BMW 118d High Executive (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118d High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 8.000 km |
KM-stand laatst | 162.000 km |
ERVARINGEN
- 104.000 km
Nu 80.000 km verder (dus km-stand: 104.000) is er goed nieuws te melden; de 118d functioneert
nog steeds probleemloos. \'t Is en blijft een dijk van een auto. Buiten de gewone beurten kom ik
niet bij de garage. Nou ja, behalve dan om af en toe eens een kijkje in de showroom te nemen. De
nieuwe 1-serie heeft toch net even een wat mooiere uitstraling.
Wel weer een stapje hoger dan m’n vorige auto, een Ford Focus 1.6 16V Collection. Deze BMW
voelt erg degelijk aan. Ligt als een blok op de weg - zelfs die Focus kon er al wat van -, gaat
snoeihard door de bocht. Fenomenaal wat wegligging betreft. De diesel trekt er lekker aan. En wat
echt super is; de rust op hogere snelheid. Dat geldt niet alleen voor het rij- en motorgeluid, maar
dankzij de achterwielaandrijving ook geen trillingen in het stuur.
Het ontwerp, daar moet je van houden. Ik heb er even aan moeten wennen, maar vooral van voren
is het een ’dikke auto’. De achterkant is nogal anoniem. Had ook een Japanner kunnen zijn...
De uitrusting is meer dan voldoende in de High Executive uitvoering. Als opties zitten er nog een
sportonderstel onder en sportstoelen in. Beetje vreemd dat de HE geen automatische airco heeft...
In 2006 is dat veranderd.
Dankzij het sportonderstel is het comfort ver te zoeken. Valt me eigenlijk een beetje tegen. Wat
meer comfort had wel gemogen. Een ander serieus minpunt vind ik het schakelen. Die zesbak is
natuurlijk leuk en de diesel kan ’m ook best hebben, maar het schakelen gaat niet super. Ik begrijp
niet dat anderen dit zo geweldig vinden. Die Focus was wat dat betreft veeeeel beter. En de
regensensor, tja die is soms de weg kwijt... Te enthousiast met miezerregen en ook ’s ochtends bij
vochtige ramen weet ’ie niet goed hoe ’t moet. Nou ja, t was wel handig geweest als er ook een
gewone interval had opgezeten.
De airco geeft nogal eens een muffe geur. Nog niet kunnen ontdekken of het van het weer afhangt.
Onderhoud? Nog niet gehad. Het verbruik valt ook een beetje tegen voor een diesel. 1:16 is niet
echt een goeie dieselscore.
Kortom, een wereldauto met een paar onhebbelijkheden. Met het schakelen als grootste minpunt.
PROBLEMEN
- 24.000 km
Geen technische. Soms is de regensensor te enthousiast en de airco ruikt af en toe wat muf.
Probleem van de airco heeft zich vanzelf opgelost. Misschien moest \'ie gewoon wat vaker worden
gebruikt.
Als nieuw
- 162.000 km
Net voor een beurt bij de dealer geweest. Na 162.000 km had ik me wel op wat extra onderhoud voorbereid. Tegen het eind van de middag belt de dealer: "Uw auto is klaar. Geen bijzonderheden. Alleen een oliebeurtje". Tja, het kan nu zo maar weer gebeuren dat ik 35.000 km probleemloos rijd tot de volgende beurt :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.