Audi RS4 4.2 FSI quattro (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | RS4 4.2 FSI quattro |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 120.000 km |
KM-stand laatst | 152.000 km |
Audi RS4 Sedan
Daar stond ik dan.....Met mijn trouwe Audi S4 Avant B7..na 7 jaar trouwe dienst wilde ik wel eens wat anders...het lonkte...
De Audi RS4...
Aanvankelijk wilde ik een Avant maar zag geen nette staan, een goede is goed zoeken veel bekijken...
Ik liep tegen een Sedan aan...nooit over nagedacht maar waarom niet, eens kijken, voelen, ruiken en rijden...
Er zat wat werk aan (lees wat "achterstallige") dingen maar dit was allemaal te overzien.
Hij was nagenoeg krasvrij, velgen waren nieuw, niet uitgewoond, carbon reiniging gehad, kortom aanschaffen...
Eenmaal in bezit bleken mijn vermoedens gegrond...wat een machtig apparaat, wat een klasse apart, het vermogen, het gemak van de opbouw hiervan, de remmen formidabel!
Toen maar eens op de brug...ondanks deze dealer onderhouden was toch een paar puntjes...remschijven bleken onder het minimum te zitten (blokken waren splinternieuw bij aflevering!)
Achter bleken blokken en schijven wat aan hun grenswaarde te zitten, gelijk maar meepakken.
Nieuw filters (K&N inleg) bougies (OEM NGK) schijven en blokken, nieuwe kentekenplaten met dikke letters.
Goede was & poetsbeurt (Meguiars)
Rijden maar weer,
De vrij nieuwe Michelins Pilot Super Sport zijn fijne banden echter de volgende ronde wordt het weer Bridgestone Potenza S001 die geven mij meer vertrouwen en zijn iets slijtvaster dan de Michelins heb ik het idee.
De S- knop op het stuur is bij mij continu aan...als mijn vrouw de auto mee heeft (die rijdt er meer in dan ik) wordt de knop niet aangeraakt :)
De uitlaatklep gaat open in de Sport stand, de dempers worden stugger (DRC) en de stoelen sluiten je op...
De auto hangt nog meer aan het gaspedaal en geeft een goede respons.
De remmen (Brembo sportschijven) en Pagid blokken voor doen hun werk meer dan uitstekend, achter zit er standaard Ferrodo blokken op.
De wagen is niet nerveus en niet drammerig, laat zich rustig rijden en als het moet natuurlijk ook als een beest.
De enige wat mij nog bezig houdt (maar dat zijn bijna alle auto's uit de VAG groep) is de Carbon Build up...ik vind het een slechte zaak dat dit zo'n issue is bij de huidige auto's.
Gelukkig komen er steeds meer specialisten die hier wat aan kunnen doen, de dealer zegt gelijk nieuw inlaat spruitstuk a 3.000 euro!)
Komende week gaan we richting het zuiden en doe daarna weer eens een update.
Update na een beetje toeren
- 152.000 km
Zo...na een half jaar weer eens een verslag.
Na mijn eerste reis naar het Zuiden van Europa in Mei van 2015 ging er ter hoogte van Gendt het motorstoringslampje branden.
Auto reed verder prima maar het zat mij niet lekker bij de volgende parkeerplaats maar eens uitlezen.
Intussen kwam ik erachter dat de auto in noodloop liep want het toerental was begrensd op 5000 toeren.
Storing was Intake Manifold Flap Position Sensor Bank 2.
Storing gewist en weer rijden, auto reedt weer prima en ik dacht laat het hier bij blijven....maar nee de goden waren mij niet gunstig gezind.
Eenmaal thuis eens serieus gekeken wat de storing inhield, bij de dealer riepen ze gelijk nieuwe inlaatspruitstuk maar ik geloofde de heren ditmaal niet.
Zoeken op vooral USA forums bracht mij tot een specialist die mij mailde dat ik een bepaalde magneetklep aan de voorzijde van het blok moest vervangen die de vacuum aanstuurt van de sensoren van Bank 2.
Onderdeel was 75,00 euro dus waarom niet, na enig ge-emmer want ruimte is er niet om de magneetklep te vervangen alles weer aangesloten storingen gewist gaan rijden.
Storingslampje bleef uit en de auto liep zowaar beter bij hogere toeren....nu 7 dzd km verder en nog een rit naar Zuid Frankrijk verder is het probleem opgelost de storing is niet meer teruggekomen en sindsdien rijdt de auto probleemloos.
Ze bevalt mij nog erg goed en de lach is aanwezig al bij de start...na het indrukken van de S knop op het stuur wordt het geen lach meer maar tranen in de ogen van geluk...het geluid, het rijden zo een fijne auto.
Nu gaan we de winter in...kijken wat dat gaat brengen met de RS4.
Ik heb een originele winterset 18 Inch gekocht maar pas bij sneeuw ram ik deze eronder.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.