BMW 1-serie (2018) #2
autoreview

Signalement
Versnellingen | 8, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 22.000 km |
KM-stand laatst | 179.450 km |
7 jaar bmw 1 serie F20 B38 118i
- 179.450 km
Rijder sinds 2018 | Bouwjaar: 2018 | Motor: 1.5 driecilinder (B38) | Brandstof: LPG/Benzine
Toen ik eind 2018 deze BMW 1-serie F20 aanschafte, was het een bijna nieuwe auto met een fijne korting. Een nette Urban-uitvoering met automaat, Harman Kardon-audio, uitgebreid navigatiepakket, DAB+ en achteruitrijcamera. Niet opvallend sportief, maar wel degelijk, comfortabel en strak vormgegeven.
LPG: lage kosten, veel plezier
In 2019, bij zo’n 45.000 km, liet ik een PRINS VSI 2.0 DI LPG-installatie inbouwen. Die werkt met een elektronisch geregelde verdamper en functioneert goed — mits je het onderhoud serieus neemt. Elke 25.000 km vervang ik het vloeibare filter, om de 50.000 km het dampgasfilter. Injectoren reinig ik zelf. Als je een beetje handig bent, is dat prima te doen.
De LPG-installatie drukt de kosten flink: ik rijd voor zo’n 30 à 35 euro een volle tank (450 tot 600 km). Omgerekend kom ik op zo’n 8 cent per kilometer aan brandstofkosten. Daar kan geen benzine- of elektrische auto tegenop.
Onderstel & rijgedrag
Het rijplezier is een belangrijk pluspunt. De auto stuurt strak, mede dankzij een Bilstein B8-onderstel en een rear brace van de F21. Zonder asociaal gedrag kun je vlot door de bocht. De balans is gewoon goed. De automaat schakelt nog steeds soepel, geholpen door tijdig onderhoud: bij 110.000 km en 170.000 km heb ik olie en (bij de tweede keer) ook de carterpan vervangen.
Olie & onderhoud
Olie ververs ik elke 10.000 tot 12.500 km met Shell Helix Ultra 5W40. Het olieverbruik is laag: ongeveer 0,3 liter per 10.000 km. Groot onderhoud laat ik doen bij een universele garage. Daarmee houd ik de kosten beheersbaar zonder concessies aan de kwaliteit.
Wat ging er kapot?
De betrouwbaarheid is over het algemeen goed. Wel kreeg ik te maken met:
Defecte benzine-injectoren
Defecte hogedrukpomp
Beide problemen schrijf ik toe aan het gebruik van E10-benzine. Sinds de invoering hiervan zie ik (ook volgens onderdelenleveranciers) een flinke toename in brandstofgerelateerde defecten. Ik tank nu uitsluitend benzine zonder ethanol, al is dat prijziger.
Ook zijn de draagarmen vóór vervangen bij 160.000 km. Dat had meer kunnen zijn, maar in Nederland is het onderstel extra belast door drempels en andere verkeersremmende maatregelen. Volgens mij dragen die maatregelen eerder bij aan slijtage dan aan veiligheid.
Aankomend onderhoud
Binnenkort vervang ik de waterpomp, multiriem, riemspanner en koelvloeistof. Mogelijk ook de thermostaat, afhankelijk van de prijs. De distributieketting zal er bij mijn onderhoudsregime waarschijnlijk rond de 300.000 km aan moeten geloven. Omdat de motor er dan uit moet, is dat een kostbare ingreep (ca. €2.500).
Minpunten
De B38-motor is zuinig en betrouwbaar, maar met 136 pk is het wel het minimale voor een auto met BMW-logo. Je hebt het gevoel dat er maar twee standen zijn: aan of uit. Voor wie sportiever rijdt, zou een B48 of zelfs B58 een betere match zijn.
Verder vraagt LPG iets meer aandacht voor het ontstekingssysteem. Ik vervang de bougies elke 25.000 km. Niet duur, en tot nu toe blijven de bobines gespaard.
Kosten & conclusie
In de afgelopen twee jaar heb ik ongeveer €1.250 aan onderhoud en materialen uitgegeven. Daarmee blijft het een relatief goedkope auto om te rijden — zeker gezien de prestaties en het comfort.
Mijn volgende auto wordt waarschijnlijk een BMW 5-serie (520i, 530i of 540i) op LPG. De 1-serie F20 is een fijne auto, maar iets meer rust, ruimte en vermogen is welkom.
Beoordeling
Comfort: ★★★★☆
Kosten: ★★★★★
Betrouwbaarheid: ★★★★★
Rijplezier: ★★★★☆
BMW heeft met de F20-facelift een topauto neergezet. Niet overgeëngineerd, wel degelijk en plezierig om te rijden. Jammer dat dit soort auto’s langzaam verdwijnen onder druk van CO₂-beleid en elektrificatie.
Toch verwacht ik — met goed onderhoud — nog vele zorgeloze kilometers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.