BMW 116i Executive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 116i Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb een 116 businessline met lederen stuur en lichtmetalen 5 spaaks velgen, met lekkere brede banden.
Ik vind het best pittige wagen voor een 1.6. Ik laat mensen die met me meerijden wel eens zien wat ie kan. Het optrekken is niet snel maar de wagen kan zo hard in hoge toeren rijden dat ik me wel eens afvraag of mensen met veel kritiek op de snelheid van de auto dit wel eens doen ?? als ik op een recht stuk hoog in de toeren zit en met een gigantische snelheid een scherpe bocht neem........vul maar in. Fantastische wagen naar mijn idee. Trap het gas ook eens helemaal in en schakel vlot door, voor nog meer power. men vergeet vaak dat er nog een hoop ruimte achter het gaspedaal over is. Ik moet er overigens wel bij zeggen dat het een lease auto is en me dus niet druk maak om benzine kosten.
Heb de auto 500 km ingereden. Was genoeg volgens de dealer, Kalfsbeek in Wateringen om wat harder te mogen rijden . Wat overigens een top dealer is en dat in de randstad ! Ik ben nog niet zo oud (net 26 :)) en wordt vaak met de nek aangegeken bij autodealers. Kalfsbeek heeft mij overtuigt en heb zodoende de arrogante Seat dealers achter me gelaten (wilde een 2.0 fsi). Geen moment spijt. Bij toeval kreeg ik een Seat Leon als voorloop auto. Ook een 1.6 maar veel minder krachtig en onstabiel op de weg. Alleen de piepende banden in de bocht waren leuk, maar getuigt wel van instabiliteit en een bak plastic.
Goed terug naar de ein ! Het interieur is top. Ik heb van buiten de kleur Sparkling Graphite en van binnen een licht grijze kleur. Mooie combinatie, vooral s’avonds als je de auto unlocked en het binnenlampje begint te schijnen. De meters zijn heel simpel en duidelijk en alles werkt zoals je denkt dat het werkt. Alleen de cruise control is niet er handig geplaatst. Zit onder het grootlicht. Mensen denken dat je aan het seinen bent, terwijl je alleen maar je cruisecontrol probeert aan te zetten. De cc werkt trouwens top en kun je al bij lage snelheden vast zetten.
Ik heb overigens een van de eerste 1 serie versies die 6 versnellingen heeft !!! Geweldig. Als ik in de 5 hoog in mijn toeren zit en hij bijna geen lucht meer heeft, kan ik door naar de 6 en wordt het weer smullen. Het is geen overdrive zoals voorheen bij de diesel (heb ik eerder in een review gelezen), maar heeft echt een krachtige werking, waarbij er weer een dikke kolk in het benzine gat getrokken wordt. Heb je overigens pas nodig bij snelheden boven de 150 ! Dat wordt dus een uitnodiging versturen naar Duitsland. Heb niet harder dan 160 gereden in Nederland
Ik reed overigens 1 op 11,2 in den beginne, is gezakt naar 1 op 10,4 en zit nu op 1 op 9,6. Moet wel zeggen dat ik het onderste van de kan eruit haal. De 6e versnelling kun je net zo goed zien als een heel zuinige overdrive waar je dan zo 2500 toeren mee rijdt bij de 120 en dus heel zuinig kunt rijden.
Het exterieur is heel sportief. Een lage as met een sportieve balk eronder, Dikke velgen en een toffe kleur maken het tot een brutale bak. De voorkant is 100 % BMW met stoere nieren en mooie lampen. De achterzijde sucks. Die van de Leon bijvoorbeeld is veel mooier, maar iets soortgelijk past totaal niet bij de auto. Ik zou ook niet weten hoe ik het anders wil, maar het geeft een beetje een anti-climax als je eerst de voorkant ziet.
Ik ga er de aankomende 4 jaar veel plezier mee hebben !!
Overigens de totaal prijs is 28000. Duurder dan de leon met z’n 150 pk en 2.0 liter moter, maar iedere cent waard
---------------
Update 1800 km: De stoelen gaan inmiddels lekkerder zitten en hou van de jaloerse blikken van mensen als ik in deze lekkere patsbak stap (zeker als ie net gewassen is). Ben er inmiddels wel achter dat het befaamde DTC ook zijn beperkingen heeft. Nam gister een 3 kwart afslag bij een rotonde en vloog daar de bocht uit. Gelukkig was het stoepje niet erg hoog. Door mijn tegenstuur dreigde ik in een slip te raken. Hier vind de DTC het genoeg en greep fors in totdat ik tot stilstand kwam. Mijn velg was gelukkig niet beschadigd. Mijn afslagen op de rotonde maar inperken tot 80 km/h. Toen ging het nog geweldig goed. Moet zeggen dat ik eigenlijk al aan voelde komen doordat de achterkant al door gleed voordat ik de afslag nam. Ik rij nu een nette 1 op 10. Met mijn rijgedrag en het feit dat ik in de stad woon, wat duidelijk te zien is aan mijn gemiddelde snelheid van 30,9 vind ik het een zuinige auto
-----------------------------------------------------------
Update 5500 KM:
Even een update-je. Auto is inmiddels lekker ingereden en het op gang komen is nog steeds traag, zit je echter in hoge toeren (4500) in de derde versnelling is het toch wel nog steeds een klein feestje. Auto zit perfect, net een leren jas. Je denkt dat je naar links gaat en de auto gaat naar links. Heb de auto inmiddels subtiel ’gepimpt’. Een chromen uitlaatje en chromen dorpels. Had ik nog tegoed van de dealer. Heel subtiel maar staat heel gaaf. Jammer dat er in de tussentijd ook ingebroken is in de auto. Het nieuwe is er vanaf, en dat na 3 maanden. Alles mooi gemaakt via de leasemaatschappij, maar je blijft het toch zien he
Update 13200 KM:
------------------------------------------------------------------------------------
Nog steeds niet de snelste jongen uit de klas, maar blijft een geweldige auto. Duitse Autobahn richting Oberhausen 215 op de teller gehaald, heuveltje af 220 (voor zover die er waren). De 220 waar vaak over gesproken wordt is niet makkelijk te halen. Had het nooit eerder gedaan, wel 170 maar dat was in Nederland en koste me 260 euro (Slikk!!)
anyway. De auto deed het geweldig..in z’n 6 hoor je alleen wind en je rijdt dan 4500 toeren of zo...je kon elkaar prima verstaan en het was nadat je gewend was aan de snelheid...(want het is me toch hard zeg !) comfortabel rijden. Diep respect voor de bouwers van deze auto
Nog niet echt veel mee KM gereden en dat terwijl het een leaseauto is :)
Verwacht nog steeds geen problemen, wellicht een standje van de leasemaatschappij qua bandenprofiel...uiteraard voornamelijk achter (oeps)
PROBLEMEN
Geen problemen
Nog steeds niet
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.