BMW 118d High Executive (2004)

autoreview

BMW 118d High Executive (2004)

Signalement

Uitvoering118d High Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De ’eins’ heeft gewoon een geweldig hoge funfactor. Je stapt met een smile in en uit. Over de wegligging en bochtengedrag is al veel gezegd en geschreven en het klopt allemaal. In een woord fenomenaal.
Ik kreeg de 1-serie al in oktober 2004 en heb enorm veel reacties gehad en eigenlijk alleen positieve. De auto is stijlvol en representatief genoeg om zakelijk te kunnen gebruiken terwijl hij niet te patserig is om klanten af te schrikken.
Natuurlijk is de aanschafprijs te hoog. Ik heb mijn 118 vrij luxe aangekleed met beige leer, een stereo upgrade, climate control, parkdistance control mooie velgjes etc. en ineens was ik € 39.500 kwijt. Dat is natuurlijk veel geld voor een auto maar de 1-serie benchmarken met een Golf of Astra is niet fair. Ik denk de echte concurrentie hooguit bestaat uit de A3/A4, Alfa 156/GT en de BMW eigen Mini en 3-serie. Een ’kale’ A4 of 320d heb je namelijk al vanaf 41 mille en dat vormt dus een aardig alternatief.
Wat me vooral ook bevalt is het kwaliteitsgevoel; de 118 voelt aan als een onverwoestbaar blok graniet.

De auto is eigenlijk alleen aan te raden voor max. 2 personen want achterin zitten is geen pretje maar hoe vaak zitten er vier volwassenen in een auto?



***********************[Update]
Ik heb inmiddels 85.000 kilometers gereden met de 118d en het is nog dagelijks genieten. Van de dealer kreeg ik een dagje een nieuwe 320i mee en ook een dagje een 320d. Eerlijk gezegd is de 1-serie veel communicatiever en met veel meer plezier te besturen. In verband met gezinsuitbreiding zal ik volgend jaar toch overstappen op een 3 (touring) maar ik weet nu al dat ik met pijn in m’n hart afscheid zal nemen.
En oh ja, nog steeds geen enkel mankement gehad! Hooguit kan je stellen dat de runflats wat lawaaierig zijn en dan met name de winter-runflats.

%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%[Update; tonnetje op de klok!]
De Eins heeft nu ruim meer dan een ton op de klok. Hij blijft erg betrouwbaar. Ik heb nu wel 2 ongemakken gehad. Eerst is de vergrendeling van de motorkap kapot gegaan. Verder is een achterwiellager vervangen. Het fenomeen lawaaierige runflats was hierdoor gelijk verholpen (De herrie werd namelijk veroorzaakt door slijtage aan het wiellager). 2 Mankemanten op 110.000 km blijft natuurlijk een goede balans.
Ondanks alle kritiek en scepsis (o.a. van de mannen van Topgear) denk ik trouwens dat BMW met de 1-serie een klassieker heeft neergezet. Het design is origineel en het weggedag is nu al legendarisch. En hoeveel auto’s hebben het effect dat ze verslavend zijn om in te rijden?

#########################[Update: 140.000 km]
Het gaat nu heel hard met mijn Eins. Ik heb ’em nog ongeveer 4 maanden en dan gaat ’ie terug naar de leasemaatschappij (overschrijding max. kilometrage). Sinds de eerder gemelde 2 mankementen probleemloos rijplezier gehad. Ik heb ook vrij veel Autobahn kilometers gedaan en ik moet zeggen op de linkerbaan met 180 kmh voel je je volledig ’in control’. De funfactor is onverminderd groot en hoewel de 118d geen raket is, blijft het bochtenwerk sensationeel. Ja, hier spreekt een zeer tevreden BMW klant!

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$[Eindoordeel 183.000 km]
Nou het zit erop! De Eins gaat met pensioen. De vervanger is al besteld en ga ik binnenkort ophalen (3-serie e92). Puntsgewijs resume (+/-)over 183 k en 2,5 jaar:
(+) Ontzettend degelijk en betrouwbaar gebleken;
(+) Zeer grote mate van rijplezier. Bochtgedrag, wegligging en de messcherpe sturing zijn geweldig;
(+) Het hifi actief systeem biedt een fijne audiosysteem voor een goede prijs;
(-) 122 pk en 280nm gaan zijn naar mijn smaak net te weinig. Met name de acceleratie uit stand is matig. Toch wel spijt dat ik geen 120d heb besteld. Goed nieuws voor potentiele diesel 1-serie rijders: de 118d heeft een upgrade van het blok gekregen en is gelukkig flink pittiger geworden!

PROBLEMEN

De 1-serie heeft een ontwerpfoutje; de matten gaan na verloop van tijd los en schuiven dan door de auto. Vooral voor de bestuurder natuurlijk uiterst irritant. De dealer heeft dit in eerste instantie opgelost door de hele set te vervangen maar een structurele oplossing heeft BMW kennelijk nog niet bedacht.
Hoewel ik beducht was voor kwaliteitsproblemen, met name wat betreft electronica, is de auto in de eerste 40.000 km 100% probleemloos gebleken. Ik vermoed dat de 1-serie in de panne-en betrouwbaarheidstatistieken Toyota-niveau benadert.
Bij het aanschaffen van de auto zijn me enorme verschillen in BMW dealers opgevallen, van hooghartig en arrogant tot klantgericht en flexibel. Mijn advies: aanschaffen bij een dealer buiten de Randstad!

*****************Eindoordeel 183.000 km: De 118d is geweldig betrouwbaar gebleken. De enige 2 serieuze issues zijn de vervanging van een achterwiellager resp. motorkapslot gebleken. Ik vermoed dat het lager te maken had met een hardhandig geraakte stoeprand. Verder heeft de auto nauwelijks olie verbruikt en heb ik maar 2 setjes banden verbruikt (ik rij wel stevig maar niet als een idioot). Daarbij moet wel gezegd worden dat ik ook een winterbanden deal heb. Deze betrouwbaarheid is trouwens niet incidenteel want in de laatste (duitse) ADAC panne statistieken is de 1-serie de betrouwbaarste auto in de compactklasse - het verbaast mij helemaal niks!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.