Audi S4 Cabriolet 4.2 quattro Pro Line (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S4 Cabriolet 4.2 quattro Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 142.000 km |
KM-stand laatst | 143.000 km |
Aanschaf en eerste kilometers
- 142.000 km
Ooit in het bezit geweest van een B6 generatie diesel station (2.5 TDI, 2011 tot 2014 gereden). Het is me altijd bijgebleven hoe solide deze generatie auto's waren. Daarbij met gegalvaniseerde onderstellen geen groot risico op roest in de loop der jaren. Die diesel er uit gegaan met 360000 op de teller, maar altijd in gedachten gebleven.
Als autoliefhebbers waren we tot vorig jaar verwend met een oude generatie Cayenne, en een 8 cilinder heeft toch echt iets magisch. Nu was de Cayenne uiteindelijk toch net een maatje te groot, waardoor deze na wikken en wegen uiteindelijk het veld moest ruimen. We wensen de nieuwe eigenaar veel fijne kilometers toe.
Fast forward naar eind 2024. Andere levensfase, kids die oud genoeg zijn (4 en 5) dat stoelverhogers een goed alternatief worden voor de grote bekende kinderstoelen. Altijd met enige fascinatie gekeken naar cabrio's, leek ons eind herfst begin winter een goed tijdstip om actief te gaan speuren. Eisen: goed klinkende motor, 4 persoons, bouwjaar < 2008, potentie om lang bij ons te kunnen blijven, stoffen dak of stalen dak geen voorkeur. Kwamen uiteindelijk op de shortlist BMW E93, Lexus IS250C, Audi A5 / A4. Mercedes is niet ons merk, niet lang bij stilgestaan.
Zoektocht op gaspedaal gestart, en uiteindelijk uitgekomen bij een A5 3.2 quattro, een A4 3.2 quattro, en deze S4 van de B7 generatie. De lexus leek ons uiteindelijk iets aan de saaie kant, hoewel uiteraard de meest betrouwbare keuze. De BMWs waren niet in onze regio beschikbaar, en als ze voorbij kwamen hoog aan de prijs met dubieus onderhoud. Audi dus. Gaan kijken, proefritten gemaakt. De S4 maakte een diepe indruk. Wat een mooie klank en fijne automaat. En wellicht belangrijkste, bracht me meteen terug naar dat fijne gevoel van 10 jaar geleden. Vorige eigenaar had reeds het dak laten vernieuwen, kleppendekselpakkingen. Zag er uiterlijk en qua interieur netjes en verzorgd uit. Uiteraard, het is een auto van 18 jaar oud, maar niet aan af te zien. Duidelijk ook een binnenslaper geweest. '
Als je googelt naar deze generatie (4.2 ongeblazen V8, motorcode BBK) lees je fijne ervaringen maar ook horrorverhalen over de ketting die aan de achterzijde van het blok loopt en daar met plastic kettingspanners op spanning gehouden wordt. Die plastic geleiders sneuvelen in de loop der jaren, met een ratel tot gevolg en een dure revisie, want blok moet uit auto met alle arbeidsuren van dien. Eis was dus ook voor aanschaf een koude start, en gelukkig geen enkel rateltje te bekennen. Koop gesloten en mee naar huis genomen!
Ben nog elke dag blij als ik de wagen in de garage zie staan. Eerste duimpjes op de weg gehad. Eerste dagen open kunnen rijden (ja dat was met 2 graden buiten, maar je snapt dat het gewoon even moest omdat het kon - zag ergens een zonnestraaltje-). Schaterlachende zoon van 5 naast me, die vond de belevenis van open dak en een brullende v8 prachtig. Zo fijn dat het in de genen zit. Nu wachten op beter weer en lekker kilometers maken!
Eerste 1000 km
- 143.000 km
Tweede zonnestraal ontdekt dit jaar en kapje open met mijn 5 jarige zoon ernaast. Feest.
De wagen doet het keurig. Enkele druppels olie na 2 weken geparkeerd in de garage vergeef ik hem nu, maar als dit meer wordt terug naar de verkopende partij. Geen gekke dingen vooralsnog, bij koude start valt alleen op dat de motor ietswat onregelmatig in de toeren wisselt, warme motor in geheel niet. Als ik dit Google kom ik dit terug bij producteigenschappen, maar ook iets om te melden bij de volgende beurt lijkt me.
Interieur geen piep of kraak, ook met dak open voelt het als een stijve koets. Hoop dat dit zo blijft. Kijken uit naar de zomer!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.