Audi RS4 Cabriolet 4.2 FSI quattro (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | RS4 Cabriolet 4.2 FSI quattro |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 100.000 km |
KM-stand laatst | 100.000 km |
Het begon weer te kriebelen
- 100.000 km
Een A4 Cabrio. Dat zullen verreweg de meesten denken bij de aanblik van mijn nieuwste aanwinst. Een tweede blik doet echter twijfelen aan die eerste gedachte. Want zijn die wielkasten niet een stukje breder dan normaal? En heeft een A4 Cabrio wel van die koelsleuven aan de zijkant van de voorbumper? En hoe zit het met die twee vuistdikke uitlaatpijpen? Eventueel resterende twijfel verdwijnt bij het horen van de klanken die de machtige V8 voortbrengt. Dit is geen gewone A4 Cabrio maar een heuse RS4 Cabriolet, waarvan er slechts 1.507 zijn geproduceerd. De kans dat je een Aston Martin DBS tegenkomt is aanzienlijk groter (2.800 stuks). En wat te denken van een exoot als de Ferrari F40, die met 1.300 geproduceerde exemplaren haast even exclusief is.
Hoe is dat mogelijk, een Audi die (bijna) net zo zeldzaam is als dat icoon uit Maranello? Nou, de Audi RS4 Cabriolet kostte in 2006-2008 in Nederland maar liefst 130.000 Euro en dat verklaart waarom er maar zo weinig van geproduceerd zijn. Voor ongeveer 25.000 Euro meer kocht je destijds een R8, overigens met dezelfde motor.
Vergeleken bij de RS4 Cabriolet is de 'gewone' RS4 in massa geproduceerd, namelijk zo'n 13.000 keer (sedan en Avant opgeteld).
Enig zoekwerk heeft opgeleverd dat ik van ongeveer de helft van de productie weet in welke landen die auto's terecht zijn gekomen. Zo weet ik dat er momenteel nog zo'n 250 auto's op Duits kenteken staan en minimaal 30 stuks op Nederlands kenteken (ik beschik over een lijst daarvan). Verder weet ik dat er indertijd 300 naar de USA zijn verscheept en 150 naar de UK. Australië kreeg er slechts 26. Totaal ongeveer 750.
Momenteel staan er in Nederland slechts twee exemplaren te koop en in Duitsland maar zo'n tien. Ga je écht voor een witte raaf dan zoek je er net als ik 1 met schaalstoelen en bovendien eentje met een sluitende onderhoudshistorie en nog niet al teveel kilometers op de klok.
Goed. Hoe rijdt zoiets nu? Héérlijk mag ik wel zeggen. Natuurlijk merk je dat deze cabriolet zo'n 300 kilogram zwaarder is dan de genoemde R8 (een auto die ik ook heb gereden) en tevens zo'n 150 kilogram zwaarder dan de sedan of avant. Maar hey, waar praten we over? Het blijft een genot om 420 paarden los te laten en zeker in een cabriolet! Vooral met de Sportknop geactiveerd laat de motor van zich horen. De knop leidt ertoe dat er een klep in de uitlaat opengaat en zorgt er bovendien voor dat de schaalstoelen zich iets strakker om je lichaam vormen. Een grappig gadget.
Is er dan helemaal niks aan te merken op deze Audi? Natuurlijk, zoals alle andere auto's heeft ook de RS4 zijn zwakke puntje en dat is het feit dat de motor na verloop van tijd van binnen aankoekt (FSI probleem). De remedie is een grondige reiniging en die wordt aangeboden door diverse specialisten. Daarna levert de motor weer zijn volle vermogen.
Ik zal jullie de komende tijd op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.