Audi Q5 3.0 TFSI quattro Pro Line (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Q5 3.0 TFSI quattro Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 98.000 km |
KM-stand laatst | 116.000 km |
3ltrV6 = BEAST
- 110.000 km
De titel zegt het al, wat een beest.
We hadden al eerder een Q5 uit 2010 en ja die had wat problemen. Een nieuwe koppeling en een nieuw motorblok bij 2 ton. Was een duur grapje en we hadden hierdoor geen vertrouwen meer in de auto.
Uit financieel oogpunt hebben we toen een hele mooie Q3 gekocht waar we met veel plezier in hebben gereden.
De Q3 was bij ons de caravantrekker. Toen we een nieuwe caravan kochten welke 1700 kg woog vond ik de Q3 iets te licht. Niet dat deze het niet kon trekken, 240 pk/400 nm, maar het idee dat de caravan zwaarder was dan de auto was een psychologisch dingetje, en een goed verhaal om mijn vrouw te overtuigen ;-).
Dus weer op zoek naar een Q5. En die zijn best prijzig nog als je daar naar op zoek gaat. Qua budget zat ik rond de omslag oud-en nieuwe model.
Lang leven de zoekvragen op verschillende auto sites. Ik kreeg een hit op onze huidige Q5 en een nieuw model.
Het nieuwe model had een minder potente motor en mistte wat opties. Dus wij naar www.autosiero.nl.
De koop was eigenlijk gesloten toen we naar de auto liepen en mijn vrouw zei:" Dit is hem niet, dit is een Q7."
Ik dacht yessss. Het kwam misschien door de kleur en de grote wielen maar hij lijkt inderdaad heel groot.
De proefrit was feest. De 3.0 liter V6 turbo klinkt mooi en heeft veel koppel. De auto wordt daardoor, in combinatie met de ZF 8 traps automaat, heerlijk rustig.
De ruimte in de auto was zoals we eerder gewend waren en we voelden ons meteen thuis. De stoelen zaten weer heerlijk, lekker grote spiegels en de hoge zit. Al met al een heerlijke auto. Nadat er stoelverwarming in was gebouwd hebben we de koop gesloten.
Super vriendelijke mensen daar bij Siero, top bedrijf.
En dan begint het avontuur. Het rijden met deze auto is zo heerlijk ontspannen. Bij 135 km/h op de teller draait het blok 2000 toeren.
Alle opties zijn een echte meerwaarde aan de auto. Wel mis ik Lane-assist.
Ik heb deze auto nog niet laten chippen. Dat gaat nog wel gebeuren bij V-Tune in Huizen. Daar heb ik alle auto's laten chippen. We doen het nu dus nog met 276 pk en 400 nm (na chippen 400 pk en 540 nm).
Caravantrekker: De Q5 met dit blok en deze bak is een echte trekker. Hij mag 2400kg trekken en heeft met de caravan van 1700kg geen moeite.
Afgelopen zomer zijn we naar Spanje geweest en dat was een heel ontspannen rit. De cruisecontrol op 100 en km maken. Heuvel op en heuvel af gaat even snel. Tegen de berg op haal je dan weer veel voertuigen in die je de berg af voorbij zijn gevlogen. Bij de hele steile hellingen haalde ik hem even van de cc omdat hij soms terug schakelde naar zn 5 en gewoon zonder cc in zijn 6 de berg op klom. Het verbruik met sleurhut is wel flink. 1 op 6,5 en 7,5 is in de bergen wel wat duur. Maar comfort mag wat kosten :-).
Het verbruik tijdens "normaal" gebruik valt me heel erg mee. We halen tijdens een rit over de snelweg zelfs de 1 op 13,5. Maar gewoon huis, tuin en keukengebruik komen we niet onder de 1 op 10. Voor een auto met dit gewicht en deze motor heel niet slecht.
De Q5 bevalt goed en ik zou deze koop zo weer doen.
400 PK
- 116.000 km
De Q5 laten chippen.
Net als al mijn eerdere voertuigen heb ik ook de Q5 laten chippen bij het bedrijf V-Tune in Huizen. Dit is een klein bedrijf met een paar vakmensen.
De Q5 had al een hoog vermogen, 272 PK, en een koppel van 400 nm.
Na het chippen werd dit 400 pk en 520 nm.
Wat een verschil. Je krijgt een heel andere auto mee terug. Deze beleving had ik trouwens bij elke auto die ik daar heb laten doen.
De Q5 is na het chippen nog soepeler geworden. Hij loopt nog lekkerder door de versnellingen en het toerental blijft heerlijk laag. Het rijden was al leuk maar nu helemaal een feest.
Ik ben geen hardrijder en heb de auto nog niet op zijn staart getrapt. Wel merk ik dat de tussensprintjes, even inhalen, de auto vlotter is geworden. Ondanks de bijna 2 ton krijg je echt een duw in je rug.
Nu kijken hoe hij het doet met de sleurhut er achter.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.