BMW 118d Executive (2005) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118d Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 180.000 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
Eindelijk weer BMW
- 180.000 km
Na de matige franse ervaring was het weer tijd voor een BMW. Vanwege de kilometrage gekozen voor een diesel. Het is een ex-lease geworden, 118D, in de Msport uitvoering. Dat houdt in 20mm verlaagd, stugger onderstel, 6-voudig verstelbare sportstoelen en lederen stuur.
De auto ziet er na de eerste boodschap van 180000km nog zeer netjes uit, er is gekozen voor degelijke materialen, en je denkt echt in een bijna nieuwe auto te rijden. Zo voelt alles ook aan. Alle knoppen, deuren, ramen werken perfect alsof het nieuw is. Alleen bij de koppeling en versnellingspook is slijtage merkbaar. De auto is dealeronderhouden, en bij navraag bleek dat er alleen normaal onderhoud heeft plaatsgevonden, en verder geen storingen.
De belangrijkste keuze voor deze auto is het weggedrag. Elke rit zit je met een smile op je gezicht als je over een klaverblad gaat of door snelle bochtencombinaties. De "gewone" 118 heeft toch een wat onderstuurd karakter, wat niet bij een BMW hoort, en door het Msport onderstel is de auto volledig neutraal met heel veel feedback, echt een feest om door bochten te gooien. Nadeel is dat het comfort slecht is. Als over de weg wilt zoeven als een zwevend tapijt is dit echt de verkeerde auto. Als je na een avond zwaar tafelen over een slechte weg rijdt, vraag je je af of je wel de goede keuze hebt gemaakt. Maar dat vergeet je snel na wat bochtenwerk.
Standaard zitten er runflat banden op, maar i.c.m. het stugge onderstel echt NIET fijn. Voor het circuit prima, maar voor de openbare weg te hard. Het lijkt echt een Cup-race auto. Ik heb er gewone Uniroyal rainexpert banden op zitten, en die bevallen erg goed. (en maar € 280 rondom)
Het is heel saai om te zeggen, maar alles klopt aan deze auto. Het motorkoppel, de versnellingsoverbrengingen, ergonomie, alles.
De radio is het "business" model, dat klinkt duur maar is het instapmodel. Ik heb er twee tweeters bijgezet (te koop bij de dealer voor € 40, alles is voorbereid, gewoon inprikken, 15 minuten werk), en een kleine subwoofer. Nu is het geluid erg fijn en gedetailleerd, een aanrader!
Er zijn ook wat "nadelen" te noemen: als je met twee bestuurders bent, is het elke keer even zoeken naar de ideale zitpositie, de vele stelmogelijkheden zijn dan een nadeel. Maar , ik zit met mijn 2.04m perfect, en dat komt wel door de sportstoelen. De gewone stoelen hebben minder ruimte.
De kofferbak en achterbank zijn niet heel ruim, met kinderen en buggy's en dat soort bende is het niet handig. Maar deze auto staat ook niet te boek als gezinsauto, wat 'm voor mij juist aantrekkelijker maakt.
Qua kosten is het net als elke andere auto. Ik heb bewust gekozen voor de 118, met "slechts" 122 pk, maar dat is genoeg voor dagelijks gebruik, en zorgt voor een redelijk verbruik van 1 op 17-18, bij gemiddeld rijgedrag. De banden, 205/55-16, is ook gangbaar, en dus gewoon geprijsd.
Het onderhoud doe ikzelf, een grote beurt kost me 170 euro, de dealer vraagt er 4 keer zoveel voor.
Binnenkort ga ik de speling in de pook oplossen, kosten € 14. (de onderdeelprijzen zijn heel billijk, had ik niet verwacht)
Ik hoop over een paar jaar, als de teller op 400000 staat, weer zo'n positief verhaal te kunnen schrijven!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.