BMW 118d Executive (2005) #8
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118d Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 300.000 km |
KM-stand laatst | 336.000 km |
Oude auto, slechte garage
- 336.000 km
De 118d was op het eerste gezicht een match. Tijdens de eerste rit een match. Na laten repareren van een klein mankement helemaal goed. Hier wilde ik wel zakelijk in gaan rijden na mijn starlet uit '87.
De auto had 3 ton op de teller, maar is een Diesel en is de voorgaande 2 ton van de man van mijn nicht geweest (dagelijks Zwolle op en neer). Qua kosten maakte ik me geen zorgen.
De auto gaf aan dat er onderhoudspunten waren, maar die werden opgelost.
De auto had problemen met ABS (lampje), maar dit werd gerepareerd.
Verder was hij perfect. Comfortabel, ging in verhouding tot de starlet snel en zag er nog prachtig uit. Had, ondanks dat het niet in de verder complete boekjes stond, volgens de garagehouder al het nodige onderhoud gehad.
Al binnen een jaar (8 maanden om precies te zijn) was mijn mening echter totaal gedraaid...
De auto kreeg na aanschaf in augustus, waarbij alle problemen zouden zijn verholpen, weer hetzelfde ABS probleem. Hij verloor alle kracht op de snelweg naar Groningen. Omdat er geen mogelijkheid was om te stoppen reed ik haperend door en stopte bij de eerste gelegenheid om de boekjes te raadplegen. "ABS, niks ernstig maar wel naar de garage gaan voor uitlezen." De garagehouder gebeld en die gaf aan dat ik wel kon doorrijden (misschien vieze sensor, binnenkort even langskomen). Na herstarten reed hij weer en op de terugweg van de afspraak hield hij zich goed. Uitgelezen, reset en ik kon weer op pad om te testen.
Woonwerk deed hij goed (15km), maar bij langere afstanden kwam het probleem weer boven. Toch maar weer terug naar de garage. Reset, testen...
Toen ik weer even met de auto had gereden gingen er wederom lampjes branden op weg naar een belangrijke afspraak. Dus maar weer terug.
De vieze sensoren van maar even geleden bleken opeens toch versleten ze zijn en moesten vervangen worden (achteras). Dezelfde monteur als toen kon het opeens precies aanwijzen. We spreken hier over een tijdsbestek van vijf maanden na het "repareren" van de ABS problematiek toen ik de auto aanschafte en nog geen maand na mijn laatste garagebezoek.
Toen ik na een vrij riante aanschafprijs van 3.250 ook nog eens een rekening kreeg van 500 euro voor het vervangen van de ABS sensoren was ik helemaal klaar met deze auto die ook nogeens een klein fortuin per maand kost (want diesel, vond ik ook opeens een punt).
Enfin...
Ik heb hem in mei 2019 weer weggedaan voor een Toyota Corolla uit 2004. Bevalt tot nog toe perfect! Eerlijkheidshalve past dat ook veel beter.
Tip: je kunt een diesel met 3 ton op de teller kopen, maar er zit uitgesteld onderhoud aan te komen als de boekjes niet compleet zijn.
p.s. Dezelfde garage heeft net hiervoor mijn Starlet een grote beurt gegeven. Met de kennis van nu is het vertrouwen wel wat weg...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.