Audi S8 4.0 TFSI quattro Plus Pro Line + (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S8 4.0 TFSI quattro Plus Pro Line + |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 125.000 km |
KM-stand laatst | 127.000 km |
Eerste kennismaking
- 125.000 km
Souplesse, Luxe, Sportiviteit, Comfort, Snel. Kan één auto hieraan voldoen? Wat mij betreft wel: een S8 plus kan bijna alles en dat op een hoog niveau. Begrenst op 305 km/h met 605 PK, quattro en een sportdifferentieel met daarbij keramische remschijven, een heerlijke combinatie.
De auto heeft meerdere karakters, in dynamic modus is de auto een gevoelige en sportieve auto dat je uitdaagt. In comfort worden oneffenheden weggedempt en rijdt de auto soepel. Als je gemasseerd wil worden dan kan dat ook, de auto heeft in de voorste zetels zeer goede massagestoelen wat erg fijn aanvoelt. Ook zijn de ramen dubbel gelaagd en is er een noise cancelling functie om de cabine stil te krijgen.
Ik heb nu deze auto een week in bezit en ben er tot nu toe erg tevreden mee. Dit is mijn 5e Audi en toch wel de beste die ik tot nu toe heb gekocht. Hiervoor had ik de volgende Audi's (allemaal met benzinemotor):
- A4 (b6) met 3.0 V6 FSI
- A7 (c7) met 2.8 FSI
- A6 (c7) sedan met 3.0 TFSI (supercharged)
- S7 (c7) met 4.0 TFSI
Ik ben dus al goed bekend met Audi's en ben eigenlijk ook wel een Audi fanaat, ondanks dat ik diverse merken heb gehad in het verleden. BMW's, VW's, Renault, Mini, Dodge, Chrysler en meer.
Wat vind ik dan van de S8 plus vergeleken met de vorige auto's die ik allemaal heb gehad: bijna perfect in alle manieren, niet voor iedereen denk ik omdat het toch wel een auto is dat meer gericht is op comfort dan sportiviteit. Ik heb als vergelijking ook een RS6 gereden en die trekt toch wel een stuk meer aandacht met de brullende uitlaat en brede wielkasten. Zal je net zo snel duimpjes overal krijgen? Nee, niet vergeleken met de RS6. Eigenlijk ben je met een S8 plus een beetje incognito.
Tegelijkertijd is dit toch wel een meer bijzondere auto omdat je een S8 plus eigenlijk nooit tegenkomt. Dat maakt het voor mij extra leuk om een dergelijke auto in bezit te hebben. Het leuke is dat er ook een trekhaak onder zit, volledig elektrisch, je kan er dus alles mee.
Het verbruik dan? Tja... heel erg afhankelijk van je rechtervoet en of je veel binnendoor rijdt. Op snelwegen is de V8 erg zuinig voor wat het is, je kan er gemiddeld prima 9L/100KM mee halen, zonder moeite zelfs, maar rij je korte stukjes of heb je een zware rechtervoet, dan zit je al snel rond de 13L/100KM.
Het enige minpunt is toch wel de MMI: het voelt in 2025 oud aan. Vooral omdat ik ook een Tesla in bezit heb, is dit toch wel merkbaar een stuk slechter. Dit wil ik gaan oplossen met een Android Auto module.
Alle andere opties op de auto voldoen uitstekend, zoals
- HUD
- Luchtvering met adaptieve dempers
- Softclose
- Bose Audio
- Massagestoelen
- Standkachel
- Elektrische gordijnen
- Dakraam
en veel meer, maar dit zijn de meest belangrijke wel.
Voor nu nog even deze S8 plus beter leren kennen. Tot nu bevalt de auto prima en heb ik geen spijt van de aankoop!
Lekker op pad
- 125.000 km
Vandaag met dit prachtige weer een noordelijke rondrit, richting Delfzijl. Heerlijk !
Massagestoelen, adaptive cruise, muziekje aan, vrouw ernaast. Lekker rustig touren met dakraam open.
Toen ik thuiskwam een klein drupje koelvloeistof op zijn rustplaats gevonden, maar even in de gaten houden! Met zaklamp overal gekeken onder de motorkap, maar er is niets te zien, wellicht was het de overloop.
Olieverbruik ook enorm goed in de gaten gehouden, en dit lijkt tot dusver gewoon goed te zijn. Ja een 4.0TFSI kan ook olie verbruiken!
Met VagCom even een check, ziet er allemaal goed uit, geen gekke foutcodes. Af en toe wel een geluidje bij drempels, maar de auto heeft dan ook een tijdje stilgestaan bij de verkoper, dus kan zijn dat het nog wegtrekt. Ik ben nogal kritisch als ik een nieuwe auto koop.
Kwam er ook achter dat de auto een trapsensor voor de kofferbak heeft, maar nog niet helemaal handig mee, want soms reageert het ding helemaal niet.
Inbouw Android auto module en dashcam
- 126.000 km
Om de auto te moderniseren heb ikzelf een draadloze android auto module ingebouwd, hiervoor moest wel vrij veel uit elkaar van het dashboard maar goed als je dit rustig aan doet dan kom je er wel uit. Ongeveer een dag mee bezig geweest.
De climate control schakelpaneel, dashboardkast en MMI module moet eruit. Daarna een kabelboom toevoegen om de nieuwe module aan te koppelen. Dit was allemaal best te doen, echter de nieuwe kabels achter de MMI unit terugkrijgen was wel een strijd. Na ongeveer een uur ruzie met de kabels en veel geduld is dit ook gelukt.
Het is nu een kwestie van instappen met mijn telefoon in de broekzak, en het schakelt al automatisch over naar android auto. Ideaal dus, echter is het wel zonder touchscreen maar dit werkt met de knoppen ook best prima. Daarnaast kan ik ook via het stuur voice command gebruiken, dus je kan ook simpelweg per voice een commando geven.
Ook meteen een dashcam met OEM look ingebouwd, hiervoor moest ik wel de spiegel en zijn behuizing los halen en ook daar een nieuwe kabelboom inbouwen, maar ook dit is gelukt en ziet er geslaagd uit.
Zie ook mijn forum topic voor foto's van de installaties
https://www.autoweek.nl/forum/threads/back-to-audi-nu-een-s8-plus-2017.8588/post-755015
Bevalt goed!
- 127.000 km
De S8 bevalt nog goed, geen vreemde dingen behalve dat ik de koelvloeistoflekkage heb kunnen vinden, een welbekend probleem: thermostaathuis dat heel licht lekt. Dit wordt onder garantie vervangen.
Naast dit het subframe achter behandeld met epoxy, want er zat al beginnende roest aan, beter voorkomen dan oplossen!
De motor en auto rijdt werkelijk als nieuw, wat een krachtpatser. Maar dan mag ook wel met 605PK en 750 Nm.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A8 4.0 TFSI S8 Plus Quattro Exclusive V8T 520PK/Pano/Led/Bang&Olufsen/Leder/Virt. displ/
- 2017
- 97.783 km

Audi A8 3.0 TDI quattro Lang Comfort Edition | Panoramadak | 360* Camera | Lederen Bekleding | Bose |
- 2016
- 183.083 km

Audi A8 S8 4.0 TFSI S8 quattro Audi Exclusive V8T 520PK/ Panodak/Carbon Remschijven S-Perfomance/Led/B&O/Leder/Virt. displ./
- 2015
- 144.351 km