BMW 118d (2006) #2

autoreview

BMW 118d (2006)

Signalement

Uitvoering118d
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst247.000 km
Lezerswaardering: 25%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Helemaal niet van plan om BMW te gaan rijden en zeker geen I serie, ( want de afgelopen jaren met kleine kinderen erbij en al hun rollend materieel dus in twee Citroen Berlingo’s( HDI) een Ford C-Max ( 1.6 benzine)tussendoor en een wel heel grote Mondeo ( tdci 136 pk) station en kampeeruitrusting, de landen om ons heen doorkruist) , in de nieuwe leaselijst toch het merk BMW gezien , de diesel van de I serie viel namelijk nog nét binnen het door de baas bepaalde normbedrag, en maar eens gaan kijken, voor de aardigheid,... zeg maar,

Op de valreep, een prettige verkoper getroffen ( het was druk en ik zat zonder iemand gesproken te hebben, al weer in mijn Ford bijna op weg naar huis met een folder) , haalde hij mij terug de showroom in , toch nog even praten,…. hij begreep dat ik een beetje tegen het krappe interieur en de koffer zat aan te kijken.
Hij bood snel( slim!) aan om een auto mee te nemen voor het vaderdag weekend, (oma’s ophalen en terug brengen lekker 400 km rijden gonsde het door mijn hoofd) en de rest is ‘geschiedenis’.

Ik kwam de auto erg tevreden inleveren, maar tot zaken leek het niet te komen, want voor mij te duur en te kaal, immers geen BMW zonder originele LM velgen, airco, een leren stuur, en in mijn geval een trek haak terwijl je toch een caravan moet trekken, Het zou er dus wel niet van komen, dacht ik.
Deze opties bleken na opmerkelijk weinig heen en weer gepraat voor rekening dealer te komen, zodat ik er maar aan moest geloven!!!
Voor de afgesproken leverdatum stond de bestelde auto al klaar.
Nu 27.000 km later, niets dan lof!
De rijkwaliteiten zijn op deze site al voldoende geroemd, ik heb daar niets aan toe te voegen.
Daarbij heb ik géén storingen gehad.
Merkwaardig is de licht ‘schuddende’ koppeling als je wegrijdt bij lage temperaturen, na 10 minuten is het weg , en ik was al gerust gesteld toen ik las dat andere berijders dit ook hadden ervaren, van betekenis is het niet.
Motor is erg soepel, de 6de versnelling vind ik ook goed bruikbaar vanaf 110 km en dan trekt hij bij betrekkelijk laag toerental toch voldoende vlot door naar hogere snelheden.
Ik heb een beheerste rijstijl en scoor 5,2 liter per 100 km op een gemengd traject van polderwegen, stad en snelweg tot 130 km en wat uitschieters, eerst was het wat meer. ( 5,4)
Het oliepeil nadert zonder bijvullen nu 1/3 van de schaal dus voor de beurt misschien toch wat bijvullen, je hebt de neiging om zo’n prettige auto toch wat te verwennen met een schoon slokje olie?

Wat verder, ik vind de auto er goed uitzien,..stoere lange motorkap, een heel aansprekend front, maar qua interieur is het natuurlijk geen grote auto. Wél veel ruimte voorin, de bijrijder kan een flinke tas naast de benen hebben. Als je de auto van de zijkant ziet is het hele interieur naar achteren verschoven tov ander auto’s.. De motor ( bij de 4 cyl modellen), staat dan ook vrijwel geheel achter de vooras. Dan hebben we ook nog een hoge échte cardantunnel in het interieur, waar een as in draait. Vraag me niet uit te leggen, wat daar nu leuk aan is!

De auto kent uiteraard nadelen, maar die zijn relatief.
Met mijn 1.90 m. zit ik zo’n beetje naast de B stijl en daar kan je wel veilig tegen leunen, maar de instap ging me pas na een flinke periode van gewenning beter af. Je bukt,.. maakt je ‘klein. en laat je in auto ‘rollen en dan zit je goed.
Gelegenheidspassagiers van dezelfde lengte stoten kop en schouders.
De rest van de familie klaagde ook steen en been over de instap, en de ruimte waar je daarna in belandt, met die cardantunnel, maar de kritiek is verstomd, was ook aan dovemansoren gericht.
Meestal zit ik alleen in de auto, en mij hoor je niet klagen!

Bagage ruimte, maar vooral bergruimte in het interieur, zijn mager. Ik merk nu dat ik al voor kleine dingen de achterklep opengooi. Eerst een beetje spijt van geen bekerhouders genomen, of toch niet? Want nu geen geknoei en restafval in de wagen! We zijn aan het autorijden en niet aan het koffiedrinken.
Vakantie met caravan geen probleem, de grote bulk van bagage gooi je toch in de caravan, en de rest past in de auto, en trekken doet hij goed. Vanaf 120 km kun je ook met kleine, zorgvuldig beladen caravan, ( 750 kg) goed in de 6de versnelling rijden, koppel voldoende, maar die snelheid rijden we dan alleen Frankrijk.

Om het nog leuker ( qua koppel) te maken wil ik hem nog laten chippen, maar echt nodig is het niet.

PROBLEMEN

geen.

het blijft een lekkere auto! maar don't run flat!

  • 85.000 km

De auto geeft geen krimp. Die keer dat hij mij in de steek liet was mijn eigen schuld.
Op een stormeavond, bij een onbekend tankstation, het verkeerde tankpistool gepakt en benzine getankt!
Na 1 km gereden te hebben, houdt de motor in, die nooit een klap verkeerd heeft gegeven!
Shame on me!
Sta je stil op het klein polderplein in Rotterdam, geen vluchtstrook. Die ellende gun je je grootste vijand niet.
Via BMW hulpservice goed geholpen, en met een Opel astra (toe maar, maar wat was ik er blij mee))huiswaarts.

Omdat er met de BMW nog een stukje gereden was moest het brandstofsysteem gereinigd worden.
Ik hoorde ook verhalen dat de dieselinspuitpomp dan schade kan oplopen.
De dealer gaat daar niet vanuit, ze maken de boel schoon en als de motor dan goed loopt laten ze het erbij. Dit was bij circa 60.000 km.
Ik heb daarna geen problemen gehad, maar misschien in de toekomst? ik overweeg de auto na het leasecontract over te nemen.
Het enige dat veranderd is deat het verbruik iets is opgelopen van 5.2 L naar 5.5 L per 100 km, niet alleen te wijten aan de koude dit jaar naar mijn oordeel.

Voor het overige geen bijzonderheden. De auto heeft het normale onderhoud gehad. Een keer keer nieuwe banden rondom en wat olie.
Geen relevant olieverbruik te noteren.

Afgelopen jaar twee maal een lekke runflat band gehad. Aan de achterzijde.
Dat is toch geen rijden! Ik heb een 20 km doorgereden, en en het lawaai dwingt je al niet hader dan 80 km te rijden, let wel ,onbeladen, met alleen de bestuurder aan boord. Bij thuiskomst was de band behoorlijk heet.
Ik kan mij niet voorstellen dat het met meer belading goed gaat, en dat de velg het houdt.
Toch vorig jaar ook met de caravan nog 3000 km door Fr gereden.
Nu de ANWB niet erg tevreden is over de Rep. sets ( zie de Kampioen)
dan toch maar voor de vakantie een reservewiel gaan lenen bij de dealer, gooit ik wel in de caravan.

Is dit een goede auto jawel, geen kraakje strak sturend, heerlijk kopple, nooit meer de behioefet gevoeld naar chip tuning, maar je weet het natuurlijk nooit, als het geen lease meer is is tie echte van mij en wie weet. > 300Nm is toch wel lekker

beurtje

  • 106.000 km

De teller staat nu op 106.000 km, tijd voor een beurtje.
Auto doet het nog altijd prima. geen storingen gehad.
Inmiddels rijd ik de auto privé. Nu was het ook tijd voor apk en winterbanden. De zomerbanden waren redelijk ver heen, dat was de tweede set vanaf nieuw.

Een en ander laten uitvoeren door BMW dealer.
De voorbanden waren ietsje scheef versleten. Uitlijnen dus. Op de dag werd ik gebeld, dat een spoor-stang (kogel) te veel speling had. Vervangen dus.
Ook waren er rondom nieuwe schijven nodig. Rooster onder de bumper was ik kwijt na een botsing met een haas in de polder.

Ik heb nu gelijk maar afstand gedaan van de run flat banden. Het comfort valt tegen, klinkerwegdek en tramrails worden slecht verwerkt en dan zijn de banden ook erg duur!

De auto stond er pico bello gewassen bij, en lachend zwaaiden de medewerkers in hun BMW overhemden mij uit.
Over geld praten we dan niet, de rekening krijg je immers thuis gestuurd.


Een kleine E 2500,- ( bent u daar nog?) dat was wel even slikken.

En dan vielen de banden mij nog mee. dat uitlijnen kost bijvoorbeeld meer dan 300 euro!

Storend blijft ook die verplichte roetmeting voor de apk. Ik weet dat dat roetfilter prima werkt. Als ik een vinger door de uitlaatpijp strijk, is het daar brandschoon!
Dat lijkt me toch de ultieme test. Ik snap het allemaal wel maar het blijft toch lullig.

Omdat ik een rustig remmer ben, valt me de levensduur van de schijven toch niet mee, al heb daar niet veel ervaring mee.

Her rijden op gewone winterbanden ( Vredestein, conti's waren even niet leverbaar) is een stuk comfortabeler. Zoals je kunt verwachten stuurt de auto een fractie minder scherp, maar dat went snel.
Als ik lek rijd, en met mijn spuitbusje aan de gang moet, hoort u weer van mij.

Rest te vermelden dat het olieverbruik nihil is, en dat het gemiddeld verbruik volgens de boardcomputer 5.2 liter per 100 km is. Keurig toch!

Als gezegd, geen problemen gehad, maar een maand salaris voor een beurt doet toch wel even pijn.


ik groet u, lezer.

ik heb hem nog steeds!

  • 247.000 km

de auto na de lease-periode prive gaan rijden, als gezinsauto. Daarna ben ik ook niet meer bij de merkdealer geweest voor onderhoud.
Wel gewoon flink doorgereden:
Met vakanties Circa 30.000 km p.j

Als autoliefhebber ben ik geregeld in een garage te vinden, altijd in, voor wat anders.
Echter uiteindelijk nooit serieus in de verleiding gekomen.
De auto brengt imiddels bij inruil ,maar weinig op, E 6000,-

De 118 d is gewoon een blijvertje
Voor dat bedrag wil ik deze auto niet kwijt, daar bij speelt mee dat de auto rondom wel wat krasjes heeft en dat de zoon net rijbewijs en volgend jaar de andere zoon, er makkelijk mee op pad gaan(?)
Onderhoud is door de jaren heen, beperkt gebleven tot oliebeurten bij kwikfit, waarbij ik er voor de zekerheid bij blijf zo dat ze de voorgeschreven (dure) long-life olie toepassen.
Bij 213.000 km vloog de turbo eruit. De ( algemene) garage meende ook het roetfilter te moeten laten reinigen. Dat was met E300,- wel kostbaar.
Turbo revisie exemplaar E 600,-
Nu zitten we dus op 247.000 km en heb ik zelf de achterschokdempers( één defect) vervangen E 100,- en vorige week de schijven en de blokken vóór. ( materiaal E 95,-)
Nooit eerder gedaan, maar op internet staan behulpzame filmpjes.
De auto rijdt nog steeds uitstekend,
Het wordt nu een uitdaging de auto te blijven rijden naar zeer hoge KM stand!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.