BMW 1-serie (2018) #2
autoreview
Signalement
Versnellingen | 8, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 22.000 km |
KM-stand laatst | 179.450 km |
7 jaar bmw 1 serie F20 B38 118i
- 179.450 km
Ik heb deze auto eind 2018 gekocht. Bijna nieuw. Flinke korting.
Eind 2019 heb ik de auto bij 45.000 km op LPG laten zetten met een PRINS VSI 2.0 DI installatie. Een installatie met elektronisch geregelde verdamper.
Totdat de garantie voorbij was, heb ik de auto zo nu en dan nog als onderdeel van het onderhoudscontract een beurt laten geven bij de dealer, daarna overgestapt op een universele garage.
Om te beginnen: het is een relatief betrouwbare auto. Echter, omdat CO₂-onzin techniek gevoeliger maakt en diezelfde CO₂-onzin E10-brandstof heeft gebracht waar niemand beter van wordt (in Duitsland snappen ze dat wel), heb je wel problemen met het benzinesysteem. Dus daar begin ik maar mee. Maar dit is een universeel probleem. Daar kan BMW niets aan doen.
Wat is er tot nu toe aan de auto kapot gegaan?
1. Brandstof injectoren (op de sloop zo goed als nieuwe injectoren voor weinig gevonden)
2. Hogedrukpomp benzine-injectie op de motor
Beide veroorzaakt door E10-benzine. Kan ook niet anders, want er is géén onderzoek gedaan naar de langetermijngevolgen van E10-brandstof op het brandstofsysteem van de auto. De onderdelenleverancier voor Volvo’s erkent dat sinds de invoering van E10 het aantal brandstofpompen dat kapot gaat drastisch is toegenomen.
Dit is geen pleidooi voor elektrisch. Want elektrisch is een opgedrongen alternatief dat geen reëel alternatief is. Technisch, financieel, maar ook maatschappelijk gezien onwenselijk. De energietransitie dwingt huishoudens nu om de wasmachine en vaatwasser niet tussen 16:00 en 21:00 te gebruiken. Reden? Wiebelstroom is duur en niet betrouwbaar. En met name windenergie is een ramp voor mens en dier. Je kunt, als je er gevoelig voor bent, er allerlei vervelende klachten door ontwikkelen die soms zeer ingrijpend zijn. Het draait om infrasoon geluid. Meer wil ik er niet over zeggen.
3 Draagarmen voorzijde waren na 160.000 km aan vervanging toe.
Het te pas en te onpas plaatsen van paddenstoelen of drempels op de weg is een enorme belasting voor het onderstel. Veiligheid los je niet op met dit soort verkeersremmende maatregelen. Voor bewust gedrag zul je mensen moeten vertrouwen. Meer repressie leidt tot meer opstandig gedrag. En het antwoord daarop is nóg meer verkeersremmende maatregelen.
In een normaal land waren de draagarmen minimaal 200.000 km meegegaan. Hier is dat volstrekt onmogelijk. Ook dit reken ik BMW dus niet aan. Het zijn slijtageonderdelen die het in dit door veiligheid bezeten land extra snel begeven.
Wie zich afvraagt wat deze verkeersmaatregelen doen voor het verbruik, snapt ook heel goed dat er van enig realiteitsbesef geen sprake is bij onze Agenda 2030-bestuurders.
Klopt ook, want het gaat niet om veiligheid, het gaat niet om CO₂. Het gaat om de inrichting van een maatschappij waarin maximale controle over burgers mogelijk is. Niets op tegen als ze het ons eerlijk zeggen, maar zeg het dan gewoon. Dan weten we waar we aan toe zijn.
Terug naar de BMW.
Een BMW koop je om lekker te sturen. Met LPG gaat dat met een brandstofprijs van rond de 8 cent per km. Als ik mijn best doe, rijdt hij 600 km op een tank. Rijd ik veel stadsverkeer, dan haal ik de 450 km. 30 à 35 euro voor een volle tank LPG en maandelijks 10 liter benzine van de dure soort, zonder ethanol.
Dat sturen? Dat doet-ie prima. Zonder asociaal te zijn kun je vlot bochten nemen. De auto ligt strak op de weg, zeker ook omdat er een Bilstein B8-onderstel onder zit. En samen met de rear brace van de F21 op de achteras stuurt de auto heel precies en heb je geen moment het gevoel dat je de controle over de auto verliest.
Onderhoud doe ik bij een universele garage. Motorolie gebruik ik al jaren Shell Helix Ultra 5W40 voor. Zo ook bij deze auto. Niet meer dan 10.000 tot 12.500 km met olie blijven rijden. Daarna verse olie en een vers oliefilter. Olieverbruik ligt zo rond de 0,3 liter per 10.000 km en lijkt niet toe te nemen.
De automaat heb ik bij 110.000 km van verse olie voorzien, en bij 170.000 km is de carterpan (geïntegreerd filter) en olie wederom vervangen. Ook deze schakelt nog steeds prima.
Het LPG-systeem van PRINS met elektronisch geregelde verdamper is gevoelig voor vervuiling. Elke 25.000 km het vloeibare filter vervangen laat de auto goed functioneren. Ook hier moet je de injectoren soms reinigen. Dat is prima zelf te doen met een injectortester uit China en originele vloeistof van Prins om de injectoren te reinigen. Elke 50.000 km het dampgasfilter vervangen is ook verstandig. Zeker ook als je weleens bij minder courante tankstations tankt. Maar dit heeft niets met de BMW te maken.
Komende tijd staat op de planning om de waterpomp, multiriem en riemspanner te vervangen. Ook komt er dan nieuwe koelvloeistof in. Ik overweeg nog een nieuwe thermostaat te plaatsen, maar moet kijken waar die nog betaalbaar te verkrijgen is.
Tot slot: dit soort auto’s zijn niet meer gemaakt om een eeuwigheid mee te gaan. Ooit zal de ketting vervangen moeten worden (300.000 km is mijn verwachting bij mijn manier van onderhoud), en ooit zal ook het kunststof filterhuis voor het oliefilter vervangen moeten worden.
Het blijft bijzonder dat omwille van CO₂-uitstootbesparing er keuzes zijn gemaakt qua materiaal die ervoor zorgen dat moderne auto’s na 200.000 km preventief onderhoud nodig hebben. De warmte managementmodule, het oliefilterhuis en de ketting zijn daar mooie voorbeelden van. Voor wat betreft de ketting geldt dat de motor eruit moet. Een kostenpost van omstreeks 2.500 euro. Als de auto goed is tegen die tijd, zou ik het doen, maar ik sluit niet uit dat de auto bij 250.000 km weggaat.
Mijn algehele indruk is toch positief. Het zijn vooral de onzin-ECO-maatregelen die auto’s minder betrouwbaar maken. Maar goed onderhoud (frequenter dan de dealer voorschrijft) houdt dit soort auto’s in goede conditie, ook bij hogere kilometerstanden.
Zou ik weer een 1-serie nemen? Het antwoord is nee. Als ik weer een BMW neem, wordt het een gebruikte 5-serie. Ofwel een 520i / 530i, ofwel een 540i. En ook deze zou ik weer op LPG zetten.
Bij LPG geldt als enige nadeel dat de bougies na 25.000 km verwisseld moeten worden. Maar omdat je daarmee ook tevens de bobines bespaart, zijn vooralsnog ontstekingsproblemen niet aan de orde geweest. Liever om de 25.000 km een setje bougies voor 30 euro vervangen dan stil komen te staan met vroegtijdig versleten bobines.
Kosten qua materiaal en onderhoud de afgelopen 2 jaar: omstreeks 1.250 euro.
De banden (Michelin Pilot Sport 4 runflat) gaan relatief lang mee (60.000 km), maar hebben ook relatief veel afrolgeluid. Later dit jaar ga ik eens voor BMW-geschikte banden van Hankook. Ik ben benieuwd hoe dat bevalt.
Voor comfort van de auto geef ik een 4
Qua Kosten van de auto geef ik 5 sterren
Qua Betrouwbaarheid van de auto ook 5 sterren
Ik denk dat BMW met de F20 facelift een topauto heeft neergezet die — zo verwacht ik — niet meer gemaakt zal worden.
Met Harman Kardon-audio en het uitgebreide navigatie- en DAB-audiosysteem, achteruitrijcamera en een zeldzame URBAN-uitvoering ziet niemand dat het een vlot autootje is en val je niet op in het verkeer. Ondertussen kun je genieten van mooie muziek en in de stad ontspannen inparkeren, zelfs als het erg druk is.
Het grootste nadeel is de B38-motor. 136 pk is genoeg voor het door CO₂-reductie bezeten land, maar wil je wat steviger doorrijden, dan heb je maar twee standen: aan en uit.
Ik denk dat deze BMW F20 met een B48 — of nog veel leuker, de B58 — veel leuker rijdt. Maar heb je de pk’s niet nodig, neem dan lekker een 116i of 118i. En geniet van het mooie geluid van deze door BMW Brilliance in China geproduceerde motor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 1-serie
Had je deze auto's al gezien?

BMW 118i Executive Edition (1e Eig, NL-auto, Dealeronderhouden, Navi-groot, PDC V+A, Cruise Control, Etc)
- 2020
- 156.362 km

BMW 118i High Executive (1e Eig, NL-auto, Dealer onderhoud, Navi Pro, PDC V+A, Cruise controle, Etc)
- 2021
- 184.959 km

BMW 116i M Stoelverwarming 5drs zwart 12-2016
- 2016
- 97.515 km