Uitvoering116i Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Zoals de kenners weten heeft elke BMW achterwielaandrijving. Zo ook de 1-serie. Ik rijd er nu een half jaartje in, en ik moet zeggen dat de besturing geweldig is. Dat komt mede door de achterwielaandrijving, want BMW vindt dat er slechts één functie op de wielen mag zitten, hetzij sturen, hetzij aandrijven. Met andere woorden: het aandrijven zit het sturen niet in de weg. De 1600 cc motor (115 PK) voldoet goed, maar zit wel erg snel hoog in de toeren. 3700 toeren bij 120 km snelheid vind ik hoog, en geeft het gevoel dat je in zijn vijf alsnog door wil schakelen. De zesbak is echter pas verkrijgbaar bij de 120i, en die is stevig geprijsd. Maar als instapper een 1600? Een 1800 was beter geweest denk ik, want de 1600 is niet echt snel. Volgende keer toch maar een sterkere motor. Verder is de 1-serie een ontzettend kale auto, voor elk beetje luxe betaal je fors bij. Zo zit er geen standaard airco op, betaal je voor een middenarmsteun 220 euro en ga zo maar door. Voor je het weet zit je 4000 euro boven de kale prijs. Maar ja, dan heb je wel een BMW natuurlijk...

PROBLEMEN

De enige echte klacht betreft de automatische airco. Daar betaal je fiks voor, maar hij geeft telkens weer problemen. Grootste probleem is het binnenkomen van uitlaatgassen in de cabine. Hoe je de climate control ook instelt, vieze lucht blijft binnenkomen. De automatische sensor die uitlaatgassen zou detecteren en de inlaat zou afsluiten, is een compleet lachertje. Werkt gewoon niet. Het systeem is inmiddels tweemaal gecheckt door de dealer, maar het probleem blijft de kop op steken. Het enige wat er dus opzit, is het hele systeem uitschakelen. Maar een systeem waar je bijna 2000 euro voor betaalt niet gebruiken is ook een beetje zonde, nietwaar?

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4