BMW 118d (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118d |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 6.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De laatste auto uit de rentvloot. Gezien het feit dat de BMW 1 net op de markt was, met de leasemaatschappij kunnen regelen dat ik de drie weken voor aflevering van mijn definitieve auto nog even de 118D mocht rijden. Ook al vanwege het feit dat een paar van mijn collega’s voor deze auto hadden gekozen en het feit dat het de eerste achterwielaangedreven auto in deze klasse was, maakten mij nieuwsgierig.
Nadat ik tijdens een sneak preview al eens in een 120D (met natuurlijk alle opties) had gereden, viel de 118D in basic trim niet eens tegen. En hoewel ik zilvergrijs eigenlijk geen kleur vind, misstond de kleur niet.
Het vinden van een prettige positie was goed, het wennen aan de bediening was ook geen enkel probleem (ouders rijden al jaren BMW en dan blijkt alles toch weer intuïtief te gaan) enige wennen blijven de handles van stoelverstelling. Geef mij maar een draaiknop, maar dat is persoonlijk.
Al snel viel me op dat dit een regelrechte kart op wielen is. Wat stuurde deze auto strak! En de klaverbladtest was één van de fijnste die ik ooit heb meegemaakt, de auto is zeer goed te controleren en begint dan langzaam met de kont te komen, heel gedoseerd. En dan te bedenken dat deze auto gewoon op de standaard velgen stond, geen afwijkende bandenmaat of iets dergelijks. Enige wat me deed schrikken was dat de auto op topsnelheid op een lichte heuvel op de autosnelweg een weinig loskwam, waardoor mijn hart een keer oversloeg. Gelukkig ving de auto het neerkomen vrij goed op. Ook fenomenaal: de remmen ... zeer gebalanseerd.
In tegenstelling tot een zeer recent review wat ik las, vond ik de 6 bak schakelen als een klassieke BMW, versnelling inleggen zonder enig probleem en zeer soepel van de ene naar de andere versnelling. Eigenlijk zoals alle andere handgeschakelde BMW’s. Bekrachtiging ook precies goed.
Daarnaast is de motor qua geluid niet overdadig, uiteraard hoor je bij het starten dat het een diesel is, maar dit geluid verdwijnt vrij snel naar de achtergrond. Vergeleken met de 320D 150pk die mijn moeder rijdt, is deze motor duidelijk een teruggetunede versie, je merkt namelijk weinig verschil. Souplesse op snelheid is gewoon goed, alleen uit stilstand valt de acceleratie wat tegen.
De kleine tank zorgt overigens voor een vrij kleine actieradius, dat vond ik wat teleurstellend.
In het interieur valt natuurlijk direct op dat de auto eigenlijk een coupé met 5 deuren is. Voorin gewoon goed, achterin een drama, zelfs mijn kleine neefje en nichtje kregen hierin claustrofobische neigingen. De kofferbak is zelfs de naam niet waard. Al met al een perfecte auto wanneer je alleen of met zijn tweën bent.
Concluderend was ik blij dat ik niet deze auto heb gekozen, de auto is namelijk een overdekte kart en derhalve niet normaal (i.e. rustig) te berijden. De auto vraagt namelijk continu om een sportieve rijstijl, dan is de auto op zijn prettigst. Maar als je de Walliser Alpen niet om de hoek hebt met diens bergpassen en dagelijks de files in de Randstad doorkruist, vind ik de auto uiteindelijk iets te onrustig.
Deze auto heb ik bij de Peugeot dealer achtergelaten om uiteindelijk mijn definitieve leaseauto in ontvangst te nemen, maar in de eerste dagen had ik regelmatig weemoed naar de Beemer als de weg weer eens rustig was.....
PROBLEMEN
Geen enkel probleem, auto was vrijwel nieuw en heb er maar 3 weken in gereden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.