BMW 118d (2005)

autoreview

BMW 118d (2005)

Signalement

Uitvoering118d
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf180.000 km
KM-stand laatst445.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

update

  • 365.000 km

Eindelijk weer BMW (180.000 km)
Na de matige franse ervaring was het weer tijd voor een BMW. Vanwege de kilometrage gekozen voor een diesel. Het is een ex-lease geworden, 118D, in de Msport uitvoering. Dat houdt in 20mm verlaagd, stugger onderstel, 6-voudig verstelbare sportstoelen en lederen stuur.

De auto ziet er na de eerste boodschap van 180000km nog zeer netjes uit, er is gekozen voor degelijke materialen, en je denkt echt in een bijna nieuwe auto te rijden. Zo voelt alles ook aan. Alle knoppen, deuren, ramen werken perfect alsof het nieuw is. Alleen bij de koppeling en versnellingspook is slijtage merkbaar. De auto is dealeronderhouden, en bij navraag bleek dat er alleen normaal onderhoud heeft plaatsgevonden, en verder geen storingen.

De belangrijkste keuze voor deze auto is het weggedrag. Elke rit zit je met een smile op je gezicht als je over een klaverblad gaat of door snelle bochtencombinaties. De "gewone" 118 heeft toch een wat onderstuurd karakter, wat niet bij een BMW hoort, en door het Msport onderstel is de auto volledig neutraal met heel veel feedback, echt een feest om door bochten te gooien. Nadeel is dat het comfort slecht is. Als over de weg wilt zoeven als een zwevend tapijt is dit echt de verkeerde auto. Als je na een avond zwaar tafelen over een slechte weg rijdt, vraag je je af of je wel de goede keuze hebt gemaakt. Maar dat vergeet je snel na wat bochtenwerk.
Standaard zitten er runflat banden op, maar i.c.m. het stugge onderstel echt NIET fijn. Voor het circuit prima, maar voor de openbare weg te hard. Het lijkt echt een Cup-race auto. Ik heb er gewone Uniroyal rainexpert banden op zitten, en die bevallen erg goed. (en maar € 280 rondom)

Het is heel saai om te zeggen, maar alles klopt aan deze auto. Het motorkoppel, de versnellingsoverbrengingen, ergonomie, alles.

De radio is het "business" model, dat klinkt duur maar is het instapmodel. Ik heb er twee tweeters bijgezet (te koop bij de dealer voor € 40, alles is voorbereid, gewoon inprikken, 15 minuten werk), en een kleine subwoofer. Nu is het geluid erg fijn en gedetailleerd, een aanrader!

Er zijn ook wat "nadelen" te noemen: als je met twee bestuurders bent, is het elke keer even zoeken naar de ideale zitpositie, de vele stelmogelijkheden zijn dan een nadeel. Maar , ik zit met mijn 2.04m perfect, en dat komt wel door de sportstoelen. De gewone stoelen hebben minder ruimte.
De kofferbak en achterbank zijn niet heel ruim, met kinderen en buggy's en dat soort bende is het niet handig. Maar deze auto staat ook niet te boek als gezinsauto, wat 'm voor mij juist aantrekkelijker maakt.

Qua kosten is het net als elke andere auto. Ik heb bewust gekozen voor de 118, met "slechts" 122 pk, maar dat is genoeg voor dagelijks gebruik, en zorgt voor een redelijk verbruik van 1 op 17-18, bij gemiddeld rijgedrag. De banden, 205/55-16, is ook gangbaar, en dus gewoon geprijsd.
Het onderhoud doe ikzelf, een grote beurt kost me 170 euro, de dealer vraagt er 4 keer zoveel voor.
Binnenkort ga ik de speling in de pook oplossen, kosten € 14. (de onderdeelprijzen zijn heel billijk, had ik niet verwacht)

Ik hoop over een paar jaar, als de teller op 400000 staat, weer zo'n positief verhaal te kunnen schrijven!




(omdat ik mij opnieuw moest aanmelden staat bovenstaande tekst ook al ergens de site)

De BMW blijft maar gaan, we zijn inmiddels aardig wat jaren en kilometers verder, en elke dag wordt er weer met plezier in onze 118D gereden.
Er is rond de 3 ton wel het een en ander aan gedaan, maar dat kan gezien worden als normaal onderhoud.

Bij 290000 begon het cardan te gieren. Ik dit ooit al eens bij de dealer gevraagd of deze olie ooit ververst moet, het antwoord: "die gaat een autoleven mee". Een dealer bedoelt dus: tot 250000km, en dan mag alles uit elkaar vallen. Omdat er geen aftapplug op het cardan zit, is verversen niet echt handig te doen. Dus uiteindelijk is er een nieuw cardan onder gekomen, reviseren is er niet bij, en er zit statiegeld op de oude als je een nieuwe bestelt. Bij Bas Roos in Oss keurig gemaakt, kosten rond de €1200.

Bij 3 ton begon het vliegwiel te rammelen en met wegrijden was er gejutter in de aandrijving merkbaar; einde dual mass vliegwiel..... Dit is iets wat elke diesel tegenwoordig heeft rond de 3 ton, dus te verwachten, maar blijft een dure reparatie. Ik doe zoveel mogelijk zelf aan mijn auto's, maar dit klusje zag ik niet zitten, ik heb geen brug. Dus dit was een mogelijkheid om de lokale middenstand wat te sponsoren. voor € 1400 zijn vliegwiel, koppeling, krukaskeerring, druklager en versnellingsbak olie vervangen, en sindsdien rijdt hij weer probleemloos.

Ook heb ik rond die km stand de schokdempers en veren vervangen. Het sportieve onderstel is wel leuk, maar iets meer comfort (is het de leeftijd?) vonden we wel prettig. Dus, standaard (+30mm) lengte veren op marktplaats gekocht en nieuwe Sachs super touring er onder, uitlijnen en het was weer klaar. Het superscherpe sturen is er nu af, maar daar is wat comfort en in en uitstap gemak voor terug gekomen.
rond 310000km heb ik de remschijven en blokken vervangen; Zimmerman schijven en Jurid blokken, doen hun werk zoals het hoort.

Echte storingen/defecten zijn er weinig geweest:
- relais voor-ruitenwissers (€ 15)
- sproeierpomp voor-ruitenwissers (€30)
- kabel motorkap bediening (€9)

Nog steeds voelt de BMW aan als een frisse auto zonder rammels en kraakjes, het interieur blijft ook netjes, al is de bestuurderstoel wel aan een opknapbeurt toe, dit komt ook door het gewicht wat bij mijn lengte hoort.
Olieverbruik is er niet, brandstofverbruik is rond de 1 op 17.
Bij kou is de versnellingsbak lastig, voornamelijk de 2de wil er dan niet in. Ouderwets 'dubbel-clutchen' is dan de oplossing.
Deze auto blijft zeker nog tot de 450000km, en dan zien we wel verder. Gelukkig zit er in onze BMW het beproefde M47 blok, de opvolger, N47, is minder probleemloos (distributieketting en koppelingsproblemen).

saaie update......

  • 415.000 km

eigenlijk is er weinig te melden, de BMW blijft rijden en ook fijn rijden. Wegligging blijft mooi strak en rammelvrij, interieur blijft rammelvrij, zit allemaal goed in elkaar.
mijn vrouw rijdt er dagelijks mee, en vele vakantie trips zijn er al mee gedaan, zweden, noorwegen, denemarken, polen, tsjechie, overal is het fijn rijden :-)

Ik heb rond de 4 ton de cardanolie preventief vervangen, om herhaling voor bovenstaande te voorkomen. Met een grote injectiespuit (Cranenbroek) en stuk slang is de olie er uit te zuigen door de afvul opening.

Er zijn wel een paar slijtage dingen: de bestuurdersstoel is nu wat doorgezakt, het schuim zou vernieuwd moeten worden voor een steviger zit. De bekleding zelf is nog wel mooi.
En de airco pomp maakt wat bijgeluiden, maar volgens de airco specialist in Oldenzaal kunnen we er mee doorrijden (wat we ook al ruim een jaar doen na deze diagnose)

Omdat de auto zo goed bevalt gaan we kijken of het lukt om de 600000 km te halen.

Ingeruild.......

  • 445.000 km

Ineens kan het snel gaan, ondanks dat er geen reden was om de auto weg te doen, is de auto ingeruild. Mijn vrouw (die ook de meeste km's rijdt met de BMW) had het al een tijdje over een X1. Na enig speurwerk hebben we er eentje gevonden en hebben we deze 118D ingeruild. Hopelijk gaat hij naar iemand die er nog jaren rijplezier aan beleeft. Wij hebben er in ieder geval 8 jaar en 265000km lang een hele fijne auto aan gehad.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.