BMW 118d High Executive (2005) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118d High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 28.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na jaren met heel veel plezier in een Alfa 156 1.8 Ts Sportswagon gereden te hebben had ik tijdelijk als lease auto een 3 serie e46 (320D) gehad en nog kort een e90 3 serie (325I). Die BMW’s bevielen zo goed ik nu ik zelf een auto moest kopen om toch maar een BMW te kopen.
Ik heb deze auto (een 118D) in Duitsland gekocht en hem geimporteerd. Hij was ongeveer 1.5 jaar oud met 28000 op de kilometer teller.
Ik heb eerst nog een E90 3 serie overwogen maar heb toch maar besloten eerst voor de 1 serie te gaan. Ik vind de 1 er wat vlotter en dynamischer uitzien dan de 3 serie, en de extra ruimte heb ik eigenlijk niet nodig.
Hoe meer ik de auto nu zie hoe mooier ik hem vind. De meningen zijn wat verdeeld maar over het algemeen vindt men hem toch wel heel mooi. Ik denk dat het design het in zich heeft om een klassieker te worden.
Deze is behoorlijk aangekleed (high executive) en met nog wat opties als Bluetooth telefoon, navigatie, PDC rondom etc. Maken de auto wel heel erg duur maar is wel erg handig. Vind de bluetooth zeer handig, gewoon lekker je telefoon in je broekzak laten zitten en je kan telefoneren, als je wil via een spraak menu de nummers kiezen. Navigatie werkt goed, mis wel af en toe de mooie kaarten van mijn vroegere Garmin maar daar voor weet dit systeem zelfs in tunnels en parkeer garages ongeveer waar je zit.
Het is een fantastisch rijdende auto. Het is al vaak aangestipt in dit forum maar de wegligging is zeer goed, bochten neem je gewoon met plezier, vooral in de snelle lange snelweg bochten merk je hoe zeer de auto zich op de weg vast zuigt. De auto is sportief geveerd zonder keihard te zijn, naar mijn mening heeft het weinig zin om een sport onderstel te nemen. Vind wel dat de auto met diesel motor wat zwaarder over komt, je merkt dat er toch wel extra gewicht op de voorkant ligt. De auto is dan ook meer onderstuurd dan overstuurd en dat had ik niet verwacht bij een achterwiel aandrijver. Het maakt de auto wat minder speels op korte scherpe bochten. De benzine uitvoering die ik wel eens gereden heb is wat betreft wat meer gebalanceerd. Daarentegen loopt de auto op de Autobahn als op rails, rechtdoor en in lange snelle bochten geeft de auto veel vertrouwen.
De motor: Ik was eigenlijk best wel tevreden met de 118D. Die is voor je gevoel eigenlijk al behoorlijk snel al zal het nooit een stoplicht sprinter worden. De motor loopt redelijk mooi voor een diesel en is van binnen stil genoeg, ook bij hoge snelheden. Hij heeft wel een heel ander karakter dan de golf en audi TDI’tjes (die heb ik vaak als huur auto), die bouwen het koppel sneller op maar houden het minder lang vol. Dat geeft een iets sportiever gevoel. De BMW motor komt er wat geleidelijker in en trekt verder door, ook wel een mooie karakteristiek. Ik begrijp niet helemaal sommige opmerkingen dat mensen de 6e versnelling niet bruikbaar vinden, die vind ik prima om rond de 120-130 of mee mee te rijden.
Ondanks dat ik de motor eigenlijk wel prima vond heb ik hem recent toch maar laten chippen (Het betere is de vijand van het goede of zoiets...) Heb even getwijfeld of dat verstandig was (je hoort zo veel beunhaas verhalen) maar degene die het uiteindelijk heeft gedaan kwam zeer deskundig over en ik heb inmiddels geen twijfels meer. Het chippen is mij toch wel erg goed bevallen. Het koppel en het vermogen zijn aanmerkelijk omhoog gegaan zonder dat je op enig moment het gevoel hebt dat de motor te zwaar belast is of nerveus is. In de dagelijkse praktijk merk je dat de respons op het gaspedaal spontaner is geworden. Hoewel de auto nooit een stoplicht sprinter zal worden is hij nu duidelijk sneller, je merkt vooral dat alles wat makkelijker gaat. Kan nu in de 3e versnelling in de file gewoon het gas los laten en op stationair toerental ongeveer 25 Km/uur rijden. Begint de file te rijden dan geef je gewoon gas en daar gaat hij weer - erg prettig. Op de snelweg merk je het nog het meest, vooral in Duitsland. Loopt zonder enige moeite makkelijk door de 200 Km/uur en verder.
Het interieur bevalt me wel, strak en zakelijk en alles zit waar het moet zitten (hoewel zo mooi als een alfa 156 dashboard wordt het toch nooit...). Mis alleen een water of liever nog een olie temperatuur meting, nu heb je helemaal geen indicatie of de motor al warm is. De zitpositie en de stoelen zijn goed (ik ben zelf 1.95 mtr) hoewel ik toch wel graag de sport stoelen had gehad, die zitten geweldig. Alles zit op een goede plaats en zelfs het i-drive systeem bevalt me inmiddels wel. Het heeft wel een tijd geduurd om daar aan te wennen, maar nu kan ik er wel goed mee uit de voeten. Samen met het navigatie systeem krijg je automatisch de audio installatie ’professionel’. Ik weet niet wat er zo professioneel aan is maar het functioneert redelijk goed en ook het geluid is OK. Het loont hier waarschijnlijk wel om te investeren in extra/grote luidsprekers. De automatische airco doet zijn werk goed is soms wel erg enthousiast in het interieur opwarmen en blaast dan een stoot hete lucht naar binnen. Gewoon laten staan en dan komt het vanzelf goed. Zou de regensensor en automatische anti verblinding van de spiegel niet meer willen missen, dat werkt uitstekend (mits je goede ruitenwissers hebt kwam ik achter). De cruise control hendel zit wat te dicht bij de richting aanwijzers, heb al enkele keren mensen onbedoeld groot licht gegeven als ik de cruise wilde verstellen.
Al met al ben ik heel blij met deze auto. Er zijn wel een paar kritiek puntjes, maar die wegen niet op tegen de voordelen. Die zitten hem niet zo zeer in duidelijke punten (zoals ruimte, afwerking etc) maar meer in het gevoel dat de auto je geeft. Het is gewoon heerlijk om in te rijden, als ik ’s-ochtends opsta en onder de douche sta denk ik al ’lekker straks een half uur rijden’. Dat is moeilijk uit te leggen en dat heb je of dat heb je niet bij een auto.
Update 14-6-2007
Auto naar de dealer gebracht voor het verhelpen van het hoge piepende geluid, wat volgens de dealer door de remsensor werd veroorzaakt. Bij de dealer vonden ze bij sleutel uitlezing ook nog een aantal software errors, ze stelden voor om de software te upgraden naar laatste versie.
Volgende dag auto opgehaald. Na 5 minuten rijden ineens een kerstboom op het dashboard, banden waren lek, remmen uitgevallen etc. Terug naar de dealer die er weer mee aan de slag ging. Bleek dat er een fout bij de software installatie was gemaakt :-). Maar het ergste was dat ik in die 5 minuten al had geconstateerd dat het piepende geluid er nog onverminderd was... De dealer heeft de software problemen ter plekke verholpen en aangeboden om een week later de auto te komen ophalen en een vervangende voor mij achter te laten, dan zouden ze er nog eens goed naar kijken. Vond ik een net aanbod van de dealer.
Nu een week later de auto opgehaald en inderdaad alle problemen zijn nu verholpen, geen piepende geluiden meer. Bleek toch de rem zelf achter te zijn geweest. Auto ook nog gewassen en gepoetst en de rekening vond ik redelijk, ik ben tevreden met hoe dit is opgelost. Ook is door software de taal aangepast (dit was een Duitse auto), de navigatie en alles is nu in nederlands en telefoon spraak sturing in engels, is wel een bonus.
Alleen nu is door de software upgrade mijn chiptuning uitgewist, je went aan de chiptuning maar als het weg is mis je het echt wel. De tuner heeft al aangeboden om het (kosteloos, valt binnen zijn service) opnieuw te doen, daar zal ik binnenkort
gebruik van maken.
Update 09 november 2007
Binnenkort tijd voor de APK, wat gaat de tijd snel...
Nog altijd geen noemenswaardige problemen gehad met de auto.
Heb gisteren wel iets leuks ontdekt: Ik had een CD gebrand met allemaal MP3 liedjes voor thuis. Toen ik in de auto zat dacht ik, laat ik hem eens in de CD speler van de auto stoppen. En tot mijn vebazing begint de CD gewoon te spelen, en op het display kan ik keurig alle titels zien en de artiesten. Kan ook gewoon nummer kiezen en random volgorde ed kiezen :-)
Heb nog even in het boekje gekeken maar daar wordt met geen woord over MP3 gerept, er wordt alleen vermeld dat CD’s zijn af te spelen, dus een onverwachte meevaller. Dit ga ik zeker vaker gebruiken, hoef ik geen CD’s meet in de auto te hebben.
PROBLEMEN
-de automatische interne circulatie schijnt niet te werken - zelfs als je naast een walmende vrachtauto staat schakelt het niet naar interne circulatie
-voor de rest niets.
14 Mei 2007, Km stand 47000
Inmiddels toch 2 problemen gehad:
1. Links achter klinkt er tijdens het rijden een hoog piepend geluid. Even bij de dealer langs geweest, die vermoed dat het de rem sensor is, die word over 1.5 week vervangen. Ook piepen de remmen, de dealer denkt dat dat dan ook verholpen is maar ik vraag het me af.
2. Het navigatie systeem is 2x uitgevallen. Eerste keer was in Frankrijk, 2e keer in Nederland. Het systeem weet dan opeeens niet meer waar je bent en de pijl waar je heen moet begint een beetje random rond te zwaaien. Het is of een probleem van de sataliet ontvanger (dit was in open terrein op snelweg, kan niet aan hoge gebouwen liggen) of het is een probleem van de kaarten, misschien leest het systeem de kaarten af en toe niet helemaal correct.
Is beide keren na een tijd vanzelf weer in orde gekomen en ben er daarom niet mee naar de dealer geweest, maar is heel vervelend als je op het systeem vertrouwt.
Iemand anders nog dezelfde ervaringen gehad?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.