BMW 118d Executive (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 118d Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na lang wikken en wegen tussen de Seat Leon 2.0 tdi een Audi A3 1.9 tdi, een Alfa 147 jtd en de BMW 118d business line gekozen voor de BMW. Velen zie je met dit budget in stationwagons a la Passat/Avensis stappen, maar voor mij was dat niet aan de orde. Ik wil gewoon een lekker sturende, compacte auto met uitstraling.
Het is qua vermogen tov mijn oude Ibiza wel een stapje terug maar verrassend genoeg is de 118d snel genoeg voor het dagelijkse verkeer. De 38 pk minder tov de Ibiza merk je alleen op hogere snelheden maar daar tegenover staat dat de smeuiigheid van de BMW diesel de 1.9 tdi naar het tweede plan verwijst. Heerlijk trekt ie op haast benzine-achtige wijze vrij gemakkelijk naar hogere toeren. Ook het turbogat waar de vag tdi’s om bekend staan is de bmw diesel vrijwel vreemd.
Ik heb de volgende opties genomen: sportstoelen (wat een aanrader, ik zou ze wel in mijn woonkamer willen), bekershouders, cruise control, 16 ’lm (140), middenarmsteun, climate control en het uitgebreide verlichtingspakket (geen lelijke zwarte handgreepbeugels en door de verlichting in de handgrepen lijkt de BMW’s avonds bij en in- en uitstappen wel een ufo)
De wegligging is (zelfs op winterbanden) fenomenaal. Lange autobaanbochten kan je superhard nemen zonder je maar ook een moment onzeker te voelen (door de sportstoelen een beetje op te pompen blijf je ook zitten in je stoel). Remmen grijpen goed aan en hebben bijzonder veel vermogen om je snel tot stilstand te brengen.
Qua ruimte vind ik em groot genoeg, want ik rijd er vaak alleen in en als ik met mijn vriendin met vakantie ga past alles (!) erin.
Na 3350 km gereden te hebben geeft de boordcompu nu aan dat ik pas over 29000 km de 1 weg moet brengen voor een beurt. Het verbruik was in den beginne wat hoog maar nu heeft het zich rond 6,4l op 100 km gesettled. Een klein litertje meer dan de Ibiza.
Tussenacceleraties verlopen rap genoeg en ook de 6de versnelling begint wat losser te komen. Ik heb nu 1 keer kort 200 gereden en dat voelt zeer comfortabel en geeft het gevoel dat een 1-serie veel meer aankan. Ik ben benieuwd wat ie als top haalt op de teller. Ongetwijfeld zal dat op de teller behoorlijk meer zijn dan echt want de teller heeft een aardige afwijking ( bij 120 +/- 6km/u).
Tot nu toe geen spijt van deze keuze. Binnenkort meer bevindingen.
Ik heb trouwens deze auto in Groenlo gekocht. Het is echt een aanrader om je BMW buiten de randstad te kopen (leasen) want ik werd daar met alle egards ontvangen: je bent daar nog echt klant. Dit itt de vaak ongeinteresseerde randstad dealers.
Update: inmiddels 19000 km op de teller gezet. Geen klachten. bochten zijn een feest en bezorgen je nooit klamme handjes met dit apparaat. Remmen zijn super. Verbruik naar 6,2l op 100 gezakt. Top maximaal 225 met lichte helling en dan komt de begrenzer erin. Vlak zo tussen de 210 en 215.
In september chippen om het nog leuker te maken. Hele fijne auto!
Update september 2006
Eerste beurt laten uitvoeren en nagenoeg geen olieverbruik. Tijdens vakantie genieten van het onderstel op de Italiaanse autostrada. Op de terugweg in Duitsland tussen Oberhausen en arnhem tegen de 220 op de teller gezet (vlakke weg). Je moet hiervoor in 5 gas op de plank houden en niet naar 6 gaan. Volgens de gps waren het 205 echte km’s (4 meer dan opgegeven). Nog steeds dik tevreden.
Update feb 2007
Inmiddels via gerenommeerde ’dokter’ vitaminekuur uit laten voeren. Flink hoger koppel en rond de 35 pk meer. Hele andere auto geworden: rotondes in 3, 80-120 volle seconde sneller, 100-140 1,5s en 0-100 1s. Topsnelheid nog niet geprobeerd. Verbruik iets lager. 6de versnelling is een echte rijversnelling geworden.
Update aug 2007
Inmiddels 70000 km gereden met de 118d. Vind het verbruik best stevig en bij VAG hebbben ze dat beter voor elkaar. Verder heerlijke auto. Inmiddels na enige aandringen tegen de 225 km/h op de teller gekregen op de oh zo mooie A31 in duitsland. dat was volgens de GPS 210 (tevens de begrenzer qua snelheid). Op korte termijn nog even langs de dokter om eea te fine tunen.
update juni 2009: auto is bij 147000 km ingeruild op een 320d touring
PROBLEMEN
Nog niet veel:
Het windgeruis vind ik wat meer dan verwacht voor een auto van 34 mille. Eens kijken wat de dealer daarvan vindt.
Bij pakweg 140 150 in 6 hoor je op het commando van het gas een fluittoon. Ik denk dat het de turbo is.
Deurklinken die blijven hangen. Inmiddels verholpen.
Dashboard materialen, bekleding en deurpanelen hebben de neiging wat vlekken te krijgen. Krijg het lastig weggepoetst. Schijnt vaker voor te komen.
Piepende remmen voor.
Verder niets
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.