Audi RS5 Coupé 4.2 FSI quattro (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | RS5 Coupé 4.2 FSI quattro |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 131.000 km |
KM-stand laatst | 160.000 km |
Audi RS5
- 133.000 km
Na twee jaar in een S1 gereden te hebben was de volgende stap duidelijk, het zou dit keer een RS worden. De S1 was een geweldige hot hatch. Handgeschakeld met 322PK (JD getuned). Super snel en met Quattro is het een beest dat altijd ingezet kan worden. Waarom dan de overstap naar RS? Daar kan ik kort over zijn. Van binnen en van buiten bruter.
De zoektocht was gericht op een RS3 of een RS5, een moderne variant. De RS3 is met zijn 5-cylinder heel aantrekkelijk. Doch vond ik de RS5 altijd al mooier, de mooiste coupe die er IMO bestaat. En in de RS5 ligt een atmosferische V8. Daar waar RS modellen altijd al goed aangekleed zijn qua opties was ik daarnaast ook op zoek naar een auto met het Bang & Olufsen geluidssysteem en de optionele sportuitlaat van Audi. Het B&O systeem was bij de S1 al een wens maar deze optie werd niet geleverd op de S1.
Bij een autobedrijf vond ik een prachtig uit ziende RS5, modeljaar 2012 (het facelift model dus!). De RS5 stond er netjes bij op de foto’s en zat bomvol met opties, waaronder het B&O systeem én de vereiste optionele sportuitlaat. Tijd voor een proefrit!
De dag van de proefrit kwamen we aanrijden en daar stond het beest dan.. In het echt nog veel bruter dan op de foto’s! Werkelijk waar prachtig. De auto was netjes gedocumenteerd, dealer onderhouden en de eerste technische en optische checks konden we afvinken. Als je daarna tijdens de proefrit elkaar aan kijkt met een brede grijns, dan weet je genoeg. Het koopcontract werd getekend!
Door de verschillende opties in de drive select is het een auto die comfortabeler en ook bruter kan rijden dan de S1. In comfort modus wordt de vering en sturing duidelijk soepeler en gaan de kleppen in de uitlaten dicht. De auto rijdt dan als een normale A5 maar dan 450pk. Dit is een ideale modus om van het B&O systeem in alle rust te kunnen genieten. In de dynamic modus gaan de uitlaatkleppen in de sportuitlaat open, wordt de vering en sturing sportief en is het een echt monster. Schakelen gaat automatisch d.m.v. de S-tronic bak, optioneel kun je ook flipperen. Tijdens het op en terug -schakelen komen de klappen uit de uitlaat. Ik heb mij laten vertellen dat hiervoor speciaal wat extra brandstof wordt ingespoten tijdens het schakelen. Het Quattro systeem zet de 450pk perfect op het wegdek.
Ook ben ik zeer tevreden over het B&O systeem. Alles klinkt geweldig, maar het meeste komt de B&O set tot zijn recht met muziek met veel hoge en lage tonen. Niet voor niks stond Andrea Bocelli en Armin van Buuren al aan tijdens de proefrit om het te testen. De muziek kan zo kraakhelder klinken dat je het gevoel hebt dat de concertzaal zich in je auto bevindt.
Deze review zal ik up to date houden met ervaringen ;)
Kinderziektes
- 138.000 km
Helaas heel veel pech met de auto gehad. Gedurende de eerste paar duizend kilometers ga je de auto natuurlijk pas echt ontdekken. Het blijft een fantastische auto, elke keer weer een genot om in te mogen rijden. Toch geeft dit in de beginperiode wel een nare bijsmaak. Eigenlijk wil je met een auto alleen onderhoud plegen, en geen reparaties. Zelf ga ik altijd heel zuinig met mijn auto om (goed warm en koud rijden etc), maar je weet natuurlijk niet hoe de vorige eigenaar ermee heeft gereden.
Het begon bij de spoiler die een systeemstoring gaf, daarbij ging het dakraam ook niet meer open. Met de auto naar de dealer en is daarbij de spoilermodule (elektronisch kastje) vervangen. Het probleem is daarmee opgelost. Kostte wel wat, inclusief diagnose.
Daarna helaas een systeemstoring op de versnellingsbak gekregen. Dit heeft wat meer voeten in de aarde gehad. De systeemstoring ontstond alleen bij herhaaldelijk de versnellingsbak in de D en dan weer de R te zetten, bijvoorbeeld bij het inparkeren. In de auto klonk en voelde je dan ook een schok, dat klonk en voelde niet lekker. De dealer heeft de diagnose uitgevoerd en raadde aan de koppeling en sensormodule van de versnellingsbak te laten vervangen en de multitronic te laten reviseren. Dit is inmiddels uitgevoerd en daarmee is het probleem gelukkig opgelost. Daarbij heel goed geholpen door mijn vaste dealer, echte vakmensen zijn het.
Het echte genieten van de auto kan nu zeker beginnen, want hoe vaak ik het ook zeg.. Wat een bak..
Groot onderhoud
- 137.600 km
Vandaag bij Audi Parts Veghel de RS5 een grote beurt laten ondergaan. Daarbij zijn de volgende onderdelen/oliën vervangen:
- Motorolie
- Aandrijfasolie
- Remvloeistoffen
- Bougies (8 stuks)
- Luchtfilter
- Interieurfilter
- Oliefilter
Ook is de MMI en navigatie geüpdate en staan nu de kaarten van 2020 erop.
Transmissie en DSG olie was al vervangen bij de reparatie.
Accu vervangen
- 141.000 km
Vandaag is de accu vervangen, deze was helemaal op. Afgelopen weken regelmatig met startkabels moeten starten. Kreeg een paar weken geleden ineens een melding op het scherm dat de accuspanning laag was en dat ik de motor moest starten, deze wilde toen al niet meer starten. Stond bij een tankstation langs de snelweg. Dat is even pech.
Daar bij het tankstation startkabels kunnen kopen en gelukkig wilde iemand mij helpen. Een heel vriendelijke eigenaar van een Audi RS3, wat een toeval! Ze reden met twee auto's, een RS3 en een Lamborghini Urus. Leuker kun je niet weer op weg geholpen worden. ;)
Eifel
- 143.000 km
Na het vervangen van de accu werkt de RS5 weer als een zonnetje. Onlangs met de RS5 ook naar de Eifel geweest, de Audi in zijn meest geliefde omgeving. Heel veel genot!
Alles went, toch?
- 145.000 km
Ooit zei iemand tegen mij; "het bezit van de zaak is het einde van het vermaak". Gaat dat ook op voor de RS5? Ten dele. Natuurlijk, het went. En dan denk ik wel eens terug aan de tijd dat ik met een hele grote grijns naar elke RS keek die voorbij reed. Die grijns is er nog steeds maar het is minder bijzonder nu ik er zelf in eentje rij. Elke auto went.
Geniet ik er dan minder van? Zeker niet! Elk moment dat het gas erop gaat realiseer ik mij wat een geweldige machine het is. En dat geluid dat uit het B&O systeem komt.. verbluffend. Voor mij een ideale auto.
Die grijns zie ik nu in ander hun gezichten. Of er nou een auto langs rijdt waarbij de kids voor het raam hangen, of wanneer ik door Laren rij en een horde aan autospotters komt aanrennen. Dat zijn die momenten dat je je realiseert dat je in iets bijzonders rijdt.
Xenon lampje en sensor vervangen
- 146.000 km
Weer fantastisch geholpen bij Audi Parts Veghel. Een van de xenon lichtbronnen was versleten. Kreeg netjes een melding op het dashboard. Deze is nu vervangen. Nog op kleurverschil gecontroleerd, anders moest de andere ook vervangen worden, maar die was niet aanwezig.
Gelijk ook even naar een EPC melding laten kijken die ik al sinds het begin van het bezit van de RS5 heb. Deze melding kwam alleen voor tijdens het rijden met een koude motor en als de versnellingsbak automatisch schakelde. Het vreemde was dat als ik hem via handschakelen warm reed (telkens tot 2.500tpm) deze melding niet tevoorschijn kwam. Ook niet bij een warme motor. De heren van Audi Parts Veghel constateerde dat een sensor vervangen moest worden. Heb vanochtend de melding niet meer gehad bij het warm rijden met de automatische versnellingsbak!
Remschijven en blokken vervangen
- 152.700 km
Auto is weer onder handen genomen bij Audi Parts Veghel. Dit keer waren de remschijven en blokken versleten, deze begonnen te piepen wanneer je bijna stil stond en ik kon merken dat hij minder remkracht had. Voor en achter zijn de remschijven en blokken vervangen. Prijzige onderdelen, maar wat verwacht je met een RS. :-)
Daarnaast gaf de airco geen koele lucht meer. Ik dacht dat alleen airco onderhoud nodig was, maar het bleek een defecte sensor te zijn die de aircovloeistof meet. Deze is vervangen en de airco werkt weer perfect.
De RS bevalt nog altijd heel goed. De laatste tijd rij ik er wel iets te weinig in, iets met Corona en thuiswerken.
Afscheid RS5
- 160.000 km
Na ongeveer 2 jaar in de RS5 gereden te hebben is het tijd om afscheid te nemen van de auto.
Een jongensdroom werd werkelijkheid bij het aanschaffen van de RS5. Na wat opstartproblemen heeft de auto het altijd goed gedaan.
Toch haalde ik de afgelopen tijd niet meer zoveel plezier uit het rijden met de RS5. Sinds de invoering van de 100km/u limiet op de snelwegen heeft het 99% van de tijd geen nut meer om veel vermogen in het vooronder te hebben liggen. Helaas is Nederland niet een land voor de autoliefhebber.
Bij 100km/u loopt de RS5 zowat stationair, en als je even wilt genieten loopt de teller al ver boven de grens waarbij je je rijbewijs verliest. Erg jammer dat Nederland dat slaapverwekkende snelheidslimiet heeft doorgevoerd.
De RS5 is een bijzondere auto en ook een kostbare auto. Onderhoud en reparaties kosten wat. Als autoliefhebber heb ik dat nooit erg gevonden, zolang dat maar in balans is met het genot wat je uit de auto haalt. Die balans is nu zoek. Mede nu door de hoge brandstofprijzen (en je met een RS altijd 98 of beter moet tanken) brengt de auto niet meer dat plezier wat je voor die kosten moet kunnen rechtvaardigen.
Vandaar dat ik de keuze heb gemaakt om de RS5 te verkopen en een geheel andere weg in te slaan, de weg van volledig elektrisch rijden.
Ik heb een BMW I3S gekocht. Over ongeveer twee weken haal ik de auto op en gaat de RS5 naar een nieuwe eigenaar. Het gaat mij wel aan het hart. Toch prijs is mijzelf gelukkig dat ik de kans heb mogen hebben om in het leven een droom werkelijkheid te laten worden. De RS5 ga ik zeker op sommige momenten missen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.