Audi TT Coupé 2.0 TFSI quattro Pro Line (2010)

autoreview

Audi TT Coupé 2.0 TFSI quattro Pro Line (2010)

Signalement

UitvoeringTT Coupé 2.0 TFSI quattro Pro Line
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf114.950 km
KM-stand laatst126.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Andere velgen, banden en veren

  • 121.000 km

Eerst maar even mijn auto historie van de laatste 9 jaar (van in totaal 26 jaar):
Audi A4 1.8T Quattro (H), 6 jaar gereden, 3 jaar oud bij aanschaf
BMW 325i Touring (A), 1 jaar gereden, 5 jaar oud bij aanschaf
BMW 335i Coupe (A), 1 jaar gereden, 6 jaar bij aanschaf
Audi A4 3.2 Quattro (H), 1 jaar gereden, 8 jaar bij aanschaf

En nu dus sinds een half jaar de 4 jaar oude TT Quattro (A), het facelift model met de toendertijd nieuwe 2.0 Tfsi 211 pk motor met valve-lift techniek.

Zoals je ziet rij ik altijd 2e hands en heb ik de laatste jaren heel wat autos zitten 'uitproberen', maar niet echt de juiste gevonden na de A4 1.8T Quattro.
Nu dus de TT....

Waarom bevalt deze auto dan wel?
Het is een Audi, heeft Quattro, is snel, is relatief zuinig en heeft een zeer mooi interieur en exterieur! Het exterieur moest overigens nog wel wat aan gebeuren om het echt mooi te krijgen, maar dat is inmiddels gedaan, maar daarover later meer.

Voordelen, nadelen?
Nadeel is dat de auto niet echt praktisch in gebruik is: feitelijk is het een 2 zitter met niet zoveel bagage ruimte als veel andere auto's. Maar dat wist ik natuurlijk bij aanschaf en weegt voor mij niet op tegen de vele voordelen.
Voordelen te over: relatief licht doordat 2/3 van het frame uit aluminium bestaat. Dit in combinatie met Quattro en een motor met veel koppel onderin (dit door de turbo i.c.m. de valve-lift techniek van dit type motor) is echt top! De valve-lift techniek houdt in dat de klep-timing bij lage toeren anders is dan bij hogere toeren, wat er bij lage toeren voor zorgt dat je meer koppel hebt en dat dit eerder beschikbaar is. Veel mensen focussen zich op pk's, maar ik vind veel koppel bij lage toeren toch erg belangrijk in het dagelijkse gebruik.
Ook de S-tronic automaat is echt geweldig: veel andere automaten schakelen veel langzamer. Bovendien heeft deze S-tronic het ook niet nodig om eerst toeren te maken vanuit stilstand voordat de auto van zijn plek komt, iets wat veel andere automaten wel hebben. Het is vanuit stilstand direkt gaan waarbij het dan ook nog zeer vlot en soepel schakelt. Het is van de gewone TT (dus TTS en TTRS buiten beschouwing gelaten) dan ook de snelste combinatie: Quattro met automaat.
Van 0 tot 100 in 5.6 seconden is toch knap voor 'slechts' 211 pk. Dat is zelfs een fractie sneller dan de BMW 335i Coupe die ik heb gehad met meer dan 300 pk; over efficientie gesproken...
Een ander belangrijk voordeel voor mij is het mooie interieur voor de leeftijd van de auto en de kwaliteit van de materialen. Dankzij de kleine aanpassingen van het face-lift model, oogt het interieur anno 2015 nog steeds volledig bij de tijd.

Dan nog even over het exterieur: is best mooi, maar wel met een aangepaste hoogte en de juiste formaat velgen naar mijn mening....

De auto heb ik gekocht van een lease maatschappij waarbij er standaard 17 inch velgen onder zaten. Dat vind ik nogal misstaan en daar doe je dit type auto echt te kort mee.
Inmiddels heb ik 2e hands originele TT velgen gekocht (19x9J-ET52). Die kwamen van een TT cabrio en had nog de originele fabrieks banden uit 2007! Dat rubber was natuurlijk aardig uitgehard (lawaai) en niet echt vertrouwd. Aangezien ik wel van bochtjes pakken houd, ben ik op zoek gegaan naar banden met goede grip. Het zijn Michelin Pilot Super Sport (255/35/19) banden geworden. Werkelijk wat een verschil qua rolgeluid en wat een geweldige grip, echt een aanrader. Ook op hoge snelheid erg goed.
Met het wisselen van 17 naar 19 inch had ik direkt het volgende (luxe) probleem: de auto staat veel te hoog op zijn poten. Na enige twijfel uiteindelijk vorige week de gok genomen en de auto laten verlagen met Eibach veren (schokbrekers origineel gelaten), voor is dat 2.5 cm en achter 2 cm lager.
Een gok aangezien veel mensen mij waarschuwden dat het verlagen van de auto veel comfort zou kosten. Dit valt gelukkig mee! Eibach staat er dan ook wel om bekend dat het comfortabele veren zijn. De overgang van 17 naar 19 inch geeft wel comfort verlies. Ik vind het geheel nog acceptabel.
Nu is voor mij het exterieur af. De transformatie kun je aan de fotos zien. Foto 1 is origineel, foto 2 met 19 inch velgen en foto 3 met verlaging.

De enige aanpassing die ik nog wil laten doen is chiptuning, iets wat ik vroeger ook bij de A4 1.8T Quattro heb laten doen. Ik twijfel nog tussen de tuners JD Engineering en Abt.

Tot zover mijn relaas, hopelijk hebben jullie er iets aan. Bij vragen, laat maar weten, dan geef ik een aanvulling.

Tuning uitgevoerd

  • 122.000 km

De auto laten tunen bij JD Engeneering in Lochem. Inclusief rollenbank test, want ik was natuurlijk wel erg benieuwd wat het vermogen was en zou worden. De resultaten:
Voor tuning, dus standaard af-fabriek: 236pk en 374Nm koppel.
Dus al behoorlijk meer dan de specificaties van Audi (211pk/350Nm). Ik kon me ook al niet voorstellen dat de snelheid die er al in zat van 'slechts' 211 pk kwam...
Na tuning:
280pk en 440Nm koppel.
Direct over de Duitse Autobahn teruggereden: aangezien het redelijk druk was kun je natuurlijk niet helemaal voluit; ik heb 257km/h op de teller gehad als maximum.
Maar om de topsnelheid is het niet te doen natuurlijk aangezien je dat vrijwel nooit gebruikt. Het extra koppel is wel lekker met (sporadische) inhaal acties. Af en toe eens flink optrekken bij stoplichten is natuurlijk nu nog leuker!
Het gros van de tijd rij ik gewoon rustig, dus wie weet gaat het verbruik nog iets omlaag, maar daar verwacht ik niet veel van. Ik hou mijn gebruiksmonitor hier op Autoweek ook bij om het te controleren.

Verkocht

  • 126.000 km

Ik heb de auto 3 maand geleden verkocht vanwege aanhoudende pijnklachten; ik kon er uiteindelijk geen goede houding in vinden. Voor de rest is het een heerlijke auto geweest, maar als je er niet goed in zit, houdt het op een gegeven moment toch op. Inmiddels een andere Coupe gekocht, een MB E350 Coupe. Hieronder de link, mocht je geïnteresseerd zijn.

http://www.autoweek.nl/autoreview/41566/mercedes-benz-e-350-cgi-blueefficiency-coupe

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.