BMW 1-serie (2018) #2

autoreview

BMW 1-serie (2018)

Signalement

Versnellingen8, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf22.000 km
KM-stand laatst185.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

7 jaar bmw 1 serie F20 B38 118i

  • 179.450 km

Rijder sinds 2018 | Bouwjaar: 2018 | Motor: 1.5 driecilinder (B38) | Brandstof: LPG/Benzine

Toen ik eind 2018 deze BMW 1-serie F20 aanschafte, was het een bijna nieuwe auto met een fijne korting. Een nette Urban-uitvoering met automaat, Harman Kardon-audio, uitgebreid navigatiepakket, DAB+ en achteruitrijcamera. Niet opvallend sportief, maar wel degelijk, comfortabel en strak vormgegeven.

LPG: lage kosten, veel plezier

In 2019, bij zo’n 45.000 km, liet ik een PRINS VSI 2.0 DI LPG-installatie inbouwen. Die werkt met een elektronisch geregelde verdamper en functioneert goed — mits je het onderhoud serieus neemt. Elke 25.000 km vervang ik het vloeibare filter, om de 50.000 km het dampgasfilter. Injectoren reinig ik zelf. Als je een beetje handig bent, is dat prima te doen.

De LPG-installatie drukt de kosten flink: ik rijd voor zo’n 30 à 35 euro een volle tank (450 tot 600 km). Omgerekend kom ik op zo’n 8 cent per kilometer aan brandstofkosten. Daar kan geen benzine- of elektrische auto tegenop.

Onderstel & rijgedrag

Het rijplezier is een belangrijk pluspunt. De auto stuurt strak, mede dankzij een Bilstein B8-onderstel en een rear brace van de F21. Zonder asociaal gedrag kun je vlot door de bocht. De balans is gewoon goed. De automaat schakelt nog steeds soepel, geholpen door tijdig onderhoud: bij 110.000 km en 170.000 km heb ik olie en (bij de tweede keer) ook de carterpan vervangen.

Olie & onderhoud

Olie ververs ik elke 10.000 tot 12.500 km met Shell Helix Ultra 5W40. Het olieverbruik is laag: ongeveer 0,3 liter per 10.000 km. Groot onderhoud laat ik doen bij een universele garage. Daarmee houd ik de kosten beheersbaar zonder concessies aan de kwaliteit.
Wat ging er kapot?

De betrouwbaarheid is over het algemeen goed. Wel kreeg ik te maken met:

Defecte benzine-injectoren

Defecte hogedrukpomp

Beide problemen schrijf ik toe aan het gebruik van E10-benzine. Sinds de invoering hiervan zie ik (ook volgens onderdelenleveranciers) een flinke toename in brandstofgerelateerde defecten. Ik tank nu uitsluitend benzine zonder ethanol, al is dat prijziger.

Ook zijn de draagarmen vóór vervangen bij 160.000 km. Dat had meer kunnen zijn, maar in Nederland is het onderstel extra belast door drempels en andere verkeersremmende maatregelen. Volgens mij dragen die maatregelen eerder bij aan slijtage dan aan veiligheid.
Aankomend onderhoud

Binnenkort vervang ik de waterpomp, multiriem, riemspanner en koelvloeistof. Mogelijk ook de thermostaat, afhankelijk van de prijs. De distributieketting zal er bij mijn onderhoudsregime waarschijnlijk rond de 300.000 km aan moeten geloven. Omdat de motor er dan uit moet, is dat een kostbare ingreep (ca. €2.500).
Minpunten

De B38-motor is zuinig en betrouwbaar, maar met 136 pk is het wel het minimale voor een auto met BMW-logo. Je hebt het gevoel dat er maar twee standen zijn: aan of uit. Voor wie sportiever rijdt, zou een B48 of zelfs B58 een betere match zijn.

Verder vraagt LPG iets meer aandacht voor het ontstekingssysteem. Ik vervang de bougies elke 25.000 km. Niet duur, en tot nu toe blijven de bobines gespaard.
Kosten & conclusie

In de afgelopen twee jaar heb ik ongeveer €1.250 aan onderhoud en materialen uitgegeven. Daarmee blijft het een relatief goedkope auto om te rijden — zeker gezien de prestaties en het comfort.

Mijn volgende auto wordt waarschijnlijk een BMW 5-serie (520i, 530i of 540i) op LPG. De 1-serie F20 is een fijne auto, maar iets meer rust, ruimte en vermogen is welkom.
Beoordeling

Comfort: ★★★★☆

Kosten: ★★★★★

Betrouwbaarheid: ★★★★★

Rijplezier: ★★★★☆

BMW heeft met de F20-facelift een topauto neergezet. Niet overgeëngineerd, wel degelijk en plezierig om te rijden. Jammer dat dit soort auto’s langzaam verdwijnen onder druk van CO₂-beleid en elektrificatie.

Toch verwacht ik — met goed onderhoud — nog vele zorgeloze kilometers.

oliekeuze

  • 185.000 km

Oliekeuze bij LPG in BMW 118i (2018) – Ervaring en Advies

Omdat mijn BMW 118i uit 2018 is omgebouwd naar LPG, heb ik me verdiept in de juiste motorolie. LPG verbrandt schoner, maar ook heter dan benzine, wat extra eisen stelt aan de olie – vooral qua hittebestendigheid en bescherming van kleppen en klepzetels.

BMW schrijft voor deze motor (de 1.5L B38 driecilinder turbo) standaard een olie voor met de BMW LL-01 of lL-04-specificatie, meestal in viscositeit 0W-30 of 5W-30. Deze oliën zijn ontworpen voor lange verversingsintervallen, zuinig rijden en betrouwbare prestaties onder normale omstandigheden.

Ik bewust gekozen voor een LL-01-goedgekeurde 5W-40 olie. Waarom?

LPG zorgt voor hogere verbrandingstemperaturen

5W-40 biedt extra bescherming bij warme motor en zwaar gebruik

De motor loopt merkbaar stiller en soepeler, vooral op snelwegtempo

Een aanrader in dit segment is Shell Helix Ultra 5W-40, een volsynthetische olie met BMW LL-01-goedkeuring, gebaseerd op Shell’s PurePlus-technologie.

Deze olie heeft een hoge thermische stabiliteit en bevat sterke anti-slijtage-additieven zoals ZDDP. Daardoor biedt hij uitstekende bescherming van kleppen en klepzetels – cruciaal bij LPG, waar deze onderdelen meer belast worden door de hogere verbrandingstemperaturen en het ontbreken van smerende componenten in de brandstof.

Let op: niet elke 5W-40 olie is automatisch geschikt. De olie moet expliciet BMW LL-01 gecertificeerd zijn. Andere goede keuzes zijn bijvoorbeeld Mobil 1 FS 5W-40 en Liqui Moly Synthoil High Tech.

Kortom: 5W-40 kan prima in deze motor op LPG, mits je kiest voor een goede LL-01 5W-40 olie die aan de eisen van BMW voldoet én voldoende bescherming biedt voor de hogere thermische belasting van LPG.

Bij de huidige tellerstand moet ik na omstreeks 10000 km om en na bij de 0,3 liter bijvullen om de olie op maximum level te houden.

Olie en filter zien er schoon uit, maar uit ervaring kan ik zeggen dat motorolie (ondanks dat de dealer dit tegenspreekt) na omstreeks 250 uur niet meer is zoals ie nieuw was. Met een oliewissel interval van omstreeks 11,500 km (ik rijd veel stadsverkeer) vallen de kosten eigenlijk wel mee.

Koelsysteem

Bmw & koelsysteem is geen gelukkige combinatie. Er overlijden relatief veel bmw's zo is mijn vermoeden door achterstallig onderhoud aan het koelsysteem dan wel door slijtage aan waterpomp en thermostaat.

De keuze om gewicht te besparen heeft BMW (net als veel andere fabrikanten) doen besluiten om metalen delen op de motor te vervangen door kunststof. In het bijzonder het thermostaathuis en het oliefilterhuis zijn daarbij opvallend.

Eind augustus krijgt de BMW voor de eerste keer echt groot onderhoud. Vervangen zullen dan worden

1. Warmtemanagement module
2. Riemspanner
3. Waterpomp
4. en de krukaspoelie
5. verse koelvloeistof.
6. De multiriem

Ik overweeg dan nog volgend jaar het oliefilterhuis preventief te vervangen door een aftermarket exemplaar van aluminium. Met bovenstaande reparatie (niet omdat het defect is, wel omdat het verstandig is) hoop ik voorlopig nog even door te kunnen rijden met het originele oliefilterhuis.

Wat betreft de warmtemanagement module. Die heb ik van Mahle besteld, dit keer niet in Europa. BMW bouwt de B38 motoren in China bij BMW-Brilliance. Mahle / Behr uit China kost 1/3 van de prijs van dezelfde module hier in Europa. De krukaspoelie haal ik uit Duitsland. Scheelt ook 66% tov de prijs hier in NL.

Met bovenstaande reparatie hoop ik zonder al te veel problemen de 200.000 aan te kunnen tikken.

Onderhoudskosten BMW

Zowel dit jaar als 2024 ben ik qua onderhoud en reparatie op omstreeks 1400 EUR uitgekomen, inclusief banden. Ik ben benieuwd waar ik in 2026 op uit zal komen.

Prijs per km voor onderhoud ligt dan rond de 6 cent per km.

Dingen die er voor 2026 aan zitten te komen?

Ik vermoed de voorste motorsteunen en 2x hardyschijf + cardanaslager. Dus ook 2026 zal wel rond de 1300-1500 EUR uit gaan komen qua onderhoud & reparatiekosten. Ook voor 3 nieuwe bobines na 200.000 km kan geen kwaad.

Er zullen vast lezers zijn die denken, onnodig, If it aint. broken, don't touch it. Maar om een auto echt lekker rijdend te houden heb je geen keus dan planmatig zo nu en dan wat slijtage onderdelen te vervangen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum