BMW 116i (2007)

autoreview

BMW 116i (2007)

Signalement

Uitvoering116i
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst50.150 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

2007 goed begonnen door de Polo in te ruilen voor een BMW 116i. Een sparkling graphite gespoten Business Line/Cupsportuitvoering met 6 bak, automatische airco, cruise control en een middenarmsteun voor. Een mooie, complete auto voor een pittige prijs! Het alternatief was een VW Golf of een Audi A3 (= VW Golf in dure, mooiere jas). Als je de VW Golf gelijk uitgerust aan de BMW koopt (Sportline, ESP, 5-deurs etc.) dan blijft er nauwelijks een prijsverschil over en was de keuze (voor mij) dus snel gemaakt.

De auto bevalt tot op heden erg goed. In het interieur uitstekend zittende en verstelbare sportstoelen en de auto is erg goed/solide afgewerkt, al ben ik niet geheel tevreden met het bekledingsmateriaal van het dashboard. Dat ziet er in de nieuwe versie een stuk strakker uit. De einge geluiden die te horen zijn komen van losliggende spullen zoals jassen, krabbers etc. De kofferruimte is aan de kleine kant. M’n paraplu, die in de VW direct achter de achterbank lag, ligt nu half door de bagageruimte, aangezien er tussen de wielkasten (de tol die je betaalt voor achterwielaandrijving!) weinig ruimte is. Ook de vorm van de kofferruimte is ongelukkig.

Bij het bestellen van de auto iets vreemds meegemaakt. In het Cupsport-pakket zitten standaard Gomerazwarte interieurlijsten; ik had liever de titan-matt gehad, maar dit was (bleek later) af fariek niet mogelijk (wel achteraf tegen betaling van ruim 400 euro!). Dit leverde dus enige discussie met de dealer op, aangezien de andere lijsten volgens de car-configurator wel af fabriek zonder meerprijs mogelijk waren. Er is aan de hand van mijn bestelling zelfs contact met de fabriek hierover geweest. Het eindresultaat was dat bij de car-configurator niet bestelbare combinaties voor kunnen komen. Jammer en verwarrend.

Ook rijdt de auto erg lekker. Hij ligt goed op de weg (ook bij storm), is lekker stil en alles voelt erg solide aan. Het is geen racemonster, maar zeker in de hogere toeren gaat het allemaal redelijk vlot. Ook het ritje door de Ardennen is mij qua trekkracht van de auto niet tegengevallen. In de 6e versnelling geeft de auto niet thuis, maar in 5 (en soms 4) is er goed mee te leven. Natuurlijk was een 118i leuker geweest, maar een meerprijs van E 2.400 is fors! Dan had ik weer bepaalde uitrusting achterwege moeten laten.

Eerst verliep het schakelen wat stug, maar na ruim 1.500 km gaat dat al een stuk beter. Ook het sturen is een verademing; een gigantisch groot verschil met de electrische stuurbekrachtiging van VW! Tegenvallend is het benzineverbruik. Met matig gebruik van de airco kom ik uit rond de 1:11. Een snelle rit door Duitsland (140-150km/u) leverde gek genoeg een verbruik op van ruim 1:12! Dit ga ik de komende tijd goed in de gaten houden, evenals de verschillen tussen euro 95 en superplus, Ultimate en V-power. [UPDATE] Ik rij nu al enige maanden op euro 95 en het verbruik is alleen maar afgenomen. Tijdens de vakantierit (naar Ialië) heb ik zelfs bijna 1:13 gereden. Beter dan verwacht. In Nederland schommelt het verbruik rond de 1:12 bij een gemiddelde rijstijl.

50.150km
De auto bevalt over all nog steeds prima. Een echte rijdersauto met een te lichte motor (dat merk je bijvoorbeeld als je een 118d-143pk als leenauto krijgt). De auto is nu wel goed los. Krijg de teller in Duitsland ruim over de 200 en ook bij dergelijke snelheden heerst er rust in de auto en rijdt de auto nog prima. Een heel verschil met mijn vroegere Golf III 2.0; die leek bij deze snelheid wel uit elkaar te gaan rammelen...
Brandstofverbruik blijft nagenoeg gelijk, ook bij constant hoge snelheden in Duitsland.
Afgelopen najaar een rijvaardigheidstraining (via BMW) op circuit Lelystad met de auto gehad. Was erg geslaagd en je leert je auto nog beter kennen. Kan ik iedereen aanraden!

Eind 2009 is de auto ingeruild op een BMW 318i Touring.

PROBLEMEN

  • 50.150 km

Naarmate de kilometers onder de wielen doorglippen 2 ’problemen’ geconstateerd:
- de (motor van de) ruitewissers maakt bij constant wissen nogal lawaai. Een geluid dat niet bijdraagt aan het premium gevoel. En dan heb ik het natuurlijk niet over het wissen van een droge voorruit!
- vooral nadat er regen gevallen is trekt de auto na de start schokkerig op. Dit is goed te voelen in de koppeling en verdwijnt naarmate ik langer met de auto rij. Wekt irritatie op en is typisch zo’n klacht die zich niet voordoet als er een monteur in de auto rijdt op de klacht te constateren... Ik ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.

Zijn er meer 1-serie rijders die bovenstaande problemen kennen? Het is voor mij niet belangrijk genoeg om de dealer mee lastig te vallen, maar bij de eerste beurt (nog 20d km) zal ik het wel melden.

50.150km
Inmiddels zijn ook de rammeltjes in het dashboard gearriveerd! Ik heb voor het einde van de garantie gevraagd er naar te kijken, maar dit heeft weinig effect gehad, helaas. De hoeveelheid rammeltjes en kraakjes is onder meer afhankelijk van de buitentemperatuur. Valt me wel tegen van een BMW en wekt irritate op. Maar ook in de leenauto van de garage (118d/01-2008) waren de geluiden (zij het iets minder nadrukkelijk) aanwezig.

Wat me verder begint te irriteren is het onderhoudsschema. Na 30000km olie+ filter; geen probleem. Maar dan 2 jaar na het rijklaar maken (2 maanden voor aflevering aan klant en bij 41000 km) interieurfilter en remvloeistof. En vervolgens bij 50000 km de brug op. Dit leverde een nota op van E 93 en ze hebben de auto aan een service standaard omvang en service voertuig check onderworpen!! En nu geeft de auto aan dat er over 10000km bougies vervangen moeten worden en over 11000 km weer olie. Is erg handig als je naast de garage woont, maar mij begint het behoorlijk te irriteren. Dus dat wordt zoveel mogelijk items samenvoegen en permanent met servicemeldingen rijden!! Geef mij maar om een x aantal kilometers een kleine of grote onderhoudsbeurt.

Verder is het sportonderstel erg hard. De reguliere vering is al behoorlijk stug, maar een sportonderstel doet daar nog een flinke schep bovenop. Achteraf had ik dit liever niet gehad. Advies aan potentiele kopers is dus ook om zowel met als zonder sportonderstel proefritten te maken.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.