-sportstuur is erg mooi, maar ook erg dik. Hierdoor betrap ik mijzelf er soms op dat ik hard in mijn stuur knijp. Het standaard sportstuur is dunner en ligt hierdoor eigenlijk comfortabeler in de hand.
- De zwarte pianolak is erg mooi, maar alleen als het net uit de fabriek komt. De panelen lijken vanzelf te krassen. Ik ben erg zuinig op mijn auto interieur. Ik vervoer er nauwelijks bagage in, eet niet in de auto en gebruik de bekerhouders en deurhouders nooit. Kortom, ik rijd er alleen maar in, maar de zwarte pianolak, met name rondom de iDrive controller, ziet eruit alsof er een zwerfkat met ongeknipte nagels op heeft liggen spinnen. Ook hiervoor geldt, als ik besluit de auto nog lang te houden dan zal ik besluiten de panelen een keer te laten vervangen.
Samenvattend ben ik nog steeds erg blij met de handgeschakelde 1-serie in sportline trim. Dit uitrustingsniveau is voor mij het perfecte midden tussen de saaie standaardversies, de luxere met chroom uitgedoste urban line en de M-sport varianten. Ik vind de M-sport uitvoeringen erg mooi, maar ik vind het ook iets misplaats op een auto met 136 pk. Bovendien heb ik in een 1-serie van voor de facelift mogen ervaren dat het M-sport onderstel nadrukkelijk harder is waardoor zo’n auto stoterig rijdt. Niet alleen over klinkerwegen, maar ook over snelwegen met bobbels, richels of bruggen.
Op naar de grote beurt in juni dit jaar.
Update #4
- 86.000 km
Sinds de laatste update heb ik zo'n 8000 km met de auto afgelegd. Dat is ruim minder dan voorheen. Daar is recent echter weer verandering in gekomen, want door een verhuizing gebruik ik de auto nu meermaals per week voor mijn woon-werkverkeer. Ik stap nog steeds met een glimlach in en zorg nog net zo goed voor het in -en exterieur als altijd. De auto staat helaas niet meer in een overdekte garage, dus het kost wel meer tijd en energie dan voorheen om de auto netjes te houden. De auto is vorige maand precies vijf jaar oud geworden waarvan tweeënhalf jaar in mijn bezit. In die tijd heb ik er slechts 25000 km mee gereden. Mijn voorganger had in dezelfde tijd meer dan het dubbele aantal kilometers afgelegd, maar de auto was toen in zakelijk bezit.
Ik heb een kleine schade opgelopen toen ik niet goed oplette met achteruit rijden. Een klein kusje van een andere kentekenplaat was genoeg om een offerte van enkele honderden euro's te ontvangen voor het opnieuw spuiten van de achterbumper. Even slikken. Hoewel de schade nauwelijks zichtbaar is, erger ik mij er toch aan. Het kleine kusje heeft de bumper doen in -en uitveren waardoor de lak lichtjes is gebarsten. De auto is op wat steenslag na in smetteloze staat, dus ik heb toch besloten de schade aan te laten pakken. Aan het einde van deze maand moet ik de auto achterlaten bij de schadehersteller. In de restwaarde ga ik een dergelijke investering niet meer terugzien, maar het oog wil ook wat. Is er verder nog iets te melden? Ja, de deurrubbers zijn vlak nadat ik de auto heb aangeschaft bekleed met vilt om gekraak op slecht wegdek en bij torderen van de koets tegen te gaan, maar het lijkt sinds kort zo nu en dan weer hoorbaar. Net als het gekraak in de al eens vervangen middenconsole overigens. Behalve deze kleine puntjes geeft de auto geen krimp. Alles lijkt nog als nieuw, op de zwarte pianolak interieurlijsten na, maar daarover heb ik genoeg geschreven. De deurmatten zijn slijtvast en de kunststoffen, die per ongeluk in aanraking kunnen komen met schoenen, die krassen en vlekken niet zo snel als ik van andere auto’s ben gewend. Tot nu toe is de auto volgens het fabrieksschema onderhouden bij de BMW dealer en alle kosten zijn hierbij gedekt door het Service Inclusive Abonnement, dat bij aanschaf is afgesloten. De Michelin Pilot Sport 4 banden zijn uit 2021 en bevatten nog meer dan genoeg profiel. De kosten zijn tot nu toe dus erg overzichtelijk en relatief laag. Ik tank nog steeds Euro 98, dus een volle tank heb ik niet voor een bedrag met slechts twee cijfers voor de komma. Op een volle tank rij ik echter ongeveer 800 km, in ieder geval gedurende de zomermaanden. Met een jaarkilometrage van 10000 km en een gemiddeld verbruik van 1L : 16,5km, vind ik dit behapbaar. Gedurende de zomer haal ik overigens regelmatig 1L : 18,0km. De driepitter mag dan geen strepentrekker zijn, zuinig is de motor wel en dat doet de portemonnee goed.
De ‘nieuwe’ 1 serie is vorige maand geïntroduceerd, maar sinds de eerste F40 uit 2019 vind ik het design niet meer interessant. Zo nu en dan zie je wel eens een mooi exemplaar rijden, maar het unieke karakter en het klassieke lijnenspel van de F20 ontbreken. Het ontwerp is meer inwisselbaar, het lijkt best wel op een Ford Focus of een Kia Ceed bijvoorbeeld, en dat vind ik jammer. Bovendien zijn ze schrikbarend duur geworden. Mijn 1 serie heeft een cataloguswaarde van zo’n 35000 euro en dat is voor een nieuwe 118i ondenkbaar. Voorlopig blijf ik trouw aan dit zilverkleurige achterwiel aangedreven exemplaar en dat is bepaald geen straf. Tot de volgende update!
Update #5 - Einde
- 88.727 km
Dit is noodgedwongen de laatste update van wat mijn prachtige 118i ooit was. Het is 20 november rond half 7. Het regent pijpenstelen en nadat ik mijn tas in de kofferbak heb gelegd, open ik enigzins gehaast mijn portier om snel in te stappen. Op dat moment valt een groot deel van het glas uit mijn deur en zie ik in één oogopslag wat mij die nacht is overkomen: het beruchte BMW-gajes heeft mijn bolide ontdaan van een groot deel van het interieur. De verzekering heeft op mijn verzoek de auto die ochtend weggesleept. Na een week werd ik per mail op de hoogte gebracht van een situatie die ik tot vóór dat moment ondenkbaar achtte. "Uw auto is economisch total loss". Het schadebedrag bedraagt bijna €13.000,00. Het is een klap in mijn gezicht. De verzekeringsmaatschappij ontmoedigt reparatie doordat zij nooit meer uitkeren dan het verschil tussen de dagwaarde en de restwaarde. Het restant van het schadebedrag zou ik zelf moeten betalen. Bovendien vermelden zij dat wanneer ik toch zou besluiten mijn auto te willen laten repareren, het ná reparatie niet meer mogelijk is mijn auto all-risk te laten verzekeren. Ik zou zijn aangewezen op een schrale WA-verzekering. Mocht ik nogmaals slachtoffer worden zou het schadebedrag in dat geval volledig voor mijn eigen rekening komen. Misschien naïef, maar tot mijn verbazing werd ik door meerdere verzekeraars geweigerd bij het verzoek tot een all-risk verzekering. Ik ben meermaals afgewezen met de mededeling dat het niet meer mogelijk is een auto die ooit economisch total loss is geweest, weer eens all-risk te laten verzekeren.
Ik kreeg een week de tijd om te besluiten of ik akkoord zou gaan met de total loss verklaring. In die tijd ben ik twee keer bij de schadehersteller langs geweest om mijn auto met weemoed nog eens te bekijken. Ik kon simpelweg niet thuis vanaf de bank besluiten afstand te doen van mijn waardevolste bezit: mijn 1-serie.
Ratio won van gevoel. Uit angst voor herhaling en omdat een nieuwe verzekeringsaanvraag niet eenvoudig zou worden, heb ik besloten afstand te doen van de auto. Bovendien voel ik mij heel rot bij het idee dat anderen beestachtig zijn omgegaan met hetgeen waar ik bijna drie jaar tot in de kleinste hoekjes heel zuinig op ben geweest.
Verdriet en woede overheersen. De politie doet er helemaal niets aan en binnen een dag ontvang je bericht dat er geen onderzoek wordt uitgevoerd.
De auto is opgekocht door een demontagebedrijf. De onderdelen zullen naar alle waarschijnlijkheid als donororganen voortbestaan in allerlei andere exemplaren uit de F-reeks van BMW. Stiekem hoop ik dat er toch wordt besloten de auto op te knappen. Het demontagebedrijf heeft aangegeven dat die kans aanwezig is. "Eigenlijk is uw auto veel te mooi om het helemaal uit elkaar te schroeven". Met die woorden van de opkopende partij troost ik mij schraal. Ik moet uitkijken naar iets anders, maar het zal een bijna onmogelijke opgave zijn om het gevoel dat de 1-serie mij altijd gaf terug te vinden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.